تاثیر خواب بر لاغری ؛ 4 راه برای خواب بهتر


تاثیر خواب بر لاغری و حتی چاقی، نکته‌ای بسیار مهم است که اهمیت بسیار بالایی دارد.
گاهی شده است که خیلی از ما نیاز به خواب بیشتر را حس کنیم. اما با این حال، خواب را در اولویت قرار نمی‌دهیم تا به سایر کارهایی که داریم، برسیم. مثلا دوست داریم به جای اینکه بخوابیم، فیلم یا سریال مورد علاقه خود را تماشا کنیم. یا اینکه مسافرت بریم و بگردیم.
اما اگر قصد دارید که روی کاهش یا حتی افزایش وزن خود تمرکز کنید، باید حتما خواب منظم و کافی داشته باشید. ولی آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا اکثر متخصصین بر این نکته تاکید دارند که برای بودن در وزن مناسب باید خواب کافی داشت؟
با ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

اهمیت تاثیر خواب بر لاغری

طبق تحقیقات آماری انجام شده توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، بین هر سه فرد بزرگسال، یکی از آنها دچار کم‌خوابی است.
همه ما به طور میانگین به 6 الی 8 ساعت خواب شبانه نیاز داریم.
با توجه به این موضوع آیا خوابتان به اندازه کافی هست؟

در صورتی که پاسختان به این سوال منفی است، باید در نظر داشته باشید که به طور جدی سلامت خود را به خطر انداخته‌اید. دلایل کاملا علمی مبنی بر اینکه چرا خواب بر روی لاغری یا چاقی تاثیر مستقیم دارد، وجود دارد.

اگر کم خواب باشید، مدام احساس خستگی خواهید داشت. در نتیجه کمتر به باشگاه خواهید رفت. حتی بیدار ماندن تا دیر وقت باعث پرخوری بیشتر در ساعات پایانی شب می‌شود. حتی ممکن است خوراکی‌های مضرتر و بی کیفیت‌تری را در این زمان انتخاب کنید.

اینها مواردی هستند که در ابتدا به ذهن می‌رسند. ولی دلایل بیولوژیکی که وجود دارند دلایل علمی‌تری هستند. کم خوابی باعث گرسنگی فیزیکی هم می‌شود.

اهمیت تاثیر خواب بر لاغری

دو هورمون لپتین و گرلین در بدن برای احساس گرسنگی و سیری هستند:

1. هورمون گرلین: برای ارسال پیام گرسنگی به مغز است.
2. هورمون لپتین: برای موقف کردن احساس گرسنگی است.

طبق تحقیقات انجام شده، وقتی فرد دچار کم خوابی باشد، مقدار گرلین بیشتر و مقدار لپتین کمتری تولید می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود تا بدن نتواند به طور مناسبی از هورمون انسولین استفاده کند.

تاثیر انسولین اضافی ناشی از بی‌خوابی

اگر انسولین اضافی در بدن ترشح شود، ذخیره چربی در بدن نیز بالا می‌رود. تحقیقات متعددی برای تاثیر خواب بر لاغری انجام شده است. چاقی و بی خوابی، با هم رابطه مستقیمی دارند.
طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد، زنانی که کمتر از 5 ساعت در شب می‌خوابند، 15 درصد بیشتر از زنانی که هر شب 7 ساعت می‌خوابند، اضافه وزن دارند یا اینکه در خطر اضافه وزن هستند. در نتیجه بهتر است خواب بهتری را در کنار سایر تلاش‌ها برای لاغری ایجاد کرد.

ترشح هورمون کورتیزول بیشتر و کم خوابی

بدن موقع خواب، خود را بازسازی خواهد کرد.
در نتیجه انرژی کافی برای فعالیت روز بعدی را خواهد داشت. کیفیت خواب و حتی کمیت خواب به طور مستقیم روی انرژی روزانه تاثیر گذار است. در صورتی که خواب کم باشد و از کیفیت خوبی هم برخوردار نباشد، فرد همواره احساس خستگی در طول روز را تجربه می‌کند.

خواب کم، روی ترشح و سطح هورمون‌های بدن تاثیر مستقیمی دارند. این تاثیر اغلب نامطلوب و منفی است.
کورتیزول یکی از هورمون‌هایی است که هنگام کم خوابی، به شدت سطح آن زیاد می‌شود. این هورمون در زمان‌هایی که فرد استرس دارد، بیشتر هم ترشح می‌شود.

