چرا بدون دلیل چاق می شویم | دلایل چاقی | متخصص تغذیه بالینی


چرا بدون دلیل چاق می شویم ؟ شاید شما هم از افرادی هستید که احساس می کنید جدیدا بدون دلیل چاق شده اید. افرادی زیادی در هنگام مراجعه به کلینیک های کاهش وزن ذکر می نمایند که در ماه های اخیر بدون آن که تغییری در غذای خود داده باشند دچار افزایش وزن شده اند. دکتر شادنوش ، بهترین متخصص تغذیه در تهران ، این مطلب را در اختیار شما قرار داده است تا با بالابردن آگاهی خود ، بتوانید از سلامتی تان محافظت کنید. واقعیت آن است که چاقی و افزایش وزن رخ نخواهد داد ، مگر آن که تعادل بین انرژی دریافتی و انرژی سوخت و ساز شما به هم بخورد. اگر شما مراقب کالری دریافتی تان هستید و به انرژی دریافتی خود توجه دارید ، پس جای تعجب خواهد بود که وزن شما سیر بالارونده پیدا نماید. عوامل بسیاری هستند که می توانند بر وزن شما اثرگذار باشند بدون آن که شما بدان توجه داشته باشید. در ادامه به بررسی 8 عامل که منجر به افزایش وزن شما در زمانی که انتظارش را ندارید می شود، می پردازیم.

چرا بدون دلیل چاق می شویم ؟ _ دکتر مهدی شادنوش

ممکن است وزن شما به دلیل استرس اضافه گردد.

شاید از خود بپرسید: « چرا بدون دلیل چاق می شویم ؟ » شما ممکن است به علت تداوم استرس در زندگی و غیره وزن اضافه کنید. بویژه اگر اخیرا بدلیل تغییر شغل و یا شرایط زندگی و یا افزایش حجم کار و مسوولیت تان میزان استرس شما افزایش یافته است. این استرس می تواند افزایش بدون دلیل شما را توجیه نماید. بسیاری از افراد ، غذا را به عنوان یک تسکین دهنده در استرس هایشان استفاده می کنند. ولی این تسلی یافتن برای مدت طولانی ای دوام نمی آورد . توصیه اساسی آنست: وقتی که استرس دارید به جای پناه بردن به غذا ، از تکنیک های آرامش بخش و ورزش استفاده شود که علاوه بر بهبود وضعیت روانی ، کالری را نیز می سوزاند و برای سلامتی مفید است.

شما ممکن است در اثر درمان های پزشکی و دارو های مصرفی تان ، وزن اضافه کنید.

بسیاری از داروهایی که برای درمان افسردگی ، دیابت و اختلالات هورمونی خانمها تجویز می شوند می توانند منجر به افزایش وزن گردند. هورمون درمانی برای افراد یائسه و حتی داروهای خوراکی ضد بارداری می توانند منجر به افزایش وزن گردند. اگر شما مشکوک هستید به اینکه آیا درمان دارویی تان موجب افزایش وزنتان می گردد ، با پزشک خود برای امکان تغییر تجویز دارویتان مشورت کنید ولی هرگز بدون توصیه پزشکی داروی مصرفی را قطع یا کم نکنید.

شما ممکن است به دلیل بیماریهای زمینه ای ،  وزن اضافه کنید.

در پاسخ به « چرا بدون دلیل چاق می شویم ؟ » خوب است بدانید ، یکی از معمول ترین بیماریهایی که موجب افزایش وزن می گردد کم کاری تیروئید است. کمبود هورمون تیروئید می تواند موجب کاهش متابولیسم و کاهش اشتها و  افزایش وزن گردد. پس باید برای انجام یک تست ساده به منظور تشخیص اینکه آیا کم کاری تیروئید دارید و یا خیر ، به پزشک مراجعه کنید.

اختلالات هورمونی در خانمها که معمولا همراه با علائم و تغییرات ظاهری مردانه  ( مانند: ریزش موی مردانه و پرمویی) می باشد نیز باعث می گردد که براحتی وزن شما افزایش یابد.

