بیماری های روانی دوران سالمندی


چقدر با بیماری های روانی دوران سالمندی آشنا هستید؟ آیا در نزدیکی خود سالمندی دارید و نگران سلامت روحی او هستید؟ چه علائمی را در رفتار وی مشاهده می‌کنید؟ در این مقاله از مجموعه بزرگ و خوش سابقه سلامت اول، قصد داریم بیماری های روانی شایع در سالمندان را مورد بررسی قرار داده و راه صحیح مواجهه با آن را بشناسیم.

شاید در اوایل بروز بیماری‌های روحی در سالمندان، در مورد آن سهل انگاری کرده و تصور کنید این روند طبیعی زندگی سالمند است و با توجه به افزایش سن، طبیعی به نظر می‌رسد؛ اما هنگامی به خود می‌آیید که سالمند در چالش‌های شدید و غیر قابل کنترل روحی قرار گرفته و هیچکس به جز یک پرستار بیمار ماهر نمی‌تواند با خدمات پرستاری و مراقبت از او را بر عهده بگیرد. ما در سلامت اول، همه جوره، با اموزش‌های رایگان و خدمات پرستاری مطمئن در کنار شما هستیم تا زندگی شاد و آرامی را تجربه کنید.

برای درک بهتر مطلب مقاله‌ی اشتباهات رایج پرستار سالمند در مراقبت از سالمند را مطالعه کنید.

پیش زمینه بیماری‌های روانی سالمندان

بیماری ها در سالمندان

سالمندی، یک دوره پر چالش و پر استرس برای افراد است که روحیه‌ای شکننده و آسیب پذیر به ایشان می‌بخشد. بیماری‌های جسمی و دردهای فیزیکی، عوارض داروهای بی‌شماری که فرد سالمند استفاده می‌کند، غم از دست دادن یا دوری نزدیکان، توان جسمی و روحی تحلیل رفته و زندگی غیر فعال، همه از دلایلی هستند که باعث تحریک پذیری و آسیب‌های روحی سالمند می‌شوند. هرچند که کم و بیش تمام افراد حتی کودکان در معرض بیماری‌های روانی قرار دارند، اما با توجه به دلایل نامبرده، این احتمال در سالمندان بیشتر است.

پیشنهاد  مقاله : انتخاب مرکز مراقبت از سالمندان

بیماری های روانی شایع در سالمندان

افسردگی سالمندان

  • اضطراب و افسردگی در سالمندان

بسیاری از سالمندان چه در خانه با وجود پرستار در منزل و چه در مراکز پرستار سالمند، به افسردگی و اضطراب مبتلا هستند. مشکلی که وجود دارد این است که خیلی از افراد، بی حوصلگی، اضطراب و سکوت و اندوه سالمندان را به دلیل طبیعت سنین پیری، عادی می‌دانند و هیچگاه قدمی در جهت بهبود حال فرد بر نمی‌دارند. اضطراب و افسردگی در سالمندان شایعترین مشکل روانی به شمار می‌رود که گاها می‌تواند به خودکشی منتهی شود. غم و اندوه بی‌دلیل و طولانی مدت، اختلالات اشتها و خواب، تمایل به سکوت و انزوا، تشدید دردهای جسمانی و به‌خصوص دردهای گوارشی، از دست دادن علاقه نسبت به کارهای معمول زندگی و… از جمله علائم اضطراب و افسردگی در سالمندان هستند که به محض مشاهده باید مورد توجه و بررسی قرار گیرند.

  • روان پریشی در سالمندان

روان پریشی در سالمندان نیز مشکلی نسبتا شایع در سنین پیری به شمار می‌آید. روان پریشی یا psychosis  اختلالی روانی است که سبب می‌شود فرد، تصوراتی غیر واقعی و متوهمانه از محیط بیرونی داشته باشد و برگرفته از این دیدگاه غیر واقعی، دچار توهم، باورهای غلط و پریشان، گفتار نامنظم و مشکلات اینچنینی شود. سابقه بیماری‌های هانتینگتون، MS  و پارکینسون و همچنین مصرف زیاد داروهای متنوع، می‌تواند احتمال ابتلا به روان پریشی در سالمندان را افزایش دهد. پرستاری از سالمند روان پریش در منزل قطعا کاری دشوار است که باید با دقت، صبوری و هوشمندی انجام گیرد و در کنار کنترل بیماری با دارو درمانی، به بهبود فرد کمک کند.

پیشنهاد مقاله : چگونه با بیماری روانی در سالمندان مقابله کنیم؟

  • اختلال دو قطبی در سالمندان

اختلال دو قطبی از بیماری های روانی دوران سالمندی است که با تغییرات خلقی شدید همراه است و معمولا نمی‌توان به راحتی آن را تشخیص داد. اگرچه دو قطبی در جوانان با اعتماد به نفس، سرخوشی و تمایل به رفتارهای خطرناک بروز می‌کند، اما در سالمندان مبتلا به دو قطبی، معمولا گیجی، تحریک پذیری شدید و روان پریشی مشهود است. به دلیل شباهت زیاد علائم دو قطبی به زوال عقل و آلزایمر، معمولا پزشکان از تشخیص زودهنگام این بیماری ناتوان هستند و در طی زمان می‌توانند آن را کنترل نمایند. افزون بر مواردی که پیش‌تر شرح دادیم، اختلال دو قطبی در سالمندان با مشکلات حافظه، قضاوت، حل مسئله نیز همراه می‌شود که زندگی فرد و خانواده‌اش را تحت تاثیر جدی قرار می‌دهد.

  • اسکیزوفرنی در سالمندان

بسیاری علائم بیماری روانی شدید در سالمندان را می‌توان در مورد بیماری اسکیزوفرنی مشاهده کرد. اسکیزوفرنی در سالمندان یک بیماری جدی محسوب می‌شود که همان بخش‌هایی از مغز را درگیر می‌کند که در آلزایمر درگیر می‌شوند. سالمند مبتلا به اسکیزوفرنی تفسیری غیر واقعی و اغلب بدبینانه نسبت به دنیای واقعی دارد. او صداها، بوها و داده‌هایی را دریافت و احساس می‌کند که در واقعیت از دید دیگران وجود ندارند. فرد مبتلا به اسکیزوفرنی دچار توهم، گفتار نامنظم و افکار پریشان است و بسیاری مواقعی احساس “تحت تعقیب بودن” دارد. شیزوفرنی، اسکیزوفرنی یا روان گسیختگی را می‌توان به نوعی جنون تشبیه کرد که در آن فرد مرز بین واقعیت و تخیلات خود را گم می‌کند و تصویری آشفته از دنیای پیرامون دارد.

پیشنهاد  مقاله :نقش ترس در ایجاد بیماری های جسمی و روانی چیست

در بیماری های اعصاب و روان سالمندان، با توجه به صلاحدید پزشک نسبت به وضعیت بیمار، قرص بی قراری سالمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بی‌شک این قرص نمی‌تواند به درمان سریع و قطعی بیماری جدی چون اسکیزوفرنی کمک کند. اما استفاده از آن خواب راحتی را به سالمند نا آرام هدیه می‌دهد.



Source link