در فصل زمستان چه غذاهایی را بخورید؟


غذاهای مفید برای سرماخوردگی

هنگامی که فردی دچار سرما خوردگی می‌شود، داروهای بدون نسخه می‌توانند یک آب ریزش بینی یا سردرد مداوم را تسکین دهند اما اثرات آن‌ها موقتی می‌باشد. هنوز یک داروی معجزه آسا وجود ندارد که بتواند از سرما خوردگی به طور کامل جلوگیری کند یا مدت آن را کوتاه نماید.

آنتی بیوتیک‌ها هم چندان کمکی نمی‌کنند، فقط می‌توانند عفونت‌های باکتریایی را درمان کنند ولی در درمان آنفولانزا یا ویروس سرما خوردگی بی‌ اثر هستند و تا حدودی مضر هم هستند. آنتی بیوتیک‌ها همه‌ی باکتری‌ها حتی باکتری‌های خوب را هم از بین می‌برند و در واقع می‌توانند در تلاش بدن بیمار برای نبرد با ویروس اختلال ایجاد کنند.

در حالی که هیچ درمان سریع برای سرماخوردگی وجود ندارد توصیه‌های این مقاله می‌تواند به بیمار کمک کند تا علائم سرما خوردگی را کاهش داده و حتی ممکن است مدت زمان سرما خوردگی را هم کوتاه کند.

چرا آنتی بیوتیک‌ها برای درمان سرما خوردگی توصیه نمی‌شود

از آنتی بیوتیک‌ها می‌توان برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها استفاده کرد. با این حال سرفه‌های حاد، ناشی از ویروس‌هایی هستند که به آنتی بیوتیک‌ها نیاز ندارند، حتی اگر فرد بیمار به یک عفونت باکتریایی مبتلا گردد.

برخی از مواقع بدون مصرف آنتی بیوتیک‌ها هم می‌توان بهبود یافت. آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. استفاده از آنتی بیوتیک‌ها برای کسانی که بیماری‌های جدی دیگری دارند یا سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف می‌باشد، ممکن است خطر آفرین هم باشد.

لیست غذاهای مفید برای سرماخوردگی

تب، آب ریزش بینی، گلو درد و سرفه از علائم سرما خوردگی می‌باشد. هنگام سرما خوردگی بهتر است غذاهای سبک خورده شود. مثلا: یک کاسه آب مرغ با برنج، گیاهان و پیاز هم می‌توانند غذای مفیدی باشد.

وقتی فرد سرما خورده غذا می‌خورد، بدن یک نوع سلول ایمنی خاصی تولید می‌کند که آن را به مبارزه با عفونت‌های ویروسی تشویق می‌کند. بنابراین یک راهکار مفید برای درمان سرما خوردگی، خوردن غذای سبک می‌باشد. بهتر است برای جلوگیری از احساس تهوع یا ناراحتی، به وعده‌های غذایی، مواد غذایی سبک مانند سوپ، تخم مرغ خرد شده نیز اضافه کرد.

تاثیر رژیم غذایی بر سرما خوردگی

رژیم غذایی مکانیسم‌های داخلی بدن را در اوج تولید قرار می‌دهد و هنگامی که بیمار به دنبال رهایی از علائم سرما خوردگی می‌باشد، بسیاری از داروهای سنتی غذایی می‌توانند موثر باشند.

تعداد کمی از غذاها از خصوصیات آرامش بخش سوپ مرغ برخوردار هستند. هنگام مقابله با عفونت، آخرین چیزی که بدن به آن احتیاج خواهد داشت یک غذای سنگین است که دیرتر و سخت تر هضم می‌شود.

اگر فردی در هنگام سرما خوردگی غذای سنگین بخورد، بدن مواد مغذی مورد نیاز برای مقابله با عفونت را نخواهد داشت، بنابراین به جای مقابله با عفونت سعی در سوزاندن غذا می‌کند در نتیجه، ممکن است خود را در معرض تب قرار دهد. تعدادی از مواد غذایی هستند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و بهبودی بدن را سرعت ببخشند.

ویتامین c

یک آنتی هیستامین طبیعی است که می‌تواند علائم سرما خوردگی مانند احتقان بینی، قفسه‌ی سینه، آب ریزش چشم را تسکین دهد. ویتامین c یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به بدن کمک می‌کند تا جلوی آسیب بیشتر سلول در زمانی که ویروس یا باکتری به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند، گرفته شود.

ویتامین  c  باعث ترشح اینترفرون، ماده‌ پروتئینی می‌شود که مقاومت در برابر ویروس‌ها را افزایش می‌دهد و باعث تقویت جریان خون در بدن می‌شود.

روی

تحقیقات نشان داده است که روی به کاهش طول و شدت سرما خوردگی کمک می‌کند. با این وجود، برای بهره‌مندی از تاثیر روی، باید به محض احساس سرما خوردگی، حداقل یک روز پس از شروع علائم، باید یک مکمل روی مصرف شود. همیشه قبل از مصرف مکمل‌های غذایی، باید با پزشک متخصص مشورت شود.

خوردن غذاهای سرشار از روی ممکن است روشی موثر در آماده سازی دفاعی بدن باشد. پودر کاکائو و بادام زمینی مانند سایر آجیل‌ها، دانه‌ها و لوبیاها منبع خوبی برای روی هستند مطالعات نشان داده است که ترکیب روی با ویتامین c می‌تواند باعث تسکین سریع‌تر علائم شود.

سوپ مرغ

سوپ یک غذای خوشمزه و گرم است که یکی از غذاهای مفید برای سرماخوردگی محسوب می‌شود. سوپ حاوی ماده‌ای به نام کارنوزین است که دارای اثرات ضد التهابی می‌باشد و می‌تواند به کاهش علائمی مانند مسدود شدن بینی، و گلو درد، به ویژه در مراحل اولیه عفونت کمک کند. سوپ مرغ بخار پز و آرام بخش به عنوان یک داروی تایید شده می‌باشد.

سوپ مرغ برای بیماری تنفسی مفید می‌باشد زیرا سوپ مرغ موثرترین مایع داغ برای پاکسازی مخاط بینی می‌باشد. معابر بینی مسدود شده را تغذیه، هیدراته و بخار می‌کند. هر چه مخاط سریع‌تر جریان یابد، ترشحات بینی بهتر به از بین بردن ویروس‌ها کمک می‌کند.

سوپ مرغ حاوی خواص ضد التهابی می‌باشد که می‌تواند احتقان را نیز کاهش دهد. مواد اضافی موجود در سوپ علاوه بر مرغ ممکن است مفید باشد. به عنوان مثال: سبزیجات بسیاری از ترکیبات بالقوه‌ی دارویی مانند ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها را دارند.

غذاهای تند

بهتر است داخل غذاهایی که برای سرما خوردگی درست میشود از ادویه‌های تند استفاده شود. زیرا آن‌ها به طور موقت سینوس‌ها را باز می‌کنند و باعث می‌شوند مخاط ساده‌تر و راحت‌تر جریان یابد و از این طریق احتقان را تسکین دهد.

دانه‌ها

دانه‌هایی مانند تخم کدو و کنجد یک میان وعده‌ی سالم است که به دلیل داشتن روی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود مطالعات نشان داده است که در مدت ۲۴ ساعت پس از بروز علائم، روی می‌تواند مدت سرما خوردگی را کاهش دهد. صدف، مرغ، لوبیا، آجیل، کلم و سبزیجات نیز سرشار از روی می‌باشند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت نمایند.

لیمو و عسل

مایعات گرم مانند لیمو عسل می‌تواند به تسکین احتقان بینی کمک کرده و بدن را آب رسانی کند. محققان گفته‌اند که عسل گلو را تسکین می‌دهد و اثرات آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد. عسل می‌تواند در کاهش علائم سرفه‌های حاد ناشی از عفونت‌های دستگاه تنفسی  فوقانی موثر باشد.

لیمو نیز اثرات ضد عفونی کننده دارد و می‌توان از آن برای گلو درد استفاده کرد. لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین c است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.برای درمان سرما خوردگی مصرف منظم آب لیمو با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید می‌باشد.

شلغم

شلغم سبزی مفید و پر خاصیتی است به عنوان آنتی بیوتیک از آن برای سرما خوردگی استفاده می‌شود و یکی از غذاهای مفید برای سرماخوردگی شناخته می‌شود که موجب بهبود سرفه می‌گردد. بهترین راه برای تهیه‌ی شلغم بخار پز کردن آن است زیرا با این روش تمام ویتامین‌ها و خواص درمانی آن حفظ می‌شود شلغم همچنین ضد سرطان می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه



Source link