علت جوش روی بینی و روش های موثر و سریع درمان آن چیست؟


روی بینی خود جوش دیده اید؟ قرار است علت جوش روی بینی خود را تا چند دقیقه دیگر متوجه شوید. در این مقاله انواع علل و فاکتور هایی که در ایجاد جوش روی بینی نقش دارند بیان شده است. همچنین در انتها انواع درمان های خانگی و دارویی برای از بین بردن جوش روی بینی توضیح داده شده است.

علت انواع جوش روی بینی چیست؟

علت انواع جوش روی بینی چیست؟

عوامل اصلی که به طور کلی به عنوان علت جوش روی بینی شناخته شده اند شامل موارد زیر می باشد:

  1. تولید بیش از حد چربی پوست:

    باعث مسدود شدن منافد پوست و ایجاد جوش می شود. آکنه به طور معمول در صورت، پیشانی، قفسه سینه، قسمت فوقانی پشت و شانه ها ظاهر می شود زیرا پوست در این مناطق بیشترین تعداد غده های چربی را دارد و بنابراین چربی بیشتری به سطح پوست ترشح می کنند.

    غده های چربی به فولیکول یا ریشه مو متصل هستند و وظیفه آنها ترشح ماده چربی به نام سبوم بر روی مو و سطح پوست است تا از خشکی پوست و مو و شکنندگی آن جلوگیری شود.

  2. مسدود شدن ریشه مو:

    مسدود شدن ریشه مو:

    مسدود شدن روزنه فولیکولهای مو (ریشه مو) با سلولهای مرده پوست و باکتریها علت جوش روی بینی است.ممکن است دیواره فولیکول مو برآمده و متورم شود و جوش سر سفید به وجود آید .
    و یا اینکه فولیکول مو با آلودگی گرد و خاک و یا باکتری مسدود شود و جوش سرسیاه به وجود آید. وقتی مسیر فولیکول مو به بیرون پوست بسته می شود باعث تجمع باکتری و ایجاد جوش‌های چرکی خواهد شد.

    اگر انسداد فولیکول مو عمقی تر باشد و باکتری ها به عمق فولیکول مو در لایه های زیرین پوست نفوذ کنند باعث ایجاد تشکیل کیست خواهد شد.

  3. تغییرات هورمونی :

    تولید بیش از حد هورمونهای آندروژن معروف به هورمونهای مردانه مانند هورمون تستسترون می تواند علت جوش روی بینی باشد. هورمون های آندروژن هورمون هایی هستند که در دوران بلوغ در پسران و دختران زیاد می شوند و باعث بزرگ شدن غدد چربی و ایجاد سبوم بیشتر می شوند.
    تغییرات هورمونی مربوط به بارداری و استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی نیز می تواند بر تولید سبوم بیشتر تاثیر بگذارد.

    البته هورمون های آندروژن در زنان بسیار کمتر از مردان است. اما حتی اگر مقدار کمی هورمون های آندروژن در زنان افزایش یابد می تواند آکنه را تشدید کند.

  4. بعضی از دارو ها :

    بعض از دارو ها :

    برای مثال داروهای حاوی کورتیکواستروئیدها، تستوسترون یا لیتیم می تواند علت جوش روی بینی باشد و آن را تشدید کند.

  5. رژیم غذایی:

    رژیم غذایی:

    مطالعات نشان می دهد که برخی از رژیم های غذایی، از جمله شیر بدون چربی و غذاهای سرشار از کربوهیدرات – مانند نان، شیرینی و چیپس علت جوش روی بینی است.
    مدت هاست که شکلات را به عنوان علت به وجود آمدن و یا بدتر شدن آکنه می شناسند. یک مطالعه برای ۱۴ مرد مبتلا به آکنه نشان داد که خوردن شکلات به وخیم تر شدن علائم جوش مرتبط است. اضطراب و استرس می تواند علت جوش بینی باشد و آکنه را بدتر کند.


پس قدم اول آن است که بدانیم جوش روی بینی نشانه ی چیست و سپس برای درمان آن به دنبال راه حل باشیم.

رفع هر جوشی فقط در ۱۵ روز

پکیج جوش صورت

بهت قول میدم این آخرین زمانیه که جوش روی صورتت داری… اگر میخوای بدون دردسر، هر نوع جوشی رو در هر جای صورتت، فقط در ۱۵ روز رفع کنی! روی دکمه زیر بزن. 

