آشنایی با رژیم غذایی ویت واچرز


آشنایی با رژیم غذایی ویت واچرز

در ادامه مطلب امروز سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان به آشنایی با رژیم غذایی ویت واچرز می پردازیم.

مزایای رژیم غذایی ویت واچرز

یکی از برجسته‌ترین مزایای ویت واچرز، انعطاف‌پذیری آن است. رژیم گیرنده مجاز است که غذاهای مورد علاقه‌اش را میل کند و محدودیت گروه غذایی وجود ندارد. این یعنی با داشتن این رژیم با خیال راحت می‌توانید به مهمانی و رستوران بروید و بدون دغدغه غذا بخورید.

برخلاف سایر رژیم‌های غذایی که موقتی هستند، ویت واچرز بیشتر به ‌نوعی آموزش مهارت و عادات غذایی سالم در زندگی است مثل اندازه‌گیری وعده‌ها و پیگیری غذاهایی که می‌خورید. از این رو می‌توانید همچنان این سبک غذایی را پس از پایان رژیم ادامه دهید. یکی از پیامدهای خوب محاسبه کالری غذاها، کاهش وزن و لاغری در بلندمدت خواهد بود. به ‌علاوه اینکه وقتی میزان غذای مصرفی مشخص شده باشد، به ‌نوعی امکان پرخوری وجود ندارد و فرد میزان غذای کم کالری بیشتر و مقدار غذای پرکالری کمتری مصرف می‌کند.

روند کاهش وزن در ویت واچرز آهسته و پیوسته است که دیگر مزیت این رژیم محسوب می‌شود. برخی رژیم‌های غذایی به خاطر کاهش شدید وزن، عوارض جسمی خطرناکی ایجاد می‌کنند، اما این موضوع درباره ویت واچرز صدق نمی‌کند. علاوه بر تأکید بر کنترل وعده‌های غذایی، این رژیم به فعالیت فیزیکی و ورزش هم اهمیت زیادی می‌دهد. به تمام این موارد، سیستم حمایتی قدرتمند را هم اضافه کنید که از ابتدای رژیم تا انتها پشتیبانی به ‌صورت تلفنی و آنلاین وجود دارد.

معایب رژیم غذایی ویت واچرز

درست است که ویت واچرز مزایای زیادی دارد، اما مواردی هم هستند که از معایب این روش رژیم لاغری به ‌شمار می‌آیند. برای مثال فرد برای دنبال کردن برنامه باید همیشه حواسش به غذاهایی که در طول شبانه‌روز مصرف می‌کند باشد و کوچک‌ترین اشتباه باعث می‌شود که میزان مصرف غذا بیشتر از امتیاز تعیین شده در سایت باشد. این یعنی برای انجام ویت واچرز به تمرکز و دقت بالا نیاز است به‌ علاوه اینکه کار وقت‌گیری هم هست. بنابراین شاید خیلی‌ها نتوانند تا این حد برای رژیم زمان بگذارند.

دیگر عیب رژیم غذایی ویت واچرز، هزینه نسبتاً بالای آن است. حق عضویتی که برای استفاده از این برنامه پرداخت می‌شود ماهانه و بسته به نوع رژیم متغیر است. و شاید همه توانایی پرداخت چنین مبلغی را برای یک رژیم غذایی نداشته باشند. درست است که باز بودن رژیم و داشتن حق انتخاب جزو مزایای ویت واچرز محسوب می‌شود، اما آزادی در انتخاب غذا می‌تواند عیب هم باشد به ‌خصوص برای افرادی که کنترل اشتهای خود را ندارند، حالا مجبورند که مقدار وعده‌ها را خودشان انتخاب کنند.

دیگر عیب این رژیم استرسی است که فرد به خاطر شمردن امتیازات و رعایت برنامه رژیم متحمل می‌شود. به‌ طوری که ممکن است شرایط تا حدی پیش برود که رژیم باعث اختلال در زندگی اجتماعی فرد شده و مدام ذهنش را درگیر کند. اینجاست که دیگر نمی‌توان ویت واچرز را رژیم سالمی دانست.

تاثیر رژیم فلکسترین بر لاغری | متخصص تغذیه اصفهان

افراد مناسب برای رژیم ویت واچرز

بهترین رژیم غذایی دنیا هم برای همه مناسب نیست. برای اینکه بدانید رژیم ویت واچرز برای شما مناسب است یا نه بهتر است ابتدا با دکتر تغذیه و رژیم مشورت کنید. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم که این رژیم برای چه کسانی مناسب است و چه کسانی نباید از این رژیم استفاده کنند.

از آنجایی که ویت واچرز بر مصرف مواد مغذی و غذاهای کم کالری تأکید دارد می‌توان آن را رژیمی مناسب همه دانست به خصوص برای افرادی که بیماری فشار خون، کلسترول بالا، دیابت و حتی بیماری قلبی دارند. شواهد نشان می‌دهند که ویت واچرز گزینه مناسبی برای کاهش وزن در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ است و کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد. این رژیم برای افرادی که ممنوعیت مصرف گلوتن دارند و گیاه‌خواران و وگان‌ها هم مناسب است.

رژیم WW برای افراد زیر ۱۸ سال، خانم‌های باردار و کسانی که اختلالات خوردن دارند مناسب نیست. این رژیم برای بیماران مبتلا به فشار خون، کلسترول بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی مزایای زیادی دارد.

افراد نامناسب برای رژیم غذایی ویت واچرز

رژیم غذایی ویت واچرز برای افراد زیر ۱۸ سال و افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی ممنوع است. همچنین خانم‌های باردار مجاز به ثبت نام در سیستم ویت واچرز نیستند. اگر رعایت این رژیم باعث اختلال در روند عادی زندگی شود یا نگرانی و دغدغه ایجاد کند، رژیم برای شما نامناسب است و باید متوقف شود.

بایدهای و نبایدها در رژیم غذایی ویت واچرز

پیشتر هم اشاره کردیم که ویت واچرز رژیم غذایی آزاد و منعطفی است که محدودیت غذایی ندارد، اما با این حال مصرف غذاهای کامل و فرآوری‌نشده از بایدهای آن به ‌شمار می‌آید مثل مصرف پروتئین فاقد چربی، میوه و سبزیجات تازه. در این رژیم فرد در ازای انتخاب غذا امتیاز می‌گیرد و نوع غذای انتخابی باید به ‌شکلی باشد که از امتیاز تعیین شده بیشتر نرود.

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

غذاهای سالم امتیاز بیشتری دارند تا رژیم گیرنده وسوسه شود درازای کسب امتیاز بیشتر، غذای سالم‌تر را انتخاب کند. مصرف مرغ بدون پوست، ماهی، تخم‌مرغ، ماست کم‌چرب، سبزیجات غیرنشاسته‌ای مثل کلم، فلفل، بروکلی و مارچوبه، کربوهیدرات‌های سالم مثل بلغور جو دوسر و غلات کامل از بایدهای این سبک سالم‌خواری هستند. از نبایدهای ویت واچرز هم می‌توان به عدم مصرف قند و شکر، چربی اشباع شده، و غذاهای فرآوری شده اشاره کرد. به ‌طور کلی، مسائلی که در رژیم ویت واچرز باید رعایت کنید شامل این موارد می‌شوند:

  • اندازه‌گیری و کالری شماری وعده‌های غذایی
  • مصرف خوراکی‌های با امتیاز مثبت در اولویت است.
  • نوشیدن حداقل روزی ۶ لیوان آب
  • در مواقع گرسنگی به جای خوراکی‌های ناسالم باید سبزیجات مصرف شود.
  • صرفاً غذای سالم باید مصرف شود.
  • حداقل ۲ ساعت قبل از خواب نباید غذایی خورده شود.
  • فاصله بین وعده‌های غذایی باید ۳-۴ ساعت یک بار باشد.
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی و قهوه ممنوع است.

کاهش وزن با برنامه روزانه ویت واچرز

برای وعده صبحانه اسفناج، پنیر کم‌چرب و یک عدد تخم‌مرغ پخته میل کنید. با این صبحانه چهار امتیاز می‌گیرید و امتیاز زیادی برای وعده‌های ناهار و شام ذخیره می‌کنید. وعده ناهار می‌تواند سالاد و جوجه کباب بدون پوست باشد که وعده غذایی کم کالری محسوب می‌شود. بهتر است از کباب گوشت قرمز کمتر استفاده کنید چراکه چربی بالای گوشت قرمز باعث می‌شود امتیاز زیادی در برنامه روزانه از دست بدهید.

روغن زیتون در این سیستم یک امتیاز دارد، پس ترکیب آن با میگو با سالاد اسفناج هم مواد مغذی موردنیاز بدن را تأمین می‌کند هم امتیاز زیادی برایتان ذخیره می‌شود. بهتر است در برنامه روزانه‌تان نوشیدن آب را به ‌عنوان میان وعده بگنجانید، البته توصیه ما این است که پیش از چیدن برنامه روزانه برای این رژیم حتماً با متخصص تغذیه مشورت کنید.


مطالعه بیشتر:

مزایای رژیم آلکالین برای سلامتی

بایدها و نبایدها در رژیم غذایی ویت واچرز

رژیم دش برای کنترل فشار خون بالا





Source link