در پینترست به اشتراک بگذارید
Visual_Intent_Test-Avocado_Types Illustration توسط Ruth Basagoitia

آووکادو میوه‌ای گلابی شکل است که روی درختان همیشه سبز گرمسیری رشد می‌کند.

آنها عموماً دارای پوست بیرونی خشن و سبز رنگ، گوشت کره ای و دانه های بزرگ در وسط هستند.

در اشکال، اندازه‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف، طعم آن‌ها اغلب به‌عنوان آجیلی ملایم و خامه‌ای توصیف می‌شود.

اگرچه ممکن است فقط با چند نوع آووکادو آشنایی داشته باشید، صدها گونه از آن در سرتاسر جهان کشت می شود – که ۵۶ نوع آن تنها در فلوریدا رشد می کند. بسیاری از آنها هیبرید هستند، به این معنی که آنها نتیجه دو گونه هستند که با هم برای ایجاد یک نوع جدید پرورش داده می شوند (۱).

این مقاله به بررسی ۱۵ نوع رایج آووکادو، از جمله فواید و تفاوت های آنها می پردازد.

فواید آووکادو برای سلامتی

آووکادو بسیار مغذی است. آنها منابع عالی فولات، پتاسیم و چربی های سالم و همچنین ویتامین های K، C و E هستند. همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین B و مواد معدنی مانند مس، فسفر، منیزیم، منگنز، آهن و روی هستند. (۲، ۳).

چربی های تک غیراشباع موجود در آووکادو – که بیشتر آنها اولئیک اسید هستند – برای قلب مفید هستند، با التهاب مبارزه می کنند و ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند. خوردن آووکادو همچنین می تواند به جذب بهتر سایر مواد مغذی محلول در چربی کمک کند (۱، ۴، ۵، ۶).

علاوه بر این، آووکادو سرشار از فیبر است، یک ماده مغذی مهم که در اکثر رژیم های غذایی غربی وجود ندارد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که آووکادو می‌خورند، احتمالاً به دلیل محتوای بالای فیبر و چربی سالم میوه و همچنین شاخص گلیسمی پایین آن، وزن کمتری دارند.۳، ۷، ۸).

آووکادو همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین و زآگزانتین است که برای چشم و مغز مفید است. این آنتی اکسیدان ها ممکن است خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (AMD)، آب مروارید و بیماری های عصبی مانند آلزایمر را کاهش دهند.۹، ۱۰، ۱۱).

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که افرادی که به طور منظم آووکادو می خورند، سالم تر هستند و خطر ابتلا به سندرم متابولیک کمتری دارند. با این حال، این ممکن است به این دلیل باشد که بسیاری از افرادی که از این میوه لذت می برند، به نظر می رسد که بسیاری از مواد مغذی دیگر را نیز می خورند.۱۲).

خلاصه

آووکادو میوه‌ای بسیار مغذی است که ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌های غیراشباع، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها را ارائه می‌کند که ممکن است به پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود سلامت شما کمک کند.

انواع مختلف آووکادو

در حالی که ممکن است فقط چند نوع آووکادو را در فروشگاه مواد غذایی محلی خود مشاهده کنید، صدها نوع آووکادو در سراسر جهان رشد می کنند. اگرچه هیبریدهای زیادی وجود دارد، همه آووکادوها را می توان در منشا گواتمالایی، مکزیکی یا هند غربی ردیابی کرد (۱، ۱۳، ۱۴).

میوه ها به دو نوع A یا B تقسیم می شوند. تفاوت در زمان باز شدن و رفتار گرده افشانی گل های درخت آووکادو نهفته است. نوع رقم تأثیر کمی بر مصرف کنندگان دارد و برای کسانی که آووکادو پرورش می دهند اهمیت بیشتری دارد.

آووکادو از طریق فرآیندی به نام دو همسری تا حدی خود گرده افشانی می شود. گل های نوع A در صبح به صورت ماده شکوفا می شوند و در بعدازظهر به صورت نر گرده می ریزند. برعکس، گلهای نوع B بعد از ظهر گرده را دریافت کرده و در صبح می ریزند (۱۵).

بسیاری از واریته ها دارای ویژگی های مشابهی هستند، با تفاوت های جزئی در اندازه، رنگ، طعم، شکل و اوج فصل رشد.

در ایالات متحده، آووکادوهای کالیفرنیا (واریته هاس) کوچکتر با پوست سنگریزه هستند، در حالی که آووکادوهای فلوریدا بزرگتر هستند و پوست صاف تری دارند (۱۶).

در اینجا ۱۵ مورد از رایج ترین انواع آووکادو آورده شده است.

ارقام تیپ A

اگرچه تعداد بیشتری وجود دارد، در زیر تعدادی از آووکادوهای شناخته شده نوع A آورده شده است:

  1. شکلات. Choquette پوستی صاف و براق با گوشت آبکی دارد که اغلب هنگام بریدن میوه نشت می کند. این گونه از فلوریدا جنوبی می آید.
  2. لولا. لولا در طول تابستان به اوج می رسد، روغن های طبیعی کمتری دارد و آب بیشتری نسبت به بسیاری از گونه های دیگر دارد. در برابر سرما مقاوم است اما در برابر قارچ ها بسیار حساس است. وزن لولا به حدود ۱ پوند (۴۵۰ گرم) می رسد.
  3. هاس هاس محبوب ترین گونه است. در تمام طول سال در دسترس است و دارای طعم کره ای، آجیلی و شکل کروی است. پوست آن با رسیدن از سبز پررنگ به بنفش مایل به سیاه تیره تبدیل می شود.
  4. نی. نی فقط در ماه های تابستان در دسترس است. طعمی سبک تر و لطیف تر دارد و به اندازه یک سافت بال است. با رسیدن نی، بر خلاف انواع دیگر، پوست آن به همان رنگ سبز باقی می ماند.
  5. پینکرتون پینکرتون دارای شکل مستطیلی، پوست خشن است که به راحتی پوست کنده می شود، و دانه های کوچکی در داخل گوشت خامه ای دارد. این نوع به ۰.۵-۱.۵ پوند (۲۲۵-۶۸۰ گرم) رشد می کند.
  6. گوئن گوئن از نظر طعم و ظاهر شبیه آووکادوی هاس است. این یک نوع بزرگتر گواتمالایی با پوست ضخیم و سبز تیره است که به راحتی جدا می شود.
  7. مالوما. مالوما یک آووکادوی بنفش تیره است که در دهه ۱۹۹۰ در آفریقای جنوبی کشف شد. این رقم به کندی رشد می کند، اما درختان میوه زیادی می دهند.

ارقام نوع B

برخی از آووکادوهای نوع B عبارتند از:

  1. اتینگر اتینگر اغلب در اسرائیل رشد می کند و دارای پوست سبز روشن، دانه درشت و طعم ملایم است.
  2. شرویل. شارویل یک آووکادوی استرالیایی با پوست خشن، سبز و گوشت زرد است. بسیار روغنی با طعمی پررنگ و مستعد یخ زدگی است.
  3. زوتانو زوتانو با پوستی روشن‌تر و سبز مایل به زرد پوشیده شده و طعم ملایمی دارد که بر خلاف بسیاری از انواع دیگر کره‌ای است. معمولاً به حدود ۰.۵-۱ پوند (۲۲۵-۴۵۰ گرم) رشد می کند.
  4. بروگدن. آووکادو بروگدن یک هیبرید بنفش تیره از گونه های هند غربی و مکزیکی است. اگرچه در برابر سرما بسیار مقاوم است، اما پوست کندن آن سخت است و بنابراین یک نوع تجاری محبوب نیست.
  5. فوئرت. Fuerte به طور مشخص گلابی شکل است و برای ۸ ماه از سال در دسترس است. نام آن در زبان اسپانیایی به معنای قوی است و بافت روغنی آن شبیه به فندق است.
  6. کلئوپاترا کلئوپاترا یک آووکادوی کوتوله کوچک است که در بازار مصرف نسبتاً جدید است.
  7. بیکن. بیکن طعم سبک تری نسبت به انواع دیگر دارد. پوست قهوه ای روشن آن به راحتی جدا می شود.
  8. مونرو مونرو یک آووکادوی بزرگ است که می تواند بیش از ۲ پوند (۹۱۰ گرم) وزن داشته باشد. گونه سفت تری است و گوشت آبکی کمتری دارد.

خلاصه

صدها گونه آووکادو در سراسر جهان رشد می کنند، از جمله بسیاری از هیبریدها. آووکادوها بر اساس رفتارهای گرده افشانی و گلدهی به طور کلی به عنوان ارقام نوع A یا B دسته بندی می شوند.

چگونه سالم ترین آووکادو را انتخاب کنیم

در مورد تغذیه، آووکادوها به طور کلی بسیار شبیه به هم هستند، صرف نظر از نوع. همه آووکادوها از نظر کالری متراکم و سرشار از چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

آووکادوهای فلوریدا به دلیل محتوای چربی کمتر در مقایسه با آووکادوی محبوب هاس، گاهی اوقات به عنوان “لایت” تبلیغ می شوند، اما تفاوت کلی تغذیه بین این دو کم است.

به طور کلی، آووکادو بسیار مغذی است و همه انواع آن فواید سلامتی مشابهی دارند.

خلاصه

بیشتر آووکادوها فقط از نظر ترکیبات غذایی متفاوت اند، زیرا همگی از نظر کالری متراکم و سرشار از چربی های سالم و ویتامین ها و مواد معدنی مختلف هستند.

خط پایین

آووکادو میوه ای بسیار مغذی است که فواید زیادی دارد.

آنها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین آنتی اکسیدان ها، چربی های غیراشباع و فیبر هستند که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مختلف و بهبود سلامت شما کمک کند.

اگرچه تنها یک یا دو گونه شناخته شده است، صدها نوع در سراسر جهان وجود دارد که عمدتاً در اندازه، رنگ، شکل، بافت و طعم متفاوت هستند.

محبوب ترین و در دسترس ترین نوع آووکادو هاس است. با این حال، اگر با انواع دیگری برخورد کنید، احتمالاً ترکیب غذایی مشابهی خواهد داشت.

در هر صورت، آووکادو یک مکمل عالی برای یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و متعادل است.

نحوه انتخاب آووکادوی عالی