صفحه رفع جوش ۱۵ روزه

اما در بخش دوم این مقاله به بررسی ۵ نوع جوش رایج که در بخش های مختلف یا داخل بینی اتفاق میفتد می پردازیم. مشکل شما قطعا یکی از این ۵ مورد می باشد:

۱٫ علت جوش چرکی روی بینی

علت جوش چرکی روی بینی

همه جوش ها در نتیجه مسدود شدن منافذ پوست به وجود می آیند.

اما فقط جوش های التهابی برجسته تر و چرکی می شوند. چرک یا عفونت داخل جوش نتیجه ی فعالیت باکتری ها و سایر مواد است که در منافذ پوست گرفتار شده اند و واکنش دفاعی طبیعی بدن به این مواد، التهاب،تورم و قرمزی می باشد.

چرک داخل جوش متشکل است از سبوم (روغن یا ماده چربی ترشح شده از غده های چربی پوست) که در منافذ تجمع کرده و با سلول های مرده پوست و باکتری ها و سایر آلودگی ها ترکیب شده است.

هنگامی که جوش التهابی دارید (مانند پوسچول، پاپول ها، ندول ها و کیست)، سیستم ایمنی بدن در این منطقه فعال می شود و منجر به ایجاد جوش چرکی می گردد.

آکنه های التهابی پر از چرک شامل موارد زیر می شوند:
  • کیست: این توده های دردناک و عمیق در لایه های زیرین پوست ایجاد می شوند.
  • ندولها: مانند کیست هستند اما این جوش های پر از چرک در لایه های سطحی پوست رخ می دهند و عمقی نیستند.
  • پاپول ها: این جوش های کوچک و قرمز نیز در سطح پوست ایجاد می شوند و اندازه آنها کمتر از یک سانتی متر است.
  • پوسچول ها : این ضایعات آکنه پر از چرک هستند و از نظر ظاهری شبیه به پاپول ها هستند، اما اندازه آنها بسیار بزرگتر است.

۲٫ علت جوش های زیرپوستی روی بینی

 علت جوش های زیرپوستی روی بینی

جوش زیر پوستی بینی ممکن است کوچک، جزئی و بی اهمیت باشد و یا علامت یک بیماری جدی تر باشد.

جوش هایی که روی بینی و نزدیک به چشم هستند می توانند نشان دهنده عملکرد ضعیف کبد باشند. این جوش ها همچنین می توانند نشان دهنده بی خوابی، استرس و بی قراری باشند.

علاوه بر اینکه یک رژیم غذایی پرچرب در بروز آکنه و جوش روی بینی دخیل است باید بدانید که قرار گرفتن در محیط های روغنی مانند آشپزخانه در حین سرخ کردن مواد غذایی باعث می شود روغن به پوست بچسبد و فولیکول های مو را مسدود کند که همین امر باعث تحریک پوست و یا تقویت جوش روی بینی می شود.

هر چند که پرچرب و آلوده بودن پوست، علت جوش روی بینی است اما باید بدانید که لایه برداری پوست و شستن بیش از حد آن با صابونهای ضد چربی یا مواد شیمیایی پوست را تحریک می کند و می تواند علت جوش روی بینی باشد و آن را را بدتر کند.

استفاده از لوازم آرایشی چرب و یا تاریخ مصرف گذشته شد به پوست صدمه می زند و می تواند علت جوش روی بینی باشد.

بنابراین اگر مستعد ابتلا به جوش هستید باید سعی کنید که لوازم آرایشی فاقد روغن یا چربی استفاده کنید. باقی ماندن آرایش بر روی پوست به مدت طولانی و عدم شستشو و پاکسازی پوست باعث مسدود شدن منافذ و به وجود آمدن جوش خواهد شد.

استفاده منظم از پاک کننده های ملایم آرایش و دستمال های مرطوب برای پیشگیری از آکنه و جوش روی بینی بسیار مفید است.

سن یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در بروز جوش و آکنه می باشد افراد ممکن است در هر سنی مبتلا به جوش شوند اما جوش روی بینی در نوجوانان به ویژه در سنین بلوغ بیشتر مشاهده می شود.


۳٫ علت جوش داخل بینی

علت جوش داخل بینی

مسدود شدن بینی : بینی زمینه مناسبی برای پرورش باکتری ها به خصوص هنگامی که منافذ بینی مسدود شده باشد.

داخل بینی همیشه مرطوب است. در صورت گرفتگی بینی، تجمع پوست مرده با باکتری ها، می توانند منجر به ایجاد جوش داخل بینی شوند. بنابراین بینی خود را با استفاده از گوش پاک کن پنبه ای تمیز کنید. این روش باعث از بین رفتن باکتری ها شده و از ایجاد جوش های جدیدتر جلوگیری می کند.

آسیب عروق و اعصاب داخل بینی : همچنین بینی دارای رگهای عصبی حساس است و با وارد شدن مکرر انگشتان به بینی آسیب خواهید دید که این منجر به خراش و شکسته شدن مویرگ های داخل بینی می شود که در صورت عدم درمان، خود را به شکل جوش های دردناک نشان می دهند.

موهای زائد : در صورت کندن یا چیدن موهای زائد داخل بینی، فولیکول های مو تحریک می شوند و منافذ پوست را مسدود می کنند و جوش داخل بینی به وجود خواهد آمد.

محرک های محیطی: مواد تحریک کننده، مواد شیمیایی، بقایای گرد و غبار در هوا وجود دارند که به راحتی توسط سلول های داخل بینی جذب می شوند و پس از چد ساعت باعث تشکیل جوش خواهند شد.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها: استفاده زیاد از آنتی بیوتیک ها باعث می شود باکتری های مفید و ضروری بدن که به صورت طبیعی در بدن وجود دارند از بین بروند و فقط باکتری های مضر باقی بمانند و منجر به عفونت و ایجاد جوش داخل بینی شوند.


۴٫ علت جوش کنار بینی

جوش اطراف بینی بیشتر در افرادی به وجود می‌آید که دارای پوست بسیار چرب هستند.

تعداد غده های چربی در اطراف بینی نسبت به سایر قسمت های صورت بیشتر است. همین غده های چربی اطراف بینی را به مکانی روغنی برای تشکیل جوش تبدیل می کند. همچنین جوش در دو طرف بینی می تواند نشان دهنده تغییر در سیستم تولید مثل و یا سیستم قلبی عروقی باشد.

اگر شما زندگی منفعلانه و بی تحرکی داشته باشید احتمالاً دچار جوش کنار بینی خواهید شد. عدم تحرک و ورزش نکردن منجر به گردش خون ضعیف می شود که باعث می شود جوش در دو طرف بینی ظاهر شود.


۵٫ علت جوش بزرگ قرمز روی بینی

تغییرات هورمونی علت جوش روی بینی است. چنین تغییراتی در نوجوانان، زنان و دختران و افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند، به خصوص داروهایی که حاوی کورتیکواستروئیدها، آندروژن ها یا لیتیم هستند بیشتر است. این تغییرات هورمونی باعث به وجود آمدن جوش می گردد.

سابقه خانوادگی از مهمترین علت جوش روی بینی است. ژنتیک نقش مهمی در بروز آکنه دارد. اگر هر دو والدین آکنه داشته باشند، احتمالاً فرزندان نیز به آن مبتلا می شوند.

تماس با مواد روغنی، چرب شدن بیش از اندازه پوست باعث گرفتگی روزنه های پوست می شود. بنابراین استفاده زیاد از لوسیون ها و کرم های روغنی و یا کار در محیط هایی که آلودگی و چربی زیاد است برای مثال در حین آشپزی و یا تماس با گریس باعث ایجاد جوش روی بینی می شود.

اصطکاک یا فشار روی پوست باعث تحریک پوست و التهاب آن می شود.

استرس به تنهایی باعث ایجاد آکنه نخواهد شد، اما ممکن است باعث وخیم تر شدن جوش روی بینی شود.


جوش روی بینی دقیقا نشانه چیست؟

 جوش روی بینی دقیقا نشانه چیست؟

جوش های موجود در نوک بینی ممکن است در نتیجه اختلال دستگاه گوارش ایجاد شوند. بیماریهای دستگاه گوارش و اختلالات هضم باعث میشوند به پوست مواد مغذی کافی نرسد.

همچین طبق طب سنتی چینی، جوش های موجود در بینی نشان دهنده مشکلات قلبی عروقی است. به این معنی که قلب ممکن است فاقد ویتامین B و پروتئین باشد، یا اینکه شما یک شیوه زندگی غیرفعال و بی تحریک دارید و یا دائماً از نگرانی و اضطراب رنج می برید.

در این موارد، پوست دچار کمبود مواد مغذی و گردش خون ضعیف خواهد شد.

برای رفع این مشکل، سبزیجات سبز و میوه، ماهی و غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و هر روز حداقل یک ساعت ورزش کنید.


 مواد غذایی که باعث جوش می شوند را بشناسید

آکنه یک بیماری پوستی شایع است که نزدیک به ۱۰٪ از جمعیت جهان را درگیر می کند. عوامل بسیاری در ایجاد آکنه از جمله تولید سبوم یا چربی پوست و کراتین، باکتری ها، هورمون ها در بروز جوش نقش دارند.

در این بین ارتباط بین رژیم غذایی و جوش بحث برانگیز بوده است، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی می تواند در رشد آکنه نقش مهمی داشته باشد. مواد غذایی که می توانند باعث آکنه شوند شامل :

  1.  غلات و شکرهای تصفیه شده

 غلات و شکرهای تصفیه شده

تمایل افراد مبتلا به آکنه برای مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده نسبت به افرادی که به آکنه مبتلا نیستند بیشتر است.

غذاهای سرشار از کربوهیدراتهای تصفیه شده شامل نان، بیسکویت کراکر، غلات یا دسرهای ساخته شده با آرد سفید، ماکارونی درست شده با آرد سفید، برنج سفید و رشته فرنگی درست شده از برنج، سودا و سایر نوشیدنی های شیرین و قندی، شیرین کننده هایی مانند شکر نیشکر، شربت ها و عسل می باشند.

یک مطالعه نشان داده افرادی که به طور مکرر قند مصرف می کنند و مرتبا شیرینی و کیک می خورند، ۳۰٪ بیشتر احتمال ابتلا به آکنه در آنها وجود دارد. کربوهیدراتهای تصفیه شده به سرعت هضم شده و وارد جریان خون می شوند و به سرعت سطح قند خون را بالا می برند.

وقتی قند خون بالا می رود، سطح انسولین نیز در خون افزایش می یابد تا از این طریق بتواند سطح قند خون را کنترل کند. با این حال، سطح بالای انسولین برای افرادی که آکنه دارند مناسب نیست زیرا انسولین هورمونهای آندروژن را فعال تر می کند و این امر باعث رشد سریعتر سلول های پوستی و افزایش تولید سبوم یا ماده چربی می شود.

همانطور که گفتیم ترشح ماده چربی بیش از اندازه از غدد چربی پوست علت جوش روی بینی است.

  1.  محصولات لبنی

 محصولات لبنی

بسیاری از مطالعات ارتباط بین فرآورده های لبنی و شدت آکنه در نوجوانان را ثابت کرده اند. همچنین دو مطالعه تحقیقاتی نشان داده كه بزرگسالان جوانی كه مرتبا شیر یا بستنی مصرف می کنند چهار برابر بیشتر از سایر افراد از آكنه رنج می بردند.

هنوز مشخص نیست که چگونه شیر ممکن است در شکل گیری آکنه نقش داشته باشد، اما چندین تئوری پیشنهادی وجود دارد، شیر سطح انسولین را افزایش می دهد و این ممکن است شدت آکنه را بدتر کند.

 شیر حاوی اسیدهای آمینه است که کبد را تحریک می کند تا هورمونهای آندروژن بیشتری تولید کند که در شکل گیری جوش نقش دارند.

  1. فست فود

فست فود

جوش یا آکنه به شدت با رژیم غذایی سرشار از کالری، چربی و کربوهیدراتهای تصفیه شده مرتبط است.

غذاهای فست فود مانند همبرگر، ناگت، هات داگ، سیب زمینی سرخ شده، سودا و شیک شیر، اصلی ترین غذاهایی هستند که ممکن است خطر آکنه و جوش روی بینی را افزایش دهند. پس یکی از علت های مهم جوش روی بینی همین موضوع می تواند باشد. در یک مطالعه که روی بیش از ۵۰۰۰ نوجوان و جوان چینی انجام شده مشخص شد که رژیم های غذایی پرچرب با ۴۳٪ افزایش خطر ابتلا به آکنه یا جوش همراه هستند.

خوردن فست فود به طور منظم خطر جوش بینی را ۱۷٪ افزایش می دهد. یک مطالعه دیگر بر روی ۲۳۰۰ مرد ترک نشان داد که خوردن مکرر همبرگر یا کالباس تا ۲۴٪ خطر ابتلا به آکنه یا جوش را افزایش می دهد. غذای فست فود باعث تغییرات در سطح هورمونها شده و از این طریق در شکل گیری جوش روی بینی نقش دارد.

  1.  غذاهای سرشار از چربی های امگا ۶

 غذاهای سرشار از چربی های امگا 6

 رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۶ با افزایش سطح التهاب پوست و ایجاد جوش مرتبط هستند.

مواد غذایی زیادی وجود دارد که سرشار از چربی های امگا ۶ هستند مانند ذرت و سویا اما در عوض غذاهایی که حاوی امگا ۳ باشند کم هستند مانند ماهی و گردو.

به همین دلیل عدم تعادل امگا ۳ و ۶ در بدن اتفاق خواهد افتاد. عدم تعادل اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ بدن را به سمت حالت التهابی سوق می دهد، که ممکن است شدت آکنه را بدتر کند. در مقابل، مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند سطح التهاب و شدت جوش را کاهش دهند.

  1.  شکلات

5- شکلات

شکلات از دهه ۱۹۲۰ به عنوان علت جوش شناخته شده است.

یک مطالعه تحقیقاتی جدید هم نشان داده که مردان مستعد به آکنه که روزانه ۲۵ گرم شکلات تلخ مصرف کرده اند، پس از دو هفته ضایعات جوش در آنها افزایش یافته است. یک مطالعه دیگر نشان داده، در مردانی که روزانه پودر کاکائو مصرف کرده اند، بعد از یک هفته ضایعات آکنه به طور قابل توجهی بیشتر از کسانی بوده که کاکائو مصرف نکرده بودند.


عادت های روزمره که باعث جوش می شوند

عادت های روزمره که باعث جوش می شوند را بشناسید

عادت عای غذایی بد و نامناسب می توانند علت جوش روی بینی باشند بنابراین الگوی غذایی روزانه خود را بررسی کنید.

از آنجا که غذاهای بی شماری وجود دارد که سیستم ایمنی بدن افراد می تواند به آنها واکنش نشان دهد، بهترین راه برای کشف محرک های جوش در هر فرد در یافت رژیم غذایی زیر نظر یک متخصص تغذیه است.

شما می توانید با حذف یک یا چند غذا که به آنها در ایجاد جوش مشکوک هستید، متوجه شوید که سیستم بدنی شما به چه غذاهایی واکنش نشان می دهد و چه مواد خوراکی باعث ایجاد و یا تشدید جوش در شما می شود و سپس یک الگوی غذایی مناسب را بیابید که به تسکین علائم جوش در شما کمک می کند.

عدم نظافت و شستشوی صورت به طور منظم از عادتهای نامناسب ایجاد جوش می باشد.

باید حداقل دو بار در روز با استفاده از آب گرم صورت تمیز شود. از یک پاک کننده ملایم صورت نیز می توانید استفاده کنید. پاک کننده و شوینده های ملایم باعث از بین رفتن روغن، باکتری ها و گرد و غبار و آلودگی اطراف آن می شود. به این ترتیب پوست تمیز باقی می ماند و از ایجاد و یا عود مجدد جوش جلوگیری می شود.

دست همیشه پر از باکتری است.

برای جلوگیری از تشدید جوش ها، آنها را با دست لمس نکنید. فشردن و برداشتن جوش باعث ایجاد زخم می شود. انجام این کار و سپس لمس کردن قسمتهای دیگر صورت، باعث می‌شود باکتری ها را به قسمت های دیگر صورت منتقل می کنید و در نتیجه تعداد جوش های روی بینی و صورت افزایش می یابد.


۳ روش درمان جوش روی بینی

خب تا اینجا به طور کامل با موضوعاتی مثل علت جوش روی بینی ، غذاها ، عادت ها و هر چیزی که باعث این آکنه ها می شوند آشنا شدید. در ادامه روش های درمان خانگی برای رفع فوری جوش های روی بینی را یاد بگیرید.

روش ۱: از چای سیاه استفاده کنید

از چای سیاه استفاده کنید:

برای کاهش سایز جوش از محلول شستشوی صورت ضد باکتریایی استفاده کنید. استفاده از عصاره درخت چای سیاه دو بار در روز روی بینی به طور موثری گرد و غبار و عفونت باکتریایی را از بین می برد و به این ترتیب التهاب و سرعت رشد جوش را به سرعت کاهش می دهد.

روش ۲: استفاده از یخ

قرار دادن یخ روی جوش بینی همچنین می تواند به کاهش تورم کمک کند.

روش ۳: از سرکه سیب استفاده کنید

سرکه ها، به دلیل دارا بودن اسیدهای آلی توانایی مبارزه با انواع باکتری ها و ویروس ها را دارند و می توانند در درمان جوش های روی بینی موثر باشند. همچنین سرکه سیب می تواند به از بین رفتن روغن اضافی پوست کمک کند. سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و با پنبه به روی پوست بمالید. بگذارید ۵ تا ۲۰ ثانیه بنشیند سپس آن را با آب بشویید و به آرامی خشک کنید.

در صورت لزوم ۱-۲ بار در روز این روند را تکرار کنید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده بیش از حد از سرکه سیب روی پوست می تواند باعث سوختگی و سوزش شود، بنابراین همیشه باید از آن در مقادیر کم استفاده شود و با آب رقیق شود.

روش ۴: مکمل روی مصرف کنید

مکمل روی مصرف کنید:

عنصر روی یا زینک یک ماده مغذی اساسی است که برای رشد سلولها، تولید هورمون، متابولیسم و ​​عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. همچنین زینک یکی از درمان های طبیعی برای جوش است. تحقیقات نشان می دهد که مقدار زینک در خون افراد مبتلا به آکنه کمتر است.

بنابراین مصرف خوراکی روی به کاهش جوش کمک می کند. در یک مطالعه، به ۴۸ بیمار مبتلا به آکنه ۳ بار در روز مکمل خوراکی زینک داده شد. پس از هشت هفته، ۳۸ بیمار به میزان ۸۰-۱۰۰٪ کاهش در جوش های خود داشتند.

دوز ایمن برای مصرف زینک روزانه ۴۰ میلی گرم است، بنابراین بهتر است از این مقدار تجاوز نکنید، مگر اینکه تحت نظر پزشک باشید.

زیاده روی در مصرف زینک ممکن است عوارض جانبی از جمله درد معده و سوزش روده به همراه داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است به دلیل غیر قابل جذب بودن زینک از طریق پوست، استفاده از زینک موضعی بر روی پوست و درمان جوش اثرگذار نمی باشد و باید آن را به صورت خوراکی مصرف کنید.


۵ نکته مهم برای درمان سریعتر

5 نکته مهم برای درمان سریعتر

۱. یک ماسک عسل و دارچین درست کنید:

هر دو ماده ی عسل و دارچین منبع عالی آنتی اکسیدان ها هستند. مطالعات نشان داده که استفاده از آنتی اکسیدان ها بر روی پوست نسبت به داروهای بنزوئیل پراکسید و رتینوئیدها در کاهش آکنه موثر تر است. عسل و دارچین همچنین توانایی مبارزه با باکتریها و کاهش التهاب را دارند که دو عامل اصلی ایجاد جوش هستند.

۲. جوش روی بینی را با روغن درخت چای درمان کنید:

روغن درخت چای را می توانید از عطاری یا داروخانه ها تهیه کنید. این گیاه به دلیل توانایی در مبارزه با باکتریها و کاهش التهابات پوستی برای درمان جوش روی بینی استفاده می شود.

روغن درخت چای در مقایسه با داروهای رایج جوش مانند بنزوئیل پراکسید، اثرات جانبی کمتری مانند خشکی، سوزش پوست دارند. روغن درخت چای بسیار قدرتمند است، بنابراین همیشه قبل از استفاده روی پوست خود آن را رقیق کنید.

نحوه استفاده از آن به این صورت است که باید ۱ قسمت روغن درخت چای را با ۹ قسمت آب مخلوط کنید. سپس با استفاده از پنبه آن را روی جوش بینی بمالید.در صورت لزوم ۱-۲ بار در روز این روند را تکرار کنید.

۳. چای سبز را روی پوست خود بمالید:

چای سبز از نظر آنتی اکسیدان بسیار غنی است و نوشیدن آن می تواند باعث سلامتی شود. البته هیچ مطالعه ای در مورد فواید نوشیدن چای سبز برای درمان جوش وجود ندارد، اما استفاده از آن به صورت موضعی و مالیدن آن به طور مستقیم بر روی پوست برای درمان جوش به اثبات رسیده است.

