برای لاغری این 7 خوراکی چاق کننده را کنار بگذارید


روند لاغری و کاهش وزن به خوراکی‌های مفید و مغذی نیاز دارد. اما این خوراکی‌ها باید کالری کمتری داشته باشند تا بتوان به وزن متعادل رسید. همچنین در نظر داشته باشید همانطور که در پی خوارکی‌هایی برای کاهش وزن متعادل هستید، باید به پرهیز از مصرف انواع خوراکی چاق کننده هم توجه کنید. زیرا باید آنها را کمتر و متعادل‌تر از سایر خوراکی‌ها استفاده کرد تا کالری اضافی به بدن رسانده نشود.
در صورتی که قصد کاهش وزن و لاغری دارید، حتما ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید تا نکات مهمی در رابطه با خوارکی‌های چاق کننده، برایتان مطرح کنیم.

لیستی از خوراکی‌های ممنوعه برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند

در صورتی که در کابینت آشپزخانه خوراکی‌های وسوسه کننده و پرکالری داشته باشید، طبیعی است که نتوانید روی روند کاهش وزن خود پایبند باشید.
سعی کنید خوراکی‌های چاق کننده را در لیست خرید نداشته باشید. وقتی در دسترس نباشند کمتر ممکن است سراغ آنها بروید.

پیش از هر چیزی در نظر داشته باشید که خوراکی‌ها به تنهایی نمی‌توانند باعث کاهش یا افزایش وزن شوند. مقدار مصرف و چیدمان آنها کنار یکدیگر است که باعث این تغییرات می‌شود. ولی در حالت کلی باید در نظر داشته باشید که مواد غذایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، میزان کالری بالایی را به بدن می‌رسانند. اما سرعت سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهند. در نتیجه روند کاهش وزن را برای فرد با سختی مواجه می‌سازند. به همین دلیل معمولا در دوران کاهش وزن توصیه می‌شود که از مصرف آنها تا جای ممکن اجتناب شود.

1. چیپس و سیب زمینی سرخ کرده

خوراکی چاق کننده

سیب زمینی یکی از مواد غذایی بسیار مفید در رژیم افزایش وزن است. اما افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید برای مصرف سیب زمینی، روی نحوه پخت آن توجه داشته باشند.
سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی از پرطرفدارترین خوراکی‌ها هستند. افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید برای رسیدن به کاهش وزن مطلوب تا مدتی دور این خوراکی را خط بکشند. متخصصین بر این عقیده هستند که افزایش وزن با مصرف سیب زمینی سرخ کرده و چیپس ارتباط مستقیم دارد.
همچنین معمولا به علت اضافه کردن مقدار زیادی نمک به سیب زمینی، سدیم اضافی به بدن رسانده می‌شود.

مطلب پیشنهادی : چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم؟ معرفی 7 خوراکی موثر

2. آرد سفید و نان و غلات تهیه شده از آن

برای پیش رفتن در مسیر کاهش وزن، باید مصرف این گروه خوراکی چاق کننده را تا جای ممکن به حداقل برسانید. غلات تصفیه شده می‌توانند زمینه چاقی و افزایش چربی دور شکم را به شدت افزایش دهند.
آرد سفید می‌تواند زمینه بروز دیابت نوع 2، مشکلات گوارشی و سوء هاضمه، یبوست و افزایش وزن را فراهم کند. به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود به جای استفاده از خوراکی‌های تهیه شده با آرد سفید، از گزینه‌هایی که با آرد تصفیه نشده تهیه می‌شوند، استفاده کنید.

3. بستنی، خوراکی چاق کننده پرطرفدار

بستنی یکی از تنقلات شیرین پرطرفدار در فصل تابستان است. خیلی از افراد عادت به مصرف بستنی در زمان‌های مختلف روزهای تابستانی را دارند. اما این خوراکی چاق کننده می‌تواند به شدت باعث بالا رفتن وزن شود. زیرا کالری بالا و همینطور چربی، کربوهیدرات و قند فراوانی را می‌تواند برای بدن به همراه داشته باشد.
یک فنجان بستنی وانیلی نزدیک 300 کالری انرژی به بدن می‌رساند. همچنین 32 گرم کربوهیدرات و 14 گرم چربی را به همراه دارد. بستنی یکی از انواع لبنیاتی است که کلسیم به همراه دارد اما مقدار کلسیم موجود در آن کمتر از کالری و کربوهیدرات دریافتی است. به همین دلیل به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌شود منابع مفید دیگری را برای دریافت کلسیم انتخاب کنند.
گزینه‌هایی مانند ماست، شیر و پنیر گزینه‌های بهتر و سالم‌تری هستند.

4. خوراکی‌های فست فودی

خوراکی چاق کننده

خوراکی‌های فست فودی هم مانند سایر خوراکی‌های چاق کننده طرفداران زیادی دارند. اغلب در تهیه غذاهای فست فود مقدار زیادی از انواع غذاهای فراوری شده به کار برده می‌شود. همچنین دارای مواد نگهدارنده، مقدار فراوانی سدیم و چربی‌های ترانس هستند که به شدت می‌توانند التهابات بدنی را افزایش دهند.
ترکیبات به کار برده شده در این گروه از مواد غذایی می‌توانند روی ارتباط معده و مغز تداخل ایجاد کنند. از این رو باعث اختلال در احساس سیری نیز خواهند شد.

5. انواع نوشابه

در تهیه نوشیدنی‌های شیرین اغلب فروکتوز فراوانی به کار برده می‌شود. طبق مطالعات انجام شده مصرف این گروه از نوشیدنی‌ها می‌تواند روی افزایش وزن و چاقی تاثیر مستقیمی داشته باشد.
حتی در تحقیقات دیگر به اثبات رسیده است، افرادی که نوشابه رژیمی می‌نوشند، به میزان 3 برابر افزایش چربی در ناحیه شکم را تجربه می‌کنند. کم کالری بودن خوراکی یا نوشیدنی خاص، دلیل بر کم بودن میزان قند آن نمی‌شود. شیرین کننده‌های مصنوعی روی افزایش وزن تاثیر مستقیم دارند.

6. مرغ و گوشت سوخاری

مرغ و گوشت سوخاری طعم بسیار لذیذی دارند و خیلی از افراد علاقه شدیدی به آنها دارند. اما در صورتی که قصد کاهش وزن دارید، سعی کنید روش پخت مناسب‌تری را برای مرغ و گوشت انتخاب کنید. زیرا فرایند سوخاری کردن مرغ و گوشت نیاز به ترکیبات التهابی متعددی دارد. افزودن سدیم، آرد سوخاری و سرخ شدن در روغن فراوان با دمای بالا، می‌تواند زمینه التهابات بدنی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل کالری بالایی را هم به بدن می‌رساند.

مطلب پیشنهادی : تاثیر استرس بر چاقی + 7 راه کنترل چاقی ناشی از استرس

7. مربا خوراکی چاق کننده در وعده صبحانه

پختن انواع میوه در شکر فراوان میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی آنها را به شدت کاهش می‌دهد یا حتی از بین می‌برد. به همین دلیل مصرف مربا فقط قند و کالری فراوانی را به بدن می‌رساند. سعی کنید جایگزین مربا از مقداری کره بادام زمینی یا ارده کنجد به همراه مقداری میوه استفاده کنید. از این طریق مواد معدنی و ویتامینی مورد نیاز بدن را تامین کرده‌اید و تا ساعت‌ها احساس گرسنگی نخواهید کرد. در حالی که مصرف مربا، سیری کاذب به همراه دارد و بعد از مدت کوتاهی مجدد احساس گرسنگی ایجاد خواهد شد.

جمع‌بندی

رژیم کاهش وزن نقش به سزایی در رسیدن به لاغری و کاهش وزن دارد. حذف یک یا چند ماده غذایی به تنهایی برای رسیدن به این هدف کافی نیست و باید چیدمان درستی از مواد غذایی در برنامه غذایی کاهش وزن وجود داشته باشند.
اما می‌توانید با جایگزین کردن راهکارهای اصولی تا جای ممکن از افزایش وزن بی رویه جلوگیری کنید. در صورتی که حذف کامل این 7 خوراکی چاق کننده برای شما ممکن نیست، بهتر است مقدار آنها را به حداقل برسانید.

این مطلب توسط تیم تحریریه، از منابع مختلف گردآوری شده و صرفا جهت آشنایی شما با موضوع مورد بحث تنظیم شده است. هیچگونه تاکید یا رد در مورد این مطلب را تضمین نمی‌کنیم.



Source link