علت صدای مفاصل هنگام راه رفتن چیست؟


صدای مفاصل

مفاصل ممکن است صداهای مختلفی داشته باشند.
صدای مفاصل می‌تواند به صورت ترکیدن، ترک خوردن، ساییده شدن یا کوبیدن شنیده شود. معمولا صدای مفاصل وقتی راه می‌رویم یا از جای خود بلند می‌شویم بیشتر شنیده می‌شود. دلایل مختلفی برای این صداها وجود دارد. در این مقاله ابتدا به بررسی دلایلی که باعث این صداها می‌شوند می‌پردازیم و سپس راهکارهایی را برای کنترل و درمان آن معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با صدای مفاصل

علت صدا دادن مفاصل چیست؟

معمولا صدای مفاصل از انگشتان دست، مچ پاها، زانو و کمر بیشتر شنیده می‌شود. قبل از هر چیزی در نظر داشته باشید که این صداها نگران کننده نیستند ولی اگر با سوزش و درد همراه شوند می‌توانند هشدار دهنده بیماری مفصلی خاصی باشند.

صدای مفاصل

1. آزاد شدن گازها باعث صدای مفاصل می‌شوند

در مفاصل بدن مایعی به نام سینوویال وجود دارد که باعث روان شدن مفاصل می‌شود. در واقع نقش روان کننده را دارد. این مایع حاوی گازهایی مانند اکسیژن، دی اکسید کربن و نیتروژن است. وقتی این گازها آزاد می‌شوند، صدایی مانند صدای ترکیدن بادکنک به گوش می‌رسد. برای اینکه این صدا دوباره شنیده شوند، باید صبر کنید گازها به مایع سینوویال برگردند تا حباب تشکیل شود.

2. حرکت کردن تاندون‌ها، مفاصل و رباط‌ها باعث تولید صدا می‌شود

وقتی مفصل حرکت می‌کند موقعیت تاندون تغییر می‌کند. با این تغییرات کمی از جای خود خارج می‌شود. وقتی به موقعیت اولیه خود برمی‌گردد، ممکن است صدایی مانند کوبیده شدن شنیده شود. حتی رباط‌های شما ممکن است با حرکت دادن مفصل سفت شوند. این اتفاق معمولا در مچ یا زانو بیشتر رخ می‌دهد و صدای ترک خوردن به گوش می‌رسد.

3. وقتی سطح مفصل ناهموار است

آرتروز باعث از بین رفتن صافی سطح غضروف می‌شود و روی سطح آن زبری ایجاد می‌کند. در پی آن وقتی حرکت کنیم صدا تولید می‌شود. با بالا رفتن سن، غضروف‌هایی که در مجاورت مفاصل نازک شده هستند با رباط‌ها روی هم ساییده می‌شوند و صدا تولید می‌کنند.

4. علت صدا دادن مفاصل هنگام ورزش

خیلی از افراد از اینکه در هنگام بدنسازی یا هر ورزش دیگری مفاصلشان صدا می‌دهد شاکی هستند. اغلب در پی یافتن علت آن هستند تا بتوانند آن را درمان یا کنترل کنند. صدای مفاصل هنگام ورزش کردن بسیار رایج است. مواردی مانند تغذیه نادرست و انجام غلط تمرینات می‌تواند باعث صدای مفاصل حین ورزش کردن شود.

5. علت صدا دادن مفاصل در نوجوانان

صدای مفاصل یا درد گرفتن مفاصل مختص سن خاصی نیست. هر فردی ممکن است در هر سنی صدا دادن مفاصل و به ویژه مفصل زانو را تجربه کند. در صورتی که این موضوع بدون درد باشد و به طور مداوم ایجاد شود، ممکن است علائمی از آرتروز را هشدار دهد. اما عوامل دیگری مانند چاقی و اضافه وزن، فعالیت‌های سنگین در این سن یا ورزش‌های سنگین هم می‌تواند دلیل صدای مفاصل باشد.

آیا صدای مفاصل مضر و آسیب زننده است؟

احساس درد و صدای مفاصل
در صورتی که در هنگام راه رفتن یا حرکت کردن مفصل صدا دهد و این صدا همراه با درد باشد، بهتر هست به یک متخصص برای بررسی علت و درمان آن مراجعه کنید.

