تغذیه مناسب در بارداری


تغذیه مناسب در بارداری تاثیر بسزایی در سلامت و هوش کودک دارد به همین علت توصیه می شود اگر عادات غذایی نامناسبی دارید با دکتر مهدی شادنوش بهترین متخصص تغذیه در تهران مشاوره کرده و اقدام به کنار گذاشتن آن عادت ها کنید. در ادامه مقاله می خواهیم به مواد غذایی مناسب در دوران بارداری بپردازیم.

تغذیه مناسب در بارداری

تغذیه مناسب در بارداری شامل موارد زیر می شود

مصرف سبزیجات و میوه ها

میوه ها و سبزیجات حاوی مقدار زیبایی از ویتامین های طبیعی ، مواد معدنی و مواد ضد رادیکال آزاد و آنتی اکسیدان ها هستند. به این نکته مهم توجه کنید هرچه رنگ مواد غذایی که استفاده می کنید شادتر و پرنشاط تر باشد حاوی مواد مغزی بیشتری خواهد بود.

مصرف ماهی

ماهی دارای اسید چرب ضروری به نام امگا3 می باشد که باعث افزایش قدرت باروری در بانوان می شود، مصرف امگا3 برای رشد چشم ها و مغز جنین بسیار حائز اهمیت می باشد و علاوه بر آن باعث کاهش خطر زایمان زودرس و افسردگی می شود.

مصرف آهن

بانوان به این نکته بسیار مهم توجه کنند ، پیش از اقدام به بارداری مصرف آهن را در وعده های غذایی خود افزایش دهید، چرا که در دوران بارداری جنین شروع جذب مواد معدنی از بدن شما کرده و بدن نمی تواند ذخایر آهن را حفظ کند. همچنین در دوران بارداری نیز از مواد غذایی که حاوی آهن است، استفاده کنید.

مصرف پروتئین

مصرف پروتئین یکی از ضروریات تغذیه مناسب در بارداری محسوب می شود. برای اینکه سلامت جنین و مادر در دوران بارداری حفظ شود حتما از لبنیات و گوشت مرغ ، گاو و ماهی استفاده شود.

کافئین

در دوران بارداری از کافئین کمتر از 300 میلی گرم در روز استفاده کنید، چرا که مصرف بیش از حد آن باعث سقط جنین یا تولد کودک با وزن کم می شود.

تغذیه مناسب در بارداری

اهمیت انتخاب بهترین متخصص تغذیه

تغذیه مناسب در بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین میزان انتخاب یک دکتر تغذیه خوب هم اهمیت دارد. بانوان زمانی که در دوران بارداری به یک متخصص تغذیه خوب در تهران مراجعه کنند، پزشک با توجه به شرایط جسمی و روحی او برنامه غذایی مناسبی را تهیه می کند. یک متخصص تغذیه با توجه به علم و دانشی که در این زمینه دارد تمامی مواد مغذی را با توجه به نیاز بدن در برنامه غذایی شما قرار می دهد و باعث حفظ سلامت شما و جنین می شود. برای انتخاب یک متخصص تغذیه می توانید از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنید یا در گوگل جستجو نمایید. پس از انتخاب دکتر شادنوش بهترین متخصص تغذیه در تهران برای مشاوره حضوری به مطب او رفته یا از طریق وب سایت یا صفحه اینستاگرام با ایشان مشاوره کنید.

تغذیه مناسب در بارداری به چه صورت است ؟

با توجه به اینکه هر بانوی باردار دارای چه وزن و ویژگی ای می باشد، مقداری افزایش وزن خواهد داشت. به همین دلیل این میزان در همه افراد یکسان نیست. خانم هایی که وزن کمی دارند، باید در دوران بارداری خود، حدود 18 کیلو وزن اضافه کنند. اما بانوانی که قبل از بارداری وزن متوسطی دارند باید 11 الی 16 کیلوگرم وزن اضافه کنند. در خانم هایی که دارای اضافه وزن هستند هم باید 6 تا 8 کیلو یا نهایت تا 11 کیلوگرم وزن اضافه کنند. لازم به ذکر است خانم هایی که دارای اضافه وزن هستند، نباید در طول بارداری خود کاهش وزن داشته باشند چرا که این امر به جنین آسیب های جدی وارد می کند.

افزایش وزنی که در دوران بارداری اتفاق می افتد، باید منظم باشد، از این رو خانم های باردار باید طبق زمان بندی مشخص به پزشک مراجعه نمایند تا تحت مراقبت و کنترل باشند. کاهش یا افزایش وزن ناگهانی برای خانم های باردار نرمال نیست و باید علت آن مورد بررسی قرار بگیرد. در واقع به هیچ عنوان مادر نباید خودسرانه رژیم بگیرد.

تغذیه مناسب در بارداری

دریافت کلسیم

تغذیه مناسب در بارداری باید کلسیم مورد نیاز مادران را تامین کند. بانوان باردار باید به طور متوسط روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. مصرف این مقدار برای خانم های زیر 30 سال از اهمیت بیشتری برخوردار است. دریافت این مقدار کلسیم از طریق مصرف شیر ، ماست و محصولات لبنی میسر می باشد. علاوه بر موارد ذکر شده شیر سویا و برنج ، تن ماهی ، آجیل و سبزیجات برگ دار نیز می تواند در دریافت کلسیم موثر باشد. در صورتی که شما قادر به نوشیدن شیر نیستید، می توانید از دو فنجان لوبیا پخته ، 115 گرم کنسرو ماهی قزل آلا ، 3 فنجان عصاره کلم بروکلی ، دو یا یک چهارم سویا و سه چهارم فنجان بادام مصرف کنید. این مواد غذایی کلسیم مورد نیاز بدن شما را تامین خواهند کرد.

مصرف حبوبات

این گروه از مواد غذایی شامل عدس ، لوبیا سبز ، لوبیا قرمز ، نخود ، سویا و بادام زمینی می شود. حبوبات منبع بسیار مناسبی جهت تامین فیبر ، پروتئین ، آهن ، فولیک اسید و کلسیم مورد نیاز بدن در دوران بارداری محسوب می گردد. فولیک اسید یکی از مهم ترین انواع ویتامین های ب دانسته می شود که برای سلامت جنین و مادر به خصوص در سه ماه اول بارداری بسیار موردنیاز است. پس در یک تغذیه مناسب در بارداری این گروه غذایی باید قرار بگیرند.

میوه خشک شده

میوه های خشک شده به طور کلی کالری بالایی داشته و سرشار از فیبر ، انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند. با مصرف میوه خشک مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی ، همچون فولیک اسید ، آهن و پتاسیم را کسب می کنید. البته لازم به ذکر است که تنها یک وعده در روز باید از این دست مواد خوراکی استفاده شود.

مصرف آب در دوران بارداری

تغذیه مناسب در بارداری صرفا شامل خوراکی های جامد نمی شود ؛ بلکه آب و نوشیدنی های سالم نیز نقش مهمی دارتد. هیداراته نگه داشتن بدن یکی از راز های سلامتی به خصوص در دوران حاملگی می باشد. در این دوره حجم خون حدود 45 درصد افزایش می یابد. از طرفی بدن آب و مایعات را به جنین منتقل می سازد. در صورتیکه به میزان کافی آب ننوشید ، بدن تان دهیدراته می شود. در این شرایط علائمی همچون سردرد ، استرس و اضطراب ، خستگی و بی حوصلگی نمود پیدا می کند. علاوه بر این ، مصرف آب به میزان مطلوب از بروز یبوست و عفونت های مقعدی که در دوران بارداری بسیار رایج هستند ، جلوگیری می کند. طبق یک اصل کلی گفته می شود که زنان باردار باید روزانه حداقل 2 لیتر آب مصرف نمایند. با اینحال میزان مصرفی برای هر فرد متفاوت است و بهتر است در این رابطه با بهترین متخصص تغذیه تهران مشورت نمایید.

در دوران بارداری بهتر است از مصرف موارد خوراکی زیر اجتناب کنید :

  • غذاهای دریایی که حاوی جیوه هستند
  • گوشت های نپخته یا نیم پز
  • صدف و تخم مرغ خام

نوشته تغذیه مناسب در بارداری اولین بار در دکتر شادنوش پدیدار شد.



Source link