احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن چه علتی دارد؟


یکی از مواردی که اکثر افراد با آن مواجه می‌شوند، احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن است. این حس ممکن است بعد از سرو غذای سنگین هم برای فرد بروز داده شود که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. خوشبختانه این حس قابل کنترل است و می‌توان با رعایت نکاتی که در ادامه مطرح می‌شوند، در حد به سزایی آن را کنترل کرد.
با ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به طور دقیق دلایل را بررسی کنیم و سپس راهکارهای مناسب را پیش ببریم.

1. دهیدراته شدن بدن مهمترین دلیل احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن

در بدن احساس تشنگی با احساس گرسنگی گاهی اشتباه گرفته می‌شود. در صورتی که بعد از میل کردن غذا باز هم احساس گرسنگی می‌کنید، باید آب بیشتری را در کل روز بنوشید. حتی سعی کنید قبل از میل کردن غذا یک لیوان آب بنوشید. این روش علاوه بر کنترل اشتها، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش هم کمک شایانی می‌رساند.

احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن

در صورتی که قصد کاهش وزن دارید، بهتر است هنگام احساس گرسنگی مستقیم سراغ میل کردن غذای بیشتر نروید. بهتر است یک لیوان آب را جرعه جرعه بنوشید. طبق تحقیقات انجام شده نوشیدن آب کافی به پیشگیری از افزایش وزن ناشی از پرخوری کمک شایانی می‌رساند.

2. نوشیدنی گازدار انتخاب می‌کنید

نوشیدنی‌های گازدار مختلف طرفداران بسیاری دارند. در صورتی که همراه غذا نوشابه می‌نوشید، ممکن است احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن را تجربه کنید. نوشیدنی‌های شیرین به علت قندی که به همراه دارند، می‌توانند احساس سیری کاذب را برای فرد به همراه داشته باشند.
با کاهش احساس سیری شما را از میل کردن میزان کافی مواد غذایی دور نگه می‌دارند.

نوشیدنی‌های شیرین همراه با غذا باعث هوس غذایی بیشتر در هر فردی می‌شوند. فروکتوز موجود در نوشیدنی‌های شیرین ممکن است سبب پیشگیری از تولید لپتین (هورمون سیری) شود. برای پیشگیری از چنین مواردی بهتر است آب را جایگزین کنید زیرا بهترین نوشیدنی آب است. بدون اینکه به آب چیزی اضافه کنید، به میزان کافی روزانه از آن بنوشید.

3. میل کردن غذاهای کنسروی

امروزه به دلیل کم شدن زمان برای انجام امور روزانه، اکثر افراد رو به مصرف غذاهای کنسروی می‌آورند. اما پیش از هر چیزی باید در نظر داشته باشید که غذاهای کنسروی سرشار از ترکیبات شیمیایی نگهدارنده هستند و می‌توانند تاثیرات زیادی را داشته باشند.

این گروه از مواد غذایی سرشار از ترکیبات شیمیایی bisphenol-A هستند. از نظر محققان مصرف چنین ترکیباتی تا حدودی نگران کننده است. bisphenol-A می‌تواند سطح لیپتین در بدن را به طور غیرطبیعی افزایش دهد. به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود برای جلوگیری از احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن مواد غذایی کنسروی کمتر مصرف شوند.

4. کم بودن حجم سالاد و سبزیجات

مصرف میزان کافی سالاد و سبزیجات به دریافت فیبر بیشتر کمک می‌کند. فیبر در دستگاه گوارش حجم بیشتری می‌گیرد. در نتیجه احساس سیری را برای هر فردی به همراه دارد. از طرف دیگر سبزیجات سرشار از ویتامین‌های گروه B هستند و می‌توانند در مقابل مشکلاتی همچون موارد زیر از بدن محافظت کنند:
افسردگی
خستگی
افزایش وزن
ریزش مو
پیری زودرس پوست
و خیلی موارد دیگر را کمبود این گروه از ویتامین‌ها می‌تواند به همراه داشته باشد. افرادی که میزان کافی از سبزیجات متنوع را روزانه مصرف می‌کنند، کمتر با احساس گرسنگی مواجه می‌شوند. حتی در روند کاهش وزن هم موفق‌تر از سایر افراد پیش می‌روند.

5. ارزش غذایی کم و بی کیفیت

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن در برخی از افراد وجود داشته باشد، به کیفیت مواد غذایی و ارزش غذایی آن مربوط می‌شود. مواردی مانند غذاهای فست فود که چربی و کربوهیدرات بالایی را به بدن می‌رسانند، ارزش غذایی چندانی ندارند و دارای کالری فراوانی هستند. به همین دلیل بعد از میل کردن حجم زیادی از فست فودها، فرد ممکن است پس از مدت کمی دچار احساس گرسنگی شود.

از این رو معمولا توصیه می‌شود، مواد غذایی باکیفیت‌تری برای وعده‌های غذایی انتخاب شوند. مصرف مقدار کافی از منابع پروتئینی، فیبر، کربوهیدراتی و چربی به بهبود این وضعیت کمک می‌کند.

6. پروتئین کافی دریافت نمی‌کنید

احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن

منابع پروتئینی علاوه بر اینکه به تامین نیازهای بدن می‌پردازند، باعث احساس سیری بیشتر هم می‌شوند. این موضوع به دلیل دیرهضم بودن بافت پروتئینی است و می‌تواند در حد به سزایی از احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن جلوگیری کند.
تنوع در مصرف منابع پروتئینی مختلف، نکته بسیار حائز اهمیتی است. منابع گیاهی و حیوانی مختلف مانند گزینه‌های زیر را برای احساس سیری بیشتر در وعده‌های غذایی مصرف کنید:
قارچ
سویا
انواع لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر و…
انواع گوشت قرمز
انواع گوشت سفید
غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو
حبوبات مختلف
تخم مرغ

7. چای بعد از سرو غذا

وقتی یک وعده غذایی کربوهیدراتی میل شود، احساس سنگینی زیادی در فرد ایجاد می‌شود. خیلی از افراد برای رفع این حس رو به نوشیدن یک لیوان چای سیاه می‌آورند. این موضوع باعث کاهش سطح قند خون می‌شود و می‌تواند تا حدودی به کنترل احساس گرسنگی کمک کند. اما همیشه نباید از این روش استفاده کرد. زیرا باعث پایین آوردن جذب برخی از ترکیبات معدنی و ویتامینی مواد غذایی می‌شود.

8. کمبود خواب می‌تواند احساس گرسنگی را افزایش دهد

خواب کافی به تنظیم بودن هورمون‌های بدن می‌انجامد. هورمون گرلین، هورمون اشتها است که در صورت اختلال در سطح آن احساس گرسنگی بیشتری در فرد ایجاد خواهد شد. سعی کنید خواب کافی شبانه را داشته باشید تا بتوانید از چنین مواردی جلوگیری شود.

9. استرس را جدی بگیرید

استرس می‌تواند به عنوان منشاء خیلی از مشکلات بدنی معرفی شود. وقتی استرس و اضطراب در فرد افزایش می‌یابد، هورمون کورتیزول بیشتری در بدن ترشح می‌شود. این امر میل به شیرینیجات و غذاهای چرب را به شدت افزایش خواهد داد. در ادامه این موضوع خیلی از افراد برای کاهش استرس رو به میل کردن شیرینیجات می‌آورند بدون اینکه در نظر داشته باشند مصرف شیرینیجات روی کاهش استرس تاثیری ندارد و فقط باعث دریافت کالری بیشتر می‌شود.

نحوه کنترل

موارد بیان شده از مهمترین عواملی هستند که می‌توانند باعث احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن شوند. برای پیشگیری از این موضوع می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید:
نوشیدن آب کافی
مصرف فیبر و سبزیجات
پرهیز از حذف وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها
مصرف منابع پروتئینی طبق نیاز بدن
مدیریت استرس
خواب کافی
حذف مواد غذایی کنسروی و فست فود

این مطلب توسط تیم تحریریه، از منابع مختلف گردآوری شده و صرفا جهت آشنایی شما با موضوع مورد بحث تنظیم شده است. هیچگونه تاکید یا رد در مورد این مطلب را تضمین نمی‌کنیم.



Source link