۶ نکته برای خوشبختی | روانشناسی امروز


    smrm1977 / shutterstock

منبع: smrm1977 / Shutterstock

در دنیای امروز، بسیاری از مردم آنقدر بر پیروزی در مسابقه ضرب المثل موش متمرکز شده اند که چیزهای واقعا مهم زندگی را فراموش می کنند. اول از همه، یکی از این جنبه های فراموش شده زندگی، شادی است. ما روی پول تمرکز می کنیم. ما روی پرستیژ تمرکز می کنیم. ما بر روی لباس پوشیدن خاص، رانندگی با یک ماشین خاص، ظاهر شدن در یک حلقه اجتماعی خاص تمرکز می کنیم.

متأسفانه، پول نقد و جوایزی که بیشتر وقت و تلاش خود را صرف به دست آوردن آنها می کنیم، چیزی جز تزئین پنجره ها نیست. آنها خوشبختی نمی آورند. در واقع، آنها اغلب از شادی منحرف می شوند، که احتمالاً دلیل این است که بسیاری از افراد به ظاهر با عملکرد بالا و بسیار موفق خود را در درمان، درمان اعتیاد، روابط ناموفق و غیره می یابند.

پس جواب این همه ناراحتی چیست؟ (پاسخ واقعی، نه پاسخ ظاهری خوب به نظر رسیدن در چشم دیگران.) واقعیت ساده این است که هیچ پاسخ واحدی وجود ندارد، اما اکثر مردم پیشنهادات زیر را مفید می دانند:

۱. نقص در خود و دیگران را بپذیرید

در ظاهر، به نظر می رسد دنیای ما به کمال نیاز دارد. متاسفانه هیچ کس کامل نیست. و به هر حال چه کسی کمال را تعریف خواهد کرد؟ به هر حال، هر یک از ما منحصر به فرد هستیم و هر کدام از ما بهترین کار خود را انجام می دهیم. خوبه. وقتی در بهترین حالت خود هستیم، عالی است. وقتی در بهترین حالت خود نیستیم، همینطور باشد. همه ایراداتی دارند، همه اشتباه می کنند. پس شاید باید به خاطر آن ضربه زدن به خود و دیگران را متوقف کنیم. حتی بهتر از آن، ممکن است دوست داشته باشیم که شکست ها و اشتباهات خود را به عنوان تجربیاتی یاد بگیریم که می تواند به رشد و تبدیل شدن به افراد بهتر کمک کند. این طرز فکری است که رشد را از طریق لذت یادگیری در بر می گیرد و می تواند در هر جنبه ای از زندگی به ما کمک کند.

۲. تماس بگیرید

چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​ما به روابط عاطفی صمیمانه با دیگران نیاز داریم. وقتی احساس می کنیم با دیگران ارتباط داریم، سالم تر، موفق تر و شادتر هستیم. بنابراین، حتی اگر سرتان شلوغ است و تنها کاری که انجام می‌دهید این است که یک پیام کوتاه بفرستید تا به کسی بفهمانید که به آنها فکر می‌کنید، با دیگران تماس بگیرید. اگر وقت بیشتری دارید، با کسی برای قهوه، ناهار یا قدم زدن در پارک ملاقات کنید. هرچه ارتباط اجتماعی شما دوستانه تر، سرگرم کننده تر و متقابل تر باشد، شادتر خواهید بود.

۳. “عشق” را به یک کلمه تجاری تبدیل کنید

وقتی کسی را دوست دارید، اعمال شما منعکس کننده آن عشق است. مطمئناً گفتن به کسی که دوستش داری خوب است، اما کردار بلندتر از کلمات صحبت می کنند. خبر خوب این است که شما نیازی به ابراز عشق با حرکات زیاده‌روی ندارید. در واقع، چیزهای کوچک تمایل دارند که در نهایت معنادارتر شوند. بنابراین، به آنچه که یک نفر می گوید گوش دهید و سعی کنید واقعاً آن را بشنوید. تاریخ ها و رویدادهای مهم را برای آن شخص به خاطر بسپارید. اگر چیزی در تقویم آنها وجود دارد، مطمئن شوید که در تقویم آنها نیز وجود دارد. مهمتر از همه، وقت خود را با آنها بگذرانید. کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برند یا به آنها در کارهایی که از آنها لذت نمی برند کمک کنید. و حتماً از آنها دعوت کنید تا به فعالیت هایی که از آنها لذت می برید بپیوندند. اگر طرف مقابل بفهمد که هدف شما گذراندن وقت با هم است، مهم نیست که با هم چه می کنید.

۴. از قضاوت خود و دیگران دست بردارید

متاسفانه جامعه ما به شدت قضاوت کننده است. اگر باور ندارید، تلویزیون را روشن کنید. تمام دنیا خیلی مشغول است که به ما بگوید چگونه باید ظاهر شویم، چگونه باید لباس بپوشیم، چگونه باید رفتار کنیم و چه کسی باید باشیم. آیا خوب نیست اگر این فقط متوقف شود و ما آزاد باشیم که همانی باشیم که هستیم؟ خوب، برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید با استراحت دادن به خودمان شروع کنیم، زیرا ما بدترین مقصر هستیم – اغلب به این دلیل که ما فضای داخلی معیوب را با بیرونی که با دستگاه اتمایزر دیگران پاشیده شده است مقایسه می کنیم. و اگر قرار است از قضاوت کردن خود دست برداریم، آیا نباید از قضاوت دیگران نیز دست برداریم؟ پاداش: وقتی از قضاوت دیگران دست برداریم، احساسات مثبتی را به بیرون منتقل می کنیم که دیگران آن را بسیار جذاب می دانند.

۵. شادی را به منفی گرایی انتخاب کنید

آبراهام لینکلن یک بار گفت: “بیشتر مردم به اندازه ای که تصمیم می گیرند خوشحال هستند.” سخنان لینکلن امروزه به همان اندازه که در زمان اولین بیانشان مرتبط بودند، مرتبط هستند. ما هرآنچه که می اندیشیم هستیم. اگر به افکار منفی فکر کنیم، دیدگاه ما آن را منعکس خواهد کرد. اگر تصمیم بگیریم با افکار مثبت فکر کنیم، این نیز آشکار خواهد شد. جملات تاکیدی می تواند ابزار مفیدی در این زمینه باشد. شروع روزمان با سه جمله تاکیدی “خوشبختی” می تواند راه درازی به سوی شادی واقعی داشته باشد. عباراتی مانند «من آدم شادی هستم»، «از زندگیم لذت می برم» و «این زندگی زندگی خوبی است» را امتحان کنید. گفتن این و جملات تاکیدی مشابه با صدای بلند در حالی که حداقل یک بار در روز در آینه نگاه می کنید نمی تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. بله، می دانم که کلیشه ای به نظر می رسد، اما اگر در مورد شادی جدی هستید، این را امتحان کنید.

۶. قدردانی را بیابید و ابراز کنید

بسیاری از مردم می گویند که شروع روز خود با یک لیست سپاسگزاری ۱۰ موردی کلید شادی آنهاست. در حال حاضر حجم قابل توجهی از تحقیقات برای حمایت از این وجود دارد. برای شروع، دکتر برایان براون ریشه های شادی را از طریق هزاران مصاحبه عمیق مورد مطالعه قرار داده است و از طریق این کار یک تفاوت کلیدی بین افراد شاد و افراد ناشاد را شناسایی کرده است: افراد شاد به خاطر داشته های خود سپاسگزار هستند و افراد ناشاد به خاطر چیزهایی که دارند سپاسگزار هستند. ‘t بنابراین، اگر بتوانیم راه‌هایی برای شکرگزاری بابت چیزهایی که داریم پیدا کنیم (به‌جای تمرکز بر چیزهایی که از دست داده‌ایم یا هرگز نداشته‌ایم)، شانس خوبی برای خوشبختی وجود دارد. تحقیقات بیشتر در مورد قدردانی به ما می گوید که افرادی که به خاطر چیزهایی که دارند سپاسگزار هستند، به جای نقاط ضعف خود، بر نقاط قوت خود تمرکز می کنند. بنابراین، آنها خوشبین تر هستند، کمتر استرس دارند، کمتر دچار کمرویی و افسردگی می شوند و احتمال بهبودی از مشکلات جدی زندگی (مانند بیماری و اعتیاد) بیشتر است. پس قدردانی داروی قدرتمندی است، مهم نیست چه چیزی ما را آزار می دهد.