۱۴ روش برای درمان از رفلاکس معده | درمان ترش کردن معده

راه های پیشگیری و درمان رفلاکس معده








رفلاکس معده یا ترش کردن زمانی رخ میدهد که اسید معده شما وارد مری یا همان لوله ای که دهان شما را به معده وصل میکند میشود. 
در بسیاری از مواقع رفلاکس معده مشکلی ایجاد نمیکند و علائمی در فرد ایجاد نمیکند که این نوع از رفلاکس ها بی خطر هستند، اما مشکل زمانی شروع میشود که بازگشت اسید معده باعث بروز مشکلاتی از جمله سوزش معده، سوزش قفسه سینه و یا حتی سرفه میشود.
تخمین زده میشود که حدود ۱۵-۲۰% از جمعیت مبتلا به رفلاکس معده باشند.
رایج ترین علامت رفلاکس معده سوزش سر دل، درد در قفسه سینه و سوزش یا خارش گلو است. سایر علامت ها شامل سخت شدن بلع، سرفه، آسم، زرد شدن دندان ها و عفونت سینوس ها است.
در ادامه ۱۴ روشی که میتوانید با انجام آنها رفلاکس معده را درمان کنید برای شما آورده شده است:

۱- پرخوری نکنید

محل اتصال معده به مری یک عضله وجود دارد که به نام دریچه انتهای مری شناخته میشود، در واقع این دریچه از بازگشت محتویات معده به درون مری جلوگیری میکند، در حالت عادی در زمان بلعیدن غذا یا زمان استفراغ این دریچه باز میشود و در سایر زمان ها بسته است.
در افرادی که دچار رفلاکس معده هستند این دریچه ضعیف شده و یا کارایی خود را از دست میدهد. زمانی که شما پرخوری میکنید فشار زیادی به این دریچه وارد میشود و در نتیجه اسید معده وارد فضای مری و حتی حلق میشود. معمولا افرادی که در وعده های غذایی خود از غذاهای پرحجم و زیاد استفاده میکنند دچار رفلاکس معده میشوند.
اولین قدم برای درمان رفلاکس معده کم کردن حجم وعده های غذایی و افزایش دفعات آن است، یعنی به جای یک وعده غذایی پر حجم از دو وعده غذایی با حجم کمتر استفاده کنید.

۲- وزن خود را کاهش دهید

دیافراگم عضله ای است که در بالای معده قرار دارد و محتویات شکم را از قفسه سینه و ریه ها و قلب جدا میکند.
در افراد سالم دیافراگم به افزایش قدرت و عملکرد عضله انتهای مری کمک میکند، در نتیجه از بازگشت اسید معده به داخل مری پیشگیری میکند.
زمانی که میزان چربی های شکمی افزایش پیدا کند فشار به اندام های داخل معده زیاد میشود و در نهایت دریچه انتهای مری از زیر عضله دیافراگم خارج میشود که اصطلاحا به آن فتق میگویند.
فتق یکی از علت های اصلی رفلاکس معده در افراد چاق و زنان باردار است، مطالعات متعددی نشان میدهد که کاهش وزن میتواند به درمان رفلاکس معده در افراد چاق و بخصوص افرادی که چاقی شکمی دارند کمک زیادی کند.
بنابر این کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن یکی دیگر از راهکار های درمان دائمی رفلاکس معده است.

۳- استفاده از رژیم کم کربوهیدرات

مطالعات جدید نشان میدهند که رژیم غذایی کم کربوهیدرات میتواند به درمان رفلاکس معده کمک کند.
دانشمندان بیان میکنند که کربوهیدرات های هضم نشده میتوانند باعث افزایش فعالیت های باکتریایی در داخل شکم شده و در نتیجه باعث افزایش فشار به حفره شکمی و بازگشت اسید به داخل مری شوند.
وجود کربوهیدرات های هضم نشده زیاد باعث افزایش گاز های ناشی از فعالیت باکتری ها در روده و افزایش فشار به معده میگردد.
مطالعات مختلفی بیان میکنند که داشتن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات باعث کاهش علائم رفلاکس در بیماران مبتلا به رفلاکس معده میشود.
در این موارد درمان با آنتی بیوتیک هم با کشتن باکتری های تولید کننده گاز میتواند به کاهش علائم رفلاکس معده منجر شود.
افرادی که به بیماری رفلاکس مبتلا هستند اگر لبنیات پروبیوتیک مصرف کنند با افزایش باکتری های مفید در روده و کاهش تعداد باکتری های تولید کننده گاز منجر به بهبود بیماری رفلاکس میشود.

