ما محصولاتی را که فکر می‌کنیم برای خوانندگان ما مفید هستند، اضافه می‌کنیم. اگر از طریق پیوندهای موجود در این صفحه خرید کنید، ممکن است کمیسیون کمی کسب کنیم. در اینجا روند ما است.

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) بسیار شایع هستند و سالانه حدود ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می شوند.۱).

اگرچه عفونت‌های ادراری به طور سنتی با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند، اما درمان‌های خانگی زیادی نیز وجود دارد که می‌تواند به جلوگیری از عود آن کمک کند.

عفونت ادراری چیست؟

عفونت دستگاه ادراری (UTI) عفونتی است که هر بخشی از دستگاه ادراری از جمله کلیه ها، حالب ها، مثانه یا مجرای ادرار را درگیر می کند.۱).

باکتری ها عامل ۹۵ درصد عفونت های ادراری هستند، اما قارچ ها نیز می توانند باعث عفونت شوند.۱، ۲).

رایج ترین گونه های باکتری که عامل عفونت ادراری هستند عبارتند از اشریشیا کلی و استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس (۲).

علائم شایع UTI عبارتند از:۱):

  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • ادرار کدر یا تیره
  • ادرار با بوی قوی
  • احساس تخلیه ناقص مثانه
  • درد لگن

اگرچه عفونت ادراری می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، زنان بیشتر مستعد عفونت هستند. این به این دلیل است که مجرای ادرار، لوله ای که ادرار را از مثانه خارج می کند، در زنان کوتاهتر از مردان است. این باعث می شود که باکتری ها راحت تر وارد مثانه شوند (۳).

در واقع، حدود نیمی از زنان در مقطعی از زندگی خود دچار عفونت ادراری می شوند.۴).

آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های ادراری استفاده می شوند و گاهی اوقات در دوزهای پایین در طولانی مدت برای جلوگیری از عود استفاده می شوند.۵).

همچنین چندین راه طبیعی برای محافظت در برابر عفونت ها و کاهش خطر عود وجود دارد.

بدون مقدمه، در اینجا ۶ درمان خانگی برتر برای مبارزه با UTI آورده شده است.

۱. مایعات فراوان بنوشید

وضعیت هیدراتاسیون با خطر عفونت دستگاه ادراری مرتبط است (۶).

این به این دلیل است که ادرار منظم می تواند به شستشوی باکتری ها از دستگاه ادراری برای جلوگیری از عفونت کمک کند.

یک مطالعه ساکنان خانه سالمندان را مورد بررسی قرار داد و یک برنامه نوشیدنی برای شرکت‌کنندگان برای افزایش مصرف مایعات در نظر گرفت، که باعث کاهش ۵۶ درصدی UTI‌هایی شد که به آنتی‌بادی نیاز دارند.۶).

یک مطالعه قدیمی در سال ۲۰۰۳ روی ۱۴۱ دختر مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد که مصرف کم مایعات و تکرر ادرار هر دو با عفونت ادراری مکرر مرتبط هستند.۷).

در یک کارآزمایی تصادفی کنترلی، ۱۴۰ زن پیش از یائسگی مستعد ابتلا به عفونت ادراری در یک مطالعه ۱۲ ماهه شرکت کردند تا بررسی کنند که آیا مصرف مایعات بیشتر خطر ابتلا به سیستیت مکرر و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت ادراری را در آنها کاهش می دهد یا خیر. آنها دریافتند که افزایش مصرف مایعات منجر به کاهش دفعات UTI می شود.۸).

برای هیدراته ماندن و رفع نیازهای مایعات، بهتر است در طول روز و همیشه زمانی که تشنه هستید آب بنوشید.

خلاصه

نوشیدن مایعات زیاد می تواند خطر ابتلا به عفونت های ادراری را با ایجاد ادرار بیشتر کاهش دهد که به حذف باکتری ها از دستگاه ادراری کمک می کند.

۲. مصرف ویتامین C را افزایش دهید

برخی شواهد نشان می دهد که افزایش مصرف ویتامین C می تواند از عفونت های دستگاه ادراری محافظت کند.

تصور می شود ویتامین C با افزایش اسیدیته ادرار عمل می کند و در نتیجه باکتری های عامل عفونت را از بین می برد.۹).

یک مطالعه قدیمی در سال ۲۰۰۷ در مورد عفونت های ادراری در زنان باردار به بررسی اثرات مصرف ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز پرداخت.۱۰).

این مطالعه نشان داد که ویتامین C اثر محافظتی دارد و خطر ابتلا به عفونت های ادراری را در افرادی که ویتامین C مصرف می کنند در مقایسه با گروه کنترل به بیش از نصف کاهش می دهد.۱۰).

میوه ها و سبزیجات به خصوص سرشار از ویتامین C هستند و راه خوبی برای افزایش مصرف شما هستند.

فلفل قرمز، پرتقال، گریپ فروت و کیوی همگی حاوی مقدار کامل ویتامین C توصیه شده در تنها یک وعده هستند.۱۱).

علیرغم این مطالعات، هنوز تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی ویتامین C برای کاهش UTI مورد نیاز است. (۱۲).

خلاصه

افزایش مصرف ویتامین C ممکن است با اسیدی کردن ادرار، خطر ابتلا به عفونت های ادراری را کاهش دهد و در نتیجه باکتری های عامل عفونت را از بین ببرد.

۳. آب زغال اخته شیرین نشده بنوشید

نوشیدن آب زغال اخته شیرین نشده یکی از شناخته شده ترین درمان های طبیعی برای عفونت های مجاری ادراری است.

زغال اخته با جلوگیری از چسبیدن باکتری ها به دستگاه ادراری عمل می کند و در نتیجه از عفونت جلوگیری می کند.۱۳، ۱۴).

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، زنان با سابقه اخیر عفونت ادراری هر روز یک وعده ۸ اونس (۲۴۰ میلی لیتر) آب زغال اخته را به مدت ۲۴ هفته مصرف کردند. کسانی که آب زغال اخته می نوشیدند نسبت به گروه کنترل تعداد دفعات عفونت ادراری کمتری داشتند.۱۵).

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف محصولات زغال اخته ممکن است تعداد عفونت های ادراری را در یک سال کاهش دهد، به ویژه برای زنانی که عفونت ادراری مکرر دارند.۱۶).

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که درمان با کپسول های آب کرن بری معادل دو وعده ۸ اونس آب کرن بری می تواند خطر عفونت های ادراری را به نصف کاهش دهد.۱۷).

با این حال، برخی مطالعات دیگر نشان می دهد که آب کرن بری ممکن است در پیشگیری از عفونت ادراری موثر نباشد.

یک مرور در سال ۲۰۱۲، ۲۴ مطالعه را با مجموع ۴۴۷۳ شرکت‌کننده بررسی کرد. اگرچه برخی مطالعات کوچکتر نشان دادند که محصولات زغال اخته می توانند دفعات UTI را کاهش دهند، سایر مطالعات بزرگتر هیچ فایده ای نداشتند.۱۸).

اگر چه شواهد متفاوت است، آب زغال اخته ممکن است به کاهش خطر عفونت دستگاه ادراری کمک کند.

به خاطر داشته باشید که این مزایا فقط برای آب زغال اخته شیرین نشده به جای برندهای تجاری شیرین شده اعمال می شود.

خلاصه

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که کرن بری می‌تواند با جلوگیری از چسبیدن باکتری‌ها به دستگاه ادراری، به کاهش خطر عفونت ادراری کمک کند.

۴. یک پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های مفیدی هستند که از طریق غذا یا مکمل ها مصرف می شوند. آنها می توانند تعادل سالم باکتری ها را در روده شما تقویت کنند.

پروبیوتیک ها در دسترس هستند به شکل مکمل یا در غذاهای تخمیر شده مانند کفیر، کیمچی، کومبوچا و ماست پروبیوتیک یافت می شود.

استفاده از پروبیوتیک ها با چیزهای زیادی مرتبط است، از بهبود سلامت گوارش گرفته تا افزایش عملکرد ایمنی (۱۹، ۲۰).

برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهند که سویه‌های خاصی از پروبیوتیک‌ها ممکن است خطر عفونت ادراری را کاهش دهند.

یک مطالعه نشان داد که لاکتوباسیلوسیک سویه پروبیوتیک رایج، به پیشگیری از عفونت ادراری در زنان بالغ کمک کرد.۲۱).

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف پروبیوتیک ها و آنتی بیوتیک ها در پیشگیری از عفونت ادراری مکرر مؤثرتر از استفاده از آنتی بیوتیک به تنهایی است.۲۲).

آنتی بیوتیک ها، خط اصلی دفاع در برابر عفونت های ادراری، می توانند باعث اختلال در سطح باکتری های روده شوند. پروبیوتیک ها ممکن است در بازگرداندن باکتری های روده پس از درمان آنتی بیوتیکی مفید باشند.۲۳).

مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک ها می توانند سطح باکتری های خوب روده را افزایش داده و عوارض جانبی مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک را کاهش دهند.۲۴، ۲۵).

خلاصه

پروبیوتیک ها زمانی که به تنهایی یا در ترکیب با آنتی بیوتیک ها استفاده شوند می توانند از عفونت های ادراری پیشگیری کنند.

۵. این عادات سالم را تمرین کنید

پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری با رعایت چند عادت خوب در حمام و بهداشت شروع می شود.

اول، مهم است که ادرار را برای مدت طولانی نگه ندارید. این می تواند منجر به تجمع باکتری و در نتیجه عفونت شود.۲۶).

ادرار کردن پس از مقاربت جنسی نیز می تواند با جلوگیری از گسترش باکتری، خطر عفونت ادراری را کاهش دهد.۱۱).

علاوه بر این، کسانی که مستعد عفونت ادراری هستند باید از اسپرم کش استفاده نکنند، زیرا با افزایش UTI مرتبط است.۲۷).

در نهایت، هنگامی که از توالت استفاده می کنید، مطمئن شوید که جلو به عقب را پاک کنید. پاک کردن از پشت به جلو می تواند باعث گسترش باکتری به دستگاه ادراری شود و با افزایش خطر عفونت ادراری همراه است.۲۸).

خلاصه

ادرار مکرر و بعد از مقاربت جنسی می تواند خطر عفونت ادراری را کاهش دهد. استفاده از اسپرم کش و پاک کردن از پشت به جلو ممکن است خطر عفونت ادراری را افزایش دهد.

۶. این مکمل های طبیعی را امتحان کنید

چندین مکمل طبیعی ممکن است خطر ابتلا به UTI را کاهش دهند.

در اینجا چند مکمل مورد مطالعه قرار گرفته است:

  • دی-مانوز. D-Mannose نوعی قند است که در زغال اخته یافت می شود. تحقیقات نشان می دهد که در درمان UTI و جلوگیری از عود موثر است (۲۹).
  • برگ خرس. برگ خرس نیز به عنوان شناخته شده است uva ursi. یک مطالعه نشان داد که ترکیبی از برگ خرس، ریشه قاصدک و برگ قاصدک عود UTI را کاهش می دهد (۳۰).
  • عصاره کرن بری. مثل آب زغال اخته، عصاره زغال اخته با جلوگیری از چسبیدن باکتری ها به دستگاه ادراری عمل می کند.
  • عصاره سیر. تحقیقات نشان می دهد سیر و عصاره سیر دارای خواص ضد میکروبی است و نشان می دهد که ممکن است بتواند رشد باکتری ها را برای جلوگیری از عفونت های ادراری مسدود کند.۳۱، ۳۲، ۳۳).

مکررا

خلاصه

D-Mannose، برگ خرس و عصاره زغال اخته مکمل های طبیعی هستند که نشان داده شده است از UTIs جلوگیری می کنند و عود را کاهش می دهند.

خط پایین

عفونت های دستگاه ادراری یک مشکل رایج است و مقابله با آن می تواند خسته کننده باشد.

با این حال، هیدراته ماندن، تمرین عادات ارتقا دهنده سلامتی و تکمیل رژیم غذایی خود با برخی از آنها ترکیبات مبارزه با UTI راه های خوبی برای کاهش خطر ابتلا به این عفونت ها هستند.

این مقاله را به زبان اسپانیایی بخوانید.