چای سبز سرشار از موادی به نام فلاونوئیدها و تانن است که به مبارزه با باکتریها و کاهش التهاب کمک می کنند. همچنین آنتی اکسیدان موجود در چای سبز باعث کاهش تولید سبوم یا چربی پوست می شود.

می توانید کرم ها و لوسیون هایی که حاوی چای سبز هستند خریداری کنید، اما تهیه محلول آن در خانه نیز آسان است. به این ترتیب که ابتدا چای سبز را در آب به مدت ۳-۴ دقیقه بجوشانید.

سپس بگذارید چای خنک شود و با استفاده از پنبه، چای را روی پوست بمالید یا داخل یک بطری اسپری بریزید و آن را به روی پوست اسپری کنید و اجازه دهید خشک شود، سپس صورتتان را با آب بشویید. همچنین می توانید برگهای چای باقیمانده را نیز به عسل اضافه کنید و ماسک درست کنید.

۴. درمان جوش با آلوئه ورا:

درمان جوش با آلوئه ورا:

آلوئه ورا گیاه گرمسیری است که برگهای آن حاوی ژل روشنی هستند. از ژل آلوئه ورا اغلب در تولید لوسیون ها، کرم ها، پمادها و صابون های ضدجوش استفاده می شود.

علت جوش روی بینی هر چه که باشد این گیاه معمولاً برای درمان جوش بسیار مفید است. می توانید از عطاری تهیه کرده و ژل آن را روی جوش بینی بمالید. آلوئه ورا همچنین حاوی اسید سالیسیلیک و گوگرد است که هر دو در درمان آکنه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

۵. استفاده از آب لیمو:

مالیدن آب لیمو روی یک جوش بینی به خشک شدن ناحیه کمک می کند. این روش درمان جوش های رو بینی موثر است. اسیدهای موجود در آب لیمو باعث از بین رفتن باکتریها می شود. آب لیمو همچنین چربی اضافی پوست را از بین می برند و به این ترتیب از بازگشت باکتری ها جلوگیری می کند.


رایج ترین داروها برای درمان آکنه یا جوش

رایج ترین داروها برای درمان آکنه ها مثل جوش های روی بینی به شرح زیر است:

رتینوئیدها و داروهای شبیه به رتینوئید: این داروها به صورت کرم، ژل و لوسیون هستند. داروهای رتینوئید از ویتامین A ساخته شده اند و شامل ترتینوئین مانند (Avita، Retin-A )، آداپالن مانند (دیفرفرین) و تازرووتن مانند (Tazorac، ( Avage هستند. این دارو ها را عصر ها، ابتدا با سه بار در هفته شروع کنید، بعد از آنکه پوست شما به آن عادت کرد، روزانه مصرف کنید.

آنتی بیوتیک ها: این داروها با از بین بردن باکتری های اضافی پوست و کاهش قرمزی در از بین رفتن جوش کمک می کنند. برای چند ماه اول هم از یک رتینوئید و هم آنتی بیوتیک استفاده کنید. آنتی بیوتیک را صبح و رتینوئید را آخر شب مصرف کنید.

آنتی بیوتیک ها اغلب با بنزوئیل پراکسید ترکیب می شوند تا احتمال ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی را کاهش دهند. مثالها شامل کلیندامایسین با بنزوئیل پراکسید (بنزوکائین، Duac، Acanya ) و اریترومایسین با بنزوئیل پراکسید (بنزامایسین) است. مصرف آنتی بیوتیکهای موضعی به تنهایی توصیه نمی شوند.

اسید سالیسیلیک و آزلائیک اسید: آزلائیک اسید یک اسید طبیعی است که در غلات سبوس دار و محصولات حیوانی یافت می شود. خواص ضد باکتریایی دارد. پماد ۲۰٪ آزلائیک اسید را حداقل دو بار در روز به مدت چهار هفته استفاده کنید.

این پماد حتی در ترکیب با آنتی بیوتیک ازیترومایسین موثر تر عمل می کند.. تجویز آزلائیک اسید ها مانند (Azelex، Finacea ) برای دوران بارداری و در هنگام شیردهی استفاده می شود. عوارض جانبی آن شامل تغییر رنگ پوست و تحریک جزئی پوست است.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید