روغن نارگیل یک روغن پخت و پز است که به طور فزاینده ای محبوب است.

بسیاری از مردم آن را به خاطر مزایای سلامتی آن، از جمله خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی، بهبود سلامت پوست و دهان و پتانسیل کاهش وزن ستایش می کنند.

در اینجا ۱۰ مزیت سلامت مبتنی بر شواهد روغن نارگیل، به علاوه برخی ملاحظات ویژه که اگر می خواهید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید، در نظر داشته باشید، در اینجا آورده شده است.

شخص با قاشق روغن نارگیل را در کاسه می ریزددر پینترست به اشتراک بگذارید
FreshSplash/Getty Images

۱. ممکن است چربی سوزی را تشویق کند

روغن نارگیل منبع غنی از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​(MCTs)، نوعی چربی اشباع شده است.

به طور کلی چربی های اشباع شده به سه زیر گروه تقسیم می شوند که هر کدام اثرات متفاوتی در بدن شما دارند. این زیر گروه ها هستند (۱):

  • زنجیر بلند
  • زنجیره متوسط
  • زنجیره کوتاه

دانشمندان در حال مطالعه تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​(MCTs)، از جمله آنهایی که در روغن نارگیل یافت می شوند، برای مزایای بالقوه سلامتی آنها هستند.

به عنوان مثال، برخی شواهد نشان می دهد که مصرف MCT ممکن است تعداد کالری هایی را که بدن شما می سوزاند افزایش دهد. با انجام این کار، ممکن است به کاهش وزن کمک کند (۲، ۳).

از آنجایی که چربی های موجود در روغن نارگیل ۶۵٪ MCT است، ممکن است خواص چربی سوزی مشابه روغن MCT خالص داشته باشد.۱).

با این حال، در حال حاضر شواهد خوبی وجود ندارد که بگوید خوردن روغن نارگیل به خودی خود باعث افزایش تعداد کالری‌های سوزانده می‌شود.

در واقع، مطالعات در مورد پتانسیل کاهش وزن MCT حتی در تفسیر نتایج نیز نیازمند احتیاط است زیرا مطالعات بزرگتر و با کیفیت بالاتر هنوز مورد نیاز است.۲، ۳).

در حالی که MCT ها ممکن است میزان کالری سوزاندن شما را افزایش دهند، به خاطر داشته باشید که روغن نارگیل کالری بسیار بالایی دارد و اگر آن را در مقادیر زیاد مصرف کنید به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

خلاصه

محققان دریافته‌اند که مصرف نوعی چربی اشباع شده در روغن نارگیل به نام MCTs ممکن است تعداد کالری‌هایی را که می‌سوزانید افزایش دهد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا روغن نارگیل خود این تأثیر را دارد یا خیر.

۲. ممکن است به عنوان یک منبع سریع انرژی عمل کند

MCT های موجود در روغن نارگیل منبع سریع انرژی را فراهم می کند.

هنگامی که تری گلیسیریدهای زنجیره بلند (LCT) می خورید، مولکول های چربی از طریق خون شما به بافت هایی که به آنها نیاز دارند، مانند بافت ماهیچه ای یا چربی منتقل می شود.۴).

از سوی دیگر، MCT ها مستقیماً به کبد شما می روند و به همان روشی که کربوهیدرات ها – منبع انرژی ترجیحی بدن شما – به منبع انرژی سریع تبدیل می شوند.۵).

در واقع، MCTها مدت‌هاست که در محصولات تغذیه ورزشی برای ورزشکارانی که به منبع انرژی نیاز دارند که بدن آنها بتواند سریع جذب و استفاده کند، استفاده می‌شود.۱، ۵).

خلاصه

روغن نارگیل دارای مقادیر زیادی MCT است که بدن شما آن ها را متفاوت از LCT ها متابولیزه می کند. MCT ها منبع انرژی سریعی هستند که بدن شما می تواند سریعتر از سایر انواع چربی های اشباع شده جذب و استفاده کند.

۳. ممکن است اثرات ضد میکروبی داشته باشد

روغن نارگیل به دلیل محتوای MCT آن دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است – به ویژه اسید لوریک (۱).

