5 مورد از اشتباهات رایج پرستار سالمند در مراقبت


انسان جایزالخطا است و در هر موقعیت کاملا طبیعی است که اشتباهاتی از وی سر بزند. اما در برخی شرایط یک اشتباه کوچک هم می‌تواند آثار جبران ناپذیری برای فرد به دنبال داشته باشد و به قول معروف اولین اشتباه انسان می‌شود آخرین اشتباه! نگهداری از سالمند امری حساس و دشوار است و از جهات مختلف اهمیت بالایی دارد. یک سالمند با توجه به دوره حساس زندگی خود سرشار از نیازهای روحی و جسمی است که در صورت پاسخ ندادن می‌تواند کیفیت زندگی وی را به طرز وحشتناکی کاهش دهد.

بزرگترین اشتباه در مراقبت از سالمند

به عنوان مثال بزرگترین اشتباه در مراقبت از سالمند، بروز اشتباهات دارویی پرستاران سالمند است که ممکن است منجر به مرگ فرد شود! علاوه بر جنبه‌های جسمانی، رفتار پرستار با سالمند نیز حساسیت بالایی دارد. وقتی پرستاری را برای مراقبت و رسیدگی به سالمند عزیز خود استخدام می‌کنید، بر روند فعالیت پرستار نظارت دقیقی داشته و اشتباهات رایج پرستار سالمند را به وی متذکر شوید. در صورت تکرار یک اشتباه حتما مسئله را دقیق پیگیری نموده و در مواقع حادتر اقدام به جایگزینی پرستار کنید. در ادامه این نوشته از سلامت اول به طور گسترده با اشتباهات رایج در نگهداری از سالمند آشنا می‌شویم. به دقت این موارد را بررسی کنید و از حقوق و مسئولیت‌های خود در مواجهه با اشتباهات رایج پرستار سالمند آگاه شوید.

بزرگترین اشتباه پرستار سالمند

بی نظمی در امور مربوط به سالمند

وظیفه‌شناسی و نظم در انجام امور مربوط به سالمند مهمترین ویژگی یک پرستار است. از اشتباهات رایج پرستار سالمند این است که در اثر حواس‌پرتی یا مشغول شدن به فعالیت‌های دیگر، نظم لازم کارها را از دست می‌دهد و اموری چون تغذیه به موقع سالمند، مصرف دارو و پیگیری درمان وی را به تاخیر می‌اندازد. بروز اشتباهات دارویی پرستاران سالمند از جمله خطاهای گاها جبران‌ناپذیر  ایشان است. بعضی وقت‌ها تاخیری کوتاه در مصرف یک دارو می‌تواند کل سیستم حساس بدن سالمند را برهم ریخته و حتی منجر به مرگ وی شود. پیشنهاد می‌شود: شناخت دلایل ایجاد مسمومیت دارویی در سالمند و راههای کنترل آن

عدم توجه به بیماری سالمند

سنین سالمندی به خودی خود فرد را با فرسودگی روحی و جسمی روبرو می‌کنند. اما بسیاری از سالمندان علاوه بر این، به بیماری‌های دیگر نیز مبتلا هستند. بیماری‌های قلبی، پارکینسون، آلزایمر و… اثرات خاص خود را بر بدن سالمند می‌گذارند و هر یک شیوه درمان و داروهای ویژه‌ای دارند. از ویژگی‌های پرستار خوب این است که در مورد هر یک از بیماری‌ها و دارو و درمان سالمند اطلاع داشته باشد و متناسب با عوارض بیماری و درمان با سالمند رفتار کند. یکی از خطاهای رایج در نگهداری از سالمند این است که پرستار بدون توجه به بیماری سالمند با وی رفتار کند، تغذیه نامناسب را در اختیار وی قرار دهد و سالمند را به دلیل مشکلات ناشی از بیماری سرزنش کند! پیشنهاد می‌شود: 12 تکنیک برای پیشگیری از عوارض دیابت

تاخیر و کوتاهی در مراقبت از سالمند

وقتی پرستاری را به منظور نگهداری از سالمند در منزل در ساعاتی خاص استخدام می‌کنید، او موظف است در تمام آن ساعات با تمام حواس از سالمند شما محافظت کند. شاید یک تاخیر ساده برای حضور در محل کار در مشاغل کارمندی و… چندان مهم نباشد، اما در خدمات پرستاری هر تاخیر هر چند کوتاه بحث مرگ و زندگی سالمند است. یکی از اشتباهات رایج پرستار سالمند این است که با خاطری آسوده در حضور کنار سالمند کوتاهی می‌کند. در صورت برخوردن با این اشتباه که به طور مکرر انجام می‌شود، تذکر جدی به پرستار داده و روند فعالیت وی را کنترل کنید.

عدم توجه به روحیه سالمند

یکی از ابعاد مهم وجود هر انسان، روح وی است و توجه به روحیه فرد در کودکی و سالمندی بیش از سایر مراحل زندگی اهمیت دارد. بزرگترین اشتباه در مراقبت از سالمند این است که تنها توجه به جسم سالمند را در نظر داشته و بر مصرف دارو و غذا و الزامات جسم تاکید کنیم. یک پرستار خوب می‌داند چطور با سالمند ارتباط موثری برقرار کرده و روحیه وی را تقویت کند. صحبت، خاطره‌گویی، مشاهده فیلم، پیاده‌روی روزانه همه از پیشنهاداتی هستند که هم در روحیه و هم سلامت جسمی سالمند تاثیر مثبتی دارند.

بد اخلاقی با سالمند

سالمندان روحیه حساس، شکننده و لطیفی دارند و به دلایل متعددی ممکن است دچار افسردگی، انزوا و گوشه گیری شوند. وظیفه یک پرستار خوب این است که با اخلاق خوش، اعتماد سالمند را به خود جلب کرده و به بهبود شرایط او کمک کند. یکی از اشتباهات رایج در نگهداری از سالمند بد اخلاقی با او است. سالمندان از توان جسمی کمی برخوردار هستند و ممکن است کارهایی که به نظر شما خیلی ساده و روان هستند را به آهستگی انجام دهند. وظیفه شماست که با ملایمت و صبر و حوصله کنار او باشید و به او روحیه زندگی ببخشید.

رفتار با سالمند مثل یک کودک

هر چند خوش رفتاری با سالمند و کمک به وی در امور شخصی و نظافتی از وظایف اصلی پرستار است، اما این حس حمایت نباید به ترحم تبدیل شود. رفتار با سالمند به طوری که انگار او یک کودک است، تاثیر بسیار بدی در روحیه وی می‌گذارد و ایشان را از درون تخریب می‌کند. بهتر است حد میانه را رعایت کنید و رفتار متعادل و مهربانانه‌ای با سالمند داشته باشید.

درکت کردن سالمند

اگر شما هم به دلیل مشکلات زندگی مجبور به سپردن والدین سالمند خود به پرستار شده‌اید، کاملا درکتان می‌کنم. نگرانی شما در مورد اشتباهات رایج پرستار سالمند کاملا به جا است اما با راهکارهای هوشمندانه می‌توانید این نگرانی را کاهش دهید. اول از همه برای انتخاب مرکز مناسب خدمات پرستاری تحقیق کنید. جستجو کنید و بگردید تا مرکزی معتبر و خوش سابقه را انتخاب کنید. پرستاران مجرب و متخصص کمترین خطا را در کارهای خود دارند و خیال شما را از بابت بسیاری مسایل راحت می‌کنند.

پس از استخدام پرستار حتما در یک جلسه آزمایشی روند کار وی را زیر نظر بگیرید و هر چند وقت یکبار نیز به منظور نظارت بر کار پرستار، سرزده به منزل بیایید. در مورد اخلاق پرستار خوب است هرازچندگاهی سالمند خود را مورد پرسش قرار دهید که آیا از عملکرد پرستار راضی است یا خیر؟ در نهایت در صورت مشاهده اشتباهات رایج پرستار سالمند یا در واقع خطاهای پرستار، به وی تذکر دهید و پس از چند بار تکرار خطا، اقدام به تعویض او کنید.



Source link