علم ورزش | آیا پودر پروتئین جوانه زده سالم‌تر است؟


پروتئین، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها، سه درشت مغذی هستند که بدن‌تان برای انرژی و سلامت بهینه‌ی خود نیاز دارد. کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها، انرژی‌تان را تامین می‌کنند در حالی که بدن شما تنها از مقدار کمی پروتئین به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند، به جز تحت شرایط پُراسترسی مانند ورزش زیاد و سنگین یا گرسنگی. پروتئین یک ماده مغذی حیاتی برای سلامتی است. شما برای تولید بافت عضله، ساختن آنتی بادی‌هایی که با عفونت مبارزه می‌کنند، ساختن آنزیم‌هایی که واکنش‌های شیمیایی را فعال می‌نمایند، بازسازی بافت عضله و ساختن پروتئین‌هایی که تعادل مایعات در داخل بافت‌ها و رگ‌های خونی را حفظ می‌کنند، به پروتئین نیاز دارید. در واقع پروتئین و آمینو اسیدهای آن، یکی از مهم‌ترین اجزای بدن‌تان هستند. به همین خاطر در این مطلب در خصوص پودر پروتئین جوانه زده توضیح می‌دهیم.

یک فرد فعال روزانه به تقریبا 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود نیاز دارد، هر چند ممکن است شما ورزشکاری باشید که به دو برابر این میزان پروتئین نیاز دارید. شما برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود انتخاب‌های زیادی پیش رو دارید. شما می‌توانید پروتئین را هم از منابع حیوانی و هم از منابع گیاهی به دست آورید.

این روزها خیلی از افراد پروتئین‌های گیاهی را انتخاب می‌کنند. عده‌ای نیز رژیم غذایی خود را با پودرهای پروتئین و پروتئین شیک‌ها تکمیل می‌نمایند، خصوصا آنهایی که تمرینات بدنسازی انجام می‌دهند یا اهل ورزش‌های سنگین و شدید هستند. وقتی قفسه‌های فروشگاههای مواد غذایی یا داروخانه‌ها را بررسی می‌کنید ممکن است انواع و اقسام پودرهای جوانه را ببینید و این سوال برای‌تان مطرح شود که آیا اینها سالم‌تر و موثرترند؟

پروتئین جوانه زده چیست؟

تولید کننده‌ها، پودرهای پروتئین جوانه زده را از غلات و دانه‌های جوانه زده تهیه می‌کنند. غلات و دانه‌ها حاوی پروتئین همراه با کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و املاح هستند. وقتی شما پودرهای پروتئین جوانه زده را می‌خرید، به پروتئین‌هایی از دانه‌ها و غلات دسترسی دارید که به شکل پودرهای فرآوری شده درآمده‌اند و شما می‌توانید از آنها برای درست کردن شیک پروتئین استفاده کنید.

آیا پودر پروتئین به صورت جوانه زده به پودر پروتئین معمولی برتری دارد؟

سازنده‌ها برای تهیه‌ی پودر پروتئین جوانه از غلات و دانه‌ها به صورت کامل استفاده می‌کنند که این دانه‌ها و غلات تازه شروع به جوانه زدن کرده‌اند. این یک مزیت است زیرا طی فرایند جوانه زدن و روییدن، بعضی از کربوهیدرات‌های موجود در دانه‌ها و غلات، تجزیه شده و نسبت مواد مغذی به کربوهیدرات‌ها بالاتر می‌رود.

فرایند جوانه زدن از تراکم فیتات‌ها نیز می‌کاهد. فیتات‌ها ترکیباتی هستند که جذب املاح را کاهش می‌دهند. بنابراین غلات و دانه‌های جوانه زده دارای مواد معدنی بیشتری هستند که دسترسی زیستی به آنها امکانپذیر است. این املاح شامل آهن، منیزیم و زینک می‌شود. جوانه زدن باعث می‌شود غلات و دانه‌ها قابل هضم‌تر شوند، بنابراین شما کمتر دچار نفخ و گاز معده خواهید شد.

اگر شما پروتئین شیک‌های درست شده با پودرهای جوانه‌ زده را دوست ندارید، می‌توانید انواع پروتئین بارهایی را پیدا کنید که با غلات جوانه زده درست شده‌اند. مانند هر پروتئین بار دیگری باید به اطلاعات غذایی و لیست ترکیبات و عناصر روی محصول نگاه کنید و ببینید چه مقدار قند و افزودنی دارد.

معایب پروتئین‌های جوانه زده

با انتخاب پودر پروتئین جوانه شاید مقدار بیشتری مواد معدنی دریافت کنید اما مصرف این نوع پودرهای پروتئین معایبی هم دارد. شما همیشه هم چیزی را که بابت آن پول داده‌اید به دست نمی‌آورید و حتی ممکن است غافلگیر هم بشوید! وقتی Clean Label Product ، 134 پودر پروتئین را مورد آزمایش قرار داد، معلوم شد تقریبا همگی آنها حاوی دو یا چند فلز سنگین بوده و بیش از نیمی از آنها نیز دارای بیسفنول A (‌BPA) بوده‌اند.

بعضی از این فلزات سنگین شامل آرسنیک غیرارگانیک، کادمیوم و سرب می‌شوند که همگی به بدن انسان آسیب می‌زنند. در میان پودرهای پروتئین که Clean Label Product آنها را تست کرد، انواعی که گیاهی بوده‌اند نسبت به انواعی که از لبنیات تهیه شده بودند، دارای آلودگی‌های بیشتری بوده‌اند. تولید کننده‌ها می‌توانند چنین خطاهایی بکنند زیرا سازمان غذا و دارو، نظارت دقیقی بر تولید مکمل‌های غذایی از جمله پودرهای پروتئین ندارد.

پودر پروتئین جوانه زده ممکن است حاوی سایر افزودنی ها نیز باشد

وقتی شما پودر پروتئین می‌خرید، محصولی در دست شماست که بسیار فرآوری شده است. بنابراین غیر از دانه‌های جوانه زده و غلات کامل چیزهای دیگری نیز دریافت می‌کنید. بیشتر پودرهای پروتئین تجاری حاوی شیرین کننده‌ها، طعم دهنده‌ها و غلیظ کننده هستند. محصولی که شما می‌خرید ممکن است حاوی مقدار قابل توجهی قند یا شیرین کننده‌ی مصنوعی باشد. سازنده‌ها برخی از پودرهای پروتئین را با یک قند الکل مانند اریتریتول شیرین می‌کنند. هر چند قند الکل به طور کل بی‌ضرر است اما شما آنها را جذب نمی‌کنید. بنابراین عجیب نیست که دچار نفخ و گاز معده شوید. پودرهای پروتئین اغلب پُر از سدیم نیز هستند. سدیم به محصول نهایی طعم بهتری می‌دهد.

منابع غذایی پروتئین بهترین انتخاب هستند

وقتی عجله دارید، یک اسموتی پروتئین می‌تواند اسنک خوبی برای پیش از تمرین یا پس از تمرین باشد اما بهترین راه دریافت پروتئین این است که آن را از غذاهای طبیعی بگیرید. بدین ترتیب شما قند اضافی، شیرین کننده مصنوعی، افزودنی و مواد سمی به بدن‌تان وارد نمی‌کنید.

اگر شما در هر وعده‌ی غذایی‌تان پروتئین کافی بگنجانید، دریافت پروتئین مورد نیاز بدن‌تان کار سختی نخواهد بود. روزتان را با تخم مرغ شروع کنید، به عنوان اسنک ماست بخورید و برای شام‌تان نیز سینه مرغ یا بوقلمون میل کنید. اگر طرفدار رژیم غذایی گیاهی هستید، توفو، کینوآ، دانه چیا، مغزها و دانه‌ها و بنشن و حبوبات همگی بهترین منابع پروتئین گیاهی هستند. حتی سبزیجات سبز نیز دارای مقدار قابل توجهی پروتئین می‌باشند. مثلا یک بروکلی متوسط دارای تقریبا 4 گرم پروتئین است. ضمنا شما با خوردن بروکلی، فیبر خوبی هم به بدن‌تان می‌رسانید.

کلام آخر

پودر پروتئین جوانه زده نسبت به سایر انواع پودرهای پروتئین، از جهت مواد مغذی برتری‌هایی دارد. شما با مصرف جوانه‌های غلات و دانه‌ها، املاح بیشتری جذب می‌کنید و این پودرهای پروتئین حاوی فیتات‌های کمتری هستند. اما این تفاوت آنقدرها هم قابل توجه نیست و در واقع بهتر است غذاهای طبیعی منابع پروتئین را به این پودرها ترجیح بدهید و فقط گاهی از پودرهای پروتئین استفاده کنید.

هوشمندانه خرید کنید! اگر پودر پروتئین جوانه زده می‌خرید، تصور نکنید صرفا به این دلیل که جوانه زده سالم است. برچسب روی محصول را بخوانید و ببینید چه اندازه قند افزوده دارد و آیا دارای شیرین کننده‌های مصنوعی است یا خیر. محصول را از برند معتبر بخرید تا مقدار مواد آلوده‌ی آن کمتر باشد. قبل از انتخاب تحقیقات کاملی انجام دهید، فریب تبلیغات را نخورید و مطمئن شوید که بهترین محصول را انتخاب می‌کنید.

تهیه و ترجمه: diet.com




Source link