از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم ؟ با چه غذاهایی شروع کنیم؟ – رژیم غذایی، رژیم لاغری


یکی از سوال‌های نومادران درباره زمان مناسب شروع غذای کمکی است. بهترین جواب برای سوال« از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم» چیست؟ زود شروع کردن غذای کمکی نوزاد عوارض آسیب‌زننده زیادی دارد. از طرفی دیر شروع کردن غذای کمکی نوزاد هم باعث اختلال در رشد کودک می‌شود. در این مقاله تلاش کردیم پاسخ‌های معتبرترین مراجع بین‌المللی درباره شروع غذای کمکی در نوزادان را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین سن شروع غذای کمکی نوزاد

آکادمی اطفال آمریکا می‌گوید نوزادان در شش ماه اول زندگی باید فقط شیر مادر یا شیرخشک بخورند و بهتر است دادن غذای کمکی نوزاد را زودتر از ۶ ماهگی آغاز نکنید. همچنین سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که نوزادان از سن ۶ ماهگی علاوه بر شیر مادر، غذاهای کمکی دریافت کنند. انجمن اروپایی گوارش، کبد و تغذیه کودکان توصیه می‌کند که تغذیه کمکی نوزاد زودتر از هفته ۱۷ تولد آغاز نشود. به‌طور کلی توافق کاملی وجود دارد که تا پایان ۴ ماهگی به هیچ عنوان نباید غذای کمکی را شروع کنیم.

 برای مدیریت موفقیت آمیز تغذیه کمکی، مراقبین کودک با توجه به مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت و مهارت بلعیدن نوزاد و با نظر پزشک متخصص کودک غذای کمکی را آغاز کنند.

در ادامه مقاله « از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم » با ما همراه باشید تا درباره عوارض زمان نامناسب شروع غذای کمکی برایتان بگوییم.

عوارض شروع زودهنگام غذای کمکی نوزاد

شروع خیلی زود تغذیه کمکی ممکن است عوارض زیادی داشته باشد. عوارضی مثل:

  • افزایش خطر مشکلات تنفسی و آلرژی در نوزادان
  • کاهش تولید شیر مادر
  • کاهش جذب آهن از شیر مادر
  • افزایش احتمال کاهش وزن و کمبود وزن در کودکان

نشانه‌های آماده بودن کودک برای شروع غذای کمکی

نشانه های آماده بودن کودک برای شروع غذای کمکی

برای پاسخ به این سوال که از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم، لازم است نشانه‌هایی که شروع غذای کمکی برای کودک را تایید می‌کنند. بررسی کنیم.

  • نوزادان قبل از اینکه با غذاهای کمکی آشنا شود، می‌تواند به تنهایی با کنترل سر، کامل بنشینند.
  • کودک به غذا علاقه نشان می‌دهد، مانند نگاه کردن به غذای بشقاب و دست دراز کردن سمت غذا یا باز کردن دهانش هنگامی که به او غذا می‌دهید.
  • کودک ممکن است به جای مکیدن در هنگام تغذیه شروع به گاز گرفتن کنند، که نشان می دهد آنها برای خوردن غذای جامد آماده هستند.

با چه غذایی غذا دادن به نوزاد را شروع کنیم؟

همانقدر که مهم است بدانیم از چند ماهگی به نوزاد غذا دهیم، کیفیت غذای کمکی و دفعات دادن آن با توجه به سن نوزاد بسیار مهم است. غذای کمکی نوزاد را  باید در حجم کم و با مواد غذایی تازه درست کنیم. لوازمی که به طور تخصصی برای پخت غذای نوزاد تولید شده‌اند، مثل غذاساز و بخارپز کودک هم ارزش مواد غذایی را حفظ می‌کنند و هم سرعت عمل را بالا ‌می‌برند. البته که خرید برند با کیفیت و اصل از فروشگاه معتبر مهم است و گرنه کار شما چند برابر می‌شود!

غذای کمکی نوزاد را با مواد زیر شروع کنید:

  • هضم غلات نوزاد غنی شده با آهن آسان و انتخاب خوبی است.
  • سبزیجات و میوه‌های پوره، له شده و بخارپز که منبع عالی برای مواد معدنی و قیبر هستند.
  • گوشت و سایر غذاهای غنی از پروتئین که می‌توان آن را نیز پوره، له کرد.
  • بهتر است اگر سوپ برای کودک می‌پزید ابتدا با دو یا سه ماده اولیه باشد تا ترکیبات آلرژی‌زا را به راحتی تشخیص دهید.
  • به مرور و هر هفته مواد غذایی جدید را به غذاهای کودک اضافه کنید تا سوپ غنی تر از مواد مختلف باشد.

نکات مهمی که در شروع غذای کمکی نوزاد  باید بدانید

اینکه از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم تنها یک پاسخ فیزیولوژیک به درخواست گشنگی کودک نیست. با شروع غذای کمکی برای نوزاد مرحله جدیدی از زندگی کودک که آغاز استقلال روانی است شروع می‌شود. پس نکات زیر را در ابتدای راه در نظر بگیرید:

  • خرید صندلی غذای کودک که ایمنی کودک در آن رعایت شود و کودک مستقل بتواند غذا را میل کند یک پیشنهاد کاربردی برای عادت کردن بچه به نشستن هنگام غذاخوردن است.
  • نوزادان ۶ ماهه در طول روز باید ۳ بار و از سن ۹ ماهگی ۴ بار غذای کمکی بخورند. استفاده از لوازم غذاخوری که طراحی آ ن ارگونومیک ومتناسب با دستان ظریف دلبند شماست کودک را به غذاخوردن تشویق می‌کند. این نکته را دست کم نگیرید!
  • حالا که می‌دانیم از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم، خوب است راه‌های ایمن غذا دادن را انتخاب کنیم. استفاده از انباره و توری‌های میوه خوری و سرلاک خوری با سری متناسب با سن کودک راه‌هایی برای غذادادن ایمن به کودک است.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا کاربردی‌ترین پاسخ را برای سوال « از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم» پیدا کنیم. همچنین فهمیدیم که شروع غذای کمکی صرفا یک ‍پاسخ فیزیکی به نیاز رشدی کودک نیست بلکه یک مرحله تازه برای رشد استقلال کودک است. در این مسیر پخت غذای تازه و با کیفیت و متنوع در زمان مناسب اهمیت زیادی دارد. محصولاتی که امروزه طراحی ارگونومیک و با کیفیتی دارند می‌توانند پروسه پخت چندبار غذا در روز را برای شما راحت و شیرین کنند.

خرید صندلی غذای کودک و دیگر محصولات مرتبط با تغذیه نوزاد از فروشگاهی که اصالت کالا را تضمین می‌کند بسیار اهمیت دارد. فروشگاه سیسمونی کودکو (Koodakoo.com) نمایندگی برندهای معتبر محصولات تخصصی نوزاد را داراست. شما می‌توانید با کارشناسان فروش کودکو تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برای خرید انواع لوازم تخصصی غذای نوزاد برخوردار شوید و با خیال راحت کاربردی‌ترین انتخاب را برای دلبند خود داشته باشید.



Source link