ریکاوری و بازیافت ورزشی – آکادمی تخصصی ورزش علم و بدن


🔶اغلب ورزشکارانی که ورزش حرفه ای و قهرمانی انجام میدهند .تحت فشار زیادی قرار میگیرند و همچنین فشار های اجتماعی و حرفه ای دیگری را نیز تجربه خواهند کرد.
▪️در نتیجه ورزشکاران باید بین تمرین ،زندگی و بازیافت ،تعادل خوبی را ایجاد کنند.
▪️بازیافت و ریکاوری یک فرایند چند جانبه است و به عوامل بیرونی و درونی اشاره دارد.

🔶به عنوان یک  مربی با تجربه و آگاهی از عواملی که تنظیم و هماهنگی فیزیولوژیکی ورزشکار را بفهمد . میتواند تکنیک های بازیافت را بکار گیرد
که شامل:
🔸سن ورزشکار: ورزشکار بالاتر از ۲۵ سال سن نسبت به ورزشکار جوان تر به  مدت ریکاوری  بیشتری احتیاج دارد.
🔸جنسیت: زنان نسبت به مردان به علت تفاوت های فیزیولوژیکی تمایل به بازیافت آهسته ترس دارند
🔸عوامل محیطی:که به آب و هوای محیط  یا ارتفاعات اشاره دارد
🔸ترکیب نوع تار عضلانی: تارهای تند انقباض نسبت به تارهای کند انقباض بر اساس ویژگی و کارایی که دارند تمایل به خستگی سریع تری دارند.
🔸نوع فعالیت ورزشی :ورزشکاری که  تمرین استقامتی انجام میدهد نسبت به فردی که تمرین سرعتی انجام میدهد بازیافت پایین تری دارد.
عوامل روانی : مانند استرس که باعث باهم زدن تعادل هورمون های بدن و رهاسازی کورتیزول  و دیگر هورمون ها میشود و باعث مشکلات فیزیولوژیکی میشود.

به طور کلی روش های بازیافت طبیعی به ۲ صورت مشاهده میشوند:»»»۱_استراحت فعال ۲_استراحت غیر فعال

🔺استراحت فعال

استراحت فعال یا حرکت درمانی به دفع و از بین بردن مواد زاید مانند اسید لاکتیک طی فعالیت های ورزشی هوازی متوسط یا حرکات کششی ، اشاره دارد.

🔺استراحت غیر فعال

استراحت کامل یا غیرفعال ،ابزار اصلی فیزیولوژیکی ذخیره سازی ظرفیت کاری است.به طور مثال ورزشکار به ۹تا۱۰ ساعت خواب نیاز دارد.
به طور کلی سبک زندگی افراد معمولاً برمیزان بازیافت اثر می‌گذارد.
نکته: حرکات کششی بر دستگاه عضلانی_لیگامنتی_ به خصوص تاندونی مؤثر می‌باشد .و تاندون ها معمولاً در معرض فشار بیشتری قرار میگیرند و همچنین تاندون ها اغلب در برار آسیب  ضعیف تر  عمل میکنند چون تاندون ها در مقایسه به عضلات دارای عروق نیستند .اکسیژن و مواد غذایی دریافت نمی کنند و بنابراین نیاز به بازیافت و ریکاوری بیشتری دارند.

آشنایی با استراحت بین ست های تمرینی

🔷ابزار های فیزیوتراپی ریکاوری

روش های فیزیوتراپی روش های خاصی می‌باشند .شامل،ماساژ،گرمادرمانی،سرمادرمانی،اگسیژن درمانی،هوادرمانی،تمربن در ارتفاع ،بازتاب درمانی،شینی درمانی

آشنایی بیشتر با فیزیوتراپی و تأثیرات آن

🔹ماساژ

ماساژ دستکاری سازمانی بافت های نرم است و در دفع محصولات فرعی سمی ناشی از متابولیسم انرژی و آسیب های ساختاری عضلانی کمک میکند.
چند نمونه از فواید ماساژ:
افزایش گردش خون
افزایش گردش لنفاوی
رفع خستگی عضله
رفع ورم زیاد

