شرح وظایف پرستار سالمند در منزل؛ مسئولیت‌های پرستاران در مراقبت از سالمندان


شرح وظایف پرستار سالمند در منزل به جهت مراقبت و نگهداری مداوم از سالمندان است، این موارد شامل ارائه مراقبت‌های پزشکی، بهداشتی و روانشناختی می‌باشد. پرستار سالمند در منزل باید توانایی تشخیص و مدیریت مسائل پزشکی و بهداشتی فرد سالمند را داشته باشد؛ علاوه بر این ارائه داروها، اندازه‌گیری و نظارت بر وضعیت جسمانی، کنترل علائم بیماری و مانیتور کردن مسائل پزشکی جزء وظایف اصلی پرستار سالمند است. جدا از مسائل پزشکی افراد سالخورده و تحت مراقبت، پرستار سالمند باید به مسائل روانشناختی آن‌ها نیز توجه داشته باشد. در این میان هم‌صحبتی و همدلی با اشخاص سالخورده میتواند سطح اضطراب و افسردگی را بسیار پایین آورده و احساس تنهایی در سالمند را به طور کامل از بین ببرد. تأمین نیازهای روزمره فرد سالمند مانند کمک در بهداشت شخصی، تغذیه، حرکت و فعالیت‌های روزمره از دیگر مسائلی است که پرستار سالمندان عهده دار آن می‌شود.

پرستار و مراقب سالمند کیست؟

وظیفه اصلی پرستار سالمند، حفظ و بهبود وضعیت سلامت و رفاه فرد سالمند است. پرستاران و مراقبان سالمندان آگاهی و تجربه لازم را دارا هستند تا به نیازهای فرد سالمند پاسخ دهند و مراقبت‌های موردنیاز را ارائه کنند.

وظایف پرستار سالمند شامل انجام امور روزمره فرد سالخورده مانند بهداشت شخصی، تغذیه صحیح، تنظیم داروها، مداومت در تراپی‌ها و کمک به فعالیت‌های روزانه می‌شود. همچنین به نظارت و پایش وضعیت جسمی و روانی فرد سالمند می‌پردازند و در صورت لزوم با پزشکان و سایر اعضای تیم درمانی همکاری می‌کنند.

از جمله وظایف پرستاران سالمندان در منزل، ایجاد انگیزه و روحیه در بیماران می‌باشد. به عنوان افرادی که در کنار سالمندان بهبودیشان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، پرستار سالمندان با ارائه مراقبت‌های حمایتی و ایجاد ارتباط مثبت با سالمندان، می‌تواند امید به زندگی و احساس رضایت در سالمندان را تقویت کند. این نوع کمک درمانی علاوه بر بهبود فیزیکی، به ارتقای سلامت روحی و روانی سالمندان نیز کمک می‌کند و افراد سالمند را به سوی بهبود و بهتر شدن وضعیتشان هدایت می‌کند.

پیشنهاد مقاله: پرستار سالمند کیست

علاوه بر مراقبت‌های فیزیکی، پرستار سالمند همچنین باید بتواند ارتباط احساسی موثری با فرد سالمند برقرار کند و به نیازهای روحی و اجتماعی او توجه کند؛ صبوری، احترام، همدلی و قدرت ارتباطی از مهارت‌های اساسی یک پرستار سالمند هستند.

یکی از وظایف پرستار سالمندان ایجاد انگیزه و امید به زندگی در آن هاست
ایجاد فضای نشاط آور برای سالمندان از وظایف پرستار سالمند است

در کل، پرستار سالمند با ترکیب مهارت‌های پزشکی، مراقبتی و ارتباطی، فرد سالمند را در حفظ استقلال فردی، راحتی و کیفیت زندگی خود یاری می‌کند. این حرفه بسیار مهم و ارزشمند است و نقش بزرگی در بهبود کیفیت زندگی سالمندان دارد.

مشکلات رایج هنگام استخدام پرستار سالمند

در زمان حاضر، به دلیل پیشرفت فناوری و مشغله‌های فراوان و اشتغال بیشتر بانوان، مراقبت از سالمندان توسط خانواده به همان شکلی که در گذشته بود، دشوار شده است. علاوه بر این، حضور سالمندان در خانه خود هنگام بیماری یکی از مواردی است که اکثراً خانواده‌ها نمی‌توانند به خوبی به آن پاسخ دهند، زیرا پاسخ به نیازمندی‌های روحی و جسمی آنان تقریباً غیر ممکن است. گاهی نیز به دلیل ناتوانی سالمندان در مراقبت از خود، اجازه استخدام پرستار یا مراقب از طرف فرزندان را نمی‌دهند. این مشکل نگهداری و مراقبت اولیه از سالمندان را برای خانواده‌ها بسیار سخت می‌کند. علاوه بر این، بعد از رضایت پدر و مادر سالمند، مشکل دیگری که برای خانواده به وجود می‌آید، یافتن یک نگهدار سالمند با تجربه و قابل اعتماد است که بتوانیم عزیزترین‌های زندگیمان را به او بسپاریم.

چالش هایی که خانواده برای انتخاب پرستار سالمند مناسب با آن مواجه می‌شوند به شرح زیر است:

  • اطمینان حاصل کردن سالمند از قبول ناتوانی در انجام وظایف و نیاز به مراقب و نگهدار
  • یافتن مراقب و نگهدار سالمند با تجربه و قابل اعتماد
  • آشنایی نداشتن با خدمات پرستاری و محدوده وظایف پرستار در منزل
  • روش عقد قرارداد و پرداخت دستمزد به پرستار سالمند
  • مشکلات ناظر بر فرایند کار پرستار در منزل

وجود مؤسسات خدمات پرستاری در منزل با اعتبار و مجوز رسمی می‌تواند تمامی مسائل فوق را حل کند. یک مؤسسه خدمات پرستاری رزومه پرستاران، مراقبان و بهیارانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند را بررسی می‌کند و پس از انتخاب و تأیید هویت با آنها همکاری می‌کند. ما در موسسه پرستاری سلامت اول لیست جامعی از پرستاران متخصص و با تجربه در زمینه مراقبت و نگهداری از سالمندان با شرایط خاص را در اختیار داریم. برای مشاوره جهت انتخاب پرستار حرفه ای برای سالمنداتان می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شرح وظایف پرستار سالمند در منزل

شرح وظایف مراقبان سالمندان ممکن است با توجه به شرایط منحصر به فرد هر سالمند متفاوت باشد، در ادامه به برخی از اساسی ترین وظایفی که پرستار سالمندان با آن ها مواجه می شوند میپردازیم:

پیشنهاد مقاله: چرا و چه وقت از مراقبت در منزل برای سالمندمان استفاده کنیم؟

  • توجه به نیازهای پزشکی
  • برنامه های مراقبت از سالمندان
  • رفع نیازهای اساسی
  • هم نشینی
  • انجام امور سبک خانه
  • توجه به مصرف داروها
  • توجه به وعده های غذایی
  • کمک به جابه جایی سالمندان

توجه و بررسی نیازهای پزشکی

توجه به نیازهای پزشکی سالمندان یکی از مهمترین مسئولیت‌های پرستار سالمند در منزل است. ارزیابی میزان درد سالمند، به خاطر سپردن نوبت های ویزیت پزشکی، ساعات و دوز مصرف داروها و مراقبت از بیماری های مزمن، از نمونه وظایف پرستار سالمند می باشد.

تدوین برنامه مراقبتی

تهیه و تدوین یک برنامه مراقبتی در ابتدای شروع نگهداری از فرد سالمند در منزل میتواند بسیار مفید باشد. این برنامه تعیین میکند که فرد سالخورده چند ساعت در شبانه روز و تا چه حد نیازمند مراقبت‌های تخصصی است.

پیشنهاد مقاله: پرستار سالمند ، معیارها و وظایف و ویژگی های فردی

رفع نیازهای روزمره

برخی مشکلات در کهن سالی مانند مشکلات حافظه و آلزایمر و یا بیماری های حرکتی و سبب میشوند که سالمندان در انجام فعالیت روزمره ناتوان باشند.

