نشاسته ذرت به طور گسترده ای در پخت و پز و پخت استفاده می شود.

این یک پودر نشاسته خالص است که از دانه های ذرت با حذف تمام سبوس و جوانه بیرونی آن استخراج می شود و آندوسپرم غنی از نشاسته را پشت سر می گذارد.

در آشپزخانه کاربردهای مختلفی دارد. وقتی نشاسته گرم می شود، در جذب آب بسیار خوب است. بنابراین اغلب به عنوان یک قوام دهنده برای خورش ها، سوپ ها و سس ها استفاده می شود.

در پینترست به اشتراک بگذارید
چشم بیدار/گتی ایماژ

همچنین اغلب مورد علاقه افراد مبتلا به اختلالات مرتبط با گلوتن است، زیرا از ذرت (نه گندم) مشتق شده است و آن را فاقد گلوتن می کند.

با این حال، نشاسته ذرت تنها ماده ای نیست که می توان از آن به عنوان غلیظ کننده استفاده کرد. این مقاله به بررسی ۱۱ ماده ای می پردازد که می توانید به جای آن استفاده کنید.

۱. آرد گندم

آرد گندم از آسیاب کردن گندم به پودر ریز به دست می آید.

برخلاف نشاسته ذرت، آرد گندم حاوی پروتئین و فیبر و همچنین نشاسته است. این بدان معنی است که می توان نشاسته ذرت خود را با آرد تعویض کرد، اما برای به دست آوردن همان اثر، به مقدار بیشتری از آن نیاز دارید.

به طور کلی، توصیه می شود برای غلیظ کردن آرد سفید دو برابر نشاسته ذرت استفاده کنید. بنابراین اگر به ۱ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت نیاز دارید، از ۲ قاشق غذاخوری آرد سفید استفاده کنید.

آرد گندم و غلات سبوس دار حاوی فیبر بیشتری نسبت به آرد سفید هستند، بنابراین در حالی که می توان با این آردها غلیظ شد، احتمالاً برای رسیدن به نتیجه مشابه به مقدار بیشتری از آنها نیاز خواهید داشت.

برای غلیظ شدن دستور پخت با آرد گندم، ابتدا آن را با کمی آب سرد مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. این باعث می‌شود وقتی آن را به دستور غذا اضافه می‌کنید، به هم نچسبد و توده‌ای تشکیل ندهد.

اگر از آرد گندم به عنوان جایگزین نشاسته ذرت استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که این آرد بدون گلوتن نیست، بنابراین برای افراد مبتلا به اختلالات مرتبط با گلوتن مناسب نیست.

خلاصه

آرد گندم یک جایگزین سریع و آسان برای نشاسته ذرت است. برای بهترین نتیجه، توصیه می شود دو برابر آرد نشاسته ذرت استفاده کنید.

۲. Arrowroot

Arrowroot یک آرد نشاسته ای است که از ریشه آن تهیه می شود مارانتا جنس گیاهان که در مناطق استوایی یافت می شود.

برای تهیه پیکان ریشه گیاهان را خشک کرده و سپس به صورت پودر ریز در می آورند که می توان از آن به عنوان قوام دهنده در پخت و پز استفاده کرد.

برخی از مردم پیکان را به نشاسته ذرت ترجیح می دهند زیرا حاوی فیبر بیشتری است (۱، ۲).

همچنین هنگامی که با آب مخلوط می شود ژل شفافی تشکیل می دهد، بنابراین برای غلیظ شدن مایعات شفاف عالی است (۳).

توصیه می شود دو برابر نشاسته ذرت از پیکان استفاده کنید تا نتایج مشابهی به دست آورید. Arrowroot همچنین فاقد گلوتن است، بنابراین برای افرادی که گلوتن نمی خورند مناسب است.

خلاصه

آرد Arrowroot جایگزینی بدون گلوتن برای نشاسته ذرت است. شما باید دو برابر نشاسته ذرت از پیکان استفاده کنید.