🔹گرما درمانی

به صورت کلی دستگاه گردش خون ۲ وظیفه را برعهده دارد : تحویل مواد غذایی به بافت ها پوست و انتقال گرما از داخل بدن به خارج و پوشت ها برای دفع گرما
شکل های گرم کننده در چندین شکل نظیر سوناها،لامپ های گرم کننده،حمام های بخار،کیسه های مرطوب گرم کننده
توصیه: گرما درمانی را فوراً بعد از تمرین یا در موارد ضربات حاد بکار نبرید ..۳الی۴ روز بعد از آسیب ابتدایی از گرما استفاده کنید

🔹سرما درمانی

شاید بیش ازین فایده ی سرما یا سرما درمانی ،اثر تسکین آن روی بافت موضعی  باشد.
سرما درمانی ،جریان خون را افزایش ، سطح اکسیژن را بالا میبرد،متابولیسم را از زایش میدهد و اسپاسم عضلانی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش میدهد.
توصیه:  استفاده از سرما در مانی برای افراد با حساسیت به سرما منع شده است.

🔹اکسیژن درمانی

معمولاً مشاهده میکنید که ورزشکاران حرفه ای با کسر اکسیژن مواجه میشوند.
برای غلبه بر کاهش اشباع اکسیژن و جایگزینی آن در بدن ، از ورزش های تنفسی و یوگا و…قبل و بعد از رقابت ها و تمرین و در طول فواصل ورزش استفاده نمایید.

🔹هوا درمانی

در هوای اتمسفر یون های منفی و مثبت پراکنده شده اند.
یون منفی بیشتر در هوای اطراف کوه ها،کنار دریاها،آبشار ها،بعد از باران وجود دارد.درحالی که یون های مثبت زمانی که هوا از روی خشکی ،سطوح بایر مانند صحراها که چنین محیط های باعث خستگی، خواب آلودگی ،بی قراری و سردرد ها در محیط تمرینی میشود. ولی یون های منفی باعث  ریکاوری سریع دستگاه قلبی تنفسی ،آرام سازی دستگاه عصبی و روانی و ظرفیت کاری رو افزایش میدهد.

🔹ارتفاع درمانی

تمرین یا استراحت فعال در ارتفاعات حدوداً ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ متری میتواند بازیافت را افزایش دهد .
تمرین در ارتفاعات متوسط می‌تواند غلظت هموگلوبین خون را در حدود ۱ درصد در هر ۷ روز افزایش دهد.

🔹بازتاب درمانی

بازتاب درمانی یا همان طب سوزنی و یا طب فشاری یک روش سنتی از طب چینی که از طریق جریان انرژی ،به بازگردانی صحیح انرژی ،با بهبود التیام و هارمونی در بدن کمک می‌نماید
ورزشکاران می‌توانند از طب سوزنی قبل،درحین،و یا بعد از تمرین استفاده نمایند.

🔹شیمی درمانی

استفاده از ویتامین ها به عنوان یک کمک مهم برای عملکرد و بهبود بازسازی و بازیافت ورزشی توصیه میشود.
ویتامین ها بخشی از مولکول های آلی ضروری هستند که برای واکنش های تولید انرژی در بدن مورد نیاز می‌باشند .و به عنوان آنتی اکسیدان نیز عمل میکنند.
مواد معدنی ،مواد فاقد کربن و غیرآلی در غذا هستند ‌. بدن از اونه گوناگون مواد معدنی نظیر کلسیم ، فسفر، پتاسیم ، گوگرد،سدیم، آهن، فلوئور،کلر،منیزیم، منگنز، مس، کروم، سلنیم،ید و روی استفاده میکند.
مواد معدنی و ویتامین ها به صورت همزمان کار ویرایش جذب بهتر با یک دیگر مصرف شوند بهتر است.



Source link