کمک به رفع نیاز های روزانه مانند راه رفتن، نظافت و استحمام از وظایف مراقب سالمندان است
کمک به رفع نیاز های روزانه از وظایف مراقب سالمندان است

کمک رفع نیازهایی همچون استحمام، غذا خوردن، استفاده از سرویس بهداشتی و نظافت از دیگر مسئولیت‌هایی است که برعهده پرستار سالمندان در منزل قرار می‌گیرد.

مصاحبت و هم نشینی

وجود احساس تنهایی در سالمندان یکی از مسائلی است که میتواند سلامت روانی آن‌ها را به خطر بیاندازد و باعث افسردگی و اضطراب در سالمندان شود وجود اضطراب خود میتواند به مشکلات جسمانی از جمله فشار خون و قند خون منجر شود؛ از این رو مصاحبت و هم نشینی با افراد سالخورده و ایجاد ارتباط دوستانه معنادار از وظایف پرستار سالمند در منزل است.

انجام برخی امور سبک خانه داری

انجام امور منزل مانند نظافت، جارو کشیدن، شستن ظرف‌ها و غیر از عهده بسیار از سالمندان به دلیل کهولت سن خارج است در این مواقع پرستار مراقب سالمند بخشی از این امور را برعهده میگیرد.

نظارت و کنترل بر مصرف دارو

اشخاص سالمند معمولا چندین نسخه دارویی برای کنترل بیماری های مزمن دارند. بهتر است مراقبان سالمندان برای پیگیری در مصرف دوز صحیح دارو در زمان مناسب یک برنامه یادآوری داشته باشند.

آماده کردن وعده های غذایی

سالمندانی که به تنهایی زندگی میکنند انرژی و انگیزه کمتری برای خرید اقلام و تهیه وعده های غذایی دارند از این رو پرستار سالمند میتواند خود به تهیه وعده های غذایی سالم مشغول شود یا راه حل های جایگزینی را پیشنهاد دهد تا فرد سالخورده از تغذیه مناسب بره مند گردد.

کمک به حرکت سالمند

سالمندان گاهی به دلیل عوارض داروهای مصرفی یا بیماری های مزمنشان دچار عدم تعادل هنگام بلند شدن یا راه رفتن باشند از طرفی خطر سقوط بسیار خطرناک است چراکه تراکم استخوانی با افزایش سن کاهش میابد و بسیاری از سالمندان دچار پوکی استخوان ها هستند.

پیشنهاد مقاله: جلوگیری از سقوط در سالمندان

یکی از شرح وظایف پرستار سالمند مراقبت از سالمند هنگام راه رفتن است.
از وظایف مراقب سالمندان کمک هنگام راه رفتن آنان است.

وظیفه یک پرستار سالمند است که فرد تحت مراقبت را برای حرکت یاری کند.

وظایف پرستار سالمندان در منزل شامل مراقبت و نظارت دقیق بر وضعیت فیزیکی و روانی سالمندان است. پرستاران مسئولیت ارائه کمک در فعالیت‌های روزمره مانند تغذیه و بهداشت شخصی را به عهده دارند همچنین، وظایف مراقب سالمند شامل ایجاد فضایی آرام و امن برای سالمندان، ارائه حمایت عاطفی و روحی و برقراری ارتباط با پزشکان و خانواده می‌باشد. علاوه بر این، پرستاران می‌توانند فعالیت‌های بازیابی فیزیکی مانند گردش در پارک، پیاده‌روی و تمرینات ویژه بدنی را نیز با سالمندان در منزل انجام دهند. این فعالیت‌ها بهبود وضعیت بدنی سالمندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به حفظ سلامت و عملکرد بهتر آن‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: وظایف پرستار سالمند، مهارت‌ها و توانایی‌های وی

حضور پرستار سالمند در منزل بهتر است یا خانه سالمندان؟

سالمندان با توجه به رد سنی به 3 دسته تقسیم میشوند:

1.سالمندان جوان در بازه 60-70 سال

2.سالمند معمولی در بازه 75-90 سال

3.سالمند پیر با سن بالای 90 سال

انتخاب بین حضور سالمند در منزل شخصی و یا خانه سالمندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها بازه سنی سالمند است. افراد سالخورده با توجه به شرایط سنی، به مراقبت های مختلفی نیز نیازمندند؛ علاوه بر همه این‌ها شرایط عمومی سلامتی، محیط خانواده و روحیه خود سالمند نیز از عوامل تاثیرگزار هستند.

دو راهی بر سر انتخاب خانه سالمندان و منزل شخصی انقدر تکراری شد تا محققان پرسشنامه ای را در اختیار سالمندان، خانواده هایشان و پرستاران سالمند قرار دادند که خلاصه نتایج به شرح زیر است:

  • سالمندان به حضور پرستار در منزل بیشتر تمایل دارند.
  • سالمندان حتی منزل شخصی خود را به منزل فرزندانشان یا خانه سالمندان ترجیح میدادند بنابراین بهتر است پرستار مراقب سالمند را به منزل شخصیشان بفرستید.
  • پرستاران سالمند در منزل شخصی خدمات با کیفیت تری را ارائه میدهند چراکه در خانه سالمندان ممکن است یک پرستار مسئولیت رسیدگی به چندین سالمند را برعهده داشته باشد.
  • سالمندانی که سالها با فرزندان خود زندگی کردند و عادت به محیط های پر سروصدا به خصوص صدای کودکان دارند، ماندن در منزل شخصی را به خانه سالمندان ترجیح میدهند.
سالمندان ترجیح میدهند در منزل شخصی و در کنار کودکان و فرزندانشان باشند
ارتباط موثر سالمندان و کودکان
  • با وجود اینکه بهداشت در خانه سالمندان در سطح استاندرد رعایت می شود اما به دلیل وجود تعداد زیادی سالمند احتمال ابتلا به بیماری های مختلف زیاد است.
  • سالمندانی که روحیه بهتری دارند از خانه سالمندان بیشتر استقبال میکنند.

بیشتر بخوانید: وظایف یک پرستار سالمند چیست؟

هنگام استخدام پرستار سالمند به چه نکاتی توجه کنیم؟

چند نکته زیر را بهتر است هنگام استخدام در نظر داشته باشید تا خیالتان راحت باشد وظایف پرستار سالمند در منزل به درستی انجام می شوند:

پیشنهاد مقاله: اشتباهات رایج پرستار سالمند در مراقبت از سالمند

  • حتما توجه داشته باشید پرستار مدنظرتان سابقه کاری مرتبط در زمینه نگهداری از سالمندان را داشته باشد.
  • توجه به مدرک پرستار نیز اهمنیت دارد، پرستاران با مدرک پرستاری برای خدمات تخصصی‌تر استخدام می‌شوند درحالی که برای خدمات رایج نگهداری از سالمند گذراندن دوره‌های بهیاری نیز کفایت میکند.
  • موسسه ای که از آن خدمات پرستاری دریافت می‌کنید حتما معتبر و دارای پشتیبانی باشد؛ مخصوصا اگر پرستار سالمند تمام وقت استخدام کرده اید بهتر است پشتیبانی شبانه روزی را مد نظر بگیرید.
  • جثه و قدرت جسمانی پرستار با وظایفش همخوانی داشته باشد. اگر سالمند شما برای مثال دچار مشکلات حرکتی است در نظر داشته باشید که پرستاران ریز اندام احتمالا قادر به جا به جایی فرد سالمند نیستند.

مزیت استخدام پرستار سالمند در منزل

مراقبین سالمندان و پرستارانی که دارای مدرک تخصصی و علمی هستند، با تجربه در برقراری ارتباط موثر با بیمارند و میتوانند بهترین روش‌های درمانی را تحت نظر پزشک معالج پیگیری کنند. از مهم ترین مزایای استفاده از پرستار سالمند این است که آنها با کسب آموزش های پزشکی لازم بهتر از افراد دیگر از سالمندان نگهداری می‌کنند، همچنین با رفتار محترمانه و حرفه‌ای که نسبت به سالمند دارند میتوانند خدمات درمانی را در محیطی امن فراهم کنند و لزوم مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان ها را کاهش می‌دهند.

پیشنهاد مقاله: اصول مراقبت از سالمند در منزل

در خانه و در محاصره خانواده، فرد سالمند قادر است به افزایش سطح سلامت خود پی ببرد و حضور در یک محیط آرام و دلنشین می‌تواند نشاط و شادابی را در سالمندان افزایش دهد.حضور یک پرستار بدون شک می‌تواند استرس و نگرانی‌های ناشی از پیری و افزایش سن را کاهش داده و به انجام فعالیت‌های روزمره فرد کمک چشمگیری نماید.

حضور سالمندان در منزل شخصی خودشان به آنان استقلال بیشتری میدهد
تامین مراقبت های پزشکی و نگهداری از سالمندان در منزل، سبب کاهش اضطراب در آنان می شود.

علاوه بر این، افراد و اقوامی که به خانه فرد سالمند می‌آیند، در مقابل بازدید از مراکز سالمندان و بیمارستان‌ها، راحتی و سهولت بیشتری را تجربه می‌کنند. این تنها چند مزیت از حضور پرستار سالمند در خانه است. مزیت‌های دیگر شامل افزایش راحتی اعضای خانواده و اطمینان آن‌ها نسبت به کنترل وضعیت جسمی و روحی سالمنداشان است.

اهمیت پرستار در منزل جهت حفظ سلامتی سالمندان

بسیاری از سالمندان همواره به محافظت و بهبود سلامت خود اهمیت می‌دهند، اما برخی از سالمندان بیمار مانند افراد‌ مبتلا به آلزایمر ممکن است نسبت به رژیم غذایی و تأثیرات مواد غذایی کم اهمیت باشند. پرستار سالمند در منزل وظایفی شامل رعایت تغذیه سالمند دارد، با توجه به تعداد بیماری‌هایی که سالمندان ممکن است داشته باشند، تغذیه و رژیم غذایی او نیازمندی‌های خاصی دارد.

وظایف پرستار سالمندان در منزل بحرانی بوده و اهمیت بسیاری دارد، پرستاران مسئولیت‌هایی مانند تأمین نیازهای روزمره از جمله تغذیه، بهداشت شخصی و دادن دارو به سالمند را بر عهده دارند. همچنین، آن‌ها مسئولیت‌هایی مانند اندازه‌گیری فشار خون، قند خون و رصد جذب نامناسب دستگاه گوارشی را انجام می‌دهند. وظایف مراقب سالمند شامل ارائه حمایت عاطفی و روحی، ایجاد فضای آرام و امن برای سالمندان، و برقراری ارتباط با پزشکان و خانواده است. در کل، وظایف پرستار سالمند در منزل نیازمند توجه، صبوری و داشتن مهارت‌های حرفه‌ای است تا بتواند به سالمندان مراقبت کامل و خدمات با کیفیتی ارائه دهد و به آن‌ها کمک کند تا زندگی مستقل و با کیفیتی را در محیط منزل شخصی خود تجربه کنند.

مثلاً تأمین انرژی بدن، رسیدگی به سوخت و ساز بدن، کنترل وزن، فشار خون، قند خون، کاهش استرس و اضطراب، بهبود تراکم استخوان و مصرف مناسب تنقلات و آجیل. پرستاران سالمند فرصتی برای استراحت و کاهش استرس اعضای خانواده فراهم می‌کنند و همچنین در انجام وظایف خانگی و کمک به انجام فعالیت‌های مورد علاقه سالمندان نیز مشارکت می‌کنند.

پیشنهاد مقاله: قیمت پرستار سالمند در منزل – 1402

حقوق پرستار سالمند چقدر است؟

از آنجایی که نوع خدماتی که پرستار سالمند ارائه می‌دهد، بسته به فاکتورهای مختلفی تغییر می‌کند، منطقی است که دستمزد وی نیز متغیر باشد. برای دریافت اطلاعات درباره حقوق حداقلی پرستار، به مؤسسات خدمات پرستاری مراجعه کنید. در این مؤسسات، شرایط بیمار و شرایط مالی و زمانی خود را توضیح دهید. در کل در تعیین دستمزد پرستار سالمند، پاره وقت یا شیفت شبانه‌روزی بودن تأثیر زیادی دارد.

در خدمات تمام وقت یا شبانه‌روزی، پرستار ۲۴ ساعته همراه سالمند است؛ برای روزهای تعطیل یا مرخصی، پرستار جایگزین ارائه خواهد شد. در خدمات پاره وقت، پرستار می‌تواند به صورت روزانه، شبانه یا ساعتی خدمات ارائه دهد. البته، هزینه پرستار پاره وقت کمتر از تمام وقت است. با این توضیحات، عوامل تأثیرگذار بر دستمزد پرستار سالمند به شرح زیر می‌باشند:

  1. نوع استخدام پرستار (پاره وقت یا تمام وقت)
  2. انجام امور نظافتی در منزل
  3. نوع و کیفیت خدمات مراقبتی از سالمند (مخصوصاً در صورتی که نیاز به مراقبت‌های تخصصی داشته باشد)
  4. وجود بیماری آلزایمر در سالمند
  5. ارائه خدمات در تعطیلات و آخر هفته ها
  6. سطح تحصیلات پرستار (مدرک پرستاری ممکن است به دستمزد بیشتری نسبت به مدرک بهیاری دست یابد)
  7. استفاده از پرستار متخصص برای ارائه خدمات تخصصی مانند تزریقات وریدی، سونداژ، گاواژ و دستگاه‌های علائم حیاتی و تجهیزات تخصصی دیگر.

شما می‌توانید برای انتخاب پرستار سالمند مورد نظرتان با کارشناسان ما در مرکز خدمات پرستاری سلامت اول مشورت کنید.

خصوصیات یک پرستار سالمند حرفه ای

پرستار سالمند حرفه‌ای در مواردی استفاده می‌شود که نیاز به خدمات تخصصی برای سالمند وجود دارد. برخی از ویژگی‌های برجسته پرستار سالمند حرفه‌ای عبارتند از:

  1. سطح تحصیلات: پرستار سالمند حرفه‌ای حداقل مدرک بهیاری را دارا است.
  2. رفتار حرفه‌ای: پرستار حرفه‌ای در تعامل با سالمند بیمار، به یک رفتار حرفه‌ای پایبند است؛ به عبارت دیگر، تداخلی بین تصمیم‌گیری و مدیریت امور توسط پرستار و واکنش‌ها و نیازهای سالمند بوجود نمی‌آورد.
  3. آموزش کمک‌های اولیه: یک پرستار حرفه‌ای دارای آموزش کافی در زمینه کمک‌های اولیه است. این آشنایی به وی کمک می‌کند تا در مواقع اضطراری، مانند واکنش به عوارض داروها یا عوارض جانبی بیماری سالمند، واکنش مناسب و سریعی از خود نشان دهد.

چگونه پرستار سالمند حرفه ای شویم؟

اگر تجربه‌ای در زمینه پرستاری سالمندان ندارید، می‌توانید با شروع به عنوان یک مراقب ساده، کار خود را آغاز کنید و سپس با همراهی در حین کار، به دوره‌های پرستاری شرکت کرده و تجربیات و مدارک لازم را به دست آورید. پرستار سالمند نه تنها در محیط خانه، بلکه در خانه‌های سالمندان و مراکز پزشکی و درمانی مختلف نیز می‌تواند فعالیت کند. در این مراکز، پرستار می‌تواند با همکاری پزشک معالج، در انجام آزمایش‌ها و پیگیری روند درمان نقش داشته باشد. برای پیشرفت حرفه‌ای بیشتر، می‌توانید در رشته علوم پرستاری در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد تحصیل کنید.

بیشتر بخوانید: قیمت پرستار سالمند در منزل چگونه محاسبه می‌شود؟

پایان

پرستار سالمند، بسته به زمان کاری و شرایط سالمند، ممکن است وظایف متنوعی داشته باشد. بدیهی است که توصیف وظایف پرستار سالمند بر روی درآمد وی تأثیر می‌گذارد. بهتر است قبل از امضای قرارداد، به نوع وظایف پرستار سالمند توجه کرده و با او به توافق برسید.



Source link