اسید لوریک یک اسید چرب است که حدود ۵۰ درصد از MCT های موجود در روغن نارگیل را تشکیل می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که ممکن است اثرات ضد میکروبی در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا مانند (۱، ۶):

  • استافیلوکوکوس اورئوس
  • استرپتوکوک موتانس
  • استرپتوکوک پیوژنز
  • اشریشیا کلی
  • هلیکوباکتر پیلوری

مطالعات نشان می دهد که اسید لوریک ممکن است به عنوان یک عامل باکتریواستاتیک عمل کند. این ماده ای است که از تکثیر باکتری ها بدون از بین بردن باکتری ها جلوگیری می کند.

همچنین ممکن است به عنوان یک عامل باکتری کش عمل کند که برخی از باکتری ها را از بین می برد.۱، ۷).

علاوه بر این، ممکن است رشد میکروارگانیسم های مضر برای گیاهان را نیز مهار کند.۶).

خلاصه

اسید لوریک موجود در روغن نارگیل ممکن است دارای خواص ضد میکروبی در برابر انواع میکروارگانیسم های مضر باشد.

۴. ممکن است به کاهش گرسنگی کمک کند

یکی از ویژگی های جالب MCT ها این است که ممکن است به کاهش مصرف غذا کمک کنند.۸، ۹).

این ممکن است به نحوه تجزیه بدن آنها مرتبط باشد. بخشی از MCT هایی که می خورید در فرآیندی شکسته می شوند که مولکول هایی به نام کتون تولید می کند.۱).

کتون ها با اثر مستقیم بر پیام رسان های شیمیایی مغز یا تغییر سطح هورمون های گرسنگی مانند گرلین، اشتها را کاهش می دهند.۱۰).

ممکن است با کتون ها در زمینه رژیم های کتوژنیک که این روزها بسیار محبوب هستند آشنا باشید. افرادی که رژیم کتو دارند، کربوهیدرات زیادی نمی خورند، اما اغلب چربی زیادی می خورند. به همین دلیل، بدن آنها تمایل دارد از کتون ها برای سوخت استفاده کند.

با این حال، اگرچه روغن نارگیل یکی از غنی ترین منابع طبیعی MCTs است، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه روغن نارگیل به خودی خود اشتها را بیش از سایر روغن ها کاهش می دهد وجود ندارد. در واقع، یک مطالعه گزارش می دهد که روغن نارگیل کمتر از روغن MCT سیر کننده است.۱۱).

خلاصه

MCT ها ممکن است با کاهش گرسنگی به کاهش مصرف غذا کمک کنند. با این حال، شواهد نشان می دهد که روغن نارگیل لزوماً همان اثر را ندارد.

۵. ممکن است به کاهش تشنج کمک کند

مردم مدت‌هاست که از رژیم‌های کتو که کربوهیدرات بسیار کم و چربی بالایی دارند، برای درمان اختلالات مختلف از جمله صرع مقاوم به دارو استفاده می‌کنند. نشان داده شده است که آنها به کاهش تعداد دفعات تشنج کمک می کنند (۱۲، ۱۳).

محققان بر این باورند که کمبود گلوکز در دسترس برای سوخت رسانی به سلول های مغز، توضیحی ممکن برای کاهش دفعات تشنج در افراد مبتلا به صرع در رژیم های غذایی کتوژنیک است.۱۲).

با این حال، به طور کلی، شواهد کافی برای استفاده از رژیم های کتو در بزرگسالان و نوزادان مبتلا به صرع وجود ندارد، بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است (۱۴).

کاهش مصرف کربوهیدرات باعث کاهش گلوکز در خون می شود و افزایش مصرف چربی منجر به افزایش قابل توجه غلظت کتون ها می شود. مغز شما می تواند از کتون ها به عنوان منبع انرژی به جای گلوکز استفاده کند.۱).

اخیراً، مردم دریافته‌اند که می‌توانند با پیروی از رژیم‌های کتو اصلاح‌شده که شامل MCT و کربوهیدرات سخاوتمندانه‌تر برای القای کتوز است، به طور مؤثری صرع را درمان کنند.۱۲، ۱۳).

تحقیقات نشان می دهد که MCT های موجود در روغن نارگیل به کبد شما منتقل شده و به کتون تبدیل می شوند.۱۵).

خلاصه

MCT های موجود در روغن نارگیل می توانند غلظت کتون خون را افزایش دهند که ممکن است به کاهش دفعات تشنج کمک کند.