۴- عدم مصرف هرگونه نوشیدنی دارای الکل

نوشیدنی های الکلی میتوانند منجر به افزایش ترشح اسید و افزایش رفلاکس معده شوند.
الکل علاوه بر افزایش ترشح اسید باعث شل شدن دریچه انتهای مری شده و در نتیجه اسید ترشح شده به راحتی وارد مری میشود، مطالعات نشان میدهند که حتی نوشیدن مقدار کمی الکل هم باعث رفلاکس معده میشود.
بنابر این برای کنترل بیماری رفلاکس باید از نوشیدن هرگونه فراورده که حاوی الکل است خودداری کنید.

۵- عدم مصرف زیاد کافئین و نوشیدنی های کافئین دار

مطالعات نشان میدهند که نوشیدن قهوه به طور موقت باعث شل شدن دریچه انتهای مری میشود و در نتیجه رفلاکس معده را تشدید میکند. مطالعات دقیق تر نشان دادند این مسئله بخاطر وجود کافئین در قهوه است و کافئین منجر به همین اثر در اسفنگتر میگردد.
با این حال در این زمینه نیاز به مطالعات بیشتری است و الزاما کافئین در همه افراد منجر به بروز رفلاکس نمیشود.
اگر شما هم از این دسته از افراد هستید که با نوشیدنی های کافئین دار دچار رفلاکس معده میشوید بهتر است که مصرف آنها را قطع کنید و یا به حداقل برسانید.

۶- آدامس بجوید

برخی از مطالعات نشان دهنده این موضوع هستند که جویدن آدامس باعث کاهش میزان اسیدیته مری و در نتیجه کاهش علائم رفلاکس میگردد.
آدامس های حاوی بیکربنات دارای اثربخشی بیشتری در کاهش علائم رفلاکس هستند.
البته نقش جویدن آدامس در کاهش علائم رفلاکس بخاطر تحریک ترشح غدد بزاقی و کاهش علائم آن است و در درمان رفلاکس نقش موثری ایجاد نمیکند.

۷- پیاز خام مصرف نکنید

مصرف پیاز خام و غذاهایی که دارای پیاز خام هستند به طور چشمگیری شدت رفلاکس معده را افزایش میدهند.
یکی از دلایلی که پیاز علائم رفلاکس را بدتر میکند نفاخ بودن آن است، بعلاوه اینکه پیاز خام با به هم ریختن عملکرد دریچه انتهای مری موجب بازگشت راحت تر اسید معده به مری میگردد.
به همین دلیل اگر مصرف پیاز منجر به بدتر شدن علائم رفلاکس در شما میشود بهتر است مصرف آن را قطع کنید.

۸- نوشیدنی های کربناته و گازدار استفاده نکنید

بیماران مبتلا به رفلاکس معده احتمالا این نکته به گوششان خورده است که نباید از نوشیدنی های کربناته و گازدار استفاده کنند.
مطالعات هم این مطلب را تایید میکنند که نوشیدنی های گاز دار باعث تشدید رفلاکس معده میشوند.
نوشابه های گاز دار علاوه بر اینکه موجب نفخ و نهایتا خروج گاز از معده به سمت دهان میشوند، دریچه انتهای مری را هم شل میکنند که این مسئله به افزایش بازگشت اسید به مری دامن میزند و در نهایت موجب رفلاکس معده میگردد.
بنابر این بهتر است که از این نوشیدنی ها در برنامه غذایی خود استفاده نکنید.

۹- از آب مرکبات زیاد استفاده نکنید

در افرادی که سابقه رفلاکس معده دارند مصرف آب مرکبات میتواند این مسئله را تشدید کند، در واقع ۷۰% از بیماران مبتلا به رفلاکس بیان داشته اند که با مصرف آب مرکبات وضعیت بیماری آنها بدتر شده است.
با توجه به اینکه حتی آب پرتقال با pH خنثی هم باعث تشدید رفلاکس میشود پس نمیتوان علت شدیدتر شدن رفلاکس پس از مصرف آب مرکبات را به اسیدی بودن آنها ارتباط داد.
با وجود اینکه آب مرکبات مستقیما بر روی ایجاد رفلاکس معده اثر ندارد اما برخی از مواد موجود در مرکبات پوشش مری را تحریک میکنند و منجر به شدید تر شدن علائم رفلاکس میشوند.
بنابر این اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که با خوردن مرکبات دچار سوزش سر دل میشوید بهتر است برای مدتی از این میوه ها استفاده نکنید.

