آموزش پانسمان زخم بستر با کامفیل


افراد سالمندی که توان حرکتی پایینی دارند و اغلب مواقع در حالت خوابیده هستند یا بیمارانی که مدت زمانی طولانی را در حالت خوابیده هستند، در خطر احتمال ابتلا به زخم بستر قرار دارند. زخم بستر یا زخم فشاری بیماری مزمنی است که در صورت ابتلا، فرد از نظر روحی و جسمی بسیار در سختی قرار می‌گیرد.

برای درمان این بیماری روش‌های مختلفی وجود دارد اما در صورتی که زخم بستر در مراحل اولیه خود بوده و عفونت نکرده باشد، بهترین و ارزان‌ترین روش درمان برای آن استفاده از پانسمان هیدروکلوئید یا کامفیل می‌باشد.

در این مقاله از سایت سلامت اول به بررسی این نوع روش درمانی زخم بستر پرداخته و مزایای استفاده از آن را بیان می‌کنیم. در آخر نیز روش پانسمان زخم بستر با کامفیل را آموزش داده و نکات مربوط به استفاده از این روش را بیان می‌کنیم. البته شما می‌توانید از یک پرستار سالمند جهت تعوض پانسمان ها کمک بگیرید.

پانسمان زخم بستر در منزل

در صورتی که زخم بستر در مراحل اولیه خود بوده و عفونت نکرده باشد، استفاده از پانسمان بهترین گزینه برای بهبود سریع آن می‌باشد. پانسمان کامفیل نوعی پانسمان هیدروکلوئید می‌باشد، یعنی رطوبت را برای زخم حفظ کرده و مانع از ورود میکروب‌ها و آلودگی‌ها به داخل زخم ‌می‌شوند.

این پانسمان به شکل توری طراحی شده و در انواع مربعی، ضربدری، شفاف و بیاتین تولید شده است. البته کار انواع مختلف این پانسمان، محافظت از پوست و ایجاد عایق رطوبتی برای پوست می‌باشد. در ادامه مزایای استفاده از این روش را برای درمان زخم بستر بیان می‌کنیم.

مزایای استفاده از پانسمان کامفیل

همانطور که گفتیم این پانسمان برای زخم یک عایق حرارتی ایجاد کرده و مانع از ورود آلودگی‌ها در داخل زخم می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این پانسمان که مزیت آن نیز به حساب می‌آید، وجود ماده‌ای به نام هیدروکلوئید در آن است. این ماده با جذب ترشحات زخم به خود، حالتی ژله‌ای پیدا کرده و باعث حفظ رطوبت و در نتیجه بهبود سریع زخم می‌شود. پیشنهاد می‌شود: پرستار در منزل

امتیاز دیگر پانسمان کامفیل این است که قسمتی از آن که روی زخم قرار می‌گیرد، روی زخم نچسبیده و فقط به اطراف زخم به طور کامل می‌چسبد. این ویژگی باعث جلوگیری از ورود آلودگی‌ها به درون زخم خواهد شد. ضد آب بودن این نوع پانسمان مزیت دیگر استفاده از آن است که خیال بیماران را برای حمام کردن آسوده کرده است.

ساختار پانسمان کامفیل به صورتی است که آسیب به ناحیه زخم و احساس درد را به حداقل می‌رساند. همین ویژگی باعث راحتی بیمار برای نشستن و بلند شدن در زمان استفاده از آن خواهد شد. ویژگی دیگر این پانسمان به خاطر توری بودن آن است که باعث امکان دیدن وضعیت زخم می‌شود.

مزایای استفاده از پانسمان کامفیل

آموزش پانسمان زخم بستر

همانطور که گفتیم زخم بستر یک بیماری مزمن است که باعث رنج زیاد بیمار شده و باعث اختلال در حرکت کردن او می‌شود. استفاده از پانسمان کامفیل علاوه بر تسریع بهبود زخم، باعث راحتی حال بیمار در زمان تحرک شده و به خاطر خاصیت ضدآب بودن، استحمام را برای بیمار راحت‌تر می‌کند.

پیشنهاد می‌شود: پرستاری از بیماران مبتلا به زخم بستر: روش های تهاجمی برای درمان زخم بستر

استفاده از این پانسمان اگر به صورت اصولی انجام نشود، ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت زخم شود. بنابراین باید استفاده درست از این روش را یاد گرفته و به درستی انجام دهید. برای پانسمان زخم بستر با کامفیل کافی است دو مرحله زیر را با دقت انجام دهید:

  • ابتدا حتما سطح زخم خود را با سروم شستشو به طور کامل شستشو داده و سطح آن را خشک کنید.
  • در صورتی که عمق زخم بستر بیشتر از 5 میلی متر باشد، پیش از چسباندن کامفیل درون آن را با پانسمان‌های پر کننده همچون هیدروفایبر یا آلژیالت به طور کامل پر کنید.
  • پانسمان را طبق آموزش تخصصی روی بسته باز کنید.
  • با دقت برای هم‌پوشانی زخم با پانسمان کامفیل، اطراف زخم را به طور کامل بچسبانید.

تعویض پانسمان کامفیل

شرط تسریع در بهبود زخم بستر، تعویض به موقع پانسمان پس از پانسمان به صورت صحیح می‌باشد. برای تعویض پانسمان کامفیل در صورتی که زخم بستر سطحی باشد، هر 2 یا 3 روز یکبار و در صورتی که زخم عمق متوسطی داشته باشد، هر هفته یکبار کافی است تعویض را انجام دهید. پیشنهاد می‌شود: پرستار زخم بستر

نکات مهم استفاده از پانسمان زخم بستر

در هنگام استفاده از پانسمان کامفیل برای پوشاندن زخم بستر بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • شستشوی کامل زخم در زمان تعویض پانسمان
  • محکم کردن چسب اطراف پانسمان قبل از استحمام
  • دقت به تغییر رنگ پانسمان برای شستشو و تعویض مجدد آن
  • توجه به عدم استفاده از چسب کامفیل بر روی ماهیچه‌ها یا استخوان‌ بیرون زده از داخل زخم

قیمت چسب زخم بستر کامفیل

همانطور که گفتیم چسب زخم بستر کامفیل در شکل‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شود، بنابراین قیمت‌های آن‌ها نیز با هم متفاوت خواهد بود. عامل دیگری که در قیمت چسب بستر تاثیرگذار است، شرکت تولید کننده این محصول می‌باشد. ولی به طور کلی می‌توان گفت که با توجه به نوع پانسمان و شرکت تولیدی آن، قیمت پانسمان کامفیل بین 250 هزارتومان تا 3 میلیون تومان می‌باشد.

نکته‌ای که باید در مورد قیمت این محصول در نظر داشته باشید این است که در بسیاری از موارد، استفاده از این روش درمانی نیاز به استفاده از روش‌های درمانی پیشرفته‌تر را از بین می‌برد. بنابراین استفاده از این پانسمان میزان قابل توجهی از هزینه‌های مربوط به درمان زخم بستر را کاهش می‌دهد.


سوالات متداول

  • هر چند وقت یک بار باید زخم بستر را شستشو دهیم؟

در هر بار تعویض پانسمان باید پیش از چسباندن کامفیل، زخم را با سروم شستشو کاملا شستشو داد.

  • آیا استفاده از بتادین برای زخم بستر مفید است؟

خیر، استفاده از بتادین بر روی زخم بستر باعث آسیب دیدن بافت جدید پوست می‌شود.

  • چگونه زخم بستر را پانسمان کنیم؟

ابتدا زخم را با سروم شستشو به طور کامل شستشو دهید و سپس با دقت بر هم‌پوشانی زخم با سطح داخلی کامفیل، چسب دور زخم را بچسبانید.



Source link