علم ورزش | درمان بورسیت لگن؛ مصدومیت شایع ورزشکاران


آنچه در این مقاله می‌خوانید

بهترین درمان برای بورسیت لگن یا هر نوعی از بورسیت، درمانی است که هدف آن کنترل‌کردن التهاب ناشی از این شرایط باشد. مانند هر برنامه درمانی دیگر، همیشه با پزشکتان قبل از شروع هر درمان خاصی مشورت کنید. قبل از اینکه به راه‌هایی برای درمان بورسیت لگن اشاره کنیم، اجازه دهید نخست با بورسیت آشنا شویم. با ادامه مطلب همراه علم ورزش باشید.

بورسیت چیست؟ بورسیت یک شرایط دردناکی است که کیسه‌های کوچک از مایع پر شده را تحت تأثیر قرار می‌دهد – این کیسه‌ها بورس (Bursa) نامیده می‌شوند – که وظیفه آنها ضربه‌گیری بین استخوان‌ها، تاندون‌ها و عضلات نزدیک مفاصل است. بورسیت زمانی اتفاق می‌افتد که ملتهب شود. رایج‌ترین نقاطی که بورسیت در آنها اتفاق می‌افتد، شانه‌ها، آرنج‌ها و لگن و زانوها هستند.

درد، ورم و حساسیت در نزدیک مفصل رایج‌ترین نشانه‌های بورسیت هستند که در ادامه به نحوه درمان آن اشاره خواهیم کرد. اما نخست اجازه دهید ببینیم که بورسیت لگن به چه شکل است و دلایل ایجاد آن شامل چه مواردی می‌شود. با ادامه مطلب با علم ورزش همراه باشید.

احساس بورسیت لگن به چه شکل است؟

بیشتر بورسیت‌های لگنی وقتی اتفاق می‌افتند که بورس بزرگ قرار گرفته در بالای دستگیره استخوانی نزدیک استخوان ران (فمور) ملتهب شود. به این دلیل که این ناحیه از فمور، تروکانتر بزرگ (Breater trochanter) نامیده می‌شود، بورسیت لگن را می‌توان بورسیت تروکانتریک نیز نامید.

بورسیت لگن ممکن است با یک درد و حساسیت خفیف در بخش انحنای بیرونی بالای ران شروع شود، یا ممکن است یک درد تیز محدودکننده مفصل نیز باشد که با گرمی و ورم قابل مشاهده‌ای در ناحیه تحت تأثیر قرار گرفته همراه شود. همچنین ممکن است به مرور زمان دردناک‌تر و ماندگارتر شود.

بیشتر افرادی که بورسیت لگن دارند زمانی متوجه علائم آن می‌شوند که برای مدت طولانی روی آن ناحیه تحت تأثیر قرار گرفته دراز بکشند یا بنشینند. بالارفتن از پله یا برخاستن از یک صندلی عمیق نیز می‌تواند باعث شعله‌ورشدن درد بورسیت لگن شود. هر کاری که باعث درگیری لگن شود می‌تواند درد را تشدید کند.

بورسیت لگن چطور پیش می‌آید؟

بورسیت‌های لگنی را می‌توان به دو دسته حاد و مزمن تقسیم‌بندی کرد. در مورد حاد، یک درد کوتاه‌مدت ناگهانی که برای چندین ساعت و چندین روز شروع شده و سپس از بین می‌رود اما در مورد مزمن، درد برای مدت طولانی‌تری از چند روز تا چند هفته نیز دوام می‌یابد. بورسیت مزمن لگن می‌تواند فروکش کرده و دوباره اتفاق بیفتد، در حالی که بورسیت حاد زمانی می‌تواند تبدیل به مزمن شود که با یک آسیب لگنی تشدید شود.

جدای از اینکه بورسیت حاد یا مزمن دارید، بورسیت لگن می‌تواند با دلایل زیر ایجاد شود:

1.آسیب استفاده بیش از حد (overuse)

همانند بورسیت‌های آرنج و شانه، استفاده تکراری مثل انجام دادن مکرر یک حرکت و فشاری که به بورس وارد می‌شود – که به آسیب استفاده زیاد از حد مشهور است – دلیل اصلی بورسیت لگنی است. وقتی بورس لگن آسیب‌های کوچک تکراری را تحمل می‌کند، اثرات تجمعی این آسیب‌ها می‌تواند باعث ایجاد التهاب، درد و محدودیت در نوع آسیب شدیدتر شود.

بورسیت‌های لگنی مرتبط با آسیب زیاد از حد ممکن است با دویدن، بالارفتن از پله، دوچرخه‌سواری، ایستادن برای زمان طولانی یا هر فعالیتی که فشار تکراری را روی مفصل لگن و بافت‌های حمایت‌کننده اعمال کند ایجاد شود.

2.آسیب ناشی از حادثه

هر آسیب ناشی از حادثه‌ای برای ناحیه لگن (جایی که بورس در آن قرار گرفته است)، می‌تواند باعث تحریک بورسیت شود. این حوادث می‌توانند شامل افتادن روی بیرون لگن، کوبیدن لگن به یک سطح سخت یا حتی درازکشیدن روی کناره لگن برای یک دوره طولانی باشد.

این نوع از ترومای مستقیم به بورس می‌تواند باعث التهاب در پوشش آن شده و باعث شود که کیسه بورس پر از خون شود. حتی بعد از اینکه بدن سرانجام دوباره خون را جذب می‌کند، التهاب و علائم درد ممکن است همچنان باقی بماند.

3.وزن اضافی بدن

اضافه وزن قابل‌توجه می‌تواند یکم دلیل زیر بنایی اصلی یا یک عامل کمک‌کننده قابل توجهی برای توسعه بورسیت لگن باشد. وزن بدن اضافی ممکن است بورس را با فشار روی خود مفصل لگن تحت تأثیر قرار بدهد، و باعث تغییر در بیومکانیک چرخه راه‌رفتن یا هر دو شود.

4.بیومکانیک نامناسب

هر گونه ناهنجاری ستون فقرات یا شرایط جسمانی که می‌تواند روی بیومکانیک یا هم‌ترازی لگن تأثیر بگذارد می‌تواند باعث تحریک بورسیت لگن شود. این اختلالات می‌توانند روی وضعیت بدنی یا شیوه راه‌رفتنتان، اسکلیوز یا آرتریت بخش پایینی ستون فقرات کمری (lumbar) تأثیر بگذارد.

نابرابری طول پا یا داشتن یک پایی که کوتاه‌تر از پای دیگری است نیز یک شرایطی است که می‌تواند باعث تغییر بیومکانیک لگن و ملتهب شدن بورس در اطراف آن شود.

5.تاریخچه التهاب

اگر سابقه بورسیت داشته‌ باشید – حتی اگر یک نقطه دیگر بوده باشد – بدن شما حالا بیشتر مستعد توسعه بورسیت لگن در آینده خواهد بود. ممکن است دوباره بورسیت در همان محل قبلی ظاهر شود یا ممکن است روی یک مفصل دیگر ظاهر شود.

بورسیت لگن هم به طرز مشابهی – یا هر بورسیتی در هر مفصل دیگری – در مواردی که با یک شرایط تحت تأثیر قرار دهنده التهابی مفصل مانند آرتریت روماتوئید، نقرس، بیماری تیروئید یا پسوریازیس همراه شود می‌تواند اتفاق بیفتد.

6.جراحی قبلی لگن

داشتن جراحی در نواحی اطراف لگن یا یک پروتز لگنی (جراحی جایگزینی مفصل لگن) می‌تواند باعث تحریک بورس شده و بورست لگن را به‌ویژه در فاز بهبود حاد موجب شود. در بعضی موارد، بورسیت لگن حادی که بعد از جراحی لگن ایجاد می‌شود، دوباره برمی‌گردد و تبدیل به یک مشکل مزمن خواهد شد.

درمان بورسیت لگن با چندین راه‌حل درمانی

بورسیت لگن یکی از رایج‌ترین انواع بورسیت در بین افراد به خصوص ورزشکارانی است که در یک ورزش تکراری با فشار تکراری مانند دویدن و … شرکت می‌کنند. در بالا با دلایل ایجاد بورسیت لگن آشنا شدیم، در زیر هم راه‌کارهای درمان این بورسیت را آورده‌ایم. با ادامه مطلب همراه باشید.

استراحت

این معمولاً به معنی یک دوره زمانی شرکت‌نکردن در رشته‌های ورزشی یا فعالیت‌های بدنی است تا علائمتان تشدید نشود. یک قانون کلی این است که هر فعالیتی که باعث درد بورسیت لگن می‌شود را نباید انجام داد – چون انجام چنین فعالیت‌هایی باعث ملتهب شدن بیشتر بورس می‌شود.

اصلاح و تغییر در روش انجام فعالیت‌های خاص می‌تواند به کاهش فشار روی بورس ملتهب شده کمک کند. ممکن است کار با فیزیوتراپیست نیز در چنین شرایطی کمک‌کننده باشد. یک فیزیوتراپیست یک متخصص در حرکت و هم‌ترازی است و اگر عضلات خاصی در مقایسه با دیگر عضلات بیش از حد استفاده شوند، این می‌تواند به الگوهای حرکتی بد و تحریک بورس منجر شوند.

داروهای ضدالتهابی

داروهای ضدالتهابی غیر-استروئیدی (مانند مورتین، آلو، ناپروکسن و …) به کنترل التهاب مرتبط با بورسیت لگن کمک خواهند کرد. این داروها به این دلیل که التهاب را کاهش می‌دهند برای کاهش درد نیز مفید هستند.

داروهای خوراکی ضدالتهابی می‌توانند تا حد زیادی مؤثر باشند، اما آنها باید با احتیاط مصرف شوند. همیشه دستورالعمل‌های روی برچسب داروها را دنبال کنید مگر اینکه پزشکتان چیز دیگری به شما بگوید. حواستان به عوارض داروهای ضدالتهابی باشد و اگر هر گونه عارضه جانبی را تجربه کردید، آن را با پزشکتان در میان بگذارید.

یخ

قراردادن یخ روی محل بورسیت لگن اغلب به کاهش علائم کمک می‌کند. به خصوص بعد از ورزش، یخ می‌تواند التهاب را با کاهش جریان خون به ناحیه کنترل کند. یخ را مستقیماً روی پوست اعمال نکنید – همیشه از پارچه یا حوله بین یخ و پوستتان استفاده کنید. یخ نباید برای بیشتر از 15 دقیقه در هر بار روی پوست بماند.

خارج‌کردن آب بورس

در افرادی که مقدار قابل توجهی مایع در بورس جمع شده است، یک سوزن می‌تواند وارد بورس شود تا مایع را تخلیه کند. این به خصوص در بورسیت‌های لگنی نیاز است، اما وقتی انجام گیرد ممکن است با تزریق کورتیزون ترکیب شود.

تزریق کورتیزون

تزریق کورتیزون ممکن است همچنین به بورس افرادی که درد دارند نیز انجام گیرد. تزریق کورتیزون مفید است چون می‌تواند فواید درمانی و تشخیص داشته باشد.

کورتیزون یک داروی ضدالتهاب قدرتمند است که می‌تواند مستقیماً به محل مشکل‌زا تزریق شود. این تزریقات به‌طورکلی به خوبی تحمل می‌شوند اگرچه عوارض جانبی مرتبط با تزریق کورتیزون وجود دارند. زمانی که علائم اولیه کنترل شدند، بعضی حرکات ورزشی فیزیوتراپی تقویتی و کششی ممکن است مفید باشد.

حرکات کششی

بیشتر افراد در می‌یابند که می‌توانند با انجام حرکات کششی عضلات و تاندون‌هایی که در بیرون لگن هستند به خصوص باند ایلیوتیبیال را تحت کشش قرار دهند. ایده این است که یک عضله و تاندون با آمادگی بهتر، آسان‌تر می‌تواند بلغزد و باعث بورسیت لگن نشود. از یاد نبرید که باید در انجام تکنیک صحیح کششی دقت کافی اعمال شود.

فیزیوتراپی

کارکردن با یک فیزیوتراپیست یک کمک درمانی مفید برای افرادی است که بورسیت لگنی دارند. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند عدم تعادل عضلانی را به کمک حرکات کششی و تمرینی اصلاح کنند. بهبود هم‌ترازی می‌تواند مانع وقوع دوباره تحریک بورس شود.

جراحی

درمان جراحی برای بورسیت‌های لگنی به ندرت نیاز می‌شود و بیشتر افرادی که به درمان تعهد دارند در عرض شش هفته درمان می‌شوند.

افرادی که تا زمانی التهابشان فروکش می‌کند از فعالیت‌های بدنی ورزشی دست نمی‌کشند معمولا دوباره علائم بورسیت لگن را تجربه خواهند کرد. همچنین آنهایی که در برگشت خیلی به صورت تهامجی کار می‌کنند (مثلاً یک افزایش تدریجی در مسافت یا شدت و زمان تمرین ندارند و به یک باره همه یا یک متغییر تمرینی را به میزان زیادی افزایش می‌دهند) نیز ممکن است علائمشان دوباره برگردد.

در موارد کمی که جراحی نیاز می‌شود، پزشکتان ممکن است آرتروسکوپی بورسوکتومی را توصیه کند. در این روش کمتر تهاجمی، بورسا طی یک برش کوچک برداشته می‌شود و بعد از یک دوره کوتاه بهبودی و ریکاوری، شخص می‌تواند به فعالیت عادی خود برگردد.

جراحی به عنوان یک روش سرپایی انجام می‌گیرد و در بیشتر موارد از عصا برای چند روز استفاده می‌شود. افراد به بورس نیازی ندارند و بنابراین عوارض کمی از این نوع جراحی حاصل می‌شود. رایج‌ترین عارضه، عارضه مرتبط با بی‌حس‌کننده و عفونت است.

بدون درمان رها کردن یک بورس ملتهبی که ممکن است ضخیم شده باشد می‌تواند باعث شود که ورم و درد یا حتی ناتوانی در حرکت بیشتر شود. خوشبختانه بورسیت لگن می‌تواند اغلب با رویکرد درمانی صحیحی که در بالا به آنها اشاره شده و همچنین با اقدامات پیشگیرانه برطرف شود.

جمع‌بندی

بورسیت لگن یک شرایط رایجی است که می‌تواند به ناراحتی در امتداد مفصل لگن منجر شود. افرادی با بورسیت لگن اغلب از علائم مانند ناراحتی با فعالیت بدنی و پیاده‌روی همراه با درد در هنگام سعی کردن برای درازکشیدن روی بخش تحت تأثیر قرار گرفته در شب شکایت دارند.

خوشبختانه، درمان بورسیت های لگنی معمولاً با چند گام ساده دست‌یافتنی است. تلاش‌هایی برای محدود کردن فشار مستقیم روی بورس، کاهش التهاب و بازیابی حرکت عادی مفصل لگنی بطور کلی می‌تواند به راه‌حلی برای رفع علائم منجر شود. به ندرت به درمان‌های تهاجمی برای کاهش درد بورسیت لگن نیاز می‌شود.

تهیه و ترجمه: diet.com

منابع

verywellhealth.com/hip-bursitis-treatments-2549554

sportsmedicineoregon.com/blog/6-causes-of-hip-bursitis




Source link