علم ورزش | هیپ دیپ چیست؟ آیا رفع هیپ دیپ امکان پذیر است؟


آنچه در این مقاله می‌خوانید

در شبکه‌های اجتماعی به گودی بغل ران، هیپ دیپ (Hip dip) گفته می‌شود؛ هیپ دیپ یک فاصله یا فرورفتگی در بخش بیرونی لگن درست زیر کمر است. هیپ دیپ یک شرایط کاملاً عادی فرورفتگی است که به عنوان باسن/لگن ویولنی یا ساعت شنی شناخته می‌شود که به شکل ناعادلانه توسط بعضی از اینفلوئنسرها غیرطبیعی یا نامطلوب نامیده می‌شود.

این مقاله درباره اینکه باسن ویولنی چیست حرف خواهد زد و اینکه چرا بعضی از افراد این شرایط آناتومی را در کناره‌های باسن یا لگن خود دارند و اینکه آیا حرکات تمرینی می‌تواند به برطرف‌کردن چنین شرایطی کمک کند یا خیر.

هیپ دیپ طبیعی است

قبل از پرداختن به اینکه هیپ دیپ چیست، خیلی مهم است که بدانیم که این ویژگی آناتومی کاملاً رایج و طبیعی است. بدن افراد اندازه‌ها و شکل‌های خیلی متفاوتی دارد و منحنی‌های بدنی هر شخصی منحصر به خودش هستند.

عوامل زیادی شکل ناحیه لگن را تحت تأثیر قرار می‌دهند که شامل اندازه و عرض استخوان‌های لگن خاصره و توزیع عضلات و چربی در این ناحیه است؛ به همین دلیل، داشتن هیپ دیپ طبیعی است.

چه کسانی هیپ دیپ را تجربه خواهند کرد؟

هر نوع شکل بدنی می‌تواند هیپ دیپ را تجربه کند اما این افراد می‌توانند لگن‌های کم‌عرض یا پهن داشته باشند.

توصیف شکل هیپ دیپ

هیپ دیپ یک تورفتگی در بخش بیرونی ران است. معمولاً در ناحیه بالایی استخوان لگن (که همچنین به عنوان تروکانتر بزرگ شناخته می‌شود) و در زیر لبه کمر (ستیغ تهیگاهی نامیده می‌شود) ظاهر می‌شود. این فاصله به عنوان باسن ویولنی (violin hio) شناخته می‌شود چون شکل این ساز موسیقی را شبیه‌سازی می‌کند.

خیلی مهم است که بین این نوع از قوس در لگن و چیزی که به اصطلاح دستگیره‌های عشق (love handlesa: شرایطی است که در آن شخص چربی اضافی در کناره‌های شکم خود دارد) نامیده می‌شود که وقتی چربی در ناحیه کمری ساخته می‌شود تفاوت قائل شد. هیپ دیپ به صورت طبیعی در بسیاری از افراد ظاهر می‌شود و نه ناسالم است و نه نامطلوب.

دستگیره‌های عشق ممکن است نشانگر این باشد که چربی احشایی در شکم شما وجود دارد. مطالعات نشان داده‌اند که وجود چربی احشایی در کناره شکمی می‌تواند به افزایش خطر شرایط مزمنی مانند موارد زیر کمک ‌کند:

  • بیماری قلبی عروقی
  • زوال عقل
  • آسم
  • انواع خاصی از سرطان‌ها

چرا باید از شر هیپ دیپ خلاص شوید؟

ظهور شبکه‌های اجتماعی و تغییرات مستمر درباره درک از نوع بدن “ایده‌آل” باعث شده که مردم روی تفاوت‌های رایج آناتومیکی مانند هیپ دیپ‌ها تمرکز کنند. علاوه بر این، بسیاری از افراد هیپ دیپ یا باسن ویولنی را با دستگیره‌های عشق اشتباه می‌گیرند که سالیان زیادی است توسط متخصصان پزشکی ناسالم و در فرهنگ عامه نامطلوب شناخته شده‌اند. چه این کار درست باشد یا اشتباه، ناسالم و نامطلوب فرض‌کردن هیپ دیپ باعث شده است بسیاری در جامعه (به خصوص افراد جوان و آنهایی که در شبکه‌های اجتماعی هستند) به دنبال روش‌هایی برای رهایی از باسن ویولنی باشند.

جراحی هیپ دیپ

در حالی که انجام این کار غیرضروری است، اما بعضی از افراد جراحی زیبایی را برای تغییر ظاهر هیپ دیپ خود انتخاب می‌کنند. در موارد رایج، جراحی شامل تزریق چربی گرفته شده از دیگر نواحی بدن به تورفتگی موجود در لگن است (که لیپوساکشن نامیده می‌شود).

آیا ورزش هیپ دیپ را رفع می‌کند؟

توزیع چربی در لگن خاصره در اینکه آیا هیپ دیپ اتفاق می‌افتد یا نه نقش ایفا می‌کند. به همین دلیل، بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که شما می‌توانید چربی را کاهش دهید و فرورفتگی‌های لگن را با ورزش پر کنید.

در حالی که امکان دارد چربی‌سوزی و حرکات ورزشی تقویت‌کننده عضلات بتوانند به کاهش ظاهر هیپ دیپ کمک کنند، اما انجام حرکاتی برای یک قسمت خاصی از بدن معمولاً جواب نمی‌دهد. مهم است که درک کنید که چطور بدنتان به ورزش واکنش نشان می‌دهد.

مطالعات به شکل مستمری نشان می‌دهند که نمی‌توان یک ناحیه خاصی از بدن را با حرکات خاص چربی‌سوزی خوش‌شکل کرد. به جای این کار بیشتر کارشناسان توصیه‌هایی زیر را برای به‌دست‌آوردن یک فیزیک بدنی سالم پیشنهاد می‌کنند:

  • متعهد ماندن به یک برنامه تغذیه‌ای کم-کربوهیدرات که پروتئین بالا و خوراکی‌های حاوی غنی از فیبر دارد
  • انجام حرکات قلبی عروقی متوسط تا شدید 30 تا 60 دقیقه در بیشتر روزها
  • پرهیز از خوراکی‌های خیلی فراوری شده
  • ترکیب تمرینات قدرتی متوسط با رژیم تمرینی‌تان

4 حرکت برای هدف قراردادن لگن، نه لزوماً دیپ

در حالی که تقویت لگن لزوماً به کاهش هیپ دیپ کمک نمی‌کند، اما ممکن است به بهبود ثبات در پاها کمک کند. همچنین این کار به کاهش خطر درد پایین کمر یا آسیب زانو کمک می‌کند. برای هدف قراردادن درست این ناحیه مهم از بدن، سعی کنید چهار حرکت تمرینی زیر را انجام دهید.

ابداکشن لگن

هیپ دیپ

این حرکت از کش مقاومتی برای هدف قراردادن عضله سرینی میانه در کناره لگن استفاده می‌کند:

  1. به کناره بدن دراز بکشید و یک کش مقاومتی را در دور هر دو پاهای خود درست بالای زانوهایتان بیندازید.
  2. بدون اینکه اجازه بدهید که تنه به عقب برود، بالای پا را مستقیماً به هوا ببرید.
  3. وقتی که نتوانستید پا را بدون تکان‌دادن به عقب بدن بالاتر ببرید، به آرامی آن را دوباره پایین بیاورید. دو تا سه ست 10 تکراری انجام دهید.

پل یک پا

هیپ دیپ

این حرکت چالش‌برانگیز روی سرینی کوچک که یک عضله تثبیت‌کننده کوچک قرار گرفته در زیر سرینی میانه است تمرکز می‌کند:

  1. به پشت در حالی که هر دو زانوی خود را خم کرده‌اید دراز بکشید و پاها روی زمین باشند.
  2. یک پا را از زمین بلند کنید تا پا در هوا معلق باشد.
  3. با پای دیگر فشار وارد کنید و باسن را از زمین تا جایی که می‌توانید در حالی که لگن خاصره خود را هم‌سطح نگه می‌دارید بلند کنید.
  4. این موقعیت را برای یک تا دو ثانیه قبل از پایین آوردن آرام باسن به زمین نگهدارید. این حرکت را 10 ثانیه تکرار کنید و دو تا سه ست انجام دهید.

ددلیفت

هیپ دیپ

این حرکت ساده عضله بزرگ سرینی بزرگ را با استفاده از فقط یک کتل بل فعال می‌کند.

  1. پاها را به اندازه عرض شانه‌ها باز کنید و کتل بل را در جلوی خود روی زمین قرار دهید.
  2. از کمر خم شوید و به پایین بروید تا وزنه را بردارید. مطمئن شوید که ستون فقرات را در حین انجام این کار گرد نمی‌کنید.
  3. کتل بل را از زمین بلند کنید و به موقعیت ایستاده برگردید. همان‌طور که این کار را می‌کنید، عضلات باسن را برای درگیری آنها منقبض کنید.
  4. حرکات را برعکس کرده و به آرامی وزنه را دوباره روی زمین پایین بیاورید. دو تا سه ست از 10 ددلیفت انجام دهید. وقتی حرکت آسان شد، مقدار وزنه استفاده شده را افزایش دهید.

ساید پلانک

هیپ دیپ

این حرکت بیشتر به عنوان یک حرکت شکمی در نظر گرفته می‌شود، اما این فعالیت عضله سرینی میانه یا مدیوس را نیز هدف قرار می‌دهد:

  1. به کناره بدن در حالی که زانوها را صاف کرده و ساعدها را روی زمین است دراز بکشید.
  2. حالا انتهای لگن را بلند کنید در حالی که بدن را در یک خط مستقیم نگه می‌دارید.
  3. این موقعیت را برای 10 ثانیه قبل از پایین آوردن دوباره کمر انجام دهید. هر بار 10 تکرار انجام دهید.

خلاصه

هیپ دیپ‌ها یک تورفتگی طبیعی هستند که در کناره ران زیر کمر ظاهر می‌شوند. جدای از اینکه چه چیزی ممکن است در شبکه اجتماعی خواهنده باشید، این قوس طبیعی بدنی نه بد است و نه ناسالم.

تمرکز روی یک رژیم غذایی سالم، انجام حرکات قلبی عروقی منظم و کامل‌کردن یک رژیم تقویتی لگن همه‌جانبه بهترین روش برای دستیابی به یک فیزیک بدنی سالم است.

تهیه و ترجمه: diet.com




Source link