آبله مرغان در کودکان  | خدمات پرستاری سلامت اول


آبله مرغان در کودکان یکی از بیماری‌های ویروسی به شدت واگیردار است که با ظاهر شدن دانه‌های تاول مانند قرمز رنگ در سطح پوست کودک یا نوزاد شروع می‌شود. نکته مهم در مورد این بیماری ابتلای فقط یک بار به آن می‌باشد، به این  معنی که در صورت ابتلای شخص به آبله مرغان در سنین کودکی، احتمال ابتلای مجدد او در سنین بالاتر به صفر می‌رسد.

با توجه به این که معمولا افراد در کودکی به این بیماری مبتلا می‌شوند، آشنایی با اصول مراقبت و پرستاری از او ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. در این مقاله از سایت مجموعه سلامت اول، قصد داریم این بیماری مسری را در کودکان از ابتدای شروع علائم تا چگونگی مراقبت از او را بیان کنیم. علاوه بر این روش‌های درمان خانگی آبله مرغان در کودکان و همچنین بایدها و نبایدهای پرستاری از کودک مبتلا به آبله مرغان را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان یک بیماری به شدت واگیردار است که عامل آن ویروسی از خانوده هرپس‌ها به نام هرپس زوستر یا واریسلا زوستر (VZV) می‌باشد. آبله مرغان به این علت واگیردار نامیده می‌شود که عامل ایجاد آن از راه دستگاه تنفسی و یا تماس مستقیم با ترشحات حاوی آن از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این بیماری که با ظاهر شدن دانه‌های قرمز رنگ همراه با خارش زیاد شروع می‌شود، برای کودک و والدین‌شان بسیار آزاردهنده می‌باشد.

شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که کودکان از چه سنی آبله مرغان می‌گیرند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به طور کلی کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. اما به طور کلی کودکان زیر سن 10 سال بیشتر در معرض ابتلا به آبله مرغان هستند. این در حالی است که در صورت انجام واکسیناسیون یا یک بار ابتلا به این ویروس، احتمال ابتلا به آن بسیار کم یا نزدیک به صفر می‌باشد.

همچنین احتمال کودکان زیر یک سال به این بیماری یا مبتلا نمی‌شوند یا در صورت ابتلا به این ویروس، علائم آن بسیار خفیف خواهد بود.

با این که این بیماری به شدت مسری است اما با یک بار مبتلا شدن، بدن فرد کاملا در برابر ویروس آبله مرغان ایمن شده و ابتلای مجدد شخص به صفر می‌رسد. علاوه بر دانه‌های قرمز رنگ و ملتهب، این بیماری با علائم دیگری نیز شروع می‌شود که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

علائم آبله مرغان در کودکان

آشنایی با علائم آبله مرغان در کودکان تاثیر بسیار زیادی در چگونگی کیفیت پرستاری و مراقبت از آنان خواهد داشت. در ادامه علائم ابتلای افراد به این بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • سرفه شدید
  • استفراغ مکرر
  • بدن درد و تب بالا همراه با سردرد
  • ظاهر شدن جوش‌های قرمز ملتهب
  • بی‌میلی به خوردن غذا
  • گلو درد
  • خارش پوستی
  • تاول‌های پوستی یا وزیکول
  • برآمدگی‌های قرمز رنگ روی پوست که به آن‌ها پاپول گفته می‌شود
  • درد معده که به صورت دل درد در کودکان ظهور پیدا می‌کند

درمان آبله مرغان در کودکان

اگر کودک‌ شما به آبله مرغان مبتلا شده است، باید نکات مهم در درمان و مراقبت از او در دوران بیماری‌اش را بدانید. به طور کلی باید بگوییم که درمانی قطعی برای درمان این بیماری وجود ندارد، اما با استفاده از داروهای شیمیایی یا روش‌های خانگی می‌توان علائم ابتلا به آبله مرغان را کاهش داد. البته انجام واکسیناسیون هم که برای کودکان انجام می‌شود، روشی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و همچنین کاهش علائم ابتلا به آن است.

معمولا برای کاهش تب ناشی از این ویروس، استامینوفن تجویز می‌شود که باید طبق دستور پزشک مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌ها برای بهبود التهاب و خارش جوش‌های قرمز رنگ آبله مرغان پیشنهاد می‌شود. البته برای بهبود التهابات و علائم ناشی از آبله مرغان در کودکان روش‌های خانگی نیز می‌توان استفاده کرد که در ادامه چند مورد از این روش‌ها و میزان اثربخشی هر یک از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

درمان خانگی آبله مرغان در کودکان

همانطور که گفتیم درمانی قطعی برای آبله مرغان در کودکان وجود ندارد، اما می‌توان از روش‌های خانگی برای کاهش التهابات و سایر علائم آن استفاده کرد. در ادامه چند روش درمان خانگی آبله مرغان در کودکان را بیان می‌کنیم:

  • دمنوش‌های گیاهی

استفاده از دمنوش‌های گیاهی همچون بادرنجبویه، بابونه، گل همیشه بهار و ریحان مقدس برای بهبود علائم بیماری آبله مرغان موثر هستند و باعث تسکین التهابات و خارش‌های پوستی ناشی از آن می‌شوند.

  • استفاده از روغن اسطوخودوس

برای کاهش سوزش و خارش ناشی از التهابات جوش‌های آبله مرغان می‌توانید از روغن اسطوخودوس استفاده کنید. به این منظور مقداری از این روغن گیاهی را با روغن نارگیل یا بادام رقیق کرده و روی پوست را به آرامی ماساژ دهید. برای اثرگذاری بیشتر توصیه می‌کنیم تا هر روز دو مرتبه این کار را انجام دهید.

علاوه بر موارد فوق که در درمان بیماری آبله مرغان موثر هستند، روش‌های طبیعی بسیار سریع و فوری برای درمان التهابات ناشی از ابتلا به این ویروس  وجود دارند. در ادامه سریع‌ترین روش درمانی را برای کاهش التهابات آبله مرغان در کودکان بیان می‌کنیم.

درمان سریع آبله مرغان در کودکان

تا اینجا روش‌های مختلف درمان این بیماری را بیان کردیم. ممکن است این سوال برای‌تان به وجود بیاید که روش درمان سریع آبله مرغان در کودکان چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که یکی از سریع‌ترین روش‌های درمانی برای درمان این بیماری استفاده از عسل طبیعی می‌باشد.

برای درمان آبله مرغان با عسل کافی است، عسل طبیعی را از یک فروشنده مطمئن خریداری کرده و آن را روی سطح پوست خود قرار دهید. از آن‌جایی که عسل خاصیت ضدالتهاب قوی دارد، در درمان التهابات و خارش جوش‌های آبله موثرند. علاوه بر این جای جوش‌های آبله مرغان پس از استفاده از عسل طبیعی باقی نمانده و به طور کامل درمان خواهند شد.

درمان آبله مرغان با خاکشیر

اگر کودک شما به خاطر خارش پوست خود، احساس ناراحتی زیادی می‌کند، پیشنهاد ما به شما درست کردن شربت خاکشیر با مقدار کمی شکر است. دانه‌های خاکشیر خاصیت ضدالتهاب و ضدخارش داشته و با استفاده منظم، باعث کاهش خارش پوست کودک‌تان خواهد شد.



Source link