در روزهای عادی سطح این هورمون برای عملکرد بهتر بدن کافی است. وقتی سطح این هورمون بالا باشد، بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل بدن برای تامین انرژی خود، غذای بیشتری می‌طلبد.
از این نظر تاثیر خواب بر لاغری را نباید نادیده گرفت.

طبق تحقیقات انجام شده، ترشح زیاد هورمون کورتیزول، به چاقی اطراف شکم و تجمع چربی دور کمر، منجر می‌شود. حتی هورمون کورتیزول روی هورمون‌های گرلین (هورمون گرسنگی) و لپتین (هورمون سیری) تاثیر خواهد داشت.
در صورتی فرد خواب کافی نداشته باشد، هورمون لپتین زیاد شده و گرلین افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی فرد میل بیشتری به شیرینیجات، خوراکی‌های چرب و همینطور نوشیدنی‌های کافئین دار خواهد داشت.

چه کنیم که زودتر بخوابیم؟

با توجه به اهمیت تاثیر خواب بر لاغری باید راهکارهایی را یاد گرفت که به داشتن خواب بهتر کمک می‌کنند. در ادامه این راهکارها را برایتان بیان خواهیم کرد.

1. خوراکی‌های موثر بر خواب بهتر

برای وعده شام، حتما خوراکی‌های حاوی پروتئین (ترجیحا بدون چربی) دریافت کنید. به ویژه گوشت بوقلمون که اسید آمینه‌های متعددی دارد. یکی از موثرترین اسید آمنیه‌های گوشت بوقلمون که بر خواب بهتر موثر است، تریپتوفان است. این ماده غذایی را با کربوهیدرات‌های مناسب ترکیب کنید تا خواب بهتری داشته باشید. گزینه‌های دیگری که حاوی تریپتوفان هستند:

  • میگو
  • دانه چیا
  • تخم مرغ

2. تاثیر خواب بر لاغری با روتین آرامش بخش

روتین آرامش بخش مناسبی را برای خود انتخاب کنید. از این طریق بدن را متوجه این خواهید کرد که زمان خواب است. از راهکارهای زیر برای این منظور کمک بگیرید:

  • انجام حمام آب گرم
  • استشمام بوی اسطوخودوس
  • نوشیدن یک فنجان دمنوش آرامش بخش
  • خاموش کردن دستگاه‌های رسانه‌ای اطراف

تمام این موارد به عمیق شدن خواب بهتر کمک می‌کنند. این کارها به مرور خواب بهتر را فراهم می‌کنند. بهتر است مداومت در انجام این کارها داشته باشید تا به یک عادت تبدیل شوند.

3. ورزش و تاثیر خواب بر لاغری

خواب و ورزش، به طور مستقیم روی لاغری و چاقی تاثیر دارند.
ورزش کمک می‌کند تا فرد بتواند خواب بهتری داشته باشد. یعنی اینکه اگر در تایم عصر ورزش کنید، بدنتان را خسته‌تر می‌کنید و ذهنتان قدرت بیشتری برای نظم دادن به شرایط را خواهد داشت. البته می‌توانید تمام ساعات روز از ورزش بهره مند شوید اما تایم عصر اگر ورزشی با شدت بالا داشته باشید، هنگام شب، خواب بهتری خواهید داشت.
البته ورزش نباید 2 الی 3 ساعت قبل از خواب باشد.

4. غذای سنگین نخورید

اگر وعده شام را در ساعات نزدیک به خواب میل می‌کنید، طبیعی است که خواب راحتی را تجربه نکنید. به هیچ وجه نباید غذای سنگین را در ساعات پایانی شب میل کنید. چون وقتی می‌خوابید، بدن درگیر هضم غذا خواهد بود و تمرکزی روی کیفیت خواب نخواهد داشت. 2 الی 3 ساعت قبل از خواب، غذا نخورید.

جمع‌بندی

تاثیر خواب بر لاغری از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه بتوانید به وزن متعادلی برسید، باید خواب مناسبی برای ساعات شب داشته باشید.

این مطلب توسط تیم تحریریه، از منابع مختلف گردآوری شده و صرفا جهت آشنایی شما با موضوع مورد بحث تنظیم شده است. هیچگونه تاکید یا رد در مورد این مطلب را تضمین نمی‌کنیم.



Source link