13 خوراکی چربی سوز برای افزایش متابولیسم

در این مطلب با 13 خوراکی چربی سوز برای افزایش متابولیسم و جلوگیری از بالا رفتن قند خون آشنا خواهید شد.

 

حتما می دانید اگر بیشتر از کالری دریافتی، کالری بسوزانید، وزن کم می‌کنید. اما چند نوع خوراکی چربی سوز می شناسید؟

خوراکی و نوشیدنی های چربی سوز بسیاری وجود دارند که می توانند متابولیسم بدن را بهبود بخشیده، مانع از بالا رفتن قند خون شده و چربی سوزی را افزایش دهند.

در این مطلب قصد داریم 13 نمونه خوراکی چربی سوز را به شما معرفی کنیم. پس اگر به دنبال چربی سوزی هستید، این مقاله برای شماست.

 

1- قهوه

اگر قهوه دوست دارید، بد نیست بدانید این نوشیدنی، به غیر از طعم خوب، خواص معجزه آسای دیگری هم از خود نشان داده است.

قهوه نه تنها برای بهبود خلق و خو، تقویت روحیه و افزایش عملکرد جسمانی مناسب است، بلکه یک خاصیت دیگر هم دارد: به چربی سوزی بیشتر کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهند کافئین، بسته به ویژگی های فردی و مقدار مصرف روزانه، میزان متابولیسم را بین 3 تا 13% افزایش می دهد.

یک مطالعه نشان داد بزرگسالانی که به مدت 12 ساعت، هر 2 ساعت 100 میلی گرم کافئین خوردند، بطور متوسط 150 کالری بیشتر از دیگران سوزاندند.

 

2- ماست یونانی پرچرب

ماست یونانی تقریبا دو برابر بیشتر از بقیه ماست ها پروتئین دارد. بر اساس تحقیقات لبنیات حاوی پروتئین بالا به دو دلیل به چربی سوزی کمک می کنند:

  • فرآیند هضم آنها طولانی تر است و بنابراین فرد دیرتر گرسنه خواهد شد.
  • بدن طی هضم پروتئین نسبت به کربوهیدرات کالری بیشتری می سوزاند.

 

3- سرکه سیب

سرکه سیب مزایای زیادی برای سلامت دارد. به عنوان مثال می تواند اشتها را کم کرده و مانع از بالا رفتن قند خون شود.

سرکه سیب استیک اسید هم دارد. مطالعات حیوانی نشان داده اند استیک اسید باعث افزایش چربی سوزی و کاهش ذخیره چربی شکم می شود.

 

4- آناناس

آناناس حاوی ترکیبی به نام بروملین است. بروملین و آنزیم های دیگر به بدن در شکستن و هضم چربی کمک می کنند.

همچنین تحقیقاتی وجود دارند که نشان می دهند بروملین به سرکوب اشتها و افزایش دفع چربی هم کمک می کند.

همچنین بخوانید:

خواص شگفت انگیز آب آناناس

 

5- زرد چوبه

زردچوبه می تواند التهاب را در بدن کاهش دهد. سلول های چربی که می توانند منجر به التهاب شوند هم مستثنی نیستند. 

یکی از مواد موثره موجود در زردچوبه کورکومین است. مطالعات نشان می دهند هرکس کورکومین مصرف کند، کمتر وزن اضافه کرده و درصد چربی بدن او نیز پایین تر است.

 

13 خوراکی چربی سوز برای افزایش متابولیسم و جلوگیری از بالا رفتن قند خون

 

6- روغن نارگیل

اگرچه چربی به عنوان یک دشمن در ذهن جای گرفته، اما رژیم غذایی سرشار از چربی های طبیعی به کاهش وزن کمک می کند.

یک رژیم غذایی سالم می بایست:

  • سرشار از چربی های طبیعی باشد.
  • کمترین مقدار قند و کربوهیدرات های تصفیه شده را دارا باشد.
  • در حد متوسط پروتئین در خود جای داده باشد.

چنین رژیم غذایی نه تنها فواید زیادی برای سلامت دارد، بلکه باعث می شود:

  • بیشتر طول بکشد تا گرسنه شوید.
  • فشار خون شما در حد متعادل باقی بماند – این مسئله به واکنش مطلوب بدن نسبت به انسولین کمک می کند. 

