ضربه دیدگی دست و نکاتی که باید بدانید – رژیم غذایی، رژیم لاغری


ضرب دیدگی دست می تواند در اثر هر گونه آسیب دیدگی در دست رخ دهد که با بروز علائمی همچون درد، تورم، تغییرات در رنگ پوست و کاهش قابلیت حرکتی همراه است.این آسیب می‌تواند ناشی از ضربه، فشار یا موارد دیگری باشد که موجب ترک و آسیب به بافت‌ها، عروق و عضلات دست می‌شود. ضرب دیدگی دست با شدت آسیب بالا و یا شکستگی های شدید به درمان پزشکی و مراجعه به پزشک نیاز دارد.

درمان ضرب دیدگی دست

درد دست در هنگام ضرب دیدگی ممکن به شدت و نوع آسیب های وارد شده از درد ملایم و یا شدید و حاد، متغیر باشد. این در حالی است که درد می تواند در برخی شرایط با التهاب و ورم همراه است که احتمال دارد باعث محدودیت حرکت در دست شود. از طرفی هم، پوست دست در محل ضرب دیدگی بسته به نوع آسیب و ضربه ای که وارد شده ممکن است منجر به کبودی شود که معمولا نشان‌دهنده خونریزی داخلی یا آسیب عروق است.

درمان ضربه دیدگی دست

گزینه های درمانی مختلفی برای ضربه دیدگی دست وجود دارند که پزشک می تواند بسته به شدت و نوع آسیب، آنها را تجویز کند. اما در برخی شرایط معمولی که ضرب دیدکی فقط با درد و التهاب مختصری همراه باشد، استفاده از درمان های خانگی تا حدودی در تسکین علائم موثر باشند. برخی از روندهای درمانی خانگی برای ضرب دیدگی عبارتند از:

  • استراحت: ضرب دیدگی در اکثر موارد ممکن است با استراحت مختصر برطرف شود. در این شرایط بهتر است از هر گونه فعالیتی که منجر به افزایش درد و التهاب در بدن می شود، اجتناب کنید.
  • سرما و گرما درمانی: استفاده از کمپرس سرد (یخ درمانی) در ضرب دیدگی دست می‌تواند به تسکین درد و کاهش التهاب آن کمک کند. گرمادرمانی بعد از چند روز هم ممکن است تا حدود زیادی موثر باشد.
  • تجویز دارو: در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن را برای ضرب دیدگی دست تجویز کند تا درد و التهاب را کاهش دهد.
  • فیزیوتراپی دست: تکنیک های مختلف فیزیوتراپی در منزل برای دست می‌تواند در تقویت عضلات دست، افزایش محدودیت حرکتی و بهبود عملکرد دست موثر باشند.
  • تغذیه مناسب: مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم مانند ویتامین C، D و کلسیم برای بهبود سلامت استخوان‌ها و مفاصل مفید هستند.

اگر چه درمان های خانگی مختلفی برای ضرب دیدگی دست وجود دارند، اما در صورت بروز هر گونه آسیب شدید با شدت بالا بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی و درمان های مناسب تری صورت بگیرند.

نقش فیزیوتراپی در درمان ضرب دیدگی دست

فیزیوتراپی دست برای درمان ضرب دیدگی

فیزیوتراپی در ضرب دیدگی دست می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد و با استفاده از تکنیک‌های مختلف از جمله ماساژ، موج، اولتراسونیک و تمرینات مناسب به تسکین درد به بهبود وضعیت حرکتی بیمار کمک می کند. چرا که تمرینات فیزیوتراپی دست در منزل می‌توانند باعث تقویت عضلات و افزایش محدودیت حرکتی دست شوند و حتی التهاب در منطقه آسیب دیده را تا حدود زیادی کاهش دهد. این در حالی است که به گزارش مرکز فیزیوتراپی دایان: « فیزیوتراپی دست نقش مهمی در بهبود آسیب های دست یا مچ بدون نیاز به جراحی دارد. همچنین این روش پس از عمل جراحی دست در برنامه درمانی گنجانده شده و برای کمک به بهبودی بیماران استفاده می شود».

بهترین مراکز فیزیوتراپی در ضرب دیدگی

یکی از مهمترین مسائل در شروع روند فیزیوتراپی برای ضرب دیدگی ها، انتخاب مرکز معتبر و مجهز است که بتواند با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و تجارب فیزیولوژیست های خود، بهترین تکنیک های فیزیوتراپی را به بیماران و مراجعین خود ارائه دهد. برخی از مهمترین مراکز فیزیوتراپی دست برای ضرب دیدگی در دنیا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مرکز فیزیوتراپی دست میوکسیون (MossRehab Hand Therapy Center) که مرکز معروف فیزیوتراپی دست در آمریکا است و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و تیم متخصص خدمات فیزیوتراپی را به بیماران ارائه می دهد.
  • مرکز فیزیوتراپی دست کورتر (The Curtis National Hand Center) در بیلتیمور، مریلند واقع شده و به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین مراکز فیزیوتراپی دست در دنیا شناخته می‌شود.
  • مرکز فیزیوتراپی دست چانگ مای (Chang Mai Hand Therapy Center) که در شهر چانگ مای تایلند واقع شده و به عنوان یکی از مراکز مرجع برای فیزیوتراپی دست در آسیا شناخته می‌شود.
  • مرکز فیزیوتراپی دست دایان در تهران که طرف قرارداد با انواع شرکت های بیمه ای و طرف قرداد با بیمه بانک و شهرداری است و با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا، بهترین خدمات فیزیوتراپی را به بیماران ارائه می دهد.

انتخاب و توجه به نوع مرکز فیزیوتراپی می تواند تاثیر زیادی در بهبود وضعیت بیمار و تسکین علائم آن داشته باشد. چرا که انواع روش ها و تکنیک های مختلفی فیزیوتراپی وجود دارند که فیزیوتراپیست ها باید تجربه لازم در هر زمینه از درمان را داشته باشند. این در حالی است که تکنیک های فیزیوتراپی دست در منزل، که برخی از بیماران به آن نیاز پیدا می کنند، توسط مراکز فیزیوتراپی مجهز و معتبر برای بیماران در منزل انجام می شود.

راه های پیشگیری از ضرب دیدگی دست

روش های درمانی مختلفی برای پیشگیری از ضرب دیدگی دست وجود دارد که با رعایت آنها می توانید از بروز آسیب های جدی تر جلوگیری کنید. یکی از مهمترین راه های پیشگیری از ضرب دیدگی دست، آموزش تکنیک‌ها و مهارت‌های درست انجام فعالیت‌ها (مانند تکنیک‌های صحیح برای بلند کردن اشیاء سنگین) و تمرین منظم عضلات دست می‌تواند در کاهش خطر ضرب دیدگی موثر هستند. ضمن اینکه فیزیوتراپی دست می تواند از بروز آسیب های جدی تر در آینده جلوگیری کند.

حتی پزشکان در برخی شرایط ممکن است فیزیوتراپی را برای به تاخیر انداختن عمل جراحی تجویز کنند. چون تکنیک های فیزیوتراپی در مواردی که به درستی و اصولی انجام شوند، علائم ضرب دیدگی را کاهش می دهند و باعث تقویت ماهیچه های دست و بهبود عملکرد آنها می شود. برای همین اگر پزشک فیزیوتراپی را برای درمان وضعیت شما تجویز کرده است، روند درمانی خود را تا پایان دوره ادامه دهید.



Source link