 

چرا بدون دلیل چاق می شویم ؟ _ دکتر شادنوش

 

شما ممکن است به دلیل یائسگی ، افزایش وزن یابید.

خانمها اغلب در سنین میانسالی که به مرحله یائسگی می رسند و حتی قبل از آن به دلیل آن که در این سنین اغلب نسبت به سالهای جوانی شان دارای فعالیت بدنی کمتری هستند ، دچار افزایش وزن می گردند.  همزمان نیز تغییرات هورمونی می تواند موجب تحریک اشتها ، افسردگی و کم خوابی گردد که در کنار کاهش متابولیسم می تواند چاقی را به دنبال داشته باشد.

ریزه خواری مکرر می تواند شما را چاق نماید.

خیلی از افراد چاق عادت به خوردن وعده های مفصل ندارند و یا وقتی برای خوردن غذا ندارند ولی به جای آن در طی روز بطور مکرر از تنقلات استفاده می نمایند. این تنقلات کم حجم که معمولا همراه با کالری فراوان است نیز از دلایل چاقی بدون دلیل شما هستند.

شیفت کاری شب نیز باعث چاقی خواهد بود.

در پاسخ به سوال خیلی ها که می گویند « چرا بدون دلیل چاق می شویم ؟ » این نکته قابل توجه است ، افرادی که شبها در هنگام کار هستند باید دقت نمایند که خوردن در هنگام نیمه شب باعث برهم خوردن متابولیسم و نیز چاقی بی رویه خواهد بود. علاوه بر آن که مطالعات نشان داده اند که بیدار ماندن شبانه حتی بدون خوردن نیز بدلیل تغییرات هورمونی زمینه چاقی را تشدید می نماید.

عدم تحرک نیز از مهمترین دلایل چاقی است.

خیلی از افراد که شغل اداری دارند می گویند که بدون تغییر قابل توجهی در میزان غذایشان داشته باشند بتدریج چاقی شده اند. افزایش سن و نیز کم تحرکی باعث می شود استعداد چاقی در شما افزایش یابد. اگر جدیدا با وسیله نقلیه به محل کار خود می روید اگر فرصتی برای پیاده روی روزانه ندارید مواظب افزایش وزن خود باشید.

 

چرا بدون دلیل چاق می شویم ؟

 

بی توجهی به حجم غذا نیز دلیلی بر چاقی بدون دلیل شما خواهد بود.

بعضی از افراد که دچار افزایش وزن می شوند ، در تخمین حجم غذای مصرفی خود دچار اشتباه هستند. به عبارت دیگر ، اگرچه حجم بالایی را در روز مصرف می کنند ، اما هنگامی از آنان درباره غذای مصرفی شان پرسیده شود ، خیلی از غذاهای مصرفی خود را به یاد نمی آورند. از طرف دیگر ، بعضی نسبت به میزان کالری  غذایی که استفاده می نمایند و یا اثر چاق کنندگی آن دچار اشتباه بوده که نتیجه آن چیزی نیست جز آن که به چاقی بدون آن که متوجه باشند، مبتلا خواهند شد.

حذف وعده غذایی

برخی افراد به دلیل مشغله کاری و زندگی و رسیدگی به تمام امور در طول روز ، مجبور می شوند بعضی از وعده های غذایی را از برنامه روزانه خود حذف نمایند. ممکن است تصور کنند که با این روند نه تنها افزایش وزن پبدا نکرده بلکه لاغر نیز می شوند. اما با گذشت زمان و پبروی از این روند این سوال برایشان پیش می آید که چرا به دلیل چاق می شویم؟

باید گفت متاسفانه حذف وعده غذایی باعث اضافه وزن می شود. بدین جهت که اگر بدن از حد نرمال ، کالری کمتری دریافت کند ، تحلیل ماهیچه ها و عضلات بدن را به همراه دارد و در پی آن میزان متابولیسم بدن نیز کاهش می یابد. علاوه بر این زمانی که مصرف مواد خوراکی خود را از حد طبیعی محدود تر می کنید ، بدن تان سرعت کالری سوزی را کاهش می دهد تا انرژی دریافتی خود را حفظ کند.

بیدار ماندن تا دیر وقت

ممکن است رژیم غذایی و برنامه ورزشی سالمی را در پیش گرفته باشید اما متاسفانه تمام این تلاش ها با عدم خواب کافی و به موقع بی اثر می شوند. مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می دهند که هر چه مدت زمان خواب و استراحت از حد نرمال کمتر باشد ، شاخص توده بدنی فرد یا همان BMI ، بالاتر رفته و در امر چاقی مؤثر است. به این صورت که کمبود خواب منجر به افزایش سطح هورمون گرسنگی (گرلین) شده و کاهش سطح هورمون لپتین را در پی دارد. هورمون لپتین به ثابت ماندن وزن بدن کمک می کند.

عدم نوشیدن کافی مایعات و دهیدراته بودن

مطالعات حاکی از این هستند که در بیش از 60 درصد موارد ، افراد در برابر امر عطش و تشنگی پاسخ دهی اشتباهی داشته و آن را گرسنگی تلقی می کنند. اگر اشتیاق زیادی برای رفع تشنگی خود ندارید ، باید بدانید که مصرف آب آشامیدنی ،کمی پیش از غذا ، سبب کاهش میزان کالری دریافتی روزانه شما می شود. برخی از تحقیقات انجام شده نشان می دهند افرادی که پیش از غذا ، 2 فنجان آب می نوشند ، حدود 75 تا 90 کالری کمتر از میزان معمول با مصرف یک وعده غذایی ، دریافت می کنند. با توجه به توضیحات ارائه شده در متن فوق ، زمانی که به دنبال یک پاسخ هستید برای پرسش چرا بدون دلیل چاق می شویم ، در وهله اول به عادات غلط و سبک زندگی ناسالم خود رجوع کرده و آن ها را ترک کنید.

استفاده بیش از حد ، شیرینی و شکر 

مصرف بسیار از مواد شیرین در وعده های غذایی و نوشیدنی ها به مرور موجب افزایش وزن در فرد می گردد. مواردی مانند ، نوشابه ، بستنی ، کیک ، آب نبات ، چای سرد و انواع قهوه های شیرین از قبیل مواد خوراکی شیرین به شمار می روند که شخص عمدتا اطلاعی از میزان بالای کالری آن ها ندارد. لیستی که از مواد های غذایی به شما داده شده است به راحتی می تواند پاسخ سوال چرا بدون دلیل چاق می شویم نیز باشد ؛ زیرا سبب ساز انباشته شدن و تجمع چربی ها در بدن شوند. استفاده از شیرینی و شکر به اندازه برای بدن مفید و لازم است اما دقت داشته باشید که علاوه بر اضافه وزن ممکن است زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی و به خصوص دیابت شوند. اگر شما شخصی هستید که در طی روز بسیار از این موارد استفاده می کنید بهتر است که به طور ناگهانی مصرف آن ها را قطع نکنید. که خدای ناکرده موجب مشکلی برای سلامتی شما نشود. به همین دلیل بهتر است که با دریافت برنامه رژیم غذایی مناسب از بهترین متخصص تغذیه تهران روند کاهشی آن را پیش بگیرید. استفاده از علم و دانش دکتر موجب می شود شما در زمان کاهش وزن آسیبی به سلامت خود وارد نکنید.

غذاهای آماده شده 

خوراکی های فرآوری شده یکی دیگر از متداول ترین علل چاقی بدون دلیل به شمار می رود. این گروه عمدتا غذای زادی هم مصرف ندارند اما همواره شاهد بیشتر شدن وزن خود هستند و از طرفی در وعده های غذایی بسیار از غذاهای فرآوری شده استفاده می شود. این مواد غذایی فرآوری شده مانند فست فودها ، غلات های شیرین همگی اجتماعی از ترکیبات مضر از قبیل چربی ، شیرینی قندهای افزودنی و مواد نگهدارنده است که تمامی انان برای بدن بسیار مضر می باشد.



Source link