۳. نشاسته سیب زمینی

نشاسته سیب زمینی جایگزین دیگری برای نشاسته ذرت است. از خرد کردن سیب‌زمینی‌ها برای آزاد کردن نشاسته و سپس خشک کردن آن‌ها به صورت پودر درست می‌شود.

مانند پیکان، دانه نیست، بنابراین گلوتن ندارد. با این حال، این یک نشاسته تصفیه شده است، به این معنی که کربوهیدرات بالایی دارد و حاوی چربی یا پروتئین بسیار کمی است.

مانند سایر نشاسته های غده و ریشه، نشاسته سیب زمینی طعم کاملاً ملایمی دارد، بنابراین هیچ طعم ناخواسته ای به دستور العمل های شما اضافه نمی کند.

شما باید نشاسته سیب زمینی را به نسبت ۱:۱ جایگزین نشاسته ذرت کنید. این بدان معناست که اگر دستور پخت شما به ۱ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت نیاز دارد، آن را با ۱ قاشق غذاخوری نشاسته سیب زمینی تعویض کنید.

همچنین شایان ذکر است که بسیاری از آشپزها توصیه می کنند نشاسته ریشه یا غده مانند سیب زمینی یا پیکان را در مراحل بعدی پخت اضافه کنید.

این به این دلیل است که آنها آب را جذب کرده و خیلی سریعتر از نشاسته های غلات غلیظ می شوند. حرارت دادن به مدت طولانی آنها را کاملاً از بین می برد و باعث می شود خاصیت ضخیم کنندگی خود را از دست بدهند.

خلاصه

نشاسته سیب زمینی جایگزینی عالی برای نشاسته ذرت است زیرا طعم ملایم و بدون گلوتن دارد.

۴. تاپیوکا

تاپیوکا یک محصول نشاسته فرآوری شده است که از کاساوا، یک سبزی ریشه ای که در سراسر آمریکای جنوبی یافت می شود، استخراج می شود.

از آسیاب کردن ریشه‌های کاساوا و فیلتر کردن مایع غنی از نشاسته آن‌ها، که سپس به آرد تاپیوکا خشک می‌شود، ساخته می‌شود.

با این حال، برخی از گیاهان کاساوا حاوی سیانید هستند، بنابراین برای اطمینان از ایمن بودن کاساوا ابتدا باید درمان شود.۴).

تاپیوکا را می توان به صورت آرد، مروارید یا پولک خریداری کرد و همچنین فاقد گلوتن است.

اکثر آشپزها توصیه می کنند ۱ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را با ۲ قاشق غذاخوری آرد تاپیوکا جایگزین کنید.

خلاصه

تاپیوکا یک آرد نشاسته فرآوری شده است که از ریشه گیاهی کاساوا تهیه می شود. شما باید حدود ۲ قاشق غذاخوری آرد تاپیوکا را برای هر قاشق غذاخوری نشاسته ذرت جایگزین کنید.

۵. آرد برنج

آرد برنج پودری است که از برنج ریز آسیاب شده تهیه می شود. اغلب در فرهنگ های آسیایی به عنوان یک ماده در دسرها، رشته فرنگی برنج یا سوپ استفاده می شود.

به طور طبیعی بدون گلوتن، همچنین در میان افرادی که اختلالات مرتبط با گلوتن دارند به عنوان جایگزینی برای آرد گندم معمولی محبوب است.

آرد برنج همچنین می تواند به عنوان یک غلیظ کننده در دستور العمل ها عمل کند و آن را به یک جایگزین موثر برای نشاسته ذرت تبدیل کند.

علاوه بر این، در صورت مخلوط شدن با آب بی رنگ است، بنابراین می تواند به ویژه برای غلیظ کردن مایعات شفاف مفید باشد.

توصیه می شود مانند آرد گندم، دو برابر نشاسته ذرت از آرد برنج استفاده کنید تا نتیجه یکسانی داشته باشید.

می توان از آن با آب گرم یا سرد برای تهیه خمیر استفاده کرد و یا به صورت روکسی که مخلوطی از آرد و چربی است استفاده کرد.

خلاصه

آرد برنج وقتی به دستور غذا اضافه شود بی رنگ است، بنابراین می تواند برای غلیظ شدن مایعات شفاف مفید باشد. از آرد برنج دو برابر استفاده کنید تا نتیجه یکسانی حاصل شود.

۶. دانه کتان را آسیاب کنید

دانه های کتان آسیاب شده بسیار جاذب هستند و با مخلوط شدن با آب حالت ژله ای به خود می گیرند.

با این حال، قوام کتان بر خلاف نشاسته ذرت که صاف است، می تواند کمی رنده شود.

با این حال، بذر کتان منبع خوبی از فیبر محلول است، بنابراین استفاده از دانه‌های کتان آسیاب شده به جای آرد می‌تواند محتوای فیبر غذای شما را افزایش دهد.۵).

اگر در حال غلیظ کردن غذا هستید، می توانید نشاسته ذرت را با مخلوط کردن ۱ قاشق غذاخوری دانه کتان با ۴ قاشق غذاخوری آب جایگزین کنید. این باید جایگزین حدود ۲ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت شود.

خلاصه

می توانید دانه های کتان آسیاب شده را با آب ترکیب کرده و مخلوط را جایگزین نشاسته ذرت کنید. با این حال، می تواند بافت شنی داشته باشد و همان سطح صاف را ارائه نمی دهد.

۷. گلوکومانان

گلوکومانان یک فیبر محلول پودری است که از ریشه گیاه کنجاک به دست می آید.

بسیار جاذب است و در صورت مخلوط شدن با آب داغ، ژلی غلیظ، بی رنگ و بی بو تشکیل می دهد.

از آنجایی که گلوکومانان فیبر خالص است، هیچ کالری یا کربوهیدراتی ندارد، و آن را به یک جایگزین محبوب برای نشاسته ذرت برای افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند تبدیل می کند.

همچنین یک پروبیوتیک است، به این معنی که باکتری های خوب روده بزرگ را تغذیه می کند و می تواند به شما در حفظ سلامت روده کمک کند.۶).

علاوه بر این، یک بررسی اخیر نشان داد که مصرف ۳ گرم گلوکومانان در روز می تواند کلسترول LDL (بد) شما را تا ۱۰٪ کاهش دهد.۷).

با این حال، بعید است هنگام استفاده از آن به عنوان قوام دهنده، این مقدار مصرف کنید. به این دلیل که قدرت غلیظ کنندگی آن بسیار قوی تر از نشاسته ذرت است، بنابراین شما بسیار کمتر استفاده می کنید.

اکثر مردم به ازای هر ۲ قاشق چایخوری نشاسته ذرت، حدود یک چهارم قاشق چایخوری گلوکومانان استفاده می کنند.

در دمای بسیار پایین غلیظ می شود، بنابراین قبل از ریختن آن در غذا، آن را با کمی آب سرد مخلوط کنید تا هنگام برخورد با مایع داغ به هم نچسبد.

خلاصه

گلوکومانان یک فیبر غذایی محلول است که وقتی با آب گرم می شود غلیظ می شود. هیچ کربوهیدرات یا کالری ندارد، بنابراین یک انتخاب محبوب برای افرادی است که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند.

۸. پوسته پسیلیوم

پوسته پسیلیوم یکی دیگر از فیبرهای محلول گیاهی است که می تواند به عنوان یک عامل ضخیم کننده استفاده شود.

مانند گلوکومانان، سرشار از فیبر محلول است و کربوهیدرات بسیار کمی دارد.

همچنین برای غلیظ شدن دستورها فقط به مقدار کمی از آن نیاز دارید، بنابراین با نصف قاشق چایخوری شروع کنید و آن را جمع کنید.

خلاصه

پوسته پسیلیوم نوع دیگری از فیبرهای محلول گیاهی است. سعی کنید از مقدار کمی از آن به جای نشاسته ذرت برای غلیظ شدن استفاده کنید.

۹. صمغ زانتان

صمغ زانتان یک صمغ گیاهی است که از تخمیر قند با باکتری به نام ساخته می شود Xanthomonas campestris (۸).

این یک ژل تولید می کند که سپس خشک می شود و به پودر تبدیل می شود که می توانید در آشپزی خود استفاده کنید. مقادیر بسیار کم صمغ زانتان می تواند مایع را به مقدار زیادی غلیظ کند (۹).

شایان ذکر است که مصرف زیاد آن ممکن است باعث مشکلات گوارشی برای برخی افراد شود.۱۰).

با این حال، هنگام استفاده از آن به عنوان قوام دهنده، بعید است که مقدار زیادی از آن را مصرف کنید.

توصیه می شود از مقدار کمی صمغ زانتان استفاده کنید و آن را به آرامی اضافه کنید. باید مراقب باشید که زیاد استفاده نکنید، در غیر این صورت ممکن است مایع کمی لزج شود.

خلاصه

می توانید نشاسته ذرت را با همان مقدار صمغ زانتان به عنوان غلیظ کننده در آشپزی خود تعویض کنید.

۱۰. صمغ گوار

صمغ گوار نیز یک صمغ گیاهی است. از نوعی حبوبات به نام لوبیا گوار تهیه می شود.

پوسته‌های بیرونی لوبیا جدا می‌شوند و آندوسپرم مرکزی و نشاسته‌ای جمع‌آوری می‌شود، خشک می‌شود و به پودر تبدیل می‌شود.

کالری کمی دارد و فیبر محلول بالایی دارد و آن را غلیظ کننده خوبی می کند (۱۱, ۱۲).

برخی از افراد استفاده از صمغ گوار را به صمغ زانتان ترجیح می دهند، زیرا به طور کلی بسیار ارزان تر است.

با این حال، مانند صمغ زانتان، صمغ گوار یک غلیظ کننده قوی است. با مقدار کمی شروع کنید – تقریباً یک چهارم قاشق چایخوری – و به آرامی به قوام دلخواهتان برسید.

خلاصه

صمغ گوار کم کالری و سرشار از فیبر محلول است. خاصیت غلیظ کنندگی خوبی دارد، بنابراین با مقدار کمی شروع کنید و آن را جمع کنید.

۱۱. سایر تکنیک های ضخیم شدن

چندین تکنیک دیگر نیز می‌تواند به شما کمک کند دستور العمل‌هایتان را غلیظ کنید.

این شامل:

  • جوشیدن. پختن غذا با حرارت کمتر به مدت طولانی تری به تبخیر بخشی از مایعات کمک می کند و در نتیجه سس غلیظ تری به دست می آید.
  • سبزیجات مخلوط شده. پوره کردن سبزیجات باقی مانده می تواند سس مبتنی بر گوجه فرنگی را غلیظ تر کند و مواد مغذی بیشتری به آن اضافه کند.
  • خامه ترش یا ماست یونانی ساده. افزودن اینها به سس می تواند به خامه تر و غلیظ تر شدن آن کمک کند.

خلاصه

چندین روش دیگر می تواند به غلیظ شدن سس ها کمک کند، از جمله جوشاندن، افزودن مقداری سبزیجات مخلوط شده و استفاده از خامه ترش یا ماست یونانی ساده.

خط پایین

وقتی صحبت از غلیظ کردن سس ها، خورش ها و سوپ ها می شود، جایگزین های زیادی برای نشاسته ذرت وجود دارد.

علاوه بر این، بسیاری از این غلیظ‌کننده‌ها دارای خواص تغذیه‌ای متفاوتی نسبت به نشاسته ذرت هستند و می‌توانند با ترجیحات غذایی مختلف مطابقت داشته باشند.

اگر به دنبال افزودن کمی فیبر اضافی به دستور العمل های خود، در رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا بدون نشاسته ذرت هستید، مطمئناً غلیظ کننده های جایگزینی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.