این 7 مورد شما را کم حافظه می کنند


کم حافظه

کم حافظه شدن یا فراموش کردن گاه و بی‌گاه می‌تواند خیلی از افراد را نگران کند. البته طبیعی است که روزانه یک یا دو بار برخی از امور سطحی را فراموش کنیم. اما وقتی فراموش کردن بیش از آنچه باید اتفاق بیفتد، ممکن است ترس از آلزایمر یا زوال عقل را در هر فردی به همراه داشته باشد. یک سری دلایل برای کم حافظه شدن وجود دارند که به طور کامل قابل درمان هستند.
با برطرف کردن آنها می‌توانیم به بهترین شکل حافظه خود را تقویت کنیم. در ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با کم حافظه شدن

1. کمبود خواب باعث کم حافظه شدن شما می‌شود

کمبود خواب شاید به عنوان مهمترین علت فراموشی نباشد ولی نباید آن را نادیده گرفت. مغز برای اینکه بتواند به طور متعادل فعالیت‌های ضروری خود را انجام دهد باید زمان‌هایی را به استراحت بپردازد. خواب کم و بی‌کیفیت می‌تواند تغییرات خلقی و اضطراب را به همراه داشته باشد. به مرور زمینه بروز مشکلات مربوط به حافظه را نیز فراهم خواهد کرد.

2. برخی از داروها می‌توانند تاثیرگذار باشند

کم حافظه

داروها نقش به سزایی روی عملکرد مغز دارند. به ویژه داروهای آرام‌بخش و داروهای ضد افسردگی روی عملکرد مغز به طور مستقیم تاثیرگذار هستند. آنها معمولا با تاثیرات گیجی و آرامش‌بخشی همراه هستند. این موضوع می‌تواند یادگیری چیزهای جدید را با سختی مواجه سازد. داروهای ضد آلرژی و فشار خون هم می‌توانند روی حافظه تاثیرگذار باشند. اما باید سایر داروهای مصرفی را هم بررسی کنید. اگر داروی جدیدی مصرف می‌کنید، بهتر است با پزشک یا داروساز خود در رابطه با این موضوع و جایگزینی دارو مشورت دریافت کنید.

3. کم کاری تیروئید می‌تواند باعث کم حافظه شدن شما شود

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند روی حافظه تاثیر بگذارد، عملکرد تیروئید است. همچنین می‌تواند، اختلال خواب و زمینه افسردگی را فراهم کند که هر دو از عوامل مهم در بروز فراموشی هستند. می‌توانید با انجام یک آزمایش خون ساده به اختلالات تیروئیدی در صورت وجود، پی ببرید و روند کنترل آن را زیر نظر پزشک ادامه دهید.

4. نوشیدن بیش از حد الکل باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شود

نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند در حافظه کوتاه مدت اختلال ایجاد کند. این موضوع در حدی است که حتی بعد از از بین رفتن تاثیرات الکل، تاثیر خود را ایجاد می‌کند. اما از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. بهتر است تا جای ممکن از مصرف نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کرد.

5. استرس و اضطراب با کم حافظه شدن رابطه مستقیم دارند

هر چیزی که بتواند باعث عدم یادگیری مهارت‌های جدید و عدم تمرکز شود، می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات حافظه شود. استرس و اضطراب هم یکی از آنها هستند. هر دوی آنها می‌توانند به کاهش تمرکز منجر شوند. حتی سبب پیشگیری از ثبت خاطرات جدید و جلوگیری از بازیابی خاطرات قدیمی هم می‌شوند.

بالا رفتن بیش از حد هورمون کورتیزول که به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود، روی مهارت‌های شناختی مغز تاثیرات منفی خواهد داشت. یکی از مهمترین دلایل اختلال در حافظه کوتاه مدت، استرس است.

6. افسردگی زمینه کم حافظه شدن را ایجاد می‌کند

از نشانه‌های ابتلا به افسردگی می‌توان به مواردی همچون غم و اندوه شدید، عدم انگیزه، افت یا حذف لذت بردن از چیزهایی که معمولا فرد از آنها لذت می‌برد. اما فراموشی هم می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد یا یکی از پیامدهای آن محسوب شود. (منبع)

7. آسیب وارد شدن به مغز می‌تواند فرد را کم حافظه کند

در مواردی که آسیب شدید به مغز وارد شده باشد، ممکن است فرد مشکلات حافظه را نیز تجربه کند. گاهی مواردی مانند تومور مغزی، عفونت یا ضربه به سر هم می‌تواند زمینه کم شدن حافظه را در پی داشته باشد.

چگونه جلوی کم حافظه شدن خودمان را بگیریم؟

در صورتی که چنین دلایلی سبب فراموشی شوند، می‌توان با برخی از راهکارها از آن پیشگیری کرد یا آن را درمان کرد. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

1. انجام بازی‌های تقویت کننده حافظه

کم حافظه

برخی از بازی‌های بسیار ساده می‌توانند به تقویت حافظه کمک کنند. پازل، دومینو، حل جدول حروف، حل جدول سودوکو، خواندن اطلاعات عمومی کوتاه و خیلی از بازی‌های متنوع دیگر می‌توانند به پیشگیری از فراموشی کمک کنند و به مرور به درمان نیز بپردازند.

2. قدم زدن

یکی دیگر از راهکارهایی که به پیشگیری از کم حافظه شدن کمک می‌کند، پیاده روی آرامش بخش است. به دیدن مناظر طبیعی بروید و آنجا کمی قدم بزنید. این روش به پیشگیری از کوتاه شدن حافظه شما کمک شایانی می‌رساند.

3. انجام مراقبه و مدیتیشن

تنفس عمیق و انجام مراقبه می‌تواند به خوبی در کاهش استرس و بهبود خواب تاثیر گذار باشد. حتی کمک می‌کند تا بتوانید روی یک موضوع متمرکز شوید.

4. برنامه ریزی و نظم

داشتن برنامه ریزی و نظم از بروز اختلالات حافظه جلوگیری می‌کند. مثلا سعی کنید وسایل خود را در جای مشخصی قرار دهید. اگر کلیدهای خود یا هر وسیله دیگر را دائم در منزل گم می‌کنید، بهتر است یک جای مشخص را برای آن در نظر بگیرید.
همچنین سعی کنید اطلاعات خود و برنامه ریزی روزانه خود را به طور دقیق یادداشت کنید و برای مواردی که خیلی واجب هستند یادآور روی تلفن همراه خود تنظیم کنید.
در زندگی پرمشغله امروزی طبیعی است که گاهی اوقات برخی امور جا بیفتند.

5. تمرکز و جلوگیری از حواسپرتی

نباید چند کار را همزمان با هم انجام دهید. این کار برای مغز خوب نیست. سعی کنید هر بار روی یک کار متمرکز شوید تا حواستان پرت نشود. به گذشته و آینده توجهی نداشته باشید. در حال انجام هر کاری هستید در لحظه پیش بروید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با کم حافظه شدن

جمع‌بندی

برای بهبود عملکرد حافظه و جلوگیری از کم شدن حافظه می‌توانید از راهکارهای بیان شده کمک بگیرید. اما بهترین راه این است که عوامل ایجاد کننده اختلال در حافظه را شناسایی کنید و با برطرف کردن آنها سعی در بهبود وضعیت داشته باشید.



Source link