عدم تحمل لاکتوز | نشانه‌ها و راه‌های درمان آن


شاید شما حداقل یک بار عبارت « عدم تحمل لاکتوز » را شنیده باشید. آیا می‌دانید این عبارت به چه معناست؟ یا اینکه چطور می‌توان متوجه شد که عدم تحمل لاکتوز داریم؟ و اینکه البته چه روش درمانی برای آن وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ به تمام سؤالات خود را بیابید.

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز چیست؟

بیماری عدم تحمل لاکتوز یا همان lactose intolerance، نوعی بیماری گوارشی محسوب می‌شود. افرادی که مبتلا هستند، قادر به هضم کامل لاکتوز یا همان قند شیر نیستند. به همین خاطر پس از مصرف انواع فرآورده‌های لبنی، دچار مشکلاتی همچون اسهال، نفخ و درد می‌شوند. این بیماری کاملاً بی‌خطر است. یعنی سلامت بیمار را تهدید نمی‌کنید؛ اما گاهی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

عامل بیماری عدم تحمل لاکتوز چیست؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، بدن برای تجزیه و هضم قند شیر یا همان لاکتوز، به ماده‌ای با نام لاکتاز احتیاج دارد. این ماده به‌صورت طبیعی در روده کوچک تولید می‌شود. به همین خاطر افرادی که روده آن‌ها این ماده را تولید نمی‌کند، در هضم لاکتوز دچار مشکل خواهند شد. کم شدن سطح لاکتاز تا حدی قابل جبران است. یعنی بدن به هر طریقی تلاش می‌کند تا لاکتوز را هضم کند؛ اما زمانی که میزان آن از سطح خاصی کمتر شود، دیگر بدن قادر به هضم آن نخواهد بود. به همین خاطر فرد با مصرف فرآورده‌های لبنی، دچار مشکلات متعدد می‌شود.

علائم این بیماری چیست؟

افرادی که دارای این مشکل هستند، بعد حدود 30 تا 120 دقیقه از مصرف مواد غذایی حاوی لاکتوز، دچار مشکلات زیر می‌شوند:

  • نفخ؛
  • گاز معده؛
  • دل درد و دل‌پیچه؛
  • اسهال؛
  • حالت تهوع و حتی استفراغ.

چرا درمان این بیماری مهم است؟

زمانی که شما مشکل عدم تحمل لاکتوز داشته باشید، به‌صورت ناخودآگاه از مصرف لبنیات بیزار می‌شوید. شما با هر بار مصرف لبنیات دچار مشکلات عدیده خواهید شد. به همین خاطر مصرف لبنیات و فرآورده‌های لبنی را کنار می‌گذارید. همین مسئله باعث می‌شود میزان کلسیم کافی به بدن شما نرسد. به همین خاطر قطعاً باید این مشکل را حل نمایید.

عدم تحمل لاکتوز

چرا به این بیماری مبتلا می‌شویم؟

همان طور  که اشاره کردیم، زمانی که روده کوچک مقدار کافی لاکتاز تولید نکند، به این بیماری دچار خواهیم شد. بدن با کمک لاکتاز، قند شیر را به دو قند ساده گالاکتوز و گلوکوز تبدیل می‌کند. این قندها توسط روده به سادگی قابل جذب هستند. این امکان وجود دارد به‌صورت مادرزادی یا در طول زندگی به دلایل مختلف، روده شما قادر به تولید این آنزیم نباشد. در نتیجه کاهش سطح این آنزیم، شما دچار عدم تحمل لاکتوز خواهید شد.

جالب است بدانید سطح لاکتاز به‌صورت طبیعی در بدن کاهش پیدا می‌کند. لاکتاز در بدن نوزادها به حد فراوانی وجود دارد؛ اما پس از آنکه نوزاد دیگر شیر مصرف نمی‌کند، به‌صورت طبیعی سطح این ماده کاهش پیدا می‌کند؛ اما خب این مسئله باعث به‌وجود‌آمدن عدم تحمل لاکتوز نمی‌شود. در حقیقت بدن شما در اثر بیماری کرون، رشد بیش از حد باکتری، بیماری سلیاک یا انواع عفونت‌ها، تولید لاکتاز را کاهش می‌دهد.

روش درمان عدم تحمل لاکتوز چیست؟

متأسفانه باید بگوییم که این بیماری درمان خاصی ندارد. یعنی شما نمی‌توانید با مصرف یک دارو یا حتی عمل جراحی، این مشکل را حل کنید. با این وجود توصیه‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شما در این راستا کمک کنند:

  • مصرف لبنیات را تا حد امکان کاهش دهید؛
  • به‌تدریج میزان بسیار کمی لبنیات را به رژیم روزانه خود اضافه کنید؛
  • از محصولات کم لاکتوز استفاده نمایید؛
  • پودر لاکتوز را به فرآورده‌های لبنی اضافه نمایید؛
  • از محصولات لبنی بدون لاکتوز استفاده کنید.
عدم تحمل لاکتوز

محصولات لبنی بدون لاکتوز چیست؟

همان طور  که اشاره کردیم، زمانی که بدن دارای باکتری لاکتاز نباشد، قدر به هضم و تجزیه لاکتوز نیست. به این ترتیب شما دچار مشکلات گوارشی می‌شوید. به همین خاطر بسیاری از تولیدکنندگان محصولات لبنی به این فکر افتادند تا پود یا عصاره لاکتاز را به برخی محصولات خود اضافه کنند. به این ترتیب افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند، لاکتاز را به همراه لاکتوز مصرف می‌کنند. در نتیجه دیگر دچار مشکلات گوارشی نخواهند شد. در حال حاضر شیرهای بدون لاکتوز بسیاری در فروشگاه‌ها حضور دارند. البته فراموش نکنید شما خودتان هم می‌توانید عصاره لاکتاز را به شیر اضافه کنید؛ اما شیرهای بدون لاکتوز، بافتی یکدست و همزه دارند و عصاره لاکتاز زیر دندان شما نمی‌رود.

خب دوستان عزیز، آیا شما نیز دچار بیماری عدم تحمل لاکتوز هستید؟ شما چه روشی برای حل مشکل خود انتخاب کرده‌اید؟ آیا از محصولات لبنی بدون لاکتوز استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دید نظرات شما عزیزان همراه هستیم.



Source link