8 تا از بهترین میوه ها و مواد غذایی چربی سوز (برای بزرگسالان)

نکته قابل توجه در مسئله کاهش وزن و لاغری رژیم غذایی سالم است. زمانی که از گنجاندن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی صحبت میکنیم اسم فیبر نیز به گوشمان میخورد. فیبر حجم زیادی از معده را پر میکند و احساس سیری را به فرد القا میکند.فیبرها در دونوع قابل جذب و غیرقابل جذب دسته بندی میشوند.

در واقع این فیبرهای غیرقابل جذب هستند که به دلیل اشغال حجم معده احساس سیری را ایجاد میکند. امادسته دوم یا همان فیبرهای قابل جذب با تنظیم قندخون موجب ایجاد سیری میشوند. از سوی دیگر میوه ها حاوی آب زیاد هستند این آب حجم معده را پر میکنند و با تامین آب بدن از چاقی و التهابات بدن پیشگیری میکند. در این مقاله به معرفی8میوه و 8 ماده غذایی چربی سوز میپردازیم.

حتما بخوانید: 6 تا از بهترین قرص های خارجی چربی سوز قوی لاغری شکم و پهلو

بخش 1-میوه ها

1-سیب

سیب میوه ای سرشار از فیبر است یک سیب متوسط دارای ۴ گرم فیبر است. این مقدار ۱۶ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه خانم‌ها و ۱۱ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه آقایان را تامین می‌کند و موجب لاغری در ناحیه شکم میشود و سرعت هضم را بالا میبرد و احساس سیری در فرد ایجاد میکند.همچنین سیب حاوی پکتین است که از جذب چربی توسط سلول ها جلوگیری و موجب جذب آب می شود. هلو نیز عملکردی شبیه به سیب دارد و میتواند چربی سوز خوبی باشد.

2-آووکادو

آووکادو یک میوه ی سیرکننده است که پروتئین زیادی به بدن می رساند و یک جایگزین مناسب برای پروتئین های حیوانی محسوب می شود این میوه سرشار از امگا 9 است که موجب سلامت قلب میشود. آووکادو حاوی اسید اولئیک است بنابراین خواص ضدالتهابی قوی دارد. مواد مغذی و آنزیم های متابولیکی موجود در این میوه به بدن کمک می کند تا با احتباس آب مقابله کند. احتباس آب خود یکی از دلایل چاقی محسوب میشود.

3-موز

موز حاوی پتاسیم ومنیزیم زیادی است و موجب بهبود عملکرد سیستم گوارش میشود. عده ای عقیده دارند این میوه موجب چاقی در ناحیه شکم میشود اما در حقیقت این میوه کالری کمی دارد و میتواند جایگزین غذاهای چاق کننده شود. از سوی دیگر فیبرهای غیر قابل هضم موجود در موز، از جذب کربوهیدرات های بدن جلوگیری می کند. این عامل باعث می شود بدن از ذخیره چربی ها به جای کربوهیدراتها برای تولید انرژی استفاده کند.

حتما بخوانید: 8 تا از بهترین قرصهای لاغری از طریق کاهش اشتها بدون عوارض (تحقیقات جدید)

4-طالبی

این میوه تاثیر زیادی بر کاهش التهابات داخلی میشود. در واقع هرچه التهابات داخلی بدن بیشتر باشد ذخیره چربی بیشتر رخ میدهد. همچنین این میوه تاثیر زیادی بر کاهش اشتها و از بین بردن احساس گرسنگی کاذب میشود.

5-انار

انار سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است یکی از این آنتی اکسیدان ها پلی فنول است که موجب افزایش متابولیسم بدن شده و سموم را از بدن خارج میکند. همچنین انار موجب از بین بردن اسیدهای چرب میشود که این امر موجب کاهش چربی های ناحیه شکم میشود.

6-زغال اخته

زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که میتوانند بر سلول های چربی تاثیر بگذارند. این آنتی اکسیدان ها بر ذخیره گلوکز تاثیر دارند و موجب لاغری به خصوص در ناحیه شکمی میشود.

7-نارگیل

نارگیل شامل اسید چربی به نام تری گلیسیرید است که متابولیسم بدن را تا 30 درصد افزایش می دهد و به شما در فرایند چربی سوزی کمک بسیاری میکند.

حتما بخوانید: 4 دمنوش فوق العاده عالی برای لاغری شکم و پهلو که کاملا موثر هستند

8-گلابی

گلابی حاوی مقادیر زیاد آب و فیبر است، این دو مورد به کاهش وزن کمک می‌کنند و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند،فیبر موجود در این میوه همچنین به هضم سالم کمک می‌کند. گلابی از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد پیشگیری میکند و به شما کمک میکند تا دچار بیماری نشوید و سلامت شمارا تضمین میکند.

بخش 2-خوراکی های چربی سوز

1-ماهی

ماهی یکی از مهمترین غذاهای چربی سوز است. این ماده غذایی مقادیر زیاد امگا3 است.امگا3 نقش بسزایی در از بین بردن سلول های چربی مضر(چربی سفید) و تبدیل ین چربی مضر به چربی های مفید دارد. همچنین با افزایش سن مصرف ماهی سطح چربی مفید بدن را بالا میبرد و از متراکم شدن چربی در بدن جلوگیری میکند.

از سوی دیگر ماهی ها دارای مقدار زیادی پرتیین هستند که علاوه بر تامین نیازهای بدن تمایل به خوردن غذا را در فرد کاهش داده و اشتها را کم می کنند.

2-فلفل

فلفل حاوی ماده ای به نام کپسایسین است که احساس گرما را در بدن ایجاد می کند تحقیقات نشان داده اند مصرف 6 گرم کپسایسین در روز باعث سرکوب اشتها و از بین بردن چربی شکم در مردان و زنان می شود و مصرف کالری را تا 200 تا کاهش می دهد و در نتیجه متابولیسم افزایش می یابد و وزن شما را تا حدودی کاهش میدهد.

حتما بخوانید: 18 تا از بهترین روش های لاغری سریع شکم و پهلو با کمک طب سنتی

3-لبنیات

لبنیات موادغذایی سرشار از کلسیم هستند. زمانی که ذخایر کلسیم کاهش یابد هورمون هایی ترشح میشود تا کلسیم بیشتری ذخیره شود اما در همین حین دستوری از مغز صادر میشود تا چربی ها دست نخورده باقی بمانند.زمانی که کلسیم در بدن کافی باشد چربی سوزی به اندازه انجام میشود بنابراین مصرف لبنیات چربی سوزی را بیشتر میکند.

4-حبوبات

حبوبات حاوی فیبر زیادی هستند که حجم معده را تا حدود زیادی پر میکنند در نتیجه احساس گرسنگی سرکوب میشود و در طولانی مدت فرد سیر میماند. این احساس سیری به دلیل آزادشدن تدریجی قند موجود در حبوبات حاصل میشود. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف حبوبات می ‌تواند بر رفتارهای غذایی ما نیز تأثیر بگذارد؛ بدین ترتیب که اگر در یک وعده‌ی غذایی از حبوبات استفاده کنیم، تمایل به انتخاب مصرف غذاهایی داریم که مانند حبوبات انرژی آنها دیرتر آزاد می ‌شود. این امر موجب می ‌شود که در مجموع، برنامه ‌ی غذایی با انرژی کمتر (کم کالری) داشته باشیم.

5-بلغور جو دوسر

جو موجب دفع مسمومیت و افزایش متابولیسم بدن میشود. جو حاوی فیبر زیادی است که عملکرد هضم را افزایش می دهد و از یبوست جلوگیری می کند و به دلیلی خاصیت ادرار آوری این ماده خوراکی احتباس آب را برطرف و کاهش وزن را موجب میشود.

حتما بخوانید: 5 روش فوق العاده و جدید برای لاغری سریع شکم بدون ورزش (کاملا موثر)

6-بادام زمینی

بادام زمینی علاوه بر پروتئین، منبع خوبی از فیبر و چربی های نامنظم سالم و گیاهی است. هضم کره بادام زمینی به آهستگی انجام می شود و به شما احساس سیری می دهد، به طوری که شما کمتر دچار مصرف تنقلات و یا تسلیم گرسنگی می شوید.

7-روغن زیتون

روغن زیتون منبعی فوق العاده از پلی فنول می باشد. پلی فنول آنتی اکسیدانی است که باعث کوچک شدن شکم می شود. همچنین باعث جذب آنتی اکسیدان های بیشتر سایر غذاها نیز می گردد. دانشمندان روغن زیتون را نوعی چربی تک غیراشباع می دانند. با اینکه مکانیسمی که باعث می شود این چربی، چربی های شکم را آب کند هنوز ناشناخته است؛ اما یک چیز کاملا مشخصی وجود دارد: چربی های تک غیراشباع میزان انسولین را در بدن پایین می آورند، هورمونی که مسئول تبدیل قند اضافه خون به چربی شکمی است.

حتما بخوانید: 6 تا از بهترین قرص های خارجی چربی سوز قوی لاغری شکم و پهلو

8-کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی آب و فیبر است مقدار بالای آب موجود در کلم بروکلی باعث پایین بودن میزان کالری آن شده است فیبر موجود در کلم بروکلی نیز به کاهش وزن کمک می کند زیرا با جذب آب حجم آن افزایش می یابد و باعث ایجاد احساس سیری می شود و با کاهش سرعت فرآیند گوارش سیری طولانی مدت را برای شما به ارمغان می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید