7 راهکار برای مدیریت عصبانیت و خشم

مدیریت عصبانیت می‌تواند به آرامش فرد کمک کند. با مدیریت عصبانیت حواس فرد به اندازه کافی پرت می‌شود تا ذهن فرد بتواند افکار را به روشی سازنده پردازش کند.

روش‌های مختلفی برای کنترل خشم وجود دارد که متداول ترین آنها شامل موارد زیر است:

۱- قبل از صحبت فکر کنید

قبل از گفتن هر چیزی چند لحظه وقت بگذارید و بیشتر درمورد آن فکر کنید و اجازه دهید دیگران نیز در مورد صحبت‌های شما اظهار نظر کنند.

۲- پس از آرامش، خشم خود را ابراز کنید

پس از اینکه عصبانیت شما کاهش یافت نگرانی‌ها و نیازهای خود را بدون صدمه زدن به دیگران به روشنی و مستقیم بیان کنید.

۳- وقت تلف کنید

وقت تلف کردن فقط برای بچه‌ها نیست. در ساعاتی از روز که به استرس منجر می‌شوند، به خودتان استراحت‌های کوتاهی بدهید.

۴- راه حل‌های ممکن را شناسایی کنید

به جای تمرکز بر آنچه شما را عصبانی کرده است، برای حل مسئله مورد نظر تلاش کنید. آیا اتاق آشفته کودک شما را عصبانی می‌کند؟ در را ببند. آیا شریک زندگی شما هر شب برای شام دیر وقت می‌آید؟ وعده‌های غذایی را در اواخر شب برنامه ریزی کنید. به خود یادآوری کنید که عصبانیت هیچ چیزی را برطرف نمی‌کند و فقط ممکن است اوضاع را بدتر کند.

۵- یک دفتر ثبت خاطرات عصبانیت داشته باشید

ثبت احساس خشم در یک دفترچه و نوشتن گزارشی از آنچه که قبل یا بعد از عصبانیتتان اتفاق افتاده است ممکن است به شما کمک کند تا عوامل محرک را پیش بینی کرده و به طور موثرتری از آنها جلوگیری کند.

احساساتی که باعث خشم می‌شوند را سرکوب نکنید. در عوض، پس از آرام شدن آنها را به روشی غیرتهاجمی‌ بیان و ثبت کنید. نوشتن همچنین می‌تواند به فرد کمک کند افکاری را که منجر به خشم می‌شود را شناسایی و تغییر دهد.

۶- کینه به دل نگیرید

اگر اجازه دهید خشم و احساسات منفی از دیگران احساسات مثبت شما را از بین ببرد، باعث می‌شود شما از افراد کینه به دل بگیرید. اما اگر بتوانید شخصی را که موجب عصبانیت شما شده است ببخشید، ممکن است هم از شرایط درس بگیرید و هم روابط خود را تقویت کنید.

۷- مهارت‌های آرام سازی را تمرین کنید

هنگامی‌ که خلق و خوی شما شعله ور می‌شود، مهارت‌های آرام سازی را به کار بگیرید. تمرینات تنفس عمیق را تمرین کنید، یک صحنه آرامش بخش را تصور کنید یا یک کلمه یا عبارت آرامبخش را تکرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید