علم ورزش | چرا زنان در برابر اختلال خوردن آسیب پذیرتر هستند؟


اختلال خوردن در بین زنان بسیار بیشتر از مردان شایع است. در حال حاضر، یک مطالعه جدید ممکن است یک توضیح عصبی برای این نابرابری را کشف کرده باشد. محققان دریافتند که زنان بیشتر از مردان در معرض فعالیت مغزی مرتبط با ادراک منفی بدن خود هستند. نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر کاترین پرستون، از دپارتمان روانشناسی دانشگاه یورک در بریتانیا و همکارانش یافته‌های خود را در مجله مغزی کورتکس منتشر کردند.

طبق گزارش انجمن ملی اختلال خوردن (NEDA)، حدود ۳۰ میلیون نفر در ایالات متحده به نوعی اختلال خوردن مبتلا هستند که حدود ۲۰ میلیون نفر از آن‌ها زن هستند. تصور رایج برای مدت‌ها این بوده است که زنان بیشتر از مردان به تصویر بدن اهمیت می‌دهند و مطالعات قبلی نشان داده‌اند که زنان بیشتر از مردان در معرض نارضایتی از بدن هستند.

نویسندگان می‌گویند: «بنابراین، این حساسیت به نارضایتی از بدن ممکن است عامل مهمی در زمینه نرخ بالای اختلال خوردن در زنان باشد. وقتی صحبت از ادراکات منفی از ظاهر فیزیکی می‌شود، اعتقاد بر این است که فشارهای اجتماعی نقش کلیدی ایفا می‌کنند. از آنجایی که زنان بیشتر مستعد چنین فشارهایی هستند، این عامل تا حدودی توضیح دهنده این است که چرا اختلال خوردن، زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با این حال، مطالعات قبلی نشان داده‌اند که در برخی از اختلالات خوردن، به‌ویژه بی‌اشتهایی، بیماران اندازه بدن خود را بیش از حد تخمین می‌زنند: به این معنا که خود را بزرگ‌تر از اندازه واقعی خود می‌دانند.

دکتر پرستون می‌گوید: «در جامعه غربی امروزی، نگرانی در مورد اندازه بدن و احساسات منفی نسبت به بدن بسیار رایج است. با این حال، اطلاعات کمی در مورد مکانیسم‌های عصبی نهفته در احساسات منفی نسبت به بدن و نحوه ارتباط آن‌ها با درک بدن و آسیب‌شناسی اختلالات خوردن وجود دارد. دکتر پرستون و تیمش در این مطالعه، هدفشان مشخص کردن فعالیت مغزی بود که ممکن است زمینه ساز ادراک منفی بدن باشد.

استفاده از واقعیت مجازی برای ارزیابی واکنش مغز به ظاهر بدن

آن‌ها ۳۲ فرد سالم – ۱۶ مرد و ۱۶ زن – را وارد مطالعه کردند. هیچ یک از شرکت کنندگان سابقه اختلال خوردن نداشتند و قد و وزن آن‌ها پس از ثبت نام اندازه گیری شد. هر شرکت‌کننده می‌بایست یک هدست واقعیت مجازی می‌پوشید که وقتی به آن نگاه می‌کرد، یک ویدیوی از بدن شخص به صورت «لاغر» یا «چاق» به او نشان می‌داد. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسید بدن متعلق به اوست. به منظور تقویت این توهم، محققان در هماهنگی با ویدئو، نیم تنه افراد را با چوب فشار می‌دادند.

در طول این آزمایش، فعالیت مغز هر یک شرکت‌کنندگان از طریق تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) بررسی شد. هنگامی که شرکت کنندگان به بدن «چاق» خود نگاه کردند، محققان یک ارتباط مستقیم بین فعالیت در ناحیه مغز مرتبط با ادراک بدن – لوب جداری – و فعالیت در قشر قدامی، یعنی همان ناحیه مغز که مرتبط با پردازش ذهنی است را شناسایی کردند: احساساتی مانند ترس و خشم.

علاوه بر این، محققان دریافتند که چنین فعالیت مغزی در زنان بیشتر از مردان است و این نشان می‌دهد که داشتن بدن چاق احتمالاً منجر به نارضایتی بیشتر در زنان می‌شود.

محققان می‌گویند یافته‌های آن‌ها ممکن است به روشن کردن این موضوع کمک کند که چرا زنان بیشتر از مردان تحت تأثیر اختلالات خوردن قرار می‌گیرند.
این تحقیق برای آشکار کردن ارتباط بین ادراک بدن و پاسخ‌های عاطفی ما در رابطه با رضایت از بدن حیاتی است و ممکن است به توضیح پایه‌های عصبی زیست‌شناختی آسیب‌پذیری اختلال خوردن در زنان کمک کند. در تحقیقات آینده، این تیم قصد دارد بررسی بیشتری کند که چگونه احساسات بر ادراک بدن تأثیر می‌گذارد.




Source link