معروف ترین پرستاران ایران | خدمات پرستاری سلامت اول


با مشغله‌های زیاد زندگی امروزه، معمولا اکثر افراد گاها حوصله خودشان را هم ندارند، چه برسد به مراقبت از دیگران. مراقبت از بیماران با سن، جنسیت و روحیه‌های مختلف کار هر کسی نیست. توجه و مراقبت از بیماران نیاز به فداکاری و از خود گذشتگی زیادی دارد پرستار بیمار اگر چه یک شغل به نظر می‌رسد، اما در حقیقت عشق و علاقه به مراقبت و محبت به افرادی است که در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برند. موقعیت شغلی پرستاران در ایران نسبت به دیگر کشورها متفاوت است. هر پرستار در ایران در شیفت‌های مختلف، مسئول مراقبت و انجام اقدامات درمانی بیماران زیادی است. با این حال در بین پرستاران، افرادی هستند که فداکاری و ایثار آن‌ها زبانزد شده و سرتاسر جهان، پرستاری در کشورمان را با نام و یاد آن‌ها می‌شناسند. در این مقاله از سایت سلامت اول می‌خواهیم معروف‌ترین پرستاران ایران را شناخته و با خدمات ارزنده آن‌ها آشنا شویم.

 

پیشنهاد مقاله : شغل پرستاری؛ مشکلات، چالش ها و سختی های پرستاران در ایران

پرستاری در ایران

معروف ترین پرستاران

پرستاری در ایران یکی از شغل‌های بسیار پرمشغله و سخت است که هر کسی آن را انتخاب نمی‌کند. مراقبت از بیمارهای مختلف با روحیه‌ها و میزان تحمل مختلف از جمله سختی‌های این شغل به شمار می‌آید. علاوه بر این شیفت‌های شب و بیدار ماندن و انجام کارهای درمانی بیماران از مواردی است که به عشق ویژه‌ای به این رشته نیاز دارد.

پرستاری به صورت عام، از ابتدای زندگی بشر روی زمین وجود داشته، ولی پرستاری مدرن یا پرستار در منزل به شکلی که امروزه می‌بینیم سابقه زیادی در ایران ندارد. در زمان رضا شاه، دولت وزیر آموزش و پرورش آن زمان را وادار به تاسیس دانشکده پرستاری کرد. این در حالی بود که پیش از آن، پرستاران خارجی که تحصیلات خود را در کشورهای خارجی گذرانده بودند، به عنوان پرستار در ایران کار می‌کردند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم لیست پرستاران معروف ایران را برای شما بیان کنیم.

 

پیشنهاد مقاله : اشتباهات رایج پرستار سالمند در مراقبت از سالمند

بهترین پرستاران ایران

معروف ترین پرستاران ایران

از خود گذشتگی و فداکاری از مهم‌ترین شاخصه‌های هر پرستاری در سرتاسر دنیا است. یعنی هر جای دنیا در مورد پرستاری صحبت کنیم یا در مورد این شغل از دیگران سوال کنیم، در پاسخ به این ویژگی‌ها خواهیم رسید. اگر از ما بپرسند که بهترین پرستاران دنیا چه کسانی هستند، بدون اغراق می‌توانیم پرستاران کشورمان را نام ببریم. چرا که در سخت‌ترین شرایط همچون همه گیری کرونا و دیگر بیماری‌های واگیردار، برخلاف پرستاران بسیاری از کشورها، سمت خود را ترک نکردند. فداکاری و از خودگذشتگی پرستاران ایران انقدر با مهربانی‌شان ترکیب شده که جزیی از زندگی حرفه‌ای و شخصی‌شان شده است.

اگر بخواهیم بهترین پرستاران ایران را معرفی کنیم، واقعا کار بسیار دشواری خواهد بود. چرا که همه پرستاران ایران به خاطر عشق و علاقه‌ای که در انجام وظایف سنگین خود در مراقبت از بیماران نشان داده‌اند، بهترینند. در ادامه با معروف‌ ترین پرستاران ایرانی آشنا خواهیم شد.

 

پیشنهاد مقاله : پرستار کودک در منزل تهران

فاطمه توانایی

وقتی اسم پرستاری در ایران به میان می‌آید، به طور ناخودآگاه به یاد روزهایی می‌افتیم که اولین مدارس و داشکده‌های پرستاری در تعدادی از شهرهای کشورمان تاسیس شدند. قطعا در آن زمان و وقتی که رشته و شغل پرستاری هنوز رشته‌ای نوپا در ایران بود، کاری بسیار سخت، طاقت فرسا و ناشناخته بود.

فاطمه توانایی اولین پرستار ایرانی است که در کشورمان این رشته را تحصیل کرده. خانم توانایی در سال 1310 در آموزشگاه پرستاری شهر رشت ثبت نام کرده و دوره پرستاری را در آن مرکز گذراند. او چهار سال بعد یعنی در سال 1314 به عنوان اولین پرستار ایرانی فارغ التحصیل شد. فاطمه توانایی پس از اتمام دوره پرستاری خود در رشت، ابتدا در بیمارستان دکتر فریم امریکایی و سپس در بیمارستان پورسینا مشغول به فعالیت شد. خدمات پرستاری او چنان مورد تشویق پزشکان ارشد آن زمان قرار گرفت که به او لقب بلبل ایرانی فلورانس دادند.

هادی غروی

جامعه پزشکان و پرستاران دنیا، پرستاری در ایران را با نام هادی غروی می‌شناسد. دلیل معروفیت این پرستار ایرانی، خدمات و فداکاری‌هایی است که در طول زمان خدمت خود به جامعه عرضه کرده است. از مهم‌ترین فداکاری‌های هادی غروی، نجات جان یک خلبان عراقی در زمان جنگ ایران و عراق، پس از حمله هوایی عراق به ایران بوده است.

غروی در سن یازده سالگی در سال 1342 شمسی عضو سازمان جوانان شیر و خورشید شد و در 18 سالگی در دوره‌های سراسری ناجی سازمان شیر و خورشید شرکت کرد. این پرستار بحران‌ها و مشکلات زیادی را از زلزله در الجزایر و ترکیه گرفته تا سیل در اسلام آباد استان خوزستان را تجربه کرده و در نهایت در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق، به درمان بسیاری از مجروحان پرداخت و جان تعداد زیادی از مصدومان و مجروحان را نجات داد. به پاس خدمات ارزشمند این پرستار در سال 2001، جایزه الگوی جهانی پرستار داوطلب را از سازمان صلیب سرخ جهانی دریافت کرد.

پرستار هادی غروی در سال 1359 به پیشنهاد استاندار وقت استان همدان، منزل کوچک خود را تبدیل به یک بیمارستان 30 تختخوابی کرد. این ایثار و از خودگذشتگی آقای غروی جان بسیاری از مجروحان جنگ را نجات داد. این پرستار خودساخته و نیکوکار نشان درجه یک صلح و نوع دوستی را به پاس خدمات ارزشمند پرستاری خود دریافت کرد.

کلام پایانی

خدمات پرستاری صرفا یک شغل نیست و در واقع راهی است برای خدمت رسانی و از خودگذشتگی برای مردم سراسر دنیا با هر نژاد و ملیتی. در این مقاله در مورد شغل پرستاری صحبت کردیم و با بیان ایثار و لطف این قشر نسبت به مردم، لیست پرستاران معروف ایرانی را به شما معرفی کردیم.



Source link