تخمین زده می شود که ۲۹ میلیون نفر در ایالات متحده سینوزیت را دارند یا به طور منظم تجربه می کنند، که آن را به یک بیماری بسیار شایع تبدیل می کند.۱).

اگر تا به حال با سینوزیت دست و پنجه نرم کرده اید، احتمالاً تمایل به یافتن راه حل های موثر – و سریع را درک کرده اید. یکی از راه حل های بحث برانگیز اجتناب از غذاهای خاصی است که ممکن است علائم سینوزیت را تشدید یا بدتر کند.

در این مقاله ۴ غذایی که ممکن است بخواهید در مورد سینوزیت از آنها اجتناب کنید توضیح داده شده و نکات دیگری برای کمک به مدیریت علائم ارائه شده است.

چند بلوک از پنیرهای مختلف روی یک پیشخوان در مقابل دیوار کاشی آبی کم رنگ.در پینترست به اشتراک بگذارید
تصاویر نعناع/تصاویر افست

سینوزیت چیست؟

سینوزیت که به عنوان عفونت سینوسی یا رینوسینوزیت نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که پوشش سینوس‌ها ملتهب و متورم شود.۲).

در حالی که سینوس های زیادی در بدن وجود دارد، سینوزیت به طور کلی به سینوس های متصل به بینی اطلاق می شود که چهار فضای درست در بالا و پایین چشم ها هستند.۳).

آنها معمولا خالی هستند و حاوی لایه کوچکی از مخاط محافظ برای به دام انداختن باکتری ها و مرطوب نگه داشتن ناحیه هستند. آنها همچنین به مرطوب شدن هوایی که تنفس می کنید کمک می کنند و به طنین انداز شدن صدای شما کمک می کنند، به همین دلیل است که ممکن است هنگام سرماخوردگی متفاوت به نظر برسد.۳).

وقتی سینوزیت دارید، سینوس های شما مسدود می شوند. این انسداد می تواند منجر به علائم آشنای تورم، آبریزش بینی، درد یا فشار و مشکل در تنفس از طریق بینی شود.۲).

سینوزیت حاد شایع ترین است و برای مدت کوتاهی (معمولاً ۴ هفته یا کمتر) رخ می دهد. اگر بیش از ۱۲ هفته علائم داشته اید یا عفونت های مکرر دارید، ممکن است سینوزیت مزمن داشته باشید.۲، ۴، ۵).

شایع ترین علل سینوزیت عبارتند از:۲، ۴، ۵):

  • سرماخوردگی
  • عفونت (معمولاً یک عفونت ویروسی)
  • آلرژی فصلی
  • پولیپ بینی
  • سپتوم منحرف شده
  • سیگار کشیدن

همچنین تصور می‌شود که برخی از آلرژی‌ها و حساسیت‌های غذایی ممکن است علائم سینوزیت را بدتر کند، اگرچه این ادعا هنوز به شدت مورد بحث است.

خلاصه

سینوزیت یک بیماری شایع است که در آن سینوس های بینی متورم و ملتهب می شوند و منجر به علائمی مانند احتقان بینی، آبریزش بینی، درد یا فشار و مشکل در تنفس می شود.

غذاهایی که ممکن است بخواهید از آنها اجتناب کنید

برخی تحقیقات محدود و ادعاهای حکایتی نشان می دهد که برخی از غذاها ممکن است احتقان بینی را در مبتلایان به سینوزیت بدتر کند.

۱. لبنیات

برای نسل‌های زیادی تصور می‌شد که لبنیات باعث تولید بلغم و خلط می‌شود که معمولاً به عنوان «اثر مخاطی شیر» از آن یاد می‌شود. با این حال، برخی می گویند این فقط یک اشتباه قدیمی است.

یک مطالعه تصادفی دوسوکور شامل ۱۰۸ نفر، شرکت کنندگان را به دو گروه لبنیات یا غیرلبنیات تقسیم کرد. گروه غیر لبنی شیر سویا و گروه لبنیات شیر ​​گاو را به مدت ۴ روز دریافت کردند. سپس، شرکت کنندگان علائم خود را گزارش کردند (۶).

شرکت کنندگان در گروه بدون لبنیات کاهش قابل توجهی در ترشح مخاط بینی در مقایسه با شرکت کنندگان در گروه لبنیات تجربه کردند. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که نظریه اثر مخاط شیر قابل قبول است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.۶).

مطالعه قدیمی دیگری نشان داد که واکنش های آلرژیک به شیر ممکن است باعث افزایش تولید پولیپ بینی شود که یکی از علل شایع سینوزیت است.۷).

مطالعه دیگری نیز افزایش بروز سینوزیت مزمن را در افرادی که به شیر حساسیت دارند نشان داد.۸).