صدای مفاصل

شکستن و صدا دادن بند انگشتان
مطالعات مختلفی در مورد شکستن قلج بند انگشتان انجام شده است و به این نتیجه رسیده‌اند که شکستن انگشتان آسیب جدی نمی‌تواند به همراه داشته باشد. اما در مطالعات دیگر به این نتیجه دست یافتند که شکستن مکرر قولنج انگشتان دست یا پا به مرور می‌تواند سبب ایجاد بافت نرم در مفصل شود که این موضوع آسیب زننده خواهد بود. همچنین به مرور می‌تواند سبب ضعیف شدن و التهاب دست می‌شود.

از صدای مفاصل پیشگیری کنید

شما می‌توانید با اصلاح برخی از عادات خود و پیش بردن عادات سالم، از بروز صدا در ناحیه مفاصل پیشگیری کنید:

  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید و میزان کلسیم و ویتامین D مناسبی را به بدن برسانید.
  • ورزش کنید و از بی تحرکی دوری کنید. ورزش به تقویت عضلات شما منجر می‌شود و از سلامت مفاصل و استخوان‌ها حمایت می‌کند.
  • کفش مناسب بپوشید. کفش پاشنه دار یا غیراستاندارد برای مفاصل کمر و زانو آسیب رسان است.
  • تغییر وضعیت دهید. یعنی مدت طولانی نایستید یا مدت طولانی ننشینید. در طولانی مدت بدن نباید در یک وضعیت قرار بگیرد.
  • هنگام برداشتن وسایل از روی زمین، کمر خود را بیش از حد خم نکنید.

چگونه می‌توانیم صدای مفاصل را درمان کنیم؟

پیش از امتحان کردن راهکارهای مختلف برای درمان صدای مفاصل باید در نظر داشته باشید که راهکارهای خودسرانه یا تجربیات دیگران را بدون مشورت گرفتن با پزشک پیش نبرید. زیرا ممکن است بنا به علتی که سبب صدا شده است راه درمان و کنترل چنین موضوعی متفاوت باشد.

درمان خانگی برای صدای مفاصل

راهکارهایی که به عنوان درمان خانگی می‌توانید برای صدای مفاصل به کار ببرید شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدیریت وزن و بودن در وزن سالم (اگر نیاز به کاهش وزن دارید حتما برنامه غذایی مناسبی برای آن را پیش ببرید)
  • ماساژ دادن مفاصل به کمک روغن‌هایی همچون روغن بابونه، روغن سیاهدانه، روغن کنجد، روغن زنجبیل، روغن زیره یا شیرین بیان
  • انجام ورزش منظم برای تقویت عضلات با ورزش‌هایی همچون یوگا، دوچرخه سواری و شنا
  • اصلاح برنامه غذایی و پیروی از رژیمی که حاوی غضروف سازهای طبیعی باشد، مانند سوپ تهیه شده با پای مرغ، پاچه گوسفند
  • کمک گرفتن از آب درمانی

درمان صدای مفاصل با دارو و جراحی

برای درمان با جراحی و حتی درمان دارویی آسیب‌های مفصلی باید زیر نظر پزشک پیش رفت. در صورتی که مایع مفصل علت بروز صداها شده باشد، مواردی مانند فیزیوتراپی، دارو و آب درمانی می‌تواند تاثیرات خوبی داشته باشد. همچنین اگر درد خفیفی احساس شود، تزریق استروئید درون مفصلی، به کاهش درد و التهاب ایجاد شده کمک می‌کند. اما در صورتی که علت درد مفصلی مانند آسیب به مفصل زانو باشد، ابتدا آب درمانی، فیزیوتراپی و درمان دارویی تجویز خواهد شد اما اگر شدید باشد نیاز به تعویض مفصل زانو خواهد بود.

مقالات پیشنهادی مرتبط با صدای مفاصل

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی دلایل صدا دادن مفاصل حین حرکت کردن یا راه رفتن پرداختیم. باید این مورد را وقتی که با درد یا سوزش همراه می‌شود جدی گرفت. بسته به علت ایجاد آن یا شدت درگیری ممکن است روش درمان متفاوت باشد. حتما در چنین شرایطی از پزشک مشورت دریافت کنید و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان کوئیک فیت در قسمت ارسال دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

منبع: loc.gov



Source link