علم ورزش | رابطه جنسی چطور با ورزش بهتر می‌شود؟


همه ما می‌دانیم که ورزش برای سلامتی جسمی و ذهنی‌مان خوب است – چون به سلامتی قلبمان کمک می‌کند، همچنین به ما کمک می‌کند تا به بازه سالم وزنی خود برسیم و حتی سال‌های زیادی را باکیفیت زندگی کنیم.

فعالیت جسمانی باعث بالارفتن ضربان قلبتان شده و گردش خون را بهبود می‌بخشد، کمک می‌کند بدنتان نرم‌تر و منعطف‌تر شود و تحمل و استقامتتان نیز بهبود یابد. این فواید به شما اجازه می‌دهند تا طی فعالیت روزانه بتوانید با راحتی بیشتری کار کنید. اما ورزش شاید یک فایده دیگر نیز داشته باشد: رابطه جنسی تان را بهتر کند.

با شرکت در ورزش، چه یک جلسه یا روتین منظم باشد، شما شاید بتوانید رابطه جنسی تان را بهبود بخشید. دانشمندان نتایج مفید خاص ورزش‌کردن را با سایر جنبه‌های جنسی مرتبط کرده‌اند.

اگرچه همچنین تحقیقات در این زمینه ادامه دارد؛ اما دانشمندان به یافتن روش‌های جدید ادامه می‌دهند تا بفهمند که فعالیت جسمی چطور می‌تواند به شما کمک کند تا یک زندگی جنسی سالم‌تر و رضایت‌بخش‌تری داشته باشید. با ادامه مطلب همراه علم ورزش باشید تا با فواید ورزش برای رابطه جنسی آشنا شوید.

ممکن است شکل بدنی را بهبود بخشد

یک بخش بزرگی از رابطه جنسی، داشتن احساس خوب درباره بدنتان است. مطالعات نشان داده‌اند که شکل بدنی به شدت با رضایت جنسی به ویژه در میان زنان مرتبط است.

مطالعات نشان داده است که شکل بدنی به شکل عمیقی با سلامتی جنسی زنان ارتبط دارد. زنانی با شکل بدنی مثبت عملکرد جنسی بالاتری دارند که شامل میل جنسی بالاتری در مقایسه با آنهایی که درباره تصویر بدنی خود تصور منفی دارند می‌شود.

مطالعات کمی درباره شکل بدنی و رضایت جنسی در مردان وجود دارد. با این حال، یک مطالعه منتشر شده گزارش داد که نگرش منفی درباره ظاهر جسمانی می‌تواند با تجربه جنسی نامطلوب مرتبط باشد.

احساس جذابیت ظاهری درک‌شده به رضایت جنسی مرتبط شده است، بنابراین یک روش برای بهبود رابطه جنسی ممکن است کار روی شکل بدنیتان باشد. ورزش می‌تواند به شما کمک کند تا بدون توجه به تغییرات ظاهری، احساس رضایت بیشتری داشته باشید.

یک مطالعه منتشرشده در سال 2017 که شامل 60 زن جوان بالغ بود نشان داد یک جلسه ورزش 30 دقیقه‌ای می‌تواند به بهبود شکل بدنی زنان کمک کند.

خیلی مهم است که از یاد نبرید که استفاده از ورزش برای کنترل شکل بدنی و توسعه یک رابطه ناسالم و وسواسی با ورزش می‌تواند به عزت نفس و شکل بدنی آسیب وارد کند. از نحوه ارتباط ورزش با احساستان درباره بدنتان آگاه باشید. ورزش باید به شما احساس قدرت و پاداش بدهد نه اینکه احساس کنید بدنتان را تنبیه می‌کنید.

باعث افزایش میل به رابطه جنسی می‌شود

نتیجه یک تحقیق، نشان داده است که ۸۰ درصد مردان و ۶۰ درصد زنانی که دست کم هفته‌ای ۲ تا ۳ بار در یک برنامه ورزشی شرکت می‌کنند، میل جنسی‌شان بیشتر از حد میانگین است. ورزش منظم، سن جنسی افراد را کاهش می‌دهد. به عنوان نمونه، در یک مطالعه، سن جنسی در افراد ۶۰ساله‌ای که به طور منظم شنا می‌کنند، حدود ۲ دهه کمتر از سن شناسنامه‌ای آن‌ها است. همچنین در یک مطالعه دیگر مشخص شد مردان بیش از ۵۰ سالی که به طور منظم ورزش می‌کنند، ۳۰ درصد کمتر از دیگر همسالان غیرفعال‌شان به ناتوانی جنسی دچار می‌شوند.

افزون بر این، ورزش منظم باعث آزاد شدن مقدار زیادی ماده اندروفین در بدن می‌شود که این امر به نوبه خود باعث لذت جنسی بیشتر در فرد می‌شود. از سوی دیگر، ورزش منظم باعث افزایش استقامت قلبی-عروقی و استقامت عضلانی می‌شود و رابطه زناشویی را تقویت می‌کند و باعث می‌شود فرد در این رابطه، کمتر به ضعف و خستگی دچار شود. همچنین نتایج یک تحقیق دیگر نشان داده است که یوگا تاثیر بسزایی در ارتقای سلامت جنسی مردان و بهبود قوای جنسی و میل جنسی آن‌ها دارد.

ممکن است برای کاهش اختلال جنسی مفید باشد

یک مطالعه بزرگ با شرکت 3906 مرد و 2264 زن بر نحوه تأثیر ورزش  روی اختلال جنسی مانند نارضایتی ارگاسم و سختی برانگیختگی جنسی در زنان و اختلال نعوظ در مردان مورد بررسی قرار گرفت. گزارش نشان داد که ورزش هفتگی قلبی عروقی ممکن است بعضی فواید پیشگیرانه را به همراه داشته باشید.

نتایج مطالعه بالا نشان دادند که سطوح بالای ورزش قلبی-عروقی در بزرگسالان با فعالیت بدنی با اختلال جنسی کمتر مرتبط بود. نویسنده‌های این مطالعه پیشنهاد کردند که مردان و زنانی که در معرض اختلال جنسی هستند بدون توجه به سطح فعالیت فعلی‌شان ممکن است از فواید ورزش‌ با شدت بیشتر بهره‌مند شوند.

شاید به کاهش اختلال نعوظ کمک کند

مشکلات گردش خون معمولاً باعث اختلال نعوظ می‌شود. برای داشتن نعوظ، آلت تناسلی باید با خون متورم شود. عروق خونی مسدود‌شده، فشار خون بالا و دیگر مشکلات قلبی-عروقی می‌تواند باعث اختلال در این فرایند شود. انجمن اورولوژی امریکا کمبود ورزش را یکی از دلایل بالقوه اختلال نعوظ در مردان عنوان می‌کند.

نویسنده‌های یک مطالعه مروری منتشر شده در 2018 توصیه‌هایی درباره فعالیت بدنی برای کاهش اختلال نعوظ در مردان ارائه کردند. آنها پیشنهاد کردند که مردانی که از این اختلال رنج می‌برند می‌بایست 40 دقیقه کامل تحت نظر به فعالیت هوازی متوسط تا شدید به مدت 4 بار در هفته بپردازند.

به عنوان یک توصیه بلندمدت، محققان مطالعه بالا متوجه شدند که میزان 160 دقیقه فعالیت هفتگی به مدت 6 ماه برای کمک به کاهش مشکلات نعوظ در مردان که به دلیل عدم فعالیت بدنی، چاقی، فشار خون، سندروم متابولیک و یا بیماری‌های قلبی-عروقی ایجاد شده بود، موثر واقع شد.

شاید به برانگیختگی در زنان کمک کند

شواهدی وجود دارند که ورزش می‌تواند به تحریک هر دو برانگیختگی کوتاه‌مدت و بلندمدت حداقل در زنان کمک کند. یک مطالعه مروری در سال 2018 منتشر شد که نشان از بهبود در برانگیختگی جنسی فیزیولوژیکی بعد از دنبال‌کردن یک دوره ورزش بود.

دانشمندان پیشنهاد کردند که به نظر می‌رسد این تغییرات به دلیل افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک و عوامل هورمونی است. آنها اضافه کردند که یک برنامه تمرینی منظم احتمالاً رضایت جنسی را به طور غیرمستقیم با سودمندی برای سلامت قلب و عروق و خلق‌وخوی افزایش می‌دهد.

ورزش با ذهن‌آگاهی ممکن است همچنین به بهبود برانگیختگی جنسی در زنان کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که تمرین ذهن‌آگاهی بر اساس ورزش، تمرکز روی احساسات فیزیکی و کارهای تصویرسازی ذهنی به بهبود برانگیختگی ذهن جنسی کمک می‌کنند.

شاید علائم یائسگی را کاهش دهد

کاهش سطوح استروژن طی دوره یائسگی باعث ایجاد علائمی می‌شود که می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد و همچنین بر وضعیت جسمانی، ذهنی و سلامتی جنسی نیز تأثیر بگذارد. به طور خاصی، یائسگی می‌تواند با تغییر سیستم‌های بیولوژیکی درگیر در پاسخ‌های جنسی طبیعی بر رابطه جنسی تأثیر بگذارد.

نویسندگان یک مطالعه مروری منتشر شده در 2020 دریافتند که انواع خاصی از ورزش در دوره انتقالی می‌تواند مفید باشد. ورزش دادن عضلات کف لگن خاصره و ورزش ذهنی-بدنی ممکن است برای مدیریت علایم یائسگی مفید باشد. با این حال شواهد کافی مبنی بر فواید تمرینات قدرتی و هوازی برای این ناحیه وجود ندارد.

بعضی از مطالعات دیگر پیشنهاد می‌دهند که فعالیت فیزیکی به‌طورکلی می‌تواند شرایط خاصی مانند خشکی واژن، گرگرفتگی و تعریق شبانه را بهبود بخشد. ورزش‌کردن باعث بهبود افزایش جریان خون در هر جای بدن حتی در اندام تناسلی می‌شود. در یائسگی، این می‌تواند یک نقش مهم را در تجربه بهتر جنسی ایفا کند.

ممکن است به بهبود پیری جنسی کمک کند

مطالعات نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند سلامتی جنسی طی فرایند پیری را حفظ کند. این فایده به خصوص در مردان قابل توجه است. مطالعات مؤسسه ملی پیری (NIA) نحوه تأثیر ورزش بر حفظ سلامتی جنسی را شناسایی کرده‌اند. آنها مشکلات مفصلی را به عنوان یک دلیل بالقوه برای افزایش مشکلات جنسی عنوان می‌کنند. این سازمان پیشنهاد می‌کند که ورزش ممکن است به کاهش ناراحتی ناشی از آرتریت کمک کند.

همچنین مؤسسه ملی پیری لیستی از بیماری‌های قلبی، دیابت‌ها، سکته مغزی و افسردگی را به عنوان عوامل خطرزایی که ممکن است به مشکلات جنسی کمک کنند فهرست کرده است. ثابت شده است که ورزش می‌تواند به کاهش شرایط مزمن بالا نیز کمک کند.

نسخه‌ای برای ارتقای رابطه جنسی

برای بهره‌مند شدن از آثار سودمند ورزش در سلامت عمومی و سلامت جنسی، بهتر است در یک برنامه ورزشی مبتنی بر اصول علمی شرکت کنید. البته نباید فراموش کرد که نسخه ورزشی هر فرد همانند نسخه دارویی او باید دقیقا براساس ویژگی ها، نیازها و عوامل جسمانی و فیزیولوژیک وی تجویز شود.

برنامه ورزش هوازی

از جمله ورزش‌های هوازی می‌توان به مواردی نظیر پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن آهسته، طناب زدن، شنا و استفاده از تردمیل یا دوچرخه ثابت اشاره کرد.
طبق دستور العمل کالج پزشکی ورزشی آمریکا، همه افراد و از جمله مردانی که قصد دارند برای حفظ سلامت جنسی خود ورزش کنند باید دست کم ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی با شدت متوسط در هفته یا ۹۰ دقیقه فعالیت ورزشی شدید در هفته داشته باشند که می‌توان این مدت را به جلسات ۳۰ دقیقه‌ای در روزهای مختلف هفته تقسیم کرد.

برای افرادی که آمادگی جسمانی کمی دارند می‌توان در شروع برنامه ورزشی، جلسات را به دوره‌های ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کرد. برای تعیین شدت مناسب ورزش در افراد، متخصصان پزشکی ورزشی از شیوه‌های مختلفی بهره می‌گیرند که در این میان می‌توان به مواردی نظیر تعیین شدت براساس ضربان قلب هدف، معیار درک خستگی و تست تکلم اشاره کرد. به طور کلی شدت ورزش در هر فرد با توجه به شرایط جسمی و فیزیولوژیک وی و براساس نتایج آزمون‌های سنجش آمادگی جسمانی تعیین می‌شود.

ورزش‌های کششی

همه افراد، از جمله مردانی که قصد دارند برای حفظ سلامت جنسی خود ورزش کنند، باید هر روز گروه‌های مختلف عضلانی خود را تحت کشش قرار دهند و کشش هر عضله باید دست کم ۱۵ تا ۳۰ ثانیه طول کشیده و برای هر گروه عضلانی ۳ تا ۵ بار در هر دوره تکرار شود.

ورزش‌های قدرتی یا مقاومتی

این گونه ورزش‌ها به منظور افزایش استقامت و قدرت عضلانی تجویز می‌شوند و از جمله آن‌ها می‌توان به ورزش‌های ایزومتریک و ایزوتونیک، کار با ماشین‌های وزنه و کشش‌های ورزشی اشاره کرد. همه افراد، از جمله مردانی که قصد دارند برای حفظ سلامت جنسی خود ورزش می‌کنند، باید دست کم هفته‌ای ۲ بار گروه‌های بزرگ عضلانی خود را تقویت کنند که این کار در ابتدا با تعداد دوره‌های کمتر و با ۸ تا ۱۵ بار تکرار در هردوره شروع می‌شود و به تدریج تعداد دوره‌ها یا میزان وزنه‌ها با توجه به شرایط فرد اضافه می‌شود.

جمع‌بندی

اگر بهبود وضعیت سلامتی یک محرک کافی برای بردن شما به باشگاه یا دویدن در فضای بیرون نیست، شاید یک رابطه جنسی بهتر بتواند یک محرک بهتر باشد. روش‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا با سبک زندگی فعال و برنامه ورزشی منظم به یک زندگی جنسی منظم و رضایت‌بخش و البته حفظ آن دست یابید.

اما از یاد نبرید که ممکن است ورزش به تنهایی نتواند کارساز باشد به خصوص اگر اختلالی داشته باشید. به همین دلیل بهتر است که با پزشکتان در این باره مشورت کرده تا توصیه‌های فردی بهتری را متناسب با شرایط جسمی‌ و روحی‌تان به شما ارائه دهد.

تهیه و ترجمه: diet.com

  تبلیغات




Source link