انواع کلم کیل و خواص شگفت انگیز آن + نحوه مصرف – رژیم غذایی، رژیم لاغری


کلم کیل
کلم کیل

کلم کیل اگر چه جزو خانواده کلم‌ها است اما ظاهری شبیه اسفناج دارد. برخی ممکن است با دیدن آن تصور کنند که با سبزیجاتی از خانواده اسفناج روبه‌رو هستند. این کلم برگ‌های سبز تا بنفشی دارد و ممکن است تند یا شیرین باشد. انواع مختلفی از این ماده غذایی وجود دارد که شکل و طعم آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

با این کلم را از آنجایی که این خوراکی سبز کم کالری، دارای مواد مغذی فراوانی است تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی این کلم که برخی به آن کلم کالی هم می‌گویند بپردازیم. با این خوراکی می‌توانید انواع سالاد را تهیه کنید. در انتهای این مقاله طرز درست کردن یک نوع سالاد با کیل را توضیح داده‌ایم.

کلم کیل چگونه سبزیجاتی است؟

کلم کیل (Kale) جزو خانواده کلم‌ها است که برگ‌هایی به رنگ سبز تیر دارد. این کلم را می‌توانید به‌صورت خام یا پخته مصرف کنید. اگر چه مصرف آن در سالاد و به شکل خام متداول‌تر است. بهترین زمان برداشت این محصول فصل زمستان است اما تقریبا در تمام فصول می‌توان آن را پیدا کرد.

انواع کلم Kale

کیل انواع مختلفی دارد. هر یک از انواع آن رنگ، ظاهر و طعم متفاوتی دارند. تعدادی از پراستفاده‌ترین کلم های کلم عبارت هستند از:

  • کیل فرفری (Curly Kale): معروف‌ترین کلم کالی به کیل فرفری معروف است. این کلم طعم تند و فلفلی دارد و برگ‌های سبز روشن آن، ضخیم و موج‌دار هستند.
  • کیل لاچیناتو یا دایناسوری (Lacinato): این کلم دارای برگ‌هایی بلند، باریک و سبز است. ظاهر برگ‌ها مانند پوست دایناسور حالت چروکیده است.
  • کیل بنفش: برگ‌های آن دارای طیف رنگی قرمز تیره تا بنفش است. برگ‌ها حالتی ژولیده و درهم دارند.
  • کیل روسی: کیل روسی یک طعم فلفلی و شیرین دارد. برگ‌های آن می‌توانند سبز، بنفش یا قرمز باشند.
کلم کیل بنفش
کلم کیل بنفش

مواد مغذی کیل

جالب است بدانید که یک فنجان از این کلم تنها 7.2 کالری دارد. مصرف حدود 1.5 تا 2 فنجان در هفته از این کلم می‌تواند بسیار مفید باشد. کلم کیل دارای مقادیر زیادی از ویتامین های C ،K ،B6 و A است. علاوه بر آن مواد مغذی زیر را نیز در خود دارد:

  • پتاسیم
  • منگنز
  • فیبر
  • اسید فولیک
  • اسید چرب امگا 3

خواص کلم کیل برای سلامتی

با توجه به مواد مغذی موجود در این کلم، به صورت‌های مختلفی برای سلامتی فایده دارد. کیل برای سیستم ایمنی بدن و قلب و عروق بسیار مفید است. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین فواید کیل را بررسی می‌کنیم:

کمک به ثابت نگه داشتن وزن بدن

کیل نیز مانند سایر سبزیجات دارای برگ سبز تیره، کالری کمی دارد. فیبر موجود در آن به شما احساس سیری می‌دهد. بنابراین با قرار دادن این کلم در رژیم غذایی خود می‌توانید به کاهش وزن برسید.

بهبود سلامت قلب

کلم کیل جزو سبزیجات چلیپایی است. تحقیقاتی که در مورد این سبزیجات انجام شده است، نشان می‌دهد این دسته از مواد غذایی بالاترین تاثیر مثبت را برای قلب و عروق دارند. از طرفی این خوراکی سرشار از پتاسیم است که به بهبود عملکرد قلب کمک زیادی می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

کلم کالی دارای ترکیبی به نام گلوکوزینولات است. این ماده که در بیشتر سبریجات چلیپایی موجود است، خواص ضد سرطانی دارد. طبق گفته محققان این ماده در مهار و پیشگیری از ابتلا به سرطان، می‌تواند تاثیرگذار باشد. به‌طور کلی این ماده غذایی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارد و یک ضدالتهاب قوی به شمار می‌رود.

نقش کلم کیل در تقویت بینایی

آنتی اکسیدان لوتئین که در این کلم موجود است، به تقویت بینایی کمک می‌کند. اضافه کردن این سبزی به رژیم غذایی می‌تواند احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولای را کاهش دهد. علاوه بر آن از آب مروارید نیز جلوگیری می‌کند.

ترمیم سلول‌ ها

همان‌طور که گفتیم این کلم غنی از ویتامین C است. به‌طوری که اگر در روز یک فنجان از آن را مصرف کنید، بیشتر از 20 درصد نیاز روزانه شما به این ویتامین برطرف خواهد شد. ویتامین C به ترمیم سلول‌های آسیب دیده به ویژه سلول‌های پوست کمک می‌کند. این ماده علاوه بر کند کردن روند پیری، در تقویت سیستم ایمنی موثر است.

کلم کیل فرفری
کلم کیل فرفری

افزایش سلامت استخوان ها

ویتامین K موجود در کلم کیل به سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از شکستگی آن‌ها کمک می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند پوکی استخوان را به دنبال داشته باشد. این ماده در پیشگیری از لخته شدن خون نیز تاثیرگذار است.

سم زادیی قوی

زمانی که کلم کالی را می‌خورید هم مواد مغذی را به بدن خود می‌رسانید و هم سموم بدن‌تان را دفع می‌کند. این خوراکی سبز به عنوان یک سم زدای قوی عمل می‌کند.

نحوه مصرف کلم کیل

برای استفاده از این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی روش‌های مختلفی وجود دارد. اینکه کدام یک از انواع کیل را تهیه کرده‌اید مهم است. چرا که مثلا کیل فرفری اگر به صورت خام مصرف شود ممکن است طعم آن به تلخی بزند.

کیل قرمز و بنفش معمولا به‌صورت خام خورده می‌شود و در صورت پخته شدن طعم شیرینی پیدا می‌کند. در ادامه طرز تهیه سالاد کیل را توضیح می‌دهیم.

سالاد کلم کیل با کنسرو نخود

برای درست کردن این سالاد خوشمزه و سبز رنگ، به مواد غذایی زیر احتیاج دارید:

  • کلم کالی یا کیل
  • کنسرو نخود
  • پنیر پارمسان
  • روغن زیتون
  • سیر
  • آب‌لیموی تازه
  • نمک و فلفل سیاه

در ابتدا باید دمای فر را روی 220 درجه قرار دهید و اجازه دهید گرم شود. نخودهای کنسرو را نیز آبکشی کنید. سپس کف فر یک فویل قرار دهید. نمک، فلفل سیاه، آب‌لیمو و روغن زیتون را به میزان لازم به نخودها اضافه کنید و آن را فویل در کف سینی فر قرار دهید. 10 دقیقه زمان بدهید تا نخودها به‌خوبی برشته شوند.

در این حین به سراغ کلم بروید. نمک، فلفل، سیر و آب‌لیمو به تکه‌های کلم اضافه کنید و هم بزنید. بعد از آن پنیر پارمزان را روی این مخلوط، رنده کنید. در آخر نیز کلم و نخودها را با هم ترکیب و نوش جان کنید.

کلام آخر

کلم کیل یکی از سبزیجات خانواده کلم است که ظاهر متفاوتی با دیگر کلم‌ها دارد. این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌هایی مانند C و K است و فیبر فراوانی دارد. از خواص این کلم می‌توانیم به تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان و رفع گرسنگی اشاره کنیم.



Source link