۱۲ غذایی که برای درمان کبد چرب باید مصرف کنید

۱۲ غذایی که برای درمان کبد چرب باید مصرف کنید

قهوه و بهبود وضعیت کبد چرب

بر اساس مطالعات انجام شده مشاهده شد افراد مبتلا به کبد چرب که قهوه مصرف میکنند نسبت به افراد بیماری که قهوه مصرف نمیکنند دچار آسیب کبدی کمتری شده اند، به نظر می رسد که کافئین موجود در قهوه، میزان آنزیم های کبدی افراد مبتلا به کبد چرب و در معرض خطر ابتلا را کاهش می دهد.

مصرف سبزیجات مانع پیشرفت کبد چرب میشود

مصرف سبزیجات در رژیم غذایی کبد چرب به علت فیبر بالا و آنتی اکسیدان هایی که دارند میتوانند به درمان کبد چرب کمک کنند.در مطالعه ای که بر روی موش ها صورت گرفت مشاهده شد مصرف بروکلی به جلوگیری از تجمع چربی در کبد کمک می کند. خوردن سبزیجات بیشتر مثل اسفناج و کلم پیچ می تواند به کاهش وزن افراد نیز کمک کند که این مسئله خود کمک کننده به درمان کبد چرب است.

توفو از تجمع چربی ها جلوگیری میکند

در یک مطالعه در دانشگاه ایلی نویز که بر روی موش ها انجام شد مشاهده شد پروتئین سویا که در غذاهایی مانند توفو موجود است، میتوانند باعث کاهش تجمع چربی در کبد شوند. بعلاوه توفو یک ماده کم چرب است که پروتئین زیادی دارد و ماده ای سودمند در رژیم غذایی به شمار میرود.

ماهی و تاثیر آن در کاهش التهاب و چربی کبد

ماهی های چرب مثل سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند به بهبود سطوح چربی کبد و کاهش التهاب کمک کنند. بیماران مبتلا به کبد چرب میتوانند از این ماهی ها در رژیم غذایی خود برای درمان کبد چرب استفاده کنند، در هفته دو وعده از ماهی های چرب و غذاهای دریایی در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

جو دوسر

کربوهیدرات های حاصل از غلات کامل مانند جو دو سر جهت تامین انرژی مناسب اند. همچنین محتوای فیبر بالای آن، سبب ایجاد حس سیری می شود که می تواند به شما در حفظ وزن و یا کاهش وزن شما کمک کند که خود عاملی است برای درمان کبد چرب.

گردو و نقش آن در درمان کبد چرب

مغز گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. تحقیقات علمی نشان داده اند که مصرف گردو در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، سبب بهبود تست های عملکرد میشوند و وضعیت کبد را بهبود بخشیده اند.

آووکادو محافظ کبد

آووکادو در گروه چربی های سالم قرار می گیرد. تحقیقات نشان داده که آووکادو حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است سرعت آسیب کبدی را کند کنند.علاوه براین آووکادو دارای مقدار فیبر زیادی است که در صورت مصرف متعادل از این ماده مغذی به کاهش وزن نیز میتواند کمک کند.

شیر و سایر محصولات لبنی کم چرب

بر اساس مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۱ دیده شد که محصولات لبنی به علت وجود پروتئین وِی می تواند کبد را از آسیب بیشتر، حفظ کند.

تخمه آفتاب گردان

این دانه های خوش طعم سرشار از ویتامین E هستند، ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی می باشد که می تواند کبد را از آسیب بیشتر محافظت کند. البته توجه داشته باشید که تخمه آفتابگردان سرشار از چربی است و باید در چهارچوب رژیم غذایی خود از این ماده استفاده کنید تا سبب افزایش وزن در شما نگردد.

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد و نسبت به مارگارین، کره یا روغن شیرینی پزی، روغن سالم تری است. تحقیقات نشان می دهد روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن کمک می کند.
در مورد روغن زیتون هم باید به این نکته توجه داشته باشید که انرژی بالایی دارد و میتواند باعث افزایش وزن و چاقی در افراد گردد، بنابر این به میزان متعادل مصرف شود و بهترین حالت این است که جایگزین روغن مصرفی خانوار شود.

سیر، کوچولوی خوشمزه

این گیاه نه تنها عطر و طعم خاصی را به غذا اضافه می کند بلکه مطالعات تجربی نشان داده اند که مکمل های پودر سیر ممکن است به کاهش وزن و چربی بدن در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک کنند. سیر خام به کنترل سطح قند خون در افرادی که قند خون بالا دارند کمک کننده است.

چای سبز، نوشیدنی ضد چربی

داده ها ثابت می کنند که چای سبز می تواند با جذب چربی تداخل کند، البته این مسئله نیازمند تحقیقات بیشتر در این زمینه دارد. محققان در حال مطالعه این موضوع هستند که آیا چای سبز می تواند باعث کاهش ذخیره ی چربی در کبد شود و عملکرد آن را بهبود بخشد. ولی با این وجود، چای سبز فواید زیادی دارد، از کاهش کلسترول گرفته تا کمک به خواب آرام.
شما میتوانید با مصرف روزانه ۲ فنجان چای سبز از فواید زیاد آن بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید