اکبر جوجه چقدر کالری دارد؟


اکبر جوجه یکی از غذاهای لذیذ و خوش‌آوازه شمالی است که عطروطعم بی‌نظیری دارد. سروکله این غذای خوشمزه نخستین‌بار در یکی از غذاخوری‌های شهرستان گلوگاه پیدا شد که توسط علی‌اکبر کلبادی و همسر خوش‌ذوق و هنرمندش اداره می‌شد.

اکبر جوجه که حتی نام آن وسوسه‌کننده است، ترکیبی جادویی از جوجه‌کبابی با پختی ویژه، برنج اصیل ایرانی و چاشنی رب انار است. این غذای معروف ایرانی کالری بالایی دارد و یک پرس آن کاملاً شما را سیر می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید میزان کالری اکبر جوجه چقدر است، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اکبر جوجه چقدر کالری دارد؟اکبر جوجه چقدر کالری دارد؟

کالری اکبر جوجه

ازآنجاکه اکبر جوجه در روغن و کره فراوان سرخ می‌شود کالری نسبتاً بالایی نیز دارد. 100 گرم از این غذا بدون برنج حدود 260 کالری دارد که بخش زیادی از آن را پروتئین و چربی تشکیل می‌دهد. همچنین یک وعده کامل اکبر جوجه شامل ران، سینه و کتف و بال با حدود 100 گرم برنج چیزی حدود 800 تا 950 کالری دارد.

اگر عاشق طعم اکبر جوجه هستید؛ اما چربی زیاد آن برای‌تان مضر است، خبر خوبی برای‌تان داریم. شما می‌توانید این غذای لذیذ را در خانه و به‌شکل رژیمی تهیه کنید تا کالری کمتری داشته باشد و آسیبی به بدن‌تان وارد نکند.

برای این کار شما می‌توانید به‌جای سرخ‌کردن جوجه در روغن و کره، آن را در فر بپزید. اگرچه طعم این غذا به‌پای اکبر جوجه‌های کلاسیک نمی‌رسد، اما سلامت و کیفیتی که انتظار دارید را برای شما به ارمغان می‌آورد. با این شیوه طبخ، کالری اکبر جوجه به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و حسرت خوردن این غذای ایرانی در دلتان نمی‌ماند.

تاریخچه اکبر جوجهتاریخچه اکبر جوجه

نگاه مختصری به تاریخچه اکبر جوجه

اکبر جوجه در واقع نام مجموعه رستوران‌های زنجیره‌ای در سراسر ایران است که ماجرای آن در سال 1330 در شهرستان گلوگاه آغاز شد. البته تولد اولیه این ایده به کمی قبل‌تر برمی‌گردد که رستورانی در کار نبود و حاج علی اکبر کلبادی و همسر گرامی او در یک قهوه‌خانه بین راهی فعالیت می‌کردند.

علی اکبر کلبادی به‌همراه صنمبر عظیمی در سال 1323 تصمیم به اجاره یک قهوه‌خانه گرفتند و ابتدا در آن صبحانه محلی که شامل تخم‌مرغ محلی، املت، پنیر، کره گوسفندی و نان محلی می‌شد را به مهمانان عرضه می‌کردند. این قهوه‌خانه موقعیت مکانی خوبی داشت و معمولاً مسافرانی که به مشهد می‌رفتند برای استراحت و غذاخوردن در آن توقف می‌کردند.

پس از مدتی این زوج جوان که هر دو دست‌پخت خوبی داشتند و از آشپزی سر در می‌آوردند، تصمیم به طبخ جوجه محلی و برنج می‌گیرند. طعم استثنایی این غذا در کنار قیمت منصفانه آن دست‌به‌دست هم داد تا این چلو جوجه بر سر زبان‌ها بیفتد و مورد استقبال قرار بگیرد.

کیفیت عالی، استفاده از مواد اولیه درجه یک، عطر بی‌نظیر کره و رب انار محلی به‌همراه عشق فراوان حاج اکبر به مشتریان سبب شد که این غذا لقب اکبر جوجه را از آن خود کند و روزبه‌روز به هواداران آن اضافه شود. کم‌کم و با گذشت زمان مشتریان اکبر جوجه بیشتر و بیشتر شد، تا جایی که حاج اکبر تصمیم گرفت با همکاری برادران خود شعب مختلف اکبر جوجه را در شهرهای دیگر راه‌اندازی کند.

البته این تمام ماجرا نیست و اکبر جوجه نیز مانند هر کسب‌وکار معروف دیگری، داستان‌های پرفرازونشیب زیادی را از سر گذرانده تا به اینجا برسد. به‌هرحال هرچه که بود سبب شد این برند ایرانی معروف شکل بگیرد و اکنون که حدود 80 سال از آن روزها می‌گذرد، همچنان طرف‌داران بی‌شماری داشته باشد.

طرز تهیه اکبر جوجه

روش‌های مختلفی برای طبخ اکبر جوجه وجود دارد. برای پخت این غذا معمولاً از مرغ‌های جوان و جوجه‌های کم‌وزن استفاده می‌شود تا بافت نرم و لطیف غذا حفظ شود. برای تهیه اکبر جوجه ابتدا مرغ را از وسط به دونیم تکه می‌کنند و بخش‌های اضافی آن را خارج می‌کنند.

سپس تکه‌های مرغ را به‌همراه نمک و سبزیجات برای مدت کوتاهی در آب می‌جوشانند تا بوی زهم‌شان از بین برود. پس از برداشتن کف روی آب، مقداری زردچوبه به آب اضافه می‌کنند و پس از حداقل یک ربع جوجه‌ها را از آب خارج می‌کنند.

پس از این‌که آب مرغ خارج شد و قبل از سردشدن مغز آن‌ها، جوجه‌ها در روغن زیاد سرخ می‌شوند. پس از سرخ‌شدن مرغ‌ها، شما می‌توانید آن‌ها را از روغن خارج کرده و در کره تفت دهید یا کره محلی را به قابلمه اضافه کنید. کره علاوه‌بر این‌که عطر خوبی به غذا می‌دهد، به سرخ و طلایی شدن رنگ جوجه‌ها نیز کمک می‌کند.

پس از این‌که جوجه‌ها کاملاً سرخ و نرم شدند، آن‌ها را در توری قرار می‌دهند تا روغن اضافی‌شان خارج شود. حال اکبر جوجه‌ها آماده است تا در کنار برنج خوش‌عطر و زعفرانی و رب انار سرو شود.

شعب اصلی اکبر جوجهشعب اصلی اکبر جوجه

چگونه شعبه اصلی اکبر جوجه را تشخیص بدهیم؟

اگر می‌خواهید طعم اصیل اکبر جوجه را امتحان کنید و از کیفیت آن حسابی لذت ببرید، حتماً به شعبه‌های اصلی این برند مراجعه کنید. اما ممکن است این سؤال برایتان ایجاد شود که چگونه باید برند اصلی را تشخیص دهید؟ نگران نباشید، زیرا در این بخش دو نکته عالی برای شناسایی شعبه‌های اصلی اکبر جوجه ارائه خواهیم داد.

1- علامت اختصاری H∙A∙J ثبت‌شده بر سر در رستوران‌های اکبر جوجه؛

2- لوگوی معروف جوجه طلایی در کنار دو شاخه هشت‌برگ در دو طرف آن.

سخن پایانی

در این نوشته به سراغ غذای خوش‌رنگ و خوش‌طعم اکبر جوجه رفته‌ایم و این غذای اصیل ایرانی را به شما معرفی کرده‌ایم. کالری اکبر جوجه به‌دلیل طبخ آن در روغن و کره زیاد است و 100 گرم از آن در کنار 100 گرم برنج حدود 500 کالری دارد.

نظر شما درباره این غذای لذیذ چیست؟ آیا تابه‌حال طعم بی‌نظیر آن را در شعبه‌های اصلی اکبر جوجه امتحان کرده‌اید؟ راستی اگر تصمیم گرفتید این غذا را در رستوران‌های اکبر جوجه میل کنید، فراموش نکنید به علامت H∙A∙J، لوگوی جوجه زردرنگ و تصویر حاج علی اکبر کلبادی توجه کنید تا از کیفیت غذا کاملاً خیالتان راحت باشد.



Source link