تغذیه کتوژنیک چیست – چیست؟

رژیم کتوژنیک در بدنسازی نشان داده شده که رژیم کتوژنیک در موشهای صحرایی خواص آنتی اپیلپتوژنز ازخود بروز 10 نکته درباره روش کتوژنیک که نمی‌توانید از دست بدهید 1402 دادهاست. در رژیم کتوژنیک چه غذاهایی بخوریم؟ همچنین، با کمک این رژیم غذایی بدن میتواند چربی را در کبد به کتون تبدیل کند که در تامین انرژی مورد نیاز مغز موثر است. رژیم غذایی کتوژنیک یک رژیم بسیار کم کربوهیدرات و با چربی بالا است که منجر به کاهش وزن و درمان کبد چرب میگردد. اصولا رژیم کتو در 3 تا 6 ماه اول می تواند باعث کاهش وزن بسیار چشمگیری شود. رژیم کتوژنیک استاندارد بسیار کم کربوهیدرات است و میزان چربی بالا و پروتئین متوسطی دارد. رژیم کتوژنیک استاندارد با نام رژیم کتوژنیک با کربوهیدرات بسیار پایین (VLCKD) هم شناخته میشود. نام کتوژنیک به معنای تولید کتون در بدن است. گرچه این رژیم در دهههای ۲۰ و ۳۰ میلادی بسیار رایج بود، اما به سبب کشف و تولید داروهای جدید ضد تشنج رها شد. اما افرادی که شاخص توده بدنی بالای ۳۰ و گاها ممکن است بالای ۴۰ داشته باشند، کار بسیار سختی برای کاهش وزن دارند.

لیست رژیم کتوژنیک

علاوه بر این غذا ها، ماهی قزل آلا و سایر ماهی ها با چربی بالا، امگا 3 بسیار بالایی دارند که این امر با کاهش سطح انسولین و افزایش حساسیت به انسولین در افراد دارای اضافه وزن و چاق مرتبط است. در این رژیم لازم است لبنیات و تخم مرغ به مقدار متوسط استفاده شود و بر اساس دستورالعمل آن مصرف غذاهای فرآوری شده مانند گوشت قرمز، شکر و غلات تصفیه شده مثل نان سفید محدود و ممنوع است. به طور کلی در این رژیم می بایست غذاهایی مثل گوشت، تخم مرغ، ماهی، آجیل، کره، انواع روغن های سالم، آووکادو و مقدار زیادی سبزیجات کم کربوهیدرات مصرف کنید. به طور کلی اگر 20 تا 50 گرم کربوهیدرات در روز بخورید، ممکن است 2 تا 4 روز طول بکشد. البته این رژیم از آنجا که کلسترول خوب را افزایش می دهد و کلسترول بد را کاهش می دهد برای درمان و کنترل بیماری های قلبی و عروقی هم خوب است. جالب است بدانید از این رژیم در سالیان دور برای درمان بیماری صرع استفاده میشد، اما با پیشرفت علم پزشکی داروهایی برای درمان این بیماری جایگزین شدند.

شاید خیلی پیش اومده باشه که رژیم های متعدد گرفته باشین و نتیجه دلخواه رو نگرفته باشین ، ما اینجا رژیمی به شما پیشنهاد میکنیم که یکی از محبوب ترین رژیم غذایی در جهان هست؛ رژیم کتو یا رژیم کتوژنیک (Ketogenic Diet) که به دلیل کاهش مصرف کربوهیدرات باعث لاغری سریع میشه، همچنین ممکن است به درمان سرطان های خاص، بیماری آلزایمر و سایر شرایط کمک کند. مقداری گوشت ماهی را چرخ کرده و یا کاملا ریز ریز کنید. اگر یک بار وزن خود را کاهش داده اید و در حالت نگهداری وزن هستید می توانید کمی هدف روزانه کربوهیدرات خود را افزایش دهید و به صورت گه گاهی از موز استفاده کنید. با بالابردن سطح آگاهی خود امسله چاقی و جستجو در منابع مختلف می توانید بهتر و آسان تر به کاهش وزن و پایین آوردن شاخص توده بدنی خود کمک کنید. خیر، برای به دست آوردن این شاخص شما از یک فرمول استفاده می کنید که بسیار ساده است و در حالت ساده تر توسط ماشین حساب یا محاسبه گر آنلاین (مشابه محاسبهگرِ ما) به دست می آید. با این حال افرادی که از نظر وزنی بسیار لاغر یا بسیار چاق هستند بهتر است که با جدیت بیشتری به دنبال محاسبه این شاخص باشند.

روش لاغری کتوژنیک

از آنجایی که در رژیم غذایی کتو مصرف کربوهیدرات ها بسیار کم است؛ بنابراین بدون شک می تواند یک رژیم مناسب برای افراد دیابتی باشد. در یک مطالعه روی دو مرد که هر روز دو قاشق غذاخوری (۳۰ میلیلیتر) روغن نارگیل خوردند، نشان داده شد که این افراد بدون اینکه تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد کنند، بهطور میانگین ۲٫۵ سانتیمتر کاهش سایز دور کمر را تجربه کردند. پس برای بهبود هرچه بیشتر کیفیت مقالات ما، بازخوردهای خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. این ترکیبات از طریق کاهش التهاب و بهبود عملکرد عروق، از سلامت قلب محافظت میکنند. همان طور که گفته شد، از مزیت های این رژیم می توان به سلامت و کاهش وزن اشاره کرد. خوردن غذایی که حاوی نخود فرنگی است از نظر سلامت بدترین کاری نیست که می توانید انجام دهید، فقط بدانید نخود فرنگی در هر فنجان حاوی 14 گرم کربوهیدرات خالص می باشد که به احتمال زیاد شما را از رژیم غذایی کتو بیرون می آورد. بنابراین باید یک روش اصولی دیگر مانند عمل جراحی لاغری باشد که بتواند به صورت ایمن و عمل های زیر گزینه های جراحی لاغری برای کاهش وزن موثر هستند که توسط یک جراح لاغری انجام داده می شوند.

برنامه رژیم کتوژنیک برای لاغری

مخلوط را در تکه های جلبک دریایی( مانند یک سیگار) بپیچانید و 5 تا 10 دقیقه در فر بپزید تا ترد شود. در این نوع رژیم شما باید 25 گرم کربوهیدرات را 45 دقیقه قبل از انجام تمرینات ورزشی، مصرف کنید. به مدت 15 تا 22 دقیقه بپزید تا پنیر آب شود و حباب بزند. پنیر خامه ای را در یک کاسه کوچک بریزید و به مدت 15 ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا نرم شود. یک موز کوچک بیش از 20 گرم کربوهیدرات خالص دارد، این بدان معناست که شما ممکن است کل واحد کربوهیدرات تعیین شده یک روز خود را روی یک واحد موز از دست بدهید. با کمک سن و وزن فرزند خود ببینید که شاخص توده بدنی او در چه محدوده ای قرار دارد و آیا وزن ایده آلی دارد یا خیر. در سمت راست هر جدول یک ستون است که وزن را نشان می دهد و در خط افی پایین نیز سن کودک از ۲ تا ۲۰ مشخص است. طی یک مطالعه 12 هفتهای در افراد مسن، مشخص شد کسانی که روزانه 7 اونس (210 گرم) پنیر سویا مصرف می کنند، افزایش توده عضلانی و قدرت عضلات را تجربه میکنند.  Art​icle has be en g enerated ᠎by GSA Content Generat or᠎ Dem over si᠎on.

از آنجایی که میلیون ها نفر قبلا تجربه اش کرده اند، مزایای اثبات شده زیادی برای کاهش وزن، سلامتی و عملکرد دارد اینها شامل کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به دنبال رژیم لاغری یک ماهه و کم عارضه هستید و می خواهید کاهش وزن را در مدت زمان کوتاهی تجربه کنید؛ رژیم کتوژنیک می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. مدت زمان رژیم کتوژنتیک از فردی به فرد دیگر متفاوت است ان هم بسته به زمان واردشدن کتوزیس دارد. دلیل این امر آن است که، حیواناتی که چمن میخورند، دارای گوشتی با مقادیر بیشتر امگا 3، اسید لینولئیک و آنتیاکسیدانها نسبت به دیگر حیوانات هستند. بروز نفخ و درد معده در افراد به دلیل این است که فرد در ابتدای شروع رژیم به چربی بدن فشار زیادی وارد کرده باید این کار به صورت تدریجی انجام شود در غیر این صورت فرد احساس سنگینی در دستگاه گوارش می کند. علاوه بر این در این نوع رژیم به دلیل افزایش پروتئین مصرفی اتفاقات مثبت بسیاری در راستای سلامتی برای بدن رخ می دهد.

رژیم کتوژنیک برای تنبلی تخمدان

علاوه بر این، مکمل الکترولیتهای منیزیم، سدیم و پتاسیم میتواند به کاهش علائم خاصی مانند دردهای عضلانی، سردرد و بیخوابی کمک کند. رژیم کتوژنیک یا کتو با مصرف مواد غذایی خاصی همراه است، بنابراین باید غذاهای مختص رژیم را به طور روزانه تهیه کنید. در این رژیم می بایست از خوردن غذاهایی که دارای کربوهیدرات هستند، خودداری کنید و یا مصرف آنها را به حداقل برسانید. ۱۵ غذا که نمی توانید در رژیم غذایی کتوژنیک مصرف کنید! چگونه کاهش وزن ناشی از رژیم کتوژنیک را حفظ کنیم؟ ورزش کردن از مهمترین اصول لاغری و کاهش وزن است که همه باید به آن توجه کنیم. از آنجایی که محدودیتهای غذایی بسیاری در رژیم کتو وجود دارد، رعایت آن در دراز مدت بسیار دشوار است. روش های زیر بهترین راه کارها برای کمک به کاهش وزن در افراد چاق است و در ترکیب با هم می توانند در مدت زمان بسیار اندک و در بهترین و ایمن ترین حالت وزن افراد چاق را کم کنند. این اثرات تا چه مدت ادامه دارند؟ زیرا اغلب قند و کربوهیدرات بالایی دارند.

گل کلم یک محصول خوب جایگزین سیب زمینی های شیرین است زیرا اغلب به عنوان جایگزینی برای سایر غذاهای نشاسته ای نیز استفاده می شود (می توانید آن ها را با روغن زیتون و سیر پوره کنید). نخود فرنگی جزو سبزیجات نشاسته ای می باشد که حاوی مقادیر بیشتری از کربوهیدرات در مقایسه با سبزیجات غیر نشاسته ای سبز مانند کلم بروکلی یا کدو سبز است. رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو چیست؟ همچنین این رژیم احتمال ابتلا به برخی اختلالات سیستم عصبی مثل آلزایمر، پارکینسون و اختلالات خواب را کاهش می دهد. همین موضوع باعث کاهش سطح انسولین و در نهایت کاهش ابتلا به فشار خون، نارسایی قلبی، انسداد عروق و سایر بیماری های قلبی می شود. در تغذیه شهودی به احساس سیری و گرسنگی اهمیت داده می شود تا احتمال ابتلا به اختلالات ناشی از دنبال کردن برنامه های غذایی دشوار کاهش یابد. هدف اکثر افرادی که به سراغ این رژیم می روند کاهش وزن و لاغری است؛ اما جالب است بدانید که این برنامه غذایی در سال 1920 برای کنترل بیماری صرع و همچنین کنترل تشنج ها ساخته شده است.

برای این که به شما در شروع رژیم کتوژنیک کمک کنیم، نمونه برنامه غذایی رژیم کتوژنیک برای یک هفته را ارائه میکنیم. 4- سهولت رعایت رژیم غذایی. این بدان معناست که اگر روزانه از یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری پیروی می کنید، بیش از ۲۰۰ کالری (یا ۵۰ گرم) نباید از کربوهیدرات تامین شود، در حالی که ۴۰۰ تا ۶۰۰ کالری باید از پروتئین و ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ از چربی باشد. بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم که از وب سایت ها یا شبکه های اجتماعی اقدام به دریافت رژیم کتوژنیک رایگان کنید؛ چرا که ممکن است عوارض بسیاری گریبان گیر شما شود. امروزه مارگارین از روغن هایی مانند سویا، نخل یا هسته خرما تهیه می شود که در رژیم کتو توصیه نمی شود. ما نمی توانیم بگوییم که آیا این رژیم برای شما مناسب است یا خیر. یکی از انواع رژیم کتوژنیک دورهای شامل پنج روز رژیم کتوژنیک استاندارد و دو روز رژیم غیر کتوژنیک در طول هفته است.