۶. ممکن است سلامت پوست را تقویت کند

روغن نارگیل کاربردهای زیادی دارد که ربطی به خوردن ندارد. بسیاری از افراد از آن برای اهداف آرایشی برای بهبود سلامت و ظاهر پوست خود استفاده می کنند.

مطالعات نشان می دهد که روغن نارگیل می تواند رطوبت پوست خشک را افزایش دهد. همچنین ممکن است عملکرد پوست را بهبود بخشد، به جلوگیری از از دست دادن بیش از حد آب کمک می کند و از شما در برابر عوامل خارجی مانند عوامل عفونی، مواد شیمیایی و آلرژن ها محافظت می کند.۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹).

در واقع، یک مطالعه اخیر نشان داد که استفاده از ۶ تا ۸ قطره روغن نارگیل بکر روی دست‌ها و گذاشتن آن در طول شب ممکن است راهی موثر برای جلوگیری از خشکی پوست ناشی از استفاده مکرر از ضدعفونی‌کننده‌های مبتنی بر الکل باشد.۲۰).

همچنین ممکن است شدت علائم خفیف تا متوسط ​​درماتیت آتوپیک را کاهش دهد، یک بیماری پوستی مزمن که با التهاب پوست و نقص در عملکرد سد پوست مشخص می شود.۱۸، ۲۱، ۲۲).

خلاصه

روغن نارگیل ممکن است به مرطوب کردن پوست شما و بهبود عملکرد سد پوست کمک کند.

۷. ممکن است از موهای شما محافظت کند

روغن نارگیل همچنین می تواند از آسیب مو محافظت کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که از آنجایی که روغن نارگیل عمیقاً به تارهای مو نفوذ می کند، آنها را انعطاف پذیرتر می کند و قدرت آنها را افزایش می دهد تا از شکستن آنها تحت تنش جلوگیری کند.۲۳).

به طور مشابه، مطالعه دیگری نشان داد که روغن نارگیل تارهای مو را تغذیه می کند و شکستگی را کاهش می دهد که باعث تقویت بیشتر مو می شود.۲۴).

خلاصه

روغن نارگیل ممکن است با افزایش انعطاف پذیری و کاهش شکستگی تارهای مو به تقویت موهای شما کمک کند.

۸. ممکن است سلامت دهان را بهبود بخشد

شواهد نشان می دهد که استفاده از روغن نارگیل به عنوان دهانشویه – فرآیندی به نام روغن کشی – به شیوه ای مقرون به صرفه برای بهداشت دهان مفید است.۲۵، ۲۶).

روغن کشی شامل چرخاندن روغن نارگیل در دهان مانند دهان شویه است. ممکن است به طور قابل توجهی تعداد باکتری های مضر در دهان را کاهش دهد – یعنی S. mutans – در مقایسه با یک دهانشویه معمولی (۲۷، ۲۸).

تصور می شود که این به دلیل خواص ضد باکتریایی اسید لوریک باشد (۲۷، ۲۸).

علاوه بر این، اسید لوریک موجود در روغن نارگیل با بزاق واکنش نشان می دهد و ماده ای صابون مانند ایجاد می کند که از ایجاد حفره جلوگیری می کند و به کاهش تجمع پلاک دندان و التهاب لثه کمک می کند.۲۸، ۲۹).

با این حال، مطالعات مروری اشاره می‌کنند که شواهد محدودی در مورد این موضوع وجود دارد و روغن کشیدن جایگزین درمان دندان‌پزشکی نمی‌شود. تحقیقات بیشتری در مورد اثرات روغن کشی بر سلامت دندان مورد نیاز است (۲۸).

خلاصه

روغن نارگیل ممکن است راهی مقرون به صرفه برای بهبود سلامت دهان و دندان به دلیل محتوای اسید لوریک آن باشد.

۹. ممکن است به کاهش علائم بیماری آلزایمر کمک کند

بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است (۱).

این وضعیت توانایی مغز شما را برای استفاده از گلوکز برای انرژی کاهش می دهد. با این حال، محققان بر این باورند که کتون ها می توانند با ارائه منبع انرژی جایگزین برای سلول های مغز، علائم اولیه بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​را خنثی کنند.۱، ۳۰، ۳۱).

به همین دلیل، غذاهای فردی مانند روغن نارگیل برای نقش بالقوه آنها در مدیریت بیماری آلزایمر مورد بررسی قرار گرفته است.۱).

با این حال، مطالعات بزرگتر در انسان مورد نیاز است.

خلاصه

از آنجایی که روغن نارگیل غنی از MCT ها است، که به طور قابل توجهی سطح کتون های خون را افزایش می دهد، ممکن است به طور بالقوه به علائم بیماری آلزایمر کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

۱۰. منبع آنتی اکسیدانی خوب

روغن نارگیل منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است که به خنثی کردن مولکول های آسیب رسان به نام رادیکال های آزاد کمک می کند. این به نوبه خود به دفع چندین بیماری مزمن و دژنراتیو کمک می کند.۳۲).

برخی از انواع اصلی آنتی اکسیدان های موجود در روغن عبارتند از:۳۳، ۳۴):

  • توکوفرول ها
  • توکوترینول ها
  • فیتواسترول ها
  • فلاونوئیدها
  • پلی فنول ها

آنتی اکسیدان های موجود در روغن نارگیل به آن اثرات ضد التهابی و محافظتی بالقوه ای از مغز می دهد.۱، ۳۵، ۳۶).

یک مطالعه همچنین نقش احتمالی روغن نارگیل، به ویژه اسید لوریک MCT را در کاهش عوارض ثانویه دیابت نشان می دهد.۳۵).

خلاصه

روغن نارگیل منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است که اثرات ضد التهابی، ضد دیابتی و محافظت از مغز دارد.

ملاحظات ویژه

در سال‌های اخیر، روغن نارگیل برای سلامت قلب مفید است. به این دلیل که برخی شواهد نشان می دهد که ممکن است سطح کلسترول LDL (بد) را کاهش دهد و سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد.

با این حال، شواهد در مورد اثرات روغن نارگیل بر سطح کلسترول خون متناقض است.

تحقیقات بیشتر نشان داده است که در واقع ممکن است سطح کلسترول بد (LDL) را به میزان قابل توجهی افزایش دهد – که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.۱، ۳۷، ۳۸).

یک توضیح احتمالی برای نتایج متناقض می تواند روش های متفاوت بین مطالعات باشد. به عنوان مثال، برخی از مطالعات اثرات روغن نارگیل را با سایر منابع چربی های گیاهی اشباع شده مقایسه می کنند، در حالی که برخی دیگر آن را با چربی های حیوانی اشباع مانند کره (مثل کره) مقایسه می کنند.۱).

در مقایسه با چربی های گیاهی، روغن نارگیل هم سطح LDL (بد) و هم کلسترول کل را به میزان بیشتری افزایش می دهد. با این حال، این افزایش در مقایسه با کره کمتر است (۱، ۳۹).

افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) در واقع خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد، بنابراین ممکن است فکر کنید که افزایش HDL از روغن نارگیل می تواند مفید باشد.

با این حال، انجمن قلب آمریکا (AHA) تعیین کرده است که به نظر نمی رسد افزایش HDL ناشی از رژیم غذایی یا دارو درمانی مستقیماً با تغییرات در خطر بیماری قلبی مرتبط باشد.۴۰).

بنابراین، افزایش سطح کلسترول LDL (بد) از مزایای آن بیشتر می شود. به همین دلیل است که AHA توصیه می کند از آن برای سلامت قلب استفاده نکنید (۴۰).

این لزوماً به این معنی نیست که شما باید از روغن نارگیل به طور کلی اجتناب کنید. به سادگی سعی کنید مصرف آن را با توجه به توصیه های فعلی برای مصرف چربی اشباع، که کمتر از ۱۰٪ از کل کالری شما در روز است، محدود کنید.۳۹، ۴۱).

خلاصه

شواهد متناقضی در مورد فواید روغن نارگیل برای سلامت قلب وجود دارد. با این حال، AHA توصیه می کند از مصرف آن برای کاهش خطر بیماری قلبی خودداری کنید. سعی کنید مصرف خود را به ۱۰ درصد از کالری دریافتی روزانه خود محدود کنید.

خط پایین

روغن نارگیل دارای تعدادی فواید در حال ظهور برای سلامتی شماست، چه زمانی که آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و چه از آن برای اهداف آرایشی استفاده کنید.

با این حال، حتما آن را در حد اعتدال مصرف کنید. مقامات بهداشتی توصیه می کنند مصرف خود را متعادل نگه دارید تا از افزایش خطر بیماری قلبی جلوگیری کنید.