با این 7 اپلیکیشن سلامت روان استرس و اضطراب را دور کنید


اپلیکیشن سلامت روان

خیلی از متخصصین و پزشکان فعال در حوزه سلامت روان، استفاده بیشتر و وابستگی به گوشی‌های هوشمند را توصیه نمی‌کنند. اما اپلیکیشن سلامت روان گزینه‌ای است که کمک می‌کند تا استفاده بهینه از موبایل داشته باشیم. البته نمی‌تواند جایگزین درمان توصیه شده توسط پزشک باشد ولی به بهبود وضعیت زندگی کمک شایانی می‌رساند.
این روزها خیلی از افراد به دلیل وجود مشغله بسیار بالا، از افسردگی، استرس و اضطرابی برخوردار هستند که گاهی خودشان هم از آن باخبر نیستند. در این بین خیلی از افراد هم با روانشناسی مثبت، روی اهداف خود متمرکز شده و به شادی، ذهن آگاهی و مراقبه دست می‌یابند.

طبق گزارش از انجمن ملی بیماری‌های روانی (NAMI) به طور تقریبی سالانه 48.3 میلیون فرد بزرگسال، در ایالت متحده آمریکا با بعضی از بیماری‌های روانی در سطوح مختلف مواجه هستند. برای کنترل چنین شرایطی کمک گرفتن از پزشک، کارشناس سلامت روان یا روانشناس ضروری است. استفاده اپلیکیشن سلامت روان هم می‌تواند به عنوان مکمل در کنار آن نتیجه خیلی خوبی را به همراه داشته باشد.
در مطالعات انجام شده حدود 90 درصد افرادی که از این برنامه‌های کاربردی کمک گرفتند، به بهبودهایی در نگرش عاطفی و روانی، اعتماد به نفس و انگیزه دست یافتند. در ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت به معرفی چند نمونه از بهترین اپلیکیشن‌های سلامت روان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با اپلیکیشن سلامت روان

1. Aura اپلیکیشن سلامت روان برای مدیریت استرس

اپلیکیشن سلامت روان

این برنامه کاربردی با ایجاد روندی برای بهترین مدیتیشن به احساس آرامش کمک می‌کند. تمرکز Aura بر وضعیت فعلی ذهنی شما است و با اجرای برنامه مدیتیشنی که برای شما تنظیم می‌کند، باعث بهبود خواب، کاهش استرس و اضطراب و حتی افزایش شادی می‌شود. ویژگی‌های خوب این برنامه شامل موارد زیر است:

  • صداهای آرامش بخش طبیعت و موسیقی آرام برای ایجاد حس آرامش
  • داستان‌های کوتاهی که به هدایت ذهن نگران کننده کمک می‌کنند
  • مدیتیشن‌های هدایت شده
  • قسمتی برای یادداشت نوت‌هایی که بابت آنها شکرگزار هستید و به شما اعتماد به نفس و انگیزه می‌دهند

2. اپلیکیشن سلامت روان Calm

Calm به عنوان برنده جایزه Apple Best در سال‌های اخیر معرفی شد. قسمت پیشنهادات Calm طیف گسترده‌ای از کلاس‌های آموزشی در مورد سلامت و خلاقیت را دارد. در این برنامه ویدیوهای هدفمندی برای بهبود استرس و اضطراب مشخص شده است که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود:

  • تمرینات کشش
  • داستان‌های خواب در این برنامه برای بزرگسالان آرامش خاصی را به همراه دارد
  • مجموعه‌ای از تمرینات مدیتیشن
  • تمرین روی مراقبت از خود و ارتقا عزت نفس
  • تمرین مدیریت استرس و اضطراب
  • قسمت‌هایی برای مدیتیشن دانشجویان و کودکان
  • روزانه یک مدیتیشن با موضوعی خاص و متفاوت ارائه می‌شود که می‌توانید هر روز تجریه‌ای جدید را پیگیر باشید

3. اپلیکیشن Stop, Breathe, Think

انجام مراقبه و مدیتیشن سن خاصی ندارد اما اگر از سنین نوجوانی شروع شود، در وجود فرد نهادینه می‌شود. این اپلیکیشن سلامت روان تمرکز بالایی روی مراقبه و مدیتیشن در سنین نوجوانی دارد. اما تمام سنین می‌توانند این برنامه را روی تلفن هوشمند خود نصب کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. گزینه‌ای عالی برای زمان‌هایی است که استرس زیاد، اضطراب، غم و اندوه وجود فرد را فراگرفته باشد.
وقتی این احساسات شدید ایجاد شوند، با مراجعه به این اپلیکیشن می‌توان از تمرینات زیر برای مدیریت شرایط کمک گرفت:

  • تمرین توقف
  • آرامسازی ذهن و جسم با تمرینات تنفسی
  • بازدید از افکار مثبت
  • شرکت در مراقبه کوتاه مدت و اثربخش

4. اپلیکیشن سلامت روان Headspace

اپلیکیشن سلامت روان

این برنامه کاربری بسیار ساده‌ای دارد و گزینه‌ای عالی برای علاقمندان به مدیتیشن است. حتی افرادی که در ابتدای راه هستند و می‌خواهند مدیتیشن یاد بگیرند، می‌توانند به این برنامه اعتماد کنند. اما مراقبه گرانی که پیشرفته هستند هم می‌توانند روی تمرینات عمیق این اپلیکیشن تمرکز کنند.
علاوه بر این، به مواردی همچون استرس و اضطراب، خواب و ورزش نیز پرداخته شده است. Sleepcasts در این برنامه به عنوان مجموعه وسیعی از موسیقی و موزیک آرامش‌بخش در نظر گرفته شده است. همچنین قسمتی برای پخش انیمیشن‌های آموزشی وجود دارد که به ذهن آگاهی بیشتر و مراقبه فردی کمک می‌کند. در صورتی که نیاز به دوری از احساسات شدید و استرس بالا باشد، این برنامه گزینه موثری خواهد بود.

5. What’s Up برای کنترل افسردگی

این برنامه روی درمان شناختی و رفتاری تمرکز دارد. از آن برای کمک به افرادی که با افسردگی یا حالاتی از آن مواجه هستند می‌توان استفاده کرد. در واقع به همین منظور هم ساخته شده است. در صورتی که عصبانیت، استرس، اضطراب و یا مسائلی مانند غم وجود فرد را فراگرفته باشد، این برنامه می‌تواند موثر باشد. نحوه اثرگذاری آن با بررسی و شناسایی الگوهای رفتاری فرد مرتبط است تا علت احساسات منفی فرد را ریشه یابی کند. در پی آن با تکنیک‌های زیر سعی بر آرام‌سازی فرد خواهد داشت:

  • تنفس‌های آرامش‌بخش
  • پیگیری و یادداشت افکار و حالات روحی
  • تمرین‌های تعیین شده برای کمک به احساسات سرکوب شده و موارد الهام‌بخش

6. اپلیکیشن سلامت روان Sanvello

این برنامه روی ذهن آگاهی فرد متمرکز می‌شود و با مدیتیشن به رفتار درمانی می‌پردازد. افرادی که مدام با استرس، اضطراب و افسردگی مواجه هستند، می‌توانند از این برنامه کمک بگیرند. در گذشته این برنامه به اسم Pacifica معروف بود و به کاربران برای پیدا کردن الگوهای رفتاری و فکری که باعث احساسات منفی می‌شود کمک می‌کرد. این اپلیکیشن به فایل بندی افکار منفی کمک می‌کند و برای تغییر رفتارهایی که موجب احساسات منفی می‌شوند، راهکارهایی را ارائه می‌دهد.
با استفاده از Sanvello به ردیابی حالات خود می‌پردازید و تمرینات تنفسی و مدیتیشن مشخص شده را انجام می‌دهید. همچنین از امکانات زیر هم بهره‌مند خواهید بود:

  • اهداف بلند مدت در کنار چالش‌های روزانه
  • تمرینات تنفسی و مراقبه
  • برقراری ارتباط با همتا و پشتیبان مخصوص خودتان
  • ارائه راهکارهایی برای خودیاری برای پیشرفت و پیگیری

7. Brain.fm برای کنترل اضطراب

طراحان این برنامه بر این باورند که با استفاده از این اپلیکیشن سلامت روان، می‌توانید در عرض 15 دقیقه نتایج تاثیرات آن را شاهد باشد. زیرا بسته به حالت ذهنی که دارید، Brain.fm موسیقی را با کمک هوش مصنوعی برای بهینه سازی عملکرد مغز ارائه می‌دهد. همچنین با تشویق نورون‌ها روی رسیدن به حالت ذهنی مطلوب تاثیر می‌گذارد.

مقالات پیشنهادی مرتبط با اپلیکیشن سلامت روان

شما بگویید

در مورد استفاده از اپلیکیشن سلامت روان چه تجربیاتی کسب کرده‌اید؟ آیا موثر بوده‌اند؟ روش شما برای مدیریت استرس و اضطراب چیست؟ پاسخ خود را در قسمت ارسال دیدگاه‌ها درج کند تا ما و سایر همراهان کوئیک فیت از تجربیات شما بهره‌مند شویم.
برنامه‌های معرفی شده در این مقاله از مجله کوئیک فیت به عنوان تنها راه درمان نمی‌توانند به سلامت روان کمک کنند. اما در کنار سایر راهکارهای توصیه شده توسط پزشک می‌توانند به عنوان یک مکمل عالی باشند.



Source link