۱۰- کمتر شکلات بخورید

بیماران مبتلا به رفلاکس نباید بیش از اندازه شکلات مصرف کنند، مصرف شکلات با تاثیر بر روی عضلات انتهای مری و شل کردن آن باعث افزایش میزان اسید معده در مری میگردد و در نهایت باعث ایجاد رفلاکس در شما میشود.
البته این مسئله هم در افراد مختلف واکنش های متفاوتی میدهد و ممکن است در شما موجب ایجاد رفلاکس نگردد اما با این حال بهتر است که از خوردن مقدار زیاد شکلات خودداری کنید.

۱۱- اگر نعنا باعث افزایش رفلاکس شما میشود آن را مصرف نکنید

نعنا و پونه گیاهانی هستند که معمولا برای طعم دادن به غذا، آدامس ها، خمیر دندان و… استفاده میشوند.
بعلاوه دم کرده نعنا و پونه از جمله نوشیدنی های محبوبی هستند که مورد استفاده تعداد زیادی از افراد قرار میگیرد.
اما جالب است بدانید که این دو گیاه خوش عطر باعث شل شدن دریچه انتهای مری میگردند، بعلاوه با تحریک دیواره داخلی مری علائم رفلاکس معده را شدید تر میکنند.
اگر احساس میکنید که با خوردن نعنا و پونه و ترکیبات آن رفلاکس معده شما بدتر شده بهتر است که مصرف آن را قطع کنید.

۱۲- در هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن خود بگذارید

برخی از افراد در هنگام خواب بیشتر احساس رفلاکس معده را تجربه میکنند.
حتی این مسئله میتواند منجر به بیخوابی و از خواب پریدن و احساس خفگی در این افراد گردد، در این افراد بالاتر قرار دادن سر نسبت به بدن در هنگام خواب میتواند کمک زیادی به کاهش علائم رفلاکس نمایید.
در واقع زمانی که سر شما با شیبی ملایم نسبت به بدنتان بالاتر قرار گرفته باشد اسید معده به راحتی نمیتواند مسیر مری را تا حلق طی کند و در نتیجه مشکلات ناشی از رفلاکس شبانه برای شما به وجود نخواهد آمد.
اگر شما در زمان خواب به این مشکل مبتلا هستید این روش را امتحان کنید و نتیجه آن را در کاهش علائم رفلاکس در خودتان ببینید.

۱۳- ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب چیزی نخورید

به افراد مبتلا به دیابت توصیه میشود که در حدود ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب از خوردن غذا خودداری کنند.
مصرف شام در ساعات پایانی شب و سپس رفتن به رخت خواب میتواند علائم رفلاکس را شدید تر کند. 
با این حال در این زمینه نیاز است تا مطالعات بیشتری صورت گیرد، زیرا این حالت نیز در هر فرد متفاوت است و میتواند تاثیرات مختلفی در افراد مختلف بگذارد.

۱۴- به سمت راست خود نخوابید

خوابیدن به سمت راست میتواند علائم رفلاکس معده را تشدید کند، دلیل این مسئله کاملا مشخص نیست اما به نظر مربوط به آناتومی معده است.
مری به سمت راست معده وارد میشود و طبیعی است که شما زمانی که به سمت راست خود میخوابید اسید و محتویات معده به سمت انتهای مری میروند.
در مقابل زمانی که به سمت چپ خود میخوابید محتویات معده از انتهای مری دور خواهند بود و بازگشت اسید به مری کمتر خواهد بود.
البته این توصیه در زمان خواب خیلی عملی نیست زیرا شما در هنگام خواب تغییر حالت میدهید، با این وجود خوابیدن به سمت چپ میتواند به داشتن خوابی آرام تر به شما کمک کند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به پرتال تغذیه ایرانیان میباشد. ©

دیدگاهتان را بنویسید