آیا کشمش برای دیابت ضرر دارد؟


این سوالی است که افراد دیابتی یا اطرافیان آنها همیشه به دنبال پاسخ آن هستند. کشمش یک همراهی‌کننده مفید برای چای است و به عنوان تنقلات مفید برای افراد دیابتی استفاده می‌شود. اما در مصرف کشمش باید دقت کنید و آن را به اندازه مصرف کنید. بنابراین ما در این مطلب به پاسخ این سوال می‌پردازیم و بارجیل را به عنوان فروشگاهی معتبر جهت خرید انواع کشمش معرفی می‌کنیم.

آیا دیابتی‌ها می‌توانند کشمش را جایگزین قند کنند؟

یکی از این باورهای غلط این است که افراد دیابتی باید غذاهای شیرین، از جمله میوه‌ها را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند. ولی افراد دیابتی می‌توانند مانند افراد سالم از کشمش یا انواع میوه‌ها استفاده کنند. در ضمن، برخی دیگر نیز بر این باورند که قند کشمش طبیعی است و بدون هیچ نگرانی می‌توانند آن را جایگزین قند کنند. اما هر دو گروه باید به فکر تعادل باشند، یعنی افراد می‌توانند کشمش را در حد مجاز خود مصرف کنند و از خوردن آن لذت ببرند.

تاثیر مصرف کشمش بر قند خون

برای بررسی تاثیر مصرف کشمش بر قند خون، باید با شاخص گلوکز یا شاخص قند آشنا باشید. این مقیاسی است که کربوهیدرات‌ها را با توجه به سرعتی که قند خون را افزایش می‌دهند، رتبه‌بندی می‌کند. برای افراد مبتلا به دیابت، خوردن غذاهای با شاخص گلیسمی پایین یا متوسط می‌تواند به کنترل قند خون آنها کمک کند. برخی از خشکبار مانند کشمش دارای رتبه متوسط هستند.

کشمش به دلیل داشتن قندهای طبیعی و فیبر محلول، توانایی تنظیم قند خون را دارد. قندهای طبیعی موجود در کشمش، به آرامی توسط بدن هضم می‌شوند و قند خون را به طور ملایم افزایش می‌دهند. همچنین فیبر محلول موجود در کشمش باعث کاهش جذب قند و بهبود کنترل قند خون می‌شود. البته باز هم فراموش نکنید که اعتدال مهمترین نکته برای افراد دارای دیابت است.

روش نگهداری کشمش در طولانی مدت

نگهداری کشمش نیاز به کمی دقت دارد. ابتدا باید کشمش را از فروشگاه اینترنتی خشکبار معتبر خریداری کنید و از کیفیت اولیه آن مطمئن باشید. سپس در منزل خود باید نکاتی را جهت نگهداری کشمش رعایت کنید. اگر کشمش به خود رطوبت جذب کند، کپک زده و خراب می‌شود. از طرفی، معمولا رطوبت از کشمش‌ها تبخیر می‌شود و خوردن آنها را سخت می‌کند. بنابراین کشمش را همیشه در یک شیشه دربسته و در یخچال نگهداری کنید. این کار باعث می‌شود کشمش برای مدت طولانی‌تری تازه بماند.

اگر قصد ندارید کشمش را در یخچال نگهداری کنید، مطمئن شوید که آن را در مکانی خنک و تاریک قرار می‌دهید. همچنین می‌توانید محصول را در داخل کیسه بگذارید تا در معرض هوا قرار نگیرد. بهتر است کشمش را به مقدار کم بخرید و مطمئن شوید که همیشه تازه است. چون هرچه تازه‌تر باشد، ماندگاری بهتری خواهد داشت. اگر کشمش‌ها خشک شدند، قبل از استفاده آنها را در مقدار کمی آب داغ بریزید. در آخر مشکلی که معمولا هنگام نگهداری کشمش در دمای اتاق مشاهده می‌شود، حشرات است. اگر چنین مشکلی وجود دارد، کشمش را دور بریزید و کشمش جدید بخرید.

انواع کشمشانواع کشمش

جدول ارزش غذایی و مقدار کالری کشمش

انواع کشمش می‌توانند ارزش غذایی متفاوتی داشته باشند، زیرا با استفاده از انگورهای مختلفی درست می‌شوند. اما به طور کلی، 14 گرم کشمش دارای ارزش غذایی زیر است:

  •       کالری: 42
  •       چربی: 0 گرم
  •       سدیم: 3.6 میلی گرم
  •       کربوهیدرات: 11 گرم
  •       فیبر: 0.6 گرم
  •       شکر: 9.1 گرم
  •       پروتئین: 0.5 گرم

چند نوع کشمش در ایران وجود دارد؟

رایج‌ترین کشمش‌های موجود در ایران عبارت‌اند از:

  1. کشمش سیاه یا مویز

مویز یک نوع کشمش رایج است که معمولا توسط افراد زیادی استفاده می‌شود. رنگ سیاه این نوع کشمش به این دلیل است که محصول از خشک شدن انگور سیاه یا انگور شاهی درست می‌شود.

  1. کشمش تیزابی

این محصول از خشک کردن انگور سبز ترکی درست می‌شود. این نوع کشمش در مقایسه با سایر انواع کشمش رنگ روشن‌تری دارد و اندازه آن کوچک‌تر است.

  1. کشمش پلویی یا قرمز

به گفته برخی، خوشمزه‌ترین نوع کشمش که از انگور قرمز به دست می‌آید، کشمش قرمز یا پلویی است. در واقع، این نوع کشمش از خشک کردن انگور قرمز بدون دانه به دست می‌آید. این نوع کشمش از نظر اندازه نسبتا بزرگ و تیره رنگ است و بیشتر به کشمش سیاه شباهت دارد.

  1. کشمش سبز

کشمش سبز از خشک کردن دانه‌های انگور سبز به دست می‌آید. کشمش سبز ظاهری نازک و کشیده دارد و رنگ آن سبز تیره است. این نوع کشمش آبدار، لطیف و سرشار از مواد مغذی و فیبر است.

خرید خشکبار از بارجیل

بارجیل یک فروشگاه اینترنتی معتبر است که انواع آجیل و خشکبار را با بهترین قیمت و کیفیت عرضه می‌کند. تنوع کشمش و خشکبار در بارجیل مثال‌زدنی است و محصولات را با بسته‌بندی استاندارد برای شما ارسال می‌کند. جهت خرید کافیست وارد سایت بارجیل شوید، محصولات را سفارش دهید و آنها را درب منزل تحویل بگیرید. 



Source link