بررسی نیازهای اجتماعی سالمندان | خدمات پرستاری سلامت اول


اگر چه به نظر می‌رسد که سالمندان از اجتماع دور شده و سپری کردن ساعت‌های زیاد در منزل، آن‌ها را از نیازهای اجتماعی فارغ کرده باشد؛ اما به واقع این طور نیست. اتفاقا مشکلات اجتماعی سالمندان ممکن است با چالش‌های بیشتر همراه باشد. با شناخت نیازهای بارز اجتماعی سالمندان، می‌توان مسائل را ساده‌تر کرده و به این نیازها به درستی و به موقع پاسخ داد. به این ترتیب مشکلات سالمندان به حداقل رسیده و زندگی اجتماعی خود را با کیفیت بهتری سپری می‌کنند.

در این مطلب از مرکز خدمات پرستاری سلامت اول می‌خواهیم بررسی کنیم که برای نیازهای اجتماعی سالمندان چه کنیم و چطور می‌توان مسائل اجتماعی سالمندان را بهتر مرتفع کرد. شما نیز اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید یا به هر شکلیّ برایتان کاربرد دارد؛ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 نیازهای اجتماعی سالمندان
مشکلات سالمندان به حداقل رسیده و زندگی اجتماعی خود را با کیفیت بهتری سپری می‌کنند.

مشکلات اجتماعی سالمندان

نیازهای بارز اجتماعی سالمندان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. نیاز به حضور در دورهمی‌ها و مجامع مختلف
  2. نیاز به برقراری ارتباط با افراد غیر از اعضای خانواده
  3. نیاز به تحرک و احساس مفید بودن در سطح اجتماع

پیشنهاد مقاله: نگهداری از سالمند افسرده در منزل و شناخت اصلی ترین نیازهای عاطفی سالمندان

نیاز به حضور در دورهمی‌ها و مجامع مختلف

فرد سالمند نیاز دارد تا مانند گذشته دایره دوستان و آشنایان خود را داشته باشد. دوستان و آشنایانی که احتمالا هم سن و سال هستند و گپ و گفت با آن‌ها نیز برای فرد خوشایند است. این ارتباطات دوستانه، به فرد سالمند احساس بهتری داده و به او این فرصت را می‌دهد تا سلامت روانی و اجتماعی بیشتری را تجربه کند. تعامل با گروه و جامعه دوستان و هم سالان در هر سنی لذت بخش است و سالمندان که معمولا اوقات فراغت بیشتری دارند، شاید بیش از سایرین به چنین چیزی احتیاج داشته باشند.

از این روی باید اطرافیان سالمند، شرایطی به وجود بیاورند که او همچنان بتواند روابط اجتماعی خود را حفظ کرده و هر از گاهی در دورهمی‌ها و مجامع گروهی مختلف شرکت کند. به طور مثال خوب است که سالمندان نیز مانند گروه سنی بزرگسالان، جمع دوستانه مخصوص به خود را داشته و هر از گاهی دورهمی جمع شوند. این ارتباطات بیرون از افراد خانواده، باعث افزایش حس امنیت در فرد سالمند شده و به او قوت قلب خواهد داد که آدم‌های زیادی را در جمع نزدیکان خود دارد.

نیاز به برقراری ارتباط با افراد غیر از اعضای خانواده

این مورد نیز به شکلی مشخص با نیاز اجتماعی قبلی سالمندان، در ارتباط است. نباید یک فرد سالمند را به دلیل این که یک مرز سنی را گذرانده و از سطح جامعه به شکلی جدا شده، محدود به رفت و آمد و ارتباط با اعضای خانواده کرد. این فرد نیاز به ارتباط با افرادی غیر از اعضای خانواده خود دارد. به طور مثال حداقل یک روز در هفته فرد سالمند را به یک پارک برده و این فرصت را فراهم کنید تا با افراد دیگر (که احتمالا هم سن و سال خود او هستند) در ارتباط قرار گرفته و گپ و گفتی داشته باشد.

بارها در پارک‌ها دیدیم که سالمندان کنار یکدیگر ورزش کرده یا در حال شطرنج بازی کردن، هستند. این یکی از مسائل اجتماعی سالمندان است که اتفاقا در بیشتر افراد این گروه سنی، به عنوان یک نیاز بزرگ اجتماعی و روانی، خود را نشان می‌دهد.

 نیازهای سالمندان
خانه نشینی، یکی از بدترین عوارض سالمندی است که روز به روز فرد را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.

پیشنهاد مقاله: قیمت پرستار سالمند در منزل – 1402

این روابط خارج از خانواده و ارتباط برقرار کردن سالمند با افراد جدید، باعث خواهد شد تا احساسات و حس استقلال و ارزشمند بودن او، به خوبی حفظ شده و همچنان ذهن پویایی داشته باشد. زمانی که مشاهده کردید فرد سالمند در حال صحبت کردن با شور و هیجان و خوشحالی با افراد دیگر (جز اعضای خانواده) است، باید بگوییم که شما موفق شده‌اید یکی از نیازهای بارز اجتماعی سالمندان را پاسخ دهید.

نیاز به تحرک و احساس مفید بودن در سطح اجتماع

خانه نشینی، یکی از بدترین عوارض دوران سالمندی است که روز به روز بیشتر فرد را تحت تاثیر منفی خود قرار داده و کیفیت زندگی او را کاهش می‌دهد. سالمندان نیاز دارند که از این خانه نشینی به هر شکل ممکنی خارج شده و تحرک خود را داشته باشند. این یکی از نیازهای اجتماعی سالمندان است که قطعا با تحرک و پویایی در محیط منزل تفاوت دارد. یک سالمند نیاز دارد که ساعاتی از روز را خارج از منزل سپری کرده و حتی با افرادی روبه‌رو و هم‌کلام شود که از پیش آشنایی با آن‌ها نداشته است.

بسته به شرایط جسمانی فرد سالمند، لازم است که این فرصت برای او فراهم شود و برای عزیزان پرستار سالمند در نظر بگیرید اگر فرد سالمند قادر به قدم زدن و پیاده‌روی نیست، می‌توان این فرصت را به کمک عصا یا ویلچر برای او به وجود آورد. به هر ترتیب هر شکلی از تحرک در اجتماع به شکل جسمی که پویایی روانی را نیز به همراه داشته باشد، برای سالمند، یک قدم مثبت به حساب می‌آید.

پیشنهاد مقاله: روش های رفع نیازهای روحی روانی سالمندان

کلام آخر

اصلی‌ترین مشکلات اجتماعی سالمندان، مربوط به کناره گرفتن از سطح اجتماع و خانه نشینی می‌شود. هر چیزی که به این موضوع دامن بزند، به عنوان مشکلات سالمندان مطرح بوده و یکی از مهم‌ترین نیازهای بارز اجتماعی سالمندان، پاسخ دادن به این کمبود است. شما باید به هر شکلی سالمند را از گوشه نشینی رها کرده و او را به ارتباطات اجتماعی بازگردانید. شما چه نظری در این باره دارید؟ برای نیازهای اجتماعی سالمندان چه کنیم؟ حتما نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وب سایت به بحث و اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

مشکلات اجتماعی در سالمندان چیست؟

نیاز به حضور در دورهمی‌ها و مجامع مختلف، نیاز به برقراری ارتباط با افراد غیر از اعضای خانواده، نیاز به تحرک و احساس مفید بودن در سطح اجتماع چند نمونه بارز از مشکلات اجتماعی در سالمندان می‌باشد.

نیاز به تحرک و احساس مفید بودن در سطح اجتماع چیست؟

بسته به شرایط جسمانی فرد سالمند، لازم است که این فرصت برای او فراهم شود و برای عزیزان پرستار سالمند در نظر بگیرید اگر فرد سالمند قادر به قدم زدن و پیاده‌روی نیست، می‌توان این فرصت را به کمک عصا یا ویلچر برای او به وجود آورد.

نیاز به برقراری ارتباط با افراد غیر از اعضای خانواده چیست؟

بارها در پارک‌ها دیدیم که سالمندان کنار یکدیگر ورزش کرده یا در حال شطرنج بازی کردن، هستند. این یکی از مسائل اجتماعی سالمندان است که اتفاقا در بیشتر افراد این گروه سنی، به عنوان یک نیاز بزرگ اجتماعی و روانی، خود را نشان می‌دهد.

اصلی‌ترین مشکلات اجتماعی سالمندان چیست؟

اصلی‌ترین مشکلات اجتماعی سالمندان، مربوط به کناره گرفتن از سطح اجتماع و خانه نشینی می‌شود. هر چیزی که به این موضوع دامن بزند، به عنوان مشکلات سالمندان مطرح بوده و یکی از مهم‌ترین نیازهای بارز اجتماعی سالمندان، پاسخ دادن به این کمبود است.



Source link