علم ورزش | اگر یک روز غذا نخورید چه اتفاقی می‌افتد؟


غذا نخوردن به مدت ۲۴ ساعت، نوعی از روزه داری متناوب است که به عنوان رویکرد خوردن غذا-توقف خوردن غذا-خوردن غذا شناخته می‌شود. در طول ۲۴ ساعت، فقط می‌توانید نوشیدنی‌های بدون کالری مصرف کنید. وقتی دوره ۲۴ساعته تمام شد، می‌توانید تا روزه بعدی غذای معمولی خود را از سر بگیرید.
علاوه بر کاهش وزن، روزه داری متناوب می‌تواند تأثیر مثبتی بر متابولیسم شما داشته باشد و سلامت قلب و عروق و موارد دیگر را تقویت کند. استفاده از این روش یک یا دو بار در هفته برای دستیابی به نتایج دلخواه بی‌خطر است.

اگرچه ممکن است این روش ساده‌تر از کاهش کالری روزانه به نظر برسد، اما ممکن است در روزهای روزه داری کاملاً «گرسنه» باشید. همچنین می‌تواند عوارض جانبی یا عوارض شدیدی را در افراد با شرایط سلامت خاص ایجاد کند. همیشه باید قبل از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند شما را در مورد مزایا و خطرات فردی این روش راهنمایی کنند.

در این مدت چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟

قبل از اینکه بدنتان متوجه شود که روزه هستید، به دوره ۲۴ساعته خود رسیده اید. در طول هشت ساعت اول، بدن شما به هضم آخرین غذای مصرفی شما ادامه می‌دهد. بدن شما از گلوکز ذخیره شده به عنوان انرژی استفاده می‌کند و به عملکرد خود ادامه می‌دهد که انگار به زودی دوباره غذا خواهید خورد.

پس از هشت ساعت بدون غذا ماندن، بدن شما شروع به استفاده از چربی‌های ذخیره شده برای انرژی می‌کند. بدن شما به استفاده از چربی ذخیره شده برای تولید انرژی در طول باقیمانده زمان ۲۴ ساعت ادامه خواهد داد. روزه‌هایی که بیش از ۲۴ ساعت طول می‌کشد ممکن است باعث شوند بدن شروع به تبدیل پروتئین‌های ذخیره شده به انرژی کند.

آیا این رویکرد مزایایی دارد؟

برای درک کامل اینکه چگونه روزه متناوب می‌تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد، به تحقیقات بیشتری نیاز است. اگرچه تحقیقات اولیه چندین مزیت را نشان می‌دهد:

می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

روزه گرفتن یک یا دو روز در هفته ممکن است راهی برای شما باشد که در طول زمان کالری کمتری مصرف کنید. ممکن است انجام این کار آسان‌تر از کاهش تعداد مشخص مصرف کالری در روز باشد. محدودیت انرژی ناشی از یک روزه ۲۴ساعته نیز ممکن است برای متابولیسم شما مفید باشد و به کاهش وزن کمک کند.

می‌تواند به شما در مدیریت سطح کلسترول و قند کمک کند

روزه داری متناوب و منظم ممکن است به بهبود نحوه تجزیه کلسترول و قند بدن شما کمک کند. این تغییرات در متابولیسم شما ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر کمک کند

یک روزه ۲۴ساعته منظم ممکن است در طولانی مدت به کاهش سطح‌تری متیل آمین N-اکسید کمک کند. سطوح بالای این ترکیب با بیماری عروق کرونر مرتبط است، بنابراین ممکن است به کاهش خطر کمک کند.

مزایای دیگر

روزه متناوب نیز ممکن است مزایای‌زیر را به همراه داشته باشد:

  • کاهش التهاب
  • کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون

آیا انجام این کار عوارض جانبی یا خطراتی دارد؟

روزه داری مکرر به مدت ۲۴ ساعت در یک زمان می‌تواند منجر به عوارض جانبی شود و خطر عوارض خاص را افزایش دهد. همیشه قبل از روزه گرفتن با پزشک خود صحبت کنید تا به کاهش خطر عواقب سلامتی پیش بینی نشده کمک کنید. این امر به ویژه در صورت داشتن شرایط زمینه‌ای مهم است.

شما نباید روزه بگیرید اگر:

  • اختلال خوردن داشته یا داشته‌اید
  • دیابت نوع ۱ دارید
  • باردار یا شیرده هستید
  • زیر ۱۸ سال هستید
  • در دوره نقاهت پس از عمل جراحی هستید

روزه گرفتن بیش از دو بار در هفته ممکن است خطر ابتلا به آریتمی قلبی و هیپوگلیسمی را افزایش دهد. به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری برای ارزیابی کامل فواید و خطرات بالقوه روزه داری متناوب مورد نیاز است. ورزش منظم و خوردن یک رژیم غذایی متعادل، روش‌های اثبات شده‌ای برای داشتن یک سبک زندگی سالم و حفظ وزن هستند.

آیا نوشیدن آب در روزه کمکی می‌کند؟

مهم است که در طول ۲۴ ساعت ناشتا، مقدار زیادی آب بنوشید: بیش از هشت لیوان معمولی. در این مدت هیچ آبی از غذا خوردن دریافت نمی‌کنید و بدن شما برای عملکرد به آب نیاز دارد. آب به سیستم گوارشی بدن شما کمک می‌کند، دمای بدتان را تنظیم می‌کند، به مفاصل و بافت‌های شما کمک می‌کند و می‌تواند شما را پرانرژی نگه دارد.

در طول روز با احساس تشنگی باید آب بنوشید. این مقدار مصرف آب از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به سطح فعالیت شما نیز بستگی دارد. یک دستورالعمل قدیمی‌تر می‌گوید که به‌طور متوسط، مردان باید حدود ۱۵ و نیم لیوان آب بنوشند و زنان باید حدود ۱۱ و نیم لیوان آب در روز بنوشند. در نهایت، تشنگی شما باید راهنمای شما در مورد مصرف آب باشد.

چگونه به روش صحیح غذا بخوریم؟

هر زمان که بخواهید می‌توانید یک روزه ۲۴ساعته انجام دهید. فقط باید مطمئن شوید که از قبل برای روزه خود آماده شده اید. خوردن وعده‌های غذایی سالم و کامل قبل از روزه به بدن شما کمک می‌کند تا دوره ۲۴ساعته را پشت سر بگذارید.

برخی از غذاهایی که باید قبل از روزه داری مصرف کنید عبارتند از:

  • غذاهای غنی از پروتئین، مانند کره آجیل و لوبیا
  • محصولات لبنی کم چرب مانند ماست کم چرب
  • میوه‌ها و سبزیجات
  • نشاسته و غلات کامل

غذاهای سرشار از فیبر به بدن شما کمک می‌کند تا مدت‌ها بعد از خوردن غذا احساس سیری کنید. میوه‌ها و سبزیجات حاوی آب هستند و به شما آبرسانی بیشتری می‌کنند.

در طول روزه داری آب و سایر نوشیدنی‌های بدون کالری بنوشید، اما به خاطر داشته باشید که نوشیدنی‌های حاوی کافئین ممکن است باعث از دست دادن آب بیشتری شود. به ازای هر نوشیدنی کافئین دار، یک فنجان آب اضافی بنوشید تا به تعادل میزان مصرف شما کمک کند.

پس از پایان روزه خود به تغذیه سالم ادامه دهید و زمانی که زمان غذا خوردن فرا رسید از پرخوری پرهیز کنید. می‌توانید پس از پایان روزه‌تان یک میان وعده کوچک بخورید یا یک وعده غذایی سبک بخورید تا به شما کمک کند به برنامه غذایی معمول خود بازگردید.

خلاصه

هنگام امتحان این روش محتاط باشید. قبل از اقدام با پزشک خود در مورد وضعیت سلامتی خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند در مورد مزایا و خطرات فردی شما با شما صحبت کند و همچنین به شما در مورد نحوه انجام این نوع روزه به روشی سالم و ایمن توصیه‌های لازم را ازارائه دهد.

تهیه و ترجمه: diet.com




Source link