ما سال ها شنیدیم که مردم میگن شیر شکلات یه نوشیدنی کامل برای ریکاوری بعد از تمرینه…

اونا میگن:”اون یک ترکیب کامل پروتئین و کربوهیدراته.”

معمولا شرکت ها و سایت های مختلف برای بازاریابی شیر شکلات از عبارت هایی استفاده می کنند که من اینجا چند موردش رو براتون آوردم:

نوشیدنی ریکاوری اصل

بعد از یک تمرین سخت، بدن شما به مایعات، کربوهیدرات و پروتئین نیاز دارد تا حداکثر ریکاوری و افزایش کارایی را داشته باشه.

بازگشت آب

وقتی عرق می کنید، بدن شما آب و الکترولیت(سدیم و پتاسیم) از دست می ده. شیر شکلات، یک منبع طبیعی الکترولیت، از جمله سدیم و پتاسیم است.

سوخت گیری مجدد

کربوهیدرات، سوخت اصلی بدن برای تولید انرژی در طول فعالیت شدید است. مطالعات نشان می دهند که شیر شکلات به اندازه ۳۰ دقیقه تمرین، به پر شدن ذخایر حیاتی کربوهیدرات کمک می کنه تا شما برای تمرین فردا آماده باشید.

بازسازی

ورزش شدید، به عضلات آسیب می رساند. شیر شکلات حاوی پروتئین با کیفیت بالاست که به بازسازی، ساخت و تغذیه عضلات کمک می کند تا دفعه بعد سخت تر، طولانی تر، سریع تر و قوی تر کارکند.

تکرار

مربیان و ورزشکاران حرفه ای اهمیت ریکاوری ساختمان بدن را در تمرین روزمره درک می کنند. نه فقط بعضی از مواقع. همیشه.

 

درسته که یک میان وعده پس از تمرین خوب، ترکیبی از پروتئین و کربوهیدراته. به نظر من، صرف نظر از این واقعیت که شیر شکلات حاوی پروتئین و کربوهیدراته، اینکه یک میان وعده پس از تمرین “کامله”، غلطه!

بیایید امروز کمی وقت بگذاریم تا کمی دقیق تر به مقادیر آن نگاه کنیم(این اطلاعات، مربوط به جدول حقایق تغذیه ای یک شیر شکلاته که من از سایت شرکت تولید کننده اون برداشتم):

 

 

فقط برای اینکه یه دید کلی پیدا کنین، باید بدونید با خوردن یه لیوان شیرشکلات میهن ،۲۶ گرم قند اضافه در روز، و تقریبا ۸ گرم پروتئین(فقط کمی بیشتر از مقدار پروتئین موجود در یک تخم مرغه !!) دریافت می کنید و تازه این در صورتیه که شما فقط یک لیوان شیر شکلات بخورید و اگه بیشتر از این بخورید، میزان قند دریافتی به مراتب بیشتر میشه!!!

حتی طبق تحقیقات جدید جذب مواد مغذی کاکائو (مثل آنتی اکسیدانا) با وجود شیر گاو میتونه با اختلال مواجه بشه. و درنتیجه شیر بادام یا کتان خیلی بهتره.

حالا میخوام یک چیز رو روشن کنم. من مثل بقیه عاشق شکلاتم! و وقتی برای خریدن ماست بیرون میرم، اجازه بدین بهتون بگم، هر شکلات یا چیزی که شکلات در اون باشه رو میخرم. مشکلی که هست اینه که باتوجه به جو شیرکاکائو به عنوان نوشیدنی “کامل” و “سالم” برای بعد از تمرین تبلیغ می کنن. اونچه من از شما میخوام اینه که وقتی به این نوشیدنی نگاه میکنید، فکر کنید که اون یک خوراکی لذت بخشه و باید به صورت محدود مصرف بشه و اون رو برای موقعیت های خاص بگذارید نه اینکه اون رو بعد از هر تمرین یا بازی به بچتون بدید.

پس حالا بیاید و چند ایده پایینو برای خودتون یا بچه هاتون بعنوان وعده های بعد از تمرین استفاده کنید:

  • ماست یونانی ساده و میوه
  • ۲ تخم مرغ و میوه
  • شام مانده از سیب زمینی شیرین و گوشت
  • اسموتی پروتئین با یک اسکوپ پودر پروتئین و میوه

بسیاری از ترکیبات غذایی دیگه هم وجود داره که میتونید از آنها استفاده کنید اما تمرکز اصلی وعده یا میان وعده پس از تمرین شما باید حوالی کربوهیدرات و پروتئین باشه.

امیدوارم این مطلب به شفاف سازی شما نسب به تبلیعات کمک کنه!

دوست دارم اونچه رو که شما برای وعده های غذایی بعد از تمرین می خورید ، بشنوم.

 وعده غذایی یا میان وعده خودتون رو در بخش نظرات زیر بنویسید!

 

شاد و سلامت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید