قهوه بدون کافئین بهتر است یا قهوه معمولی؟


قهوه بدون کافئین

قهوه بدون کافئین چیست؟
مهمترین چیزی که بعد از شنیدن کلمه قهوه به ذهن اکثر ما می‌رسد بیخوابی ناشی از کافئین موجود در آن است. حتی خیلی از افرادی که قهوه دوست دارند علاقه آنها به دلیل وجود کافئین است. تا حدودی هم به کافئین موجود در آن اعتیاد دارند. اما وقتی حرف از قهوه بدون کافئین می‌شود، ناخودآگاه سوالات زیادی ذهن اکثر ما را به خود درگیر می‌کند.
آیا فایده‌ای هم دارد؟
تاثیر بی‌خوابی آن از بین می‌رود؟
باز هم طعم قهوه خوشمزه و دلچسب را دارد؟
و خیلی از سوالات دیگر که قرار است در این مقاله از مجله کوئیک فیت به بررسی پاسخ آنها بپردازیم. با ما همراه باشید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با قهوه

قهوه بدون کافئین چیست؟

قهوه بدون کافئین هم مانند قهوه معمولی از دانه‌های قهوه درست می‌شود. اما بیشتر کافئین آن پیش از رست کردن و آسیاب شدن گرفته می‌شود. اغلب در مراحل کافئین زدایی، دانه‌های قهوه را در حلال‌های آلی مانند آب خیس می‌کنند تا از این طریق کافئین قهوه را به خود جذب کند.

قهوه بدون کافئین

ویژگی مهمی که قهوه بدون کافئین دارد این است که حاوی کمترین مقدار کافئین است. اما بهترین جایگزین برای قهوه کافئین دار است. طعم آن کاملا ملایم تر و سبک تر از قهوه معمولی است. از این رو تاثیر آن هم همانقدر می‌تواند کمتر باشد.

برای چه افرادی قهوه بدون کافئین گزینه مناسبی است؟

بسته به علاقه خود می‌توانید قهوه متنوعی را انتخاب کنید. این موضوع کاملا سلیقه‌ای است. اما اگر می‌خواهید نوشیدنی با رایحه کمتر، سبک‌تر و ملایم‌تری را نوش جان کنید، بهتر است نوع بدون کافئین را بنوشید. حتی اگر جزء افرادی هستید که طعم تلخ و تند قهوه را نمی‌توانند تحمل کنند، این گزینه انتخاب بسیار عالی است.

وقتی کافئین از قهوه حذف می‌شود، هدف از نوشیدن قهوه هم تغییر می‌کند. خیلی از ما به دلیل اینکه کافئین موجود در قهوه ما را سرحال می‌کند و خواب را از سر ما می‌پراند، قهوه می‌نوشیم. اما وقتی کافئین حذف شود این تاثیر در حد به سزایی کاهش می‌یابد. اما اگر جزء افرادی هستید که روزانه چندین فنجان قهوه می‌نوشید اما قرار است کافئین دریافتی خود را کاهش دهید، قهوه بدون کافئین گزینه خیلی خوبی است. این راه به شما در کاهش کافئین دریافتی کمک می‌کند.

حتی افرادی که با اسیدیته قهوه مشکل دارند، بهتر است از این نوع قهوه استفاده کنند. افرادی که نوشیدن قهوه را به هر نوشیدنی دیگری ترجیح‎ می‌دهند بهتر است برای اینکه از خواب کافی شبانه دور نمانند، در هنگام ظهر و عصر از این نوشیدنی استفاده کنند.
همچنین افرادی که به کافئین حساسیت دارند بهتر است این نوع را انتخاب کنند.

قهوه بدون کافئین چه فوایدی دارد؟

  • به کاهش آنزیم‌های کبد کمک می‌کند
  • از خطر سکته قلبی و مغزی و حتی آسیب به عروق جلوگیری می‌کند
  • برای افرادی که با نوشیدن قهوه دچار ریفلاکس معده و سوزش معده می‌شوند مناسب است
  • مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های متعددی دارد
  • به زیبایی پوست و مقابله با رادیکال‌های آزاد می‌انجامد

مضرات قهوه بدون کافئین چیست؟

  • مصرف بیش از اندازه آن ممکن است زمینه بروز پوکی استخوان را فراهم کند
  • در صورتی که از حلال‌های شیمیایی در تهیه آن استفاده شده باشد، می‌تواند زمینه بروز مشکلات تنفسی و آسیب‌های عصبی را فراهم کند
  • مصرف بیش از اندازه آن ممکن است زمینه بالا رفتن کلسترول و بیماری رماتیسم را فراهم کند

رازهای جالبی در مورد قهوه بدون کافئین

قهوه بدون کافئین

در دو دهه اخیر تغییرات بسیار زیادی روی فرایند کافئین زدایی قهوه انجام شده است تا قهوه بدون کافئین مطلوب‌تری حاصل شود. اما هنوز هم رمز و رازهایی در مورد آن وجود دارد که باید بدانیم.

1. هنوز هم درصدی کافئین دارد

اگر موثرترین و بهترین فرایند کافئین زدایی هم انجام شود، باز هم نمی‌توان گفت قهوه 100 درصد کافئین خود را از دست داده است. به طور استاندارد 90 درصد کافئین کل قهوه را با این فرایند حذف می‌کنند. به این فرایند کافئین زدایی می‌گویند. جالب است بدانید حذف کافئین تا 99 درصد هم امکان پذیر است ولی زمان زیادی باید برای این فرایند صرف کرد. همچنین در این فرایند عطر و طعم بیشتری از قهوه گرفته خواهد شد.

2. دانه‌های قهوه برای قهوه بدون کافئین!

هیچ دانه دیگری در دنیا وجود ندارد که بتوان از آن قهوه تهیه کرد. فقط دانه‌های قهوه هستند که می‌توانند قهوه‌های خوش طعم و متنوعی را ایجاد کنند. یعنی حتی قهوه بدون کافئین هم از دانه‌های قهوه تهیه می‌شود. همانند هر نوع قهوه دیگر عطر و طعم مخصوص به قهوه را دارد اما هر چقدر دانه‌های قهوه کیفیت بالاتری داشته باشند، عطر و طعم بهتری خواهند داشت.

3. ترکیبات مختلفی با قهوه بدون کافئین تهیه می‌کردند

ترکیبات مختلفی در گذشته به عنوان قهوه‌ی بدون کافئین به فروش می‌رسیدند.
برای مثال ریشه کاسنی خشک شده را آسیاب می‌کردند و به آن آب جوش اضافه می‌کردند. مایعی قهوه‌ای رنگ ایجاد می‌شود اما با اینکه طعمی مشابه قهوه دارد، قهوه نیست! فقط طعمی مشابه آن دارد. در خیلی از موارد تولید کنندگان قهوه بدون کافئین، از ریشه کاسنی آسیاب شده به جای قهوه استفاده می‌کنند. به همین دلیل خیلی از افراد بر این تصورند که قهوه بدون کافئین از ماده دیگری به غیر از دانه‌های قهوه تهیه می‌شود. اما اینطور نیست!

4. به مواد شیمیایی نیازی نیست

یکی از روش‌های آسان و ارزان برای کافئین زدایی استفاده از یک حلال است. در گذشته از بنزن برای کافئین زدایی استفاده می‌کردند اما پی بردند که این ماده شیمیایی سبب بروز برخی از بیماری‌ها می‌شود.
از این رو استفاده از بنزن را متوقف کردند. سپس به استفاده از حلال‌های مختلف دیگر که موثرتر اما گران‌تر و کمیاب‌تر بودند پرداختند. در خیلی از موارد هنوز هم از این ترکیبات استفاده می‌شود. اما سوئیسی‌ها روشی کاملا ایمن و بهتر را برای کافئین زدایی پیدا کردند. در این روش فقط کافی است دانه‌های قهوه با آب داغ شسته شوند و سپس به روش اسمز کافئین آن استخراج می‌شود.

5. قهوه بدون کافئین، قدمتی چندین ساله دارد

کافئین زدایی قهوه برای اولین بار در اوایل قرن 20 توسط یک فرد آلمانی ابداع و ثبت شد. البته این ابداع به طور اتفاقی صورت گرفت. او متوجه شد که دانه‌های قهوه سبز وقتی در آب دریا خیس خوردند، کافئین کمتری از حد معمول داشتند. حتی او تلاش کرد با استفاده از بنزن کافئین قهوه را حذف کند.

6. شما را سرحال می‌کند

در خیلی از مواقع شما نیازی به دریافت کافئین زیادی برای سرحال شدن ندارید. یک فنجان از قهوه بدون کافئین می‌تواند سرزندگی و شادابی را به شما بازگرداند.

مقالات پیشنهادی مرتبط با قهوه

در آخر

قهوه بدون کافئین گزینه‌ای عالی برای افرادی است که نمی‌توانند از قهوه معمولی به علت داشتن کافئین استفاده کنند. اما بهتر است متعادل استفاده شود تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.



Source link