با این حال، تحقیقات محدودی در مورد این موضوع وجود دارد. اگر مشکوک هستید که شیر ممکن است علائم شما را تشدید کند، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. آنها ممکن است محدود کردن محصولات لبنی را توصیه کنند تا ببینند آیا علائم شما فروکش می کند یا خیر.

با این حال، اگر حساسیت یا حساسیت به لبنیات ندارید، احتمالاً نیازی به حذف آن از رژیم غذایی خود نیست.

۲. غذاهای پر قند

رژیم غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده، مانند نوشابه، آب نبات، و محصولات پخته شده (اما نه قندهای طبیعی موجود در میوه ها!)، ممکن است با افزایش التهاب، علائم سینوزیت را تشدید کند.

برخی شواهد نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی با قند بالا ممکن است علائم سینوس را بدتر کند و التهاب را در کودکان مبتلا به علائم سینوس افزایش دهد، همچنین کاهش مصرف قند افزوده ممکن است به بهبود علائم و کیفیت زندگی در این جمعیت کمک کند.۹، ۱۰).

علاوه بر این، برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند از شکر تصفیه شده به عنوان یک راه طبیعی برای کاهش علائم سینوزیت در بزرگسالان اجتناب کنید.۱۱).

با این حال، تحقیقات در حال حاضر محدود است.

با این وجود، اکثر متخصصان موافق هستند که خوردن قندهای تصفیه شده کمتر برای سلامتی شما مفید است. بنابراین، اگر می خواهید سعی کنید قند را کاهش دهید تا ببینید آیا علائم شما فروکش می کند یا خیر، به احتمال زیاد این کار ضرری ندارد.

۳. غذاهای حاوی هیستامین بالا

گلبول های سفید بدن شما هیستامین تولید می کنند تا به مبارزه با آلرژن های احتمالی کمک کند. هیستامین همچنین در تعدادی از غذاها یافت می شود.۱۲، ۱۳).

در افراد سالم، هیستامین مصرف شده از طریق غذا به سرعت تجزیه می شود. با این حال، کسانی که دچار عدم تحمل هیستامین هستند ممکن است آن را به طور موثر کمتری تجزیه کنند و منجر به تجمع در بدن شما شود.۱۰، ۱۱، ۱۲).

این تجمع می تواند منجر به علائم بسیاری، از جمله علائم مربوط به سینوزیت، مانند عطسه، احتقان بینی، آبریزش بینی و مشکلات تنفسی شود. بنابراین، اگر عدم تحمل هیستامین دارید، خوردن غذاهای حاوی هیستامین ممکن است علائم شما را بدتر کند.۱۲، ۱۳، ۱۴).

غذاهای پر هیستامین عبارتند از:۱۲، ۱۳، ۱۴):

  • اکثر گوشت های فرآوری شده: سوسیس، سالامی و ژامبون
  • ماهی خشک یا کنسرو شده و سس ماهی
  • سبزیجات خاص: گوجه فرنگی، آووکادو و بادمجان
  • میوه خشک شده: کشمش و زردآلو
  • پنیرهای کهنه
  • شکلات
  • غذاهای تخمیر شده: کلم ترش، کیمچی، ماست و سرکه
  • نوشیدنی های تخمیری: کومبوچا و الکل

اگر مشکوک به عدم تحمل هیستامین هستید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا با خیال راحت یک آزمایش حذف را انجام دهید و همچنین اطمینان حاصل کنند که نیازهای تغذیه ای خود را برآورده می کنید (۱۲، ۱۳، ۱۴).

۴. غذاهای سرشار از سالیسیلات

سالیسیلات ها به طور کلی ترکیبات مفیدی هستند که در بسیاری از غذاها یافت می شوند، مانند:۱۵، ۱۶):

  • حبوبات: لوبیا و عدس
  • سبزیجات: گل کلم و ترشی سبزیجات
  • میوه ها: توت فرنگی، هندوانه، آلو و تمشک
  • دانه ها: جو، ذرت و گندم سیاه
  • گیاهان و ادویه جات خاص: رزماری، آویشن، پاپریکا و زردچوبه

با این حال، برخی از افراد ممکن است به این ترکیبات طبیعی حساس باشند.

اگر به سالیسیلات ها حساسیت دارید، ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای مانند پولیپ بینی، رینیت (از جمله احتقان بینی، آبریزش بینی، عطسه) و مشکل در تنفس را تجربه کنید. این علائم ممکن است سینوزیت شما را بدتر کند (۱۶).

یک مطالعه مقطعی ارتباط بین مصرف زیاد غذاهای سالیسیلات و تشدید علائم سینوزیت در افراد مبتلا به سینوزیت مزمن با پولیپ بینی را نشان داد. با این حال، از آنجایی که مطالعه مشاهده ای بود، نمی تواند علت و معلولی را اثبات کند (۱۷).

مطالعه دیگری نشان داد که افراد مبتلا به پولیپ بینی به طور قابل توجهی بیشتر در معرض عدم تحمل سالیسیلات هستند.۱۸).

با توجه به این رابطه، مطالعات رژیم غذایی بدون سالیسیلات را به عنوان درمان علائم سینوزیت مورد بررسی قرار داده اند. یک مطالعه دوسوکور متقاطع بهبود مثبتی را در علائم رینوسینوزیت پس از پیروی از رژیم غذایی بدون سالیسیلات به مدت ۶ هفته مشاهده کرد.۱۹).

مطالعات دیگر همچنین نشان داده اند که رژیم غذایی بدون سالیسیلات در کاهش علائم سینوزیت موثر است.۱۶، ۲۰، ۲۱).

اگر مشکوک به حساسیت به سالیسیلات هستید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی واجد شرایط صحبت کنید. آنها ممکن است آزمایش حذف را توصیه کنند، اما مانند بسیاری از رژیم های غذایی حذفی، رعایت رژیم غذایی بدون سالیسیلات بسیار دشوار است و فقط باید در صورت لزوم دنبال شود.

خلاصه

برخی تحقیقات محدود نشان می دهد که لبنیات، قندهای تصفیه شده، غذاهای دارای هیستامین بالا و غذاهای با سالیسیلات بالا ممکن است علائم سینوزیت را بدتر کنند، به ویژه در افرادی که حساسیت دارند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

راه های دیگر برای کاهش و جلوگیری از گرفتگی سینوسی

علاوه بر تغییر رژیم غذایی، چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش یا جلوگیری از احتقان سینوسی خفیف تا متوسط ​​تلاش کنید.۲۲، ۲۳، ۲۴):

  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هیدراته ماندن می تواند مخاط بینی را رقیق کند تا به ترشح آن کمک کند.
  • از شستشوی بینی استفاده کنید. سعی کنید برای شستشوی سینوس‌ها، بینی خود را با یک شستشوی بینی، مانند گلدان Neti، Navage یا سرنگ لامپ بشویید. حتما از آب مقطر یا جوشانده و خنک شده استفاده کنید و بین استفاده ها دستگاه را به درستی تمیز و هوا خشک کنید.
  • از یک مرطوب کننده استفاده کنید. هوای مرطوب به مرطوب شدن مخاط غلیظ در مجرای بینی کمک می کند و به رفع احتقان و تنفس راحت تر کمک می کند.
  • دوش آب گرم بگیرید. تنفس در بخار گرم می تواند سینوس های شما را مرطوب کند. همچنین می توانید نفس کشیدن را روی یک قابلمه آب گرم امتحان کنید.
  • یک حوله گرم و مرطوب روی بینی خود قرار دهید. این ممکن است به کاهش ناراحتی و بهبود زهکشی کمک کند.
  • یک ضد احتقان بینی مصرف کنید. داروهای ضد احتقان بینی بدون نسخه ممکن است با باز کردن سینوس ها و کاهش درد و فشار، گرفتگی بینی را کاهش دهند. اینها به شکل قرص یا اسپری بینی هستند. حتما دستورالعمل های بسته بندی را دنبال کنید و قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.
  • از اسپری سالین بینی استفاده کنید. این اسپری ها ممکن است به مرطوب کردن و کوچک شدن غشای متورم بینی برای بهبود تنفس کمک کنند.
  • با سر بالا بخوابید. این نکته همچنین ممکن است به کاهش فشار و بهبود تنفس کمک کند.

اگر سینوزیت مزمن یا عود کننده دارید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. آنها ممکن است درمان های پیشرفته تری را توصیه کنند.

خلاصه

درمان های خانگی ممکن است به مرطوب کردن مسیر بینی و افزایش تخلیه برای کاهش علائم کمک کند. اگر علائم شما ادامه یافت، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

خط پایین

از آبریزش بینی گرفته تا فشار سینوسی، رهایی از علائم سینوزیت برای بسیاری از افراد اولویت است، به خصوص که پاییز در حال چرخش است.

در حالی که بحث برانگیز است، برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از لبنیات و قندهای تصفیه شده ممکن است علائم سینوزیت را تشدید کند. علاوه بر این، افرادی که حساسیت به سالیسیلات یا هیستامین دارند ممکن است پس از خوردن غذاهای حاوی سالیسیلات یا هیستامین، علائم بدتری را تجربه کنند.

با این حال، تحقیقات در مورد این موضوع پراکنده است و تحقیقات بیشتری را می طلبد. اگر به دنبال تسکین هستید، برخی از داروهای خانگی مانند مرطوب کننده، شستشوی بینی یا مصرف داروهای ضد احتقان بینی را امتحان کنید.

اگر علائم شما ادامه یافت یا بدتر شد، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

راه حل غذایی: غذاهایی که سیستم ایمنی شما را تقویت می کنند