فواید و مضرات رژیم اتکینز و رژیم کتو

fitshape Atkins diet along with the main dietary regimen Examining the benefits and benefits 810x421 - فواید و مضرات رژیم اتکینز و رژیم کتو

فواید و مضرات رژیم اتکینز و رژیم کتو

در افراد بزرگسال باید ۴۵ تا ۶۵ درصد انرژی مورد نیاز بدن با مصرف کربوهیدرات ها تامین شود. با این حال، برخی از افراد از رژیم اتکینز و رژیم کتو (که در هر دو رژیم کربوهیدرات دریافتی محدود می شود) برای کاهش وزن استفاده می کنند.

رژیم کتو چیست؟

در این رژیم غذایی مصرف کربوهیدرات به شدت محدود شده و میزان چربی رژیم غذایی افزایش می یابد. در رژیم کتو ۷۰ تا ۸۰ درصد انرژی مورد نیاز بدن از چربی، ۲۰ تا ۲۵ درصد از پروتئین و ۵ تا ۱۰ درصد از کربوهیدرات تامین می شود. در حالت عادی کربوهیدرات ها باید بیشترین سهم را در تامین انرژی مورد نیاز بدن داشته باشند.

در رژیم کتو به دلیل کاهش کربوهیدرات مصرفی بدن وارد مرحله ای به نام کتوزیس (کتوز) می شود. کتوزیس سبب می شود چربی های بدن برای تولید انرژی مورد استفاده قرار گرفته و کتون تولید شود. کتون ها مولکول هایی هستند که به عنوان یک منبع انرژی جدید مورد استفاده بدن قرار می گیرند. در رژیم کتو فرد می تواند برخی سبزیجات مانند سبزیجات برگ دار و برخی از میوه ها مانند انواع توت را مصرف کند. در این رژیم غذایی غلات و حبوبات حذف می شوند.

مطلب مرتبط: آشنایی با رژیم غذایی کتوژنیک ، فواید و عوارض آن

274706 825 - فواید و مضرات رژیم اتکینز و رژیم کتو

رژیم اتکینز:

همانند رژیم کتو در رژیم اتکینز نیز مصرف کربوهیدرات محدود شده و مقدار چربی مصرفی در رژیم غذایی افزایش میابد.  رژیم اتکینز شامل ۴ مرحله است که میزان کربوهیدرات در هر مرحله متفاوت می باشد:

  •  مرحله ۱: در این مرحله میزان محدودیت های غذایی زیاد بوده و فقط ۲۰ تا ۲۵ گرم کربوهیدرات در رژیم غذایی وجود دارد. این مرحله تا آن جا ادامه دارد که وزن بدن تا حدی کم شود که با وزن ایده آل ۱۵ پوند (حدود ۷ کیلوگرم) فاصله داشته باشد.
  • مرحله ۲: در این مرحله ۲۵ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز مصرف می شود.
  • مرحله ۳: میزان کربوهیدرات رژیم غذایی به ۸۰ گرم در روز افزایش میابد. این مرحله تا آنجا ادامه پیدا می کند که فرد به وزن مورد نظر خود رسیده و حداقل ۱ ماه این وزن را حفظ کند.
  • مرحله ۴: در این مرحله که مرحله نگهداری نام دارد میزان کربوهیدرات دریافتی ۸۰ تا ۱۰۰ گرم در روز است. در مرحله ۴ میزان محدودیت های غذایی به کمترین حد خود می رسد.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی اتکینز و هر آنچه باید درباره رژیم اتکینز بدانید

548787485 - فواید و مضرات رژیم اتکینز و رژیم کتو

تفاوت ها و شباهت های رژیم اتکینز و رژیم کتو:

محدودیت های رژیم کتو در مقایسه با رژیم اتکینز بیشتر است. هم در رژیم کتو و هم در رژیم اتکینز کتوزیس اتفاق می افتد. اما در رژیم اتکینز کتوزیس به مرحله اول و گاهی اوقات به مرحله دوم محدود می شود.

فواید رژیم اتکینز و رژیم کتو:

۱- کاهش وزن

هدف بسیاری از افراد از پیروی از رژیم های اتکینز و کتو کاهش وزن است. تعدادی از مطالعات نشان داده اند که این رژیم های غذایی سبب کاهش وزن می شوند. زیرا بدن هنگامی که وارد مرحله کتوزیس می شود به خوبی چربی ذخیره شده را می سوزاند. در اغلب مطالعات مشاهده شده که در کوتاه مدت رژیم های کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم های کم چرب سبب کاهش وزن بیشتری می شوند. اما در بلند مدت میزان کاهش وزنی که به دنبال هر ۲ نوع رژیم رخ می دهد، مشابه است. در یک مطالعه کوچک مشاهده شد کتوزیس ممکن است به درمان چاقی و پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک کند. اما برای تائید نتایج این مطالعه باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.

e5fabcb7 2653 4c91 bf10 974ce4ff1616 - فواید و مضرات رژیم اتکینز و رژیم کتو

۲- بهبود وضعیت سلامتی

در مطالعه منتشر شده در مجله European Journal of Clinical Nutrition مشاهده شد رژیم های کتوژنیک از بروز بیماری قلبی – عروقی و دیابت نوع ۲ جلوگیری می کنند. دلیل آن می تواند کاهش مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاها و نوشیدنی های دارای قند باشد. برخی شواهد نشان می دهند که این رژیم ها می توانند به درمان آکنه و اختلالات عصبی کمک کنند. با این حال، برای تائید این نتایج باید مطالعات بیشتری انجام شود.

مطلب مرتبط: تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک در تسریع روند بهبودی بیماری لایم

1 1 - فواید و مضرات رژیم اتکینز و رژیم کتو

۳- تاکید بر مصرف غذاهای طبیعی

در هر ۲ نوع رژیم غذایی فرد به مصرف غذاهای طبیعی و غیرفرآوری شده تشویق می شود. غذاهای فرآوری شده احتمال ابتلا به چاقی، بیماری قلبی – عروقی و … را افزایش می دهند.

عوارض جانبی رژیم اتکینز و رژیم کتو:

هر رژیم غذایی که سبب بروز کتوزیس در بدن شود می تواند سبب بروز عوارضی مانند بوی ناخوشایند تنفس و … شود. کتوزیس در طولانی مدت برای سلامتی مضر است. همچنین پیروی از این رژیم های غذایی به دلیل محدودیت های زیادی که دارند می تواند سبب کمبود مواد مغذی شود. از سوی دیگر، اغلب غذاهای دارای کربوهیدرات به تامین فیبر مورد نیاز بدن کمک می کنند. در نتیجه اگر کربوهیدرات رژیم غذایی محدود گردد باید به دریافت کافی سبزیجات پرفیبر توجه شود.

از سایر عوارض این رژیم ها می توان به ایجاد تداخل در الکترولیت های بدن و ویتامین های محلول در آب که در میوه ها و سبزیجات وجود دارند اشاره کرد. اگرچه کتوزیس به سوزاندن چربی های بدن کمک می کند اما سبب کاهش توده عضلانی بدن نیز می شود. زیرا در این شرایط بدن از عضلات برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز خود استفاده می کند. کاهش توده عضلانی می تواند متابولیسم (سوخت و ساز) را کاهش دهد.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان میتوانید از طریق لینک زیر ثبت نام کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید