بهترین رژیم غذایی درمانی | بهترین متخصص تغذیه


بر اساس شرایط فرد و به منظور تغییر راحت تر عادت های بلند مدت و با هدف حفظ و بهبود سلامت بدن تنظیم می شود. به کمک دکتر مهدی شادنوش ، بهترین متخهصص تغذیه تهران با دریافت بهترین رژیم غذایی درمانی می توانید الگوی غذا خوردن و شیوه زندگی خود را بهینه سازی کنید.

بهترین رژیم غذایی درمانی

رژیم درمانی چیست ؟

منظور از رژیم درمانی ، اضافه یا محدود کردن مواد غذایی و دارویی در رژیم غذایی فرد به گونه ای که منجر به درمان بیماری خاص شود ، می باشد ؛ در ذیل ، به چند مثال در این باره اشاره کرده ایم :

  1. محدود کردن قند در بیماران ابتلا به دیابت
  2. افزودن روغن زیتون و جو به برنامه غذایی افراد دارای چربی خون
  3. و از این قبیل موارد.

در حالت کلی ، گفته می شود منظور از رژیم درمانی ، مصرف درست مواد خوراکی می باشد ؛ بدین ترتیب ، از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرده و همچنین ، می توان به درمان بیماری ها پرداخت. بهترین رژیم غذایی درمانی مناسب ، شامل پروتئین ، کربوهیدرات ، فیبر ، چربی مورد نیاز بدن و آب کافی می باشد ؛ این مواد نیازهای اصلی بدن را تامین می کنند ، به طوری که حذف آن ها از رژیم درمانی ، موجب عدم دریافت نتایج مطلوب می شود.

بهترین رژیم غذایی درمانی

 

گروه های غذایی یک رژیم سالم

بهترین رژیم غذایی درمانی ، باید شامل تمامی مواد مغذی لازم ، مایعات کافی ، آمینو اسید و اسید های چرب لازم ، ویتامین ها و مواد معدنی کافی و کالری لازم باشد.

مواد غذایی به 5 گروه تقسیم بندی می شوند :

  • میوه ها و سبزیجات
  • لبنیات
  • گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و حبوبات
  • خوراکی های نشاسته دار
  • خوراکی های شیرین و چرب

یک رژیم غذایی سالم ، شامل غذاهایی از میان 4 گروه اول می باشد. بر اساس علم تغذیه ، بهترین منبع برای دریافت رژیم‌های غذایی ، متخصص های تغذیه هستند. متخصص تغذیه ، هیچ نوع رژیم غذایی مشترکی برای عموم مردم توصیه نمی‌ کند و با دریافت اطلاعات فرد و در نظر گرفتن مشخصات فیزیکی ، سبک زندگی ، سطح فعالیت و غیره مناسب ترین رژیم غذایی را برای او تنظیم می کند.

انواع رژیم غذایی

  1. رژیم غذایی لاغری
  2. رژیم غذایی چاقی
  3. رژیم درمانی
  4. رژیم غذایی برای ورزشکاران
  5. رژیم غذایی برای خانم های باردار و شیرده
  6. رژیم‌ غذایی برای افراد مبتلا به دیابت ، رفلاکس معده و غیره
  7.  رژیم‌ غذایی برای سلامتی قلب

بهترین رژیم غذایی درمانی

رژیم غذایی مرتبط با فشار خون

با شمارش کالری های موجود در وعده غذایی و اندازه گیری حجم غذای مصرفی که از عادات غذایی خوب در بهترین رژیم غذایی درمانی هستند ، احتمال اینکه بتوانید به کاهش فشار خون و همچنین کاهش دوز داروهای مصرفی این بیماری کمک کنید ، بالا می رود. بعضی از افراد به حجم کالری دریافتی خود در طول شبانه روز آگاهی ندارند و از اینکه چرا تغییری در وزنشان ایجاد نمی شود گلایه دارند. پس حواستان به غذایی که می خورید و کالری مصرفی خود باشد. اندازه گیری حجم وعده ها به شما این امکان را می دهد که بدانید دقیقا چقدر کالری گرفته اید و در نهایت می توانید به کاهش کالری و پروتئین مصرفی جهت کاهش وزن و پایین آوردن فشار خون خود کمک نمایید.

مصرف نمک را کاهش دهید

بدیهی ست با مصرف زیاد سدیم در وعده های غذا ، فشار خون بالا برود. پس هر چه نمک کمتری در غذایتان بریزید ، کنترل بهتری بر سطح فشار خون در رژیم غذایی درمانی خود خواهید داشت. برای کنترل نمک مصرفی ، می توانید از دستورالعمل های زیر پیروی کنید :

  • عادت نمک زدن به غذا در سر سفره را ترک کنید.
  • در هنگام خرید روی بسته بندی های مواد غذایی را بخوانید تا از میزان نمک موجود در آنها مطلع شوید. موادی را انتخاب کنید که پنج درصد یا کمتر از پنج درصد از ارزش روزانه در آنها نمک دارد و اصلا به طرف غذاهایی که 20 درصد یا بیشتر سدیم در آنها وجود دارد نروید !
  • غذاهای کنسروی ، بسته بندی شده و آماده نباید در انتخاب های روزمره شما باشند چون میزان سدیم در آنها بالاست. اگر خودتان غذا را آماده می کنید به آنچه درون آن می ریزید کنترل داشته باشید و از چاشنی هایی استفاده کنید که میزان نمک در آن محدود است.
  • در رستوران درباره میزان نمک استفاده شده در منو بپرسید و حتی می توانید درخواست کنید غذایتان را رژیمی و با نمک کمتر سرو کنند.

بهترین رژیم غذایی یا بهترین رژیم غذایی درمانی چه ویژگی هایی دارد ؟

  • مطابق با شرایط خاص شما باشد.
  • متعادل باشد ؛ یعنی ضمن در نظر گرفتن میزان مناسب کالری ،گروه‌های مختلف مواد غذایی را نیز شامل شود.
  • شامل مواد غذایی مفید باشد ؛ یعنی سرشار از مواد غذایی مفید بوده و شامل غلات کامل ، میوه ، فیبر و سبزیجات و چربی های مفید نظیر روغن زیتون ، ماهی سالمون و غیره باشد.
  • رژیم متعادل به این معناست.
  • تعداد و مقدار وعده ها به میزان مناسب باشند.
  • رژیم غذایی مناسب باید حداقل شامل 3 وعده اصلی و 2 میان وعده داشته باشد. چانچه وعده ها حذف شوند ، احساس گرسنگی افزایش یافته ، سوخت و ساز بدن پایین آمده و چربی سوزی به آهستگی انجام می شود.

نکاتی در ارتباط با رژیم درمانی

  1. مهم ترین نکته در رژیم درمانی ، مصرف آب و مایعات به اندازه کافی است ؛ گفته می شود ، حداقل مصرف آب در هر فرد ، روزانه 8 الی 10 لیوان می باشد.
  2. انجام فعالیت های ورزشی در کنار رژیم درمانی ، موجب دریافت نتایج بهتری می گردد ؛ بنابراین ، این مورد را فراموش نکنید.

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد ؛ بهترین رژیم غذایی درمانی تنها به منظور درمان چاقی یا لاغری نمی باشد ؛ بلکه بدین طریق ، می توان به درمان بسیاری از بیماری ها ؛ از جمله بیماری های روده ، معده و از این قبیل موارد پرداخت.



Source link