رژیم برای کاهش کلسترول و مواد غذایی توصیه شده این رژیم


سالانه افراد بسیار زیادی جان خود را به دلیل بالا بودن کلسترول خون خود از دست می دهند. در واقع این مشکل ممکن است برای هر فردی و در هر سنی ایجاد شود و خوردن غذا های ناسالمی که با روغن پالم ساخته می شود یکی از دلایل این امر می باشد. در ادامه شما را با رژیم برای کاهش کلسترول آشنا خواهیم کرد و موادی که می توانند به شما در این زمینه کمک کنند را بیان می کنیم و شما می توانید با گنجاندن این مواد در رژیم غذایی روزانه خود مشکل کلسترول بالا را تا حدودی پایین بیاورید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

رژیم برای کاهش کلسترول

رژیم برای کاهش کلسترول

کلسترول ها در کبد انسان ساخته می شوند و کلسترول یکی از مهم ترین موادی می باشد که درون بدن ساخته می شود و بدون آن ها قادر به زندگی کردن نخواهیم بود. کلسترول در بدن کار های بسیار زیادی انجام می دهد از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است و از وظایف این ماده می توان به منبع سوخت بودن آن، ذخیره انرژی و ساختن هورمون های مختلف در بدن اشاره کرد. یک سری از غذاها هستند که شما با خوردن آن ها می توانید میزان تولید کلسترول بد را در خون خود افزایش دهید.

در واقع بالا بودن میزان کلسترول در خون می تواند خطر سکته مغزی و قلبی را برای شما به همراه داشته باشد بنابراین بهتر است کمی بیش تر مراقب خورد و خوراک خود باشید. افرادی که با آزمایش دادن متوجه میزان بالای کلسترول در خون شده اند و یا سابقه بیماری های قلبی در خانواده خود دارند باید بیش تر از دیگران مراقب سلامتی خود باشند. در واقع این افراد بیش تر از سایرین در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

در ادامه شما را با چند ماده غذایی مهم که می تواند به کاهش کلسترول خون شما کمک کند و شما می توانید به عنوان میان وعده و وعده های اصلی از آن ها استفاده کنید را برایتان بیان خواهیم کرد.

عوارض کلسترول بیش از حد

وعده اصلی

زمانی که بحث وعده های اصلی پیش می آید شما باید بیش تر از دیگران مراقب خورد و خوراک خود باشید زیرا بالا رفتن کلسترول خون شما بستگی به مواد غذایی دارد که آن را برای وعده های اصلی انتخاب می کنید. در ادامه چند ماده غذایی مفید برای وعده های اصلی برایتان بیان خواهیم کرد.

سبزی ها

یادتان باشد که استفاده از سبزی ها به شما کمک می کند تا میزان کلسترول بد را در خون کاهش داده و زندگی سالم تری داشته باشید. بهتر است سبزی ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از آن ها برای بالا نرفتن کلسترول خون خود استفاده کنید. استفاده از پیاز، سیر و هویج به شما کمک خواهد کرد تا از بالا رفتن کلسترول خون خود پیشگیری کنید.

نان سبوس دار

نان یکی از پایه های ثابت سفره های ایرانی می باشد و در خانه همه ایرانی ها یافت می شود. بهتر است برای بهبود کلسترول خون خود از نان های سبوس دار استفاده کنید. این نان ها از آرد کامل تهیه می شوند و فواید بسیار زیادی برای بدن خواهند داشت و از طرف دیگر از بالا رفتن میزان کلسترول در خون پیشگیری خواهند کرد. گندم هایی که در تهیه این نان ها وجود دارد فیبر بسیار بالایی داشته و برای بدن و کاهش کلسترول خون مفید هستند.

نان سبوس دار برای کاهش کلسترول مفید است.

استفاده از غلات

استفاده از جو دوسر، توفو و دیگر فراورده های این چنینی نباید غافل شوید. در واقع استفاده از این مواد به شما کمک می کند تا کلسترول خون را به میزان بسیار زیادی کاهش دهید زیرا دارای فیبر های حلال است.

چربی های خوب

یکی دیگر از موادی که می توانید در وعده های اصلی از آن ها استفاده کنید چربی های خوب می باشد. در واقع این چربی ها شامل روغن زیتون، روغن کانولا، روغن آفتابگردان و روغن کتان می باشد. در واقع استفاده از این روغن ها می تواند سلامت قلب شما را تضمین کرده و رژیم مناسب جهت کاهش کلسترول را به همراه داشته باشد. در واقع شما می توانید با جایگزین کردن این روغن ها به جای روغن های معمولی میزان کلسترول بد خون را کاهش دهید و تغییری در میزان کلسترول بد خون ایجاد نکنید.