این ویژگی ها باعث می شوند بدن بدون آنکه گرسنگی بکشد، بطور آزادانه چربی بسوزاند.

روغن نارگیل یک ماده طبیعی برای افزایش متابولیسم است. روغن نارگیل حاوی چربی اشباع شده طبیعی، به نام چربی اشباع شده با زنجیره متوسط است. این نوع چربی بلافاصله پس از مصرف هضم می شود و انرژی آزاد می کند. بنابراین برخلاف چربی های ذخیره شده، متابولیسم بدن را زیاد می کند.

 

7- آووکادو

آووکادو حاوی مقادیر زیادی چربی های اشباع نشده است که می توانند سرعت آزادسازی قند به داخل جریان و در نتیجه سطح قند خون را کم کنند. 

این مسئله به نوبه خود در تجزیه چربی موثر است. تحقیقات نشان می دهند خوراکی هایی که قند خون را کاهش می دهند بدن را مجبور می کنند برای آزادسازی انرژی، چربی بسوزاند.

 

8- انواع توت ها

توت ها سرشار از آنتی اکسیدان های چربی سوز هستند. توت ها همچنین دارای آب و فیبر نیز می باشند بنابراین کمک می کنند بیشتر طول بکشد تا گرسنه شوید.

زغال اخته علاوه بر تنظیم ذخیره چربی به کاهش چربی شکم هم کمک می کند.

تمشک هم سرشار از فیبر رژیمی است که علاوه بر کمک به دفع بهتر کاری می کند زمان بیشتری طول بکشد تا گرسنه شوید.

 

9- تخم مرغ

تخم مرغ حاوی پروتئین فراوان و کالری کم است. این ویژگی تخم مرغ را تبدیل به یک گزینه عالی برای چربی سوزی کرده است.

تخم مرغ آمینواسیدی به نام لوسین هم دارد. لوسین نقش یک کاتالیزور برای چربی سوزی و افزایش توده های عضلانی را دارد.

 

10- بادام

اخیراً تحقیقاتی انجام شده است که نشان می دهد، بادام علاوه بر تمام مزایایی که تابحال از خود نشان داده است یک گزینه عالی برای باریک شدن کمر هم هست.

یک مطالعه جدید که در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شده است نشان می دهد خوردن روزانه 42 گرم بادام، به جای خوردن میان وعده های پرکربوهیدرات با همان مقدار کالری، نه تنها کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد، بلکه به کاهش چربی شکم و باریک شدن کمر هم کمک می کند.

همچنین بخوانید:

3 رژیم غذایی موثر در کاهش کلسترول خون

 

11- لوبیاهای سفید

لوبیاهای سفید، از جمله لوبیای کانلینی، به عنوان یک مهارکننده آلفا آمیلاز عمل می کنند. بدین معنی که می توانند با مسدود کردن آنزیم های مورد نیاز برای هضم خود، جذب کربوهیدرات ها را کاهش دهند. یعنی شما بعد از خوردن لوبیاهای سفید قند زیادی دریافت نمی کنید و همین مسئله می تواند منجر به از بین رفتن چربی بیشتر شود.

 

12- فلفل

فلفل معمولا در محصولات لاغری بکار می رود، چراکه به دلیل داشتن یک اثر ترموژنیک به تحریک متابولیسم منجر می شود.

شما می توانید این ترکیب معجزه آسا را به شکل یک روغن خالص بطور مستقیم روی پوست استفاده کنید. اینکار علاوه بر افزایش گردش خون، به کاهش سلولیت ها و چربی سوزی بیشتر کمک می کند.

 

13- ماهی سالمون

سالمون منبع عالی پروتئین های باکیفیت است که برای چربی سوزی مفید هستند. بدن باید برای هضم آنها باید بیشتر تلاش کند. این مسئله باعث می شود دیرتر گرسنه شوید.

ماهی سالمون منبع غنی اسیدهای چرب امگا-3 هم هست که برای کاهش التهاب و تحریک چربی سوزی موثر اند.

تحقیقات نشان داده مکمل های روغن ماهی علاوه بر کاهش چربی شکمی به کاهش هورمون کورتیزول که با ذخیره چربی مرتبط است هم کمک می کنند.

۱ » ۲ » ۳ » ۴ » ۵ به این مقاله امتیاز میدم !

[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید