اگر شما هم ترس از پیر شدن دارید، این 10 توصیه را جدی بگیرید


ترس از پیر شدن

ترس از پیر شدن به طور کم و بیش در همه افراد وجود دارد. خیلی از افراد نگران افزایش سن خود هستند و در پی آن احساسات آزاردهنده و ناراحتی بالایی را ممکن است تجربه کنند. به همین دلیل تلاش می‌کنند تا راهکارهایی را برای حفظ نیروی جوانی انجام دهند یا حتی بزرگ‌ترین آرزوی آنها حفظ جوانی است.
باید در نظر داشته باشید که بالا رفتن سن و پیر شدن فرایندی کاملا طبیعی است که نمی‌توان به طور کامل جلوی آن را گرفت.
این نوع ترس را تحت عنوان گراسکوفوبیا (Gerascophobia) می‌شناسند که می‌تواند آسیب‌های روحی و حتی جسمی متعددی را برای افراد مختلف به همراه داشته باشد. این ترس در موارد شدید، کاملا غیرطبیعی است و به طور مداوم زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتی اضطراب شدیدی را برای فرد به همراه دارد که بهتر است برای مدیریت چنین وضعیتی به راهکارهای موثر و سالم توجه کرد. در این مقاله از مجله کوئیک فیت قرار است تمام نکات مهم در رابطه با این نوع ترس را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با ترس از پیر شدن

نشانه‌هایی که می‌گویند ترس از پیر شدن دارید

گراسکوفوبیا با اضطراب دائمی همراه است. به عنوان یک اختلال می‌تواند علائم جسمی زیر را به همراه داشته باشد:

  • لرز
  • بدن درد
  • عصبانیت
  • تپش قلب
  • تعریق شدید
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات تنفسی و تنگی نفس

علاوه بر علائم جسمی که گراسوفوبیا به همراه دارد، علائم روحی آن را هم باید در خود بررسی کرد و تشخیص داد:

  • مصرف بیش از اندازه محصولات درمانی ضدپیری
  • پرهیز از فعالیت‌هایی که می‌تواند ترس از پیری را در فرد تشدید کند
  • پرهیز از فعالیت‌هایی که می‌تواند باعث فرسایش بدن و زمینه ساز پیری شوند

چه عواملی باعث ترس از پیر شدن می‌شوند؟

ترس از پیر شدن

مهمترین عواملی که می‌توانند زمینه ترس از پیر شدن را به همراه داشته باشند شامل موارد زیر می‌شود:

1. رسانه‌ها و پیام‌های منفی که در مورد بالا رفتن سن می‌دهند

رسانه‌ها تاثیر به سزایی در حس هر فرد نسبت به خود دارند. جامعه مدرن هم استقبال بالایی از رسانه‌های اجتماعی دارد. پیام‌هایی که رسانه‌ها در رابطه با پیری به همراه دارند معمولا حس ناامنی و باورهای منفی را ممکن است ایجاد کند.

2. تبعیض‌هایی که در محل کار دیده می‌شود

نگرش‌هایی که در محل کار دیده می‌شود، معمولا به نفع سالمندان نیست. اما قوانینی در رابطه با تبعیض بین سنین مختلف وجود ندارد.

3. فشاری که از سمت صنعت زیبایی ضد پیری وارد می‌شود

شرکت‌هایی که در زمینه صنعت زیبایی مشغول هستند، معمولا تبلیغات منفی در رابطه با پیری ارائه می‌دهند. استفاده از محصولات مختلف برای جلوگیری از پیر شدن و تبلیغات مختلف در مورد آنها، به گونه‌ای فرایند بالا رفتن سن را معرفی می‌کند که اکثر افراد را نسبت به پیری با ترس مواجه می‌کند.

4. زمانی که به تولد و سالگرد فوت توجه می‌شود

روزهایی مانند تولد و فوت دیگران می‌تواند حس ترس از پیر شدن را ایجاد و یا تشدید کند. زیرا برای هر فردی یادآور فرایند پیر شدن و مرگ خواهد شد.

5. تجربیاتی که فرد در مورد سالمندان دارد

دیدن افرادی که با موقعیت‌های سخت سالمندی مواجه هستند، به راحتی احساس ترس را در هر فردی می‌تواند ایجاد کند. قطع ارتباط با سالمندان هم می‌تواند باعث تشدید پیام‌های منفی رسانه‌ها و جامعه نسبت به سالمندی می‌شود.

تاثیر ترس از پیری روی سلامت جسم و روح چیست؟

ترس از پیر شدن تاثیرات منفی زیادی را می‌تواند روی هر فردی به همراه داشته باشد:

  • خطر افسردگی
  • نارضایتی از بدن
  • کاهش اعتماد به نفس
  • خطر ایجاد ترس شدید
  • فراهم شدن زمینه انزوا و انزواطلبی
  • افت سلامت جسمانی و حتی کاهش عمر
  • درمان‌های تهاجمی و سخت برای حفظ زیبایی
  • ایجاد تصور ذهنی منفی در مورد جسم و حتی روح

بر ترس از پیر شدن غلبه کنید

ترس از پیر شدن

نمی‌توانیم جلوی فرایند پیری و بالا رفتن سن را بگیریم. ولی با حفظ سلامت خود می‌توانیم به مدیریت این حس تا حدودی کمک کنیم. در ادامه به راهکارهایی که برای غلبه بر ترس از پیری وجود دارند اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

1. بالا رفتن سن را با آغوش باز بپذیرید

فرایندهای طبیعی مانند بالا رفتن سن را به عنوان هدایا و موهبت‌های طبیعت بپذیرید زیرا همه افراد از این موهبت رسیدن به دوران پیری برخوردار نمی‌شوند و زودتر به مرگ نزدیک می‌شوند و زمان لذت بردن از پیری را نخواهند داشت.

2. برای کاردانی خود جشن بیرید

با بالا رفتن سن، تجربیات و کاردانی اکثر افراد بیشتر می‌شود. یادگیری‌های هر فرد سالی پس از سال دیگر بیشتر می‌شود. هر سال تجربیات و دانش‌های خود را هنگام تولد جشن بگیرید.

3. برای تجربیات خود ارزش قائل شوید

دانش خود را نسبت به 10 سال گذشته بسنجید. تجربه‌ی زیستی شما نسبت به 10 سال گذشته بیشتر و ارزشمندتر شده است. می‌توانید تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهید و حتی از آنها سود ببرید. حتی آماده کردن یک وبلاگ هم به شما کمک می‌کند تا تجربیات خود را بیشتر ببینید.

4. برای مقابله با ترس از پیر شدن به سلامت خود اهمیت دهید

ورزش کنید و رژیم غذایی متعادل پیش ببرید. در کل باید سلامت خود را در اولویت قرار دهید. در صورتی که به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشتید، آن را اولویت قرار دهید. هرکاری که به سلامت بیشتر شما کمک می‌کند باید در اولویت قرار گیرد.

5. حمایت اجتماعی جذب کنید

با افراد هم سن و سال خود که از بدن خود راضی هستند ارتباط برقرار کنید. این روش می‌تواند احساس بهتری را نسبت به تغییرات بدنی شما به همراه داشته باشد.

6. روی توانایی‌های بدن خود تمرکز کنید

بدن و ذهن شما توانایی‌های بالایی دارد. به آنها آگاه باشید و لیستی از آنها را یادداشت کنید. ویژگی‌های خوب خود را در آغوش بگیرید و آنها را تقویت کنید.

7. به ارزش‌های خود فکر کنید

از فعالیت‌های روزانه خود و ارزش‌های واقعی که در محل کار، جامعه و خانواده انجام می‌دهید، لیستی تهیه کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا هدف وجودی خود را بهتر بشناسید.

8. تجربیات خود را بالا ببرید

روی توسعه خود تمرکز کنید. به یاد گرفتن فعالیت‌های جدید مشغول شوید. حتی سرگرمی‌های جدید داشته باشید. این روش به شما کمک می‌کند زندگی شاداب‌تر و هیجان‌انگیزتری داشته باشید تا حس بهتری داشته باشید.

9. به فعالیت‌های داوطلبانه مشغول شوید

به طور داوطلبانه به کمک جامعه یا محل کار و خانواده بپردازید. کمک به دیگران باعث می‌شود تا بتوانید با پیری و بی فایده بودن مقابله کنید.

10. از الگوها استفاده کنید

مطمئنا افرادی وجود دارند که از پیری استقبال می‌کنند. در جوامع مختلف، شبکه‌های اجتماعی و محل کار در پی افرادی باشید که از پیری استقبال می‌کنند. در مورد ویژگی‌های آنها تحقیق کنید. دوستانی داشته باشید که نسبت به پیر شدن نگرش سالمی دارند.

مقالات پیشنهادی مرتبط با ترس از پیر شدن

در آخر

ترس از پیر شدن در خیلی از افراد وجود دارد و شدت آن از خفیف تا شدید می‌تواند متفاوت باشد. اگر ترش از پیری در شما غیرطبیعی و غیرقابل کنترل شده است، بهتر است در پی کمک حرفه‌ای از متخصصین و مشاورین باشید.



Source link