میوه های فیبر دار

اگر بتوانید از میوه های فیبر دار مانند سیب، گلابی، پرتقال، انجیر، آلو و زرد آلو استفاده کنید قطعا گام بسیار مهمی در زمینه کاهش کلسترول خون خود برداشته اید و به راحتی می توانید این کار را انجام داده و از بروز مشکلات جدی پیشگیری کنید.

رژیم برای کاهش کلسترول

آجیل ها

استفاده از آجیل ها و دانه های روغنی به شما کمک می کند تا با داشتن رژیم غذایی مناسب جهت پایین آوردن کلسترول خون از بروز بیماری های قلبی و مغزی پیشگیری کنید و بتوانید سالم تر از قبل زندگی خود را ادامه بدهید.

ماهی ها

استفاده از ماهی ها را از یاد نبرید. در واقع ماهی هایی مانند ماهی ساردین، ماهی آزاد و ماهی های دیگری که در آب های سرد زندگی می کنند می توانند از بروز خطرات کلسترول بالا در خون پیشگیری کنند. استفاده از ماهی ها در رژیم برای کاهش کلسترول خون به شما کمک بسیار زیادی می کند و بهتر است دو الی سه بار در هفته از آن ها به عنوان وعده های اصلی استفاده شود.

افزایش وعده های غذایی

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است استفاده از وعده های غذایی بیشتر با حجم کم تر در سلامت انسان نقش بسیار زیادی خواهد داشت. بهتر است برای کاهش مشکلات اضافه وزن از وعده های سبک تر و با سبزیجات بیش تر کمک بگیرید.

غذا های مفید برای پایین آوردن LDL خون

چای دارچین

یکی از مهم ترین مواردی که بهتر است در صبحانه خود گنجانده شود چای و دارچین می باشد. در واقع چای و دارچین به شما کمک می کند تا بتوانید به کاهش کلسترول خون دست یابید و بهتر است این چای را به صورت ناشتا میل کنید.

استفاده از عسل

بهتر است به جای استفاده از شکر و قندها از عسل برای شیرین کردن مواد غذایی و چای خود استفاده کنید. در واقع عسل می تواند سریعا میزان کلسترول خون شما را کاهش داده و اگر بتوانید ۱۵ روز این کار را انجام دهید و روزانه به جای استفاده از شکر و قند از عسل استفاده کنید میزان کلسترول بد خون شما تنظیم خواهد شد.

میان وعده ها

همانطور که گفته شد بهتر است به جای داشتن دو الی سه وعده غذایی حجیم از ۶ وعده غذایی کم حجم استفاده کنید تا بتوانید میزان کلسترول خون خود را با استفاده از رژیم غذایی کاهش دهید. میان وعده ها معمولا در بین وعده های اصلی مورد استفاده قرار می گیرند و اگر به خوبی تنظیم شده باشند می توانند از بروز گرسنگی کاذب پیشگیری کنند.در ادامه چند میان وعده را برایتان معرفی می کنیم و شما می توانید از آن ها در رژیم خود برای کاهش کلسترول خون استفاده کنید.

میان وعده های مناسب برای کاهش میزان کلسترول

ذرت بو داده

اگر دوست دارید از رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول خون خود استفاده کنید به شما توصیه خواهیم کرد که از ذرت بو داده به عنوان میان وعده استفاده کنید. این ذرت ها دارای فیبر بسیار بالایی هستند و کالری بسیار کمی نیز دارند و برای تهیه آن ها نیاز کمی به روغن خواهید داشت. بهتر است این ذرت ها را بدون نمک میل کنید زیرا نمک خودش یکی از عوامل بسیار مهمی است که به بالا رفتن میزان کلسترول بد خون کمک می کند.

آجیل ها

برای داشتن یک رژیم غذایی خوب برای کاهش کلسترول بد در خون نباید از آجیل ها غافل شد. می توانید به عنوان میان وعده از انواع آجیل ها استفاده کنید تا برای مدت بیش تری احساس سیری کرده و از پرخوری بیش از حد جلوگیری کنید.

چیپس های خانگی

اگر دوست دارید از سیب زمینی استفاده کنید می توانید در خانه چیپس تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید. در واقع سیب زمینی به خودی خود بد نیست ولی چون در روغن بسیار زیادی سرخ می شود می تواند مشکلات بدی را برایتان به همراه داشته باشد بنابراین بهتر است سعی کنید چیپس های خانگی را جایگزین چیپس های بازاری کنید.

میوه ها و مواد غذایی خانگی چه تاثیری در کاهش LDL دارد؟

میوه ها

میوه ها به شما کمک خواهند کرد تا یک رژیم مناسب برای کاهش کلسترول خون داشته باشید. در واقع استفاده از میوه هایی که دارای فیبر های بسیار بالایی هستند به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید سطح LDL خون خود را به میزان بسیار زیادی کاهش داده و بتوانید بهتر زندگی کنید و از بیماری های قلبی و عروقی مصون بمانید.

سوپ سبزیجات

یکی از ساده ترین غذاهایی که قدرت سیر کردن بسیار بالایی دارد سوپ سبزیجات می باشد. در واقع این سوپ می تواند با چربی اشباع بسیار کمی که دارد از بالا رفتن کلسترول خون پیشگیری کند.

انواع میوه ها و سبزیجات مناسب برای کاهش LDL

یک سری از میوه ها و سبزیجات هستند که به شما کمک می کنند تا بتوانید کلسترول خون خود را کاهش دهید. این میوه ها و سبزیجات را یک به یک برایتان مورد بررسی قرار می دهیم و نحوه اثر آن ها را بر روی کلسترول خون را شرح می دهیم.

رژیم برای کاهش کلسترول

کلم

کلم ها دارای آنتی اکسیدان های بسیار زیادی می باشد و اگر دارای کلسترول بالا هستید استفاده از کلم می تواند به شما کمک کند تا بتوانید از بروز بیماری های خطرناک پیشگیری کنید. می توانید از کلم ها در سالاد استفاده کنید و در کنار غذا خود از آن ها استفاده کنید.

آووکادو

آووکادو یکی از بهترین میوه هایی می باشد که دارای آنتی اکسیدانی به نام گلوتاتیون است. این آنتی اکسیدان می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند و میزان کلسترول خون را کاهش دهد. البته این میوه دارای چربی بالایی می باشد و باید در خوردن آن اعتدال را رعایت کنید.

هویج

بتاکاروتن موجود در هویج همان ماده ای می باشد که به شما کمک می کند تا بتوانید با کلسترول بالای خود بجنگید و آن را کاهش دهید. بهتر است در رژیم غذایی خود استفاده از هویج را در اولویت قرار دهید.

سلامت قلب با کاهش کلسترول

انگور

انگور دارای کریستین می باشد. در واقع بالا بودن میزان کلسترول خون می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و آن ها را از بین ببرد اما استفاده از انگور به شما کمک می کند تا جلوی این مشکل را بگیرید زیرا ماده موجود در آن مانع از آسیب رگ های خونی خواهد شد.

پیاز

پیاز ها جزء جدا نشدنی غذا های ایرانی هستند و بهتر است از آن ها در سالاد ها نیز استفاده کنید. در واقع پیاز دارای ترکیبات گوگردی بسیار خوبی است و می تواند از مشکلاتی که کلسترول بالا برایتان ایجاد می کند تا حدود بسیار زیادی پیشگیری می کند.

سویا

سویا یکی از مهم ترین موادی می باشد که دارای ویتامین های بسیار زیادی است و می تواند باعث کاهش کلسترول خون شود. مواد مهم سویا شامل ویتامین B، آهن و کلسیم و آنتی اکسیدان می باشد.

استفاده از روغن زیتون به جای روغن های معمولی می تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند.

گوجه فرنگی

اگر به گوجه فرنگی حساسیت ندارید بهتر است به صورت روزانه از آن استفاده کنید. لیکوپن یکی از موادی می باشد که با تجمع کلسترول در دیواره رگ ها مقابله می کند. گوجه فرنگی دارای مقادیر بسیار زیادی از لیکوپن می باشد و با خوردن آن می توانید از بروز مشکلات زیادی که کلسترول بالا برایتان ایجاد می کند پیشگیری کنید.

به منظور آشنایی با دیگر رژیم های مفید همچون رژیم غذایی بدون قند و رژیم غذایی کبد چرب می توانید به سراغ این مطالب بروید.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link