خواص کندروئیتین برای درد مفاصل


کندرویتین یکی از محبوب ترین مکمل ‌های مفصلی است، زیرا به بازسازی غضروف کمک می ‌کند و باعث افزایش بازیابی و ریکاوری بافت ها پس از آسیب یا ورزش می ‌شود. کندرویتین به عنوان یک جزء ساختاری مهم غضروف و یکی از مواد کلیدی است که به مفاصل اجازه می دهد فشار را تحمل کنند، به همین دلیل برای افراد مبتلا به درد مفاصل و استئوآرتریت مفید است. مطالعات از اثربخشی آن حمایت می کنند. از خواص کندروئیتین (و گلوکزامین) علاوه بر تسکین درد ناشی از آرتریت، می توان به کاهش درد مزمن زانو یا درد مفصل اشاره کرد.

کندروئیتین چیست؟

کندرویتین یک ماده طبیعی است که در بدن انسان یافت می شود و یکی از اجزا اصلی غضروف می باشد. نوشیدن آبگوشت استخوان احتمالا بهترین راه برای به دست آوردن گلوکزامین و کندرویتین از یک منبع غذایی است، به همین دلیل به عنوان بخشی از برنامه رژیم غذایی برای بیماران آرتریت توصیه می شود. کندرویتین به شکل مکمل می ‌تواند از غضروف حیوانات (از جمله گاو، خوک یا کوسه) به صورت آزمایشگاهی تهیه شود. شکل کندرویتین ساخته شده در محیط های آزمایشگاهی کندرویتین سولفات نامیده می شود که ترکیبی از کندرویتین و نمک های معدنی است که به بهبود جذب آن کمک می کند.

مکمل کندروئیتین چگونه کار می کند؟

کندرویتین به ساخت بافت همبند در سراسر بدن کمک می کند. کندرویتین از آب، پروتئین ها و پلی ساکاریدها تشکیل شده و با حفظ آب به روانکاری و انعطاف پذیری بافت ها و مفاصل سفت یا آسیب دیده کمک می کند. کندرویتین با کمک به اتصال مولکول های قند و پروتئین نقش مهمی در حفظ یکپارچگی ساختاری بافت دارد. مکانیسم اثر آن تحریک بازسازی غضروف می باشد.
گروه‌ های سولفاتی فشرده کندرویتین، با تشکیل یک لایه محافظتی در برابر فشار، ضربه و بارهای الکترواستاتیکی که به بافت آسیب می ‌زند، مقاومت می کنند. کندرویتین شکلی از کربوهیدرات پیچیده است که دارای قابلیت جذب آب می باشد و به این دلیل برای حرکت بدون اصطکاک مفاصل ضروری می باشد. به همین دلیل است که از دست دادن کندرویتین در غضروف یکی از دلایل اصلی آرتروز است که منجر به تخریب مفاصل می شود. همچنین برای تشکیل بافت در سایر نقاط بدن، از جمله پوست، دستگاه گوارش و مغز مهم است. پس از ضربه به مغز، سطوح کندرویتین به سرعت افزایش می یابد تا به بازسازی بافت جدید برای جایگزینی پایانه های عصبی آسیب دیده کمک کند.

خواص کندروئیتین

کندروئیتین می تواند خواص زیادی برای بدن داشته باشد. در این قسمت از مقاله قصد داریم خواص کندروئیتین را بررسی کنیم.

1. به درمان استئوآرتریت و درد مفاصل کمک می کند

استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت و بیماری دژنراتیو مفصلی است که با تجزیه غضروف و افزایش درد مفاصل مشخص می شود. کندرویتین سولفات معمولا برای درمان دردهای مرتبط با استئوآرتریت، به ‌ویژه انواعی که بر قسمت‌ های بسیار حساس بدن مانند زانوها و دست ‌ها تاثیر می‌ گذارند، استفاده می‌ شود. مطالعات نشان داده اند که استفاده از کندرویتین در چند ماه باعث بهبود در درد مفاصل می شود، البته ترکیب چندین مکمل غذایی و تغییراتی در رژیم غذایی موجب اثرات بیشتر و سریعتر می شود.

2. به ریکاوری بعد ورزش کمک می کند

حتی برای افراد بدون استئوآرتریت، کندرویتین به همراه گلوکزامین به حفظ غضروف کمک می ‌کند، درد را کاهش داده و عملکرد فیزیکی و فعالیت ‌های مراقبت از خود را افزایش می ‌دهد. کندروئیتین می تواند این کار را با کمک به بدن در تولید بافت غضروفی جدید، حفظ انعطاف پذیری مفاصل و کنترل پاسخ های التهابی طبیعی بدن، پس از ورزش انجام دهد.

خواص کندروئیتین

3. برای بهبود زخم و سلامت پوست مفید است

کندرویتین و گلوکزامین با هم برای کمک به بهبود زخم ها، مشکلات و التهاب پوست استفاده می شوند. کندرویتین می تواند به بدن در تولید کلاژن کمک کند که برای سلامت پوست، التیام و مبارزه با اثرات پیری بر روی پوست ضروری است. درمان‌ هایی که با استفاده از کندرویتین و گلوکزامین انجام می ‌شوند، اغلب برای پانسمان زخم حتی برای زخم‌ های شدید استفاده می ‌شوند، به علاوه روی خراش‌ ها، سوختگی‌ ها و ضایعات برای مرطوب نگه داشتن زخم‌ ها و بهبود سریعتر استفاده می ‌شوند. طبق مطالعات در بیماران مبتلا به سوختگی که نیاز به پیوند پوست دارند، استفاده از کندرویتین در ژل های درمانی می تواند بهبودی را تسریع کرده و به کنترل التهاب کمک کند.
ماده دیگری که کندرویتین می تواند برای بهبود سلامت پوست با آن ترکیب شود اسید هیالورونیک است که یک ماده روان کننده و شفاف است که به طور طبیعی توسط بدن برای افزایش رطوبت و ایجاد حالت ارتجاعی و انعطاف پذیری تولید می شود.

کندرویتین با گلوکوزامین

کندرویتین و گلوکزامین اغلب با هم استفاده می شوند زیرا مکانیسم های مشابهی برای کاهش التهاب و درمان درد دارند. مانند کندرویتین، گلوکزامین یک ترکیب ضد التهابی طبیعی است که در غضروف و بافت همبند انسان یافت می شود. مطالعات نشان داده اند که گلوکزامین به بازسازی غضروف کمک کرده و قدرت و انعطاف مفاصل را افزایش می دهد. گلوکزامین سولفات شکلی از گلوکزامین است که امروزه بیشتر برای درمان درد مفاصل و آرتروز استفاده می شود که ترکیبی از گلوکزامین و نمک های معدنی است که بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

گلوکزامین و کندرویتین چه کاربردی دارند؟ 

کندرویتین که همراه با گلوکزامین استفاده می شود می تواند به کاهش علائم مرتبط با از دست دادن کلاژن و غضروف که در تاندون ها، مفاصل، رباط ها، پوست و دستگاه گوارش یافت می شود، کمک کند. این شرایط می تواند شامل تاندونیت، بورسیت و غیره باشد. در افراد سالم، زمانی که غضروف به دلیل استفاده بیش از حد یا التهاب آسیب می بیند، معمولا غضروف جدید برای جایگزینی آن تولید می شود. متاسفانه، با افزایش سن، توانایی ما برای بازسازی غضروف از دست رفته و ترمیم بافت همبند آسیب دیده کارآمدتر می شود. گلوکزامین و کندرویتین تولید غضروف جدید را تحریک می کنند و همچنین می توانند به کاهش التهاب در این فرآیند کمک کنند. کاهش درد مفاصل، بهبود عملکرد برای بیماران مبتلا به آرتریت، بهبود سلامت پوست، عملکرد بهتر سیستم گوارش، بهبود بافت استخوان و بهبود سریعتر زخم از مزیت های این دو ماده هستند.

با مکمل های کلندروئیتین و گلوکزآمین آشنا شوید: قرص پری فلکس هلث برست

مکمل ها و دوز مصرفی

اصولا روش استفاده از این دو ماده به این صورت است:
گلوکزامین به تنهایی: 1500 میلی گرم در روز، 500 میلی گرم سه بار در روز
کندرویتین سولفات به تنهایی: 1200 میلی گرم در روز، 400 میلی گرم سه بار در روز
گلوکزامین و کندرویتین سولفات ترکیبی: 1500 میلی گرم و 800-1200 میلی گرم در روز

خطرات و عوارض جانبی

گلوکزامین و کندرویتین هر دو ایمن هستند و نسبت به برخی داروها عوارض جانبی کمتری دارند. امروزه این مکمل ها به صورت قرص، کپسول، پودر یا مایع در دسترس هستند و می توانند با اکثر داروها یا سایر مکمل های غذایی مصرف شوند. با این حال، کندرویتین ممکن است با داروی ضد انعقاد و وارفارین (کومادین) تداخل داشته باشد، بنابراین اگر از آن دارو استفاده می کنید، قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید. به نظر می ‌رسد این مکمل ‌ها زمانی مفید هستند که طولانی مدت و در ترکیب با سایر عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی ضد التهابی، ورزش و کاهش استرس استفاده شوند. برای بیشترین اثربخشی، کندرویتین با کیفیت بالا باید حداقل به مدت سه ماه مصرف شود.

کلام آخر
کندرویتین یک ماده طبیعی است که به ساخت غضروف کمک می کند. مزایای کندرویتین شامل پشتیبانی از انعطاف پذیری و روانکاری مفاصل است. به ریکاوری بعد ورزش، مبارزه با التهاب، سفتی و درد کمک می کند. گلوکزامین، کندرویتین و MSM اغلب با هم برای حمایت از سلامت مفاصل استفاده می شوند. کندرویتین و گلوکزامین هر دو راه‌ های بسیار ایمن برای کاهش درد مفاصل هستند، به علاوه در مقایسه با اکثر داروهای مسکن با عوارض جانبی کمتری همراه هستند